Gå til innhold

Norsk. Barokken, renessanse osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg på en ekstremt enkel, ABC-måte, hva barokken, rennessansen, humanismen og realismen er?

Driver å leser på norsk språkhistorie, litteraturhistorie, forfattere, kjennetegn osv. Jeg er privatist og har eksamen i Norsk snart og har vanvittig dårlig tid. 

Jeg har allerede lest en del på ulike nettsider, NDLA og holder på å skrive notater, men jeg føler jeg ikke helt får grep om ordene. Jeg forstår liksom ikke helt HVA det faktisk er. Jeg leser og leser, men det har ikke boret seg inn i forståelsen enda..

Kommer til å følge denne tråden, håper at noen svarer meg og sette pris på all tilbakemelding jeg kan få.
Tusen takk :) 

Anonymkode: 71db0...b82

Fortsetter under...

Skrevet

Les norsk litteraturhistorie på snl.no.

Hadde du begynt i rett tid, så hadde du hatt full kontroll. Det er ikke så mye.

Anonymkode: 8f05e...c7c

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har du rett i. Men jeg har slitt veldig, og derfor er det lettere sagt enn gjort. Moren min døde i Januar, så det satte meg tilbake to måneder. Har fem eksamener nå snart, men tre av dem er skriftlige. Det er norsk muntlig jeg sliter med. Har aldri lest om dette eller gått på vgs før, så det er vanskelig å lære så mye på så kort tid. Har kun et par uker på meg, men jeg er fast bestemt på å gjennomføre og gjøre mitt beste på eksamen, så kanskje jeg kommer meg videre. 

Er det noen andre som kan svare meg?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har for øvrig lest på snl og andre nettsider. Jeg bare får ikke grep om ordene og forståelsen på plass. Mulig jeg er stokk dum.

Gjest Skrekkøgla
Skrevet

Mulig det er lurt å begynne litt før. Det er ikke rakettforskning akkurat. Hver periode hadde sine ideer og kjennetegn. Lag deg en stor oversiktstabell. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har du rett i. Men jeg har slitt veldig, og derfor er det lettere sagt enn gjort. Moren min døde i Januar, så det satte meg tilbake to måneder. Har fem eksamener nå snart, men tre av dem er skriftlige. Det er norsk muntlig jeg sliter med. Har aldri lest om dette eller gått på vgs før, så det er vanskelig å lære så mye på så kort tid. Har kun et par uker på meg, men jeg er fast bestemt på å gjennomføre og gjøre mitt beste på eksamen, så kanskje jeg kommer meg videre. 

Er det noen andre som kan svare meg?

Du ønsker nok ikke flere svar fra meg egentlig, men skitt au.

Finn «litteraturhistorisk tidslinje» på ndla.no. Den er også ganske god. 

Ellers er det vel mest de viktige kjennetegnene ved de ulike periodene som er interessante ved en muntlig eksamen. Får du 48-timers forberedelse, så har du jo tid til å perfeksjonere den perioden, og da er du i bunn og grunn innafor. Litt vil jeg tro du også klarer å si om andre sentrale personer, epoker og sentral litteratur.

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ønsker nok ikke flere svar fra meg egentlig, men skitt au.

Finn «litteraturhistorisk tidslinje» på ndla.no. Den er også ganske god. 

Ellers er det vel mest de viktige kjennetegnene ved de ulike periodene som er interessante ved en muntlig eksamen. Får du 48-timers forberedelse, så har du jo tid til å perfeksjonere den perioden, og da er du i bunn og grunn innafor. Litt vil jeg tro du også klarer å si om andre sentrale personer, epoker og sentral litteratur.

Har ingen forberedelsestid på muntlig privatist eksamen. Tror vi har rundt 20 min før vi skal inn til del 1.

Har så vidt sett på  den tidslinjen. Den virker ganske grei mtp personer og årstall. Skal se litt mer på de senere. Syntes NDLA fungerte greit med andre temaer som "folkediktning og nasjonalromantikk". De andre begrepene syntes jeg er forklart med store og luftige ord. Men igjen - mulig jeg er stokk dum ;)  Tror rett og slett bare det er ekstremt my stoff å ta inn på kort tid og at det ender opp med at jeg ikke skjønner en dritt av noe som helst. Satser på at jeg får litt bedre forståelse og oversikt etterhvert som dagene går :) 

Takk for svar. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk!! :)

Det var en fin side. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ingen forberedelsestid på muntlig privatist eksamen. Tror vi har rundt 20 min før vi skal inn til del 1.

Har så vidt sett på  den tidslinjen. Den virker ganske grei mtp personer og årstall. Skal se litt mer på de senere. Syntes NDLA fungerte greit med andre temaer som "folkediktning og nasjonalromantikk". De andre begrepene syntes jeg er forklart med store og luftige ord. Men igjen - mulig jeg er stokk dum ;)  Tror rett og slett bare det er ekstremt my stoff å ta inn på kort tid og at det ender opp med at jeg ikke skjønner en dritt av noe som helst. Satser på at jeg får litt bedre forståelse og oversikt etterhvert som dagene går :) 

Takk for svar. 

Vet du, det skjønner jeg. Selvfølgelig er det mye stoff, og selv om det ikke er vanskelig, eller rakettforskning som en annen nevnte, så er det mye. Du har også mistet verdifull tid, av forståelige årsaker. 

Mitt råtips: Konsentrer deg om opplysningstiden og fremover.

Opplysningstiden: fokus på fornuft og vitenskap. Alt som er verdt å forstå er svar man kan sette to streker under. Protest mot den pompøse barokken, enkelhet er en dyd. 

Romantikk: Æsj, opplysningstiden blir FOR kjedelig! Tilbake til naturen! Naturen er fantastisk, se hvor vakker den er, kjenn på følelsene dine. 

Nasjonalromantikk: I de fleste land i Europa. Behov for å peke på det som er typisk for egen kultur, det som ER f.eks. det norske. Egen identitet, egen kultur, , se hvor fagert landet er! Med nasjonalromantikken kom de som samlet inn folkediktningen. 

Realisme: Nå ja, så vanvittig romantisk er ikke alt, da. Vi forteller heller hvordan livet (i overklassen) er. Ibsen, Bjørnson, Lie og delvis Kielland.

Naturalisme: Æh... Realisme? Ja særlig. Naturalismen viser alt. Alt. Død, prostitusjon, sykdom, fattigdom, alt fet jævlige. Amalie Skram. Bohemene. 

Og vips: 1900-tallet.

Modernismen. Obstfelder.

1910 og fremover: De gamle guder er endelig døde. Nobelpriser i litteratur, heimstaddiktning, så kom krigen, oppbygging, nytt håp. Rikdom. Kvinnekamp, frihet, fri hasj, fri sex, osv... 

2000-tallet: Ari Behn, Knausgård

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk!! :)

Bare hyggelig!:-) Jeg bruker den gjerne når vi skal repetere de ulike litterære periodene.

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, det skjønner jeg. Selvfølgelig er det mye stoff, og selv om det ikke er vanskelig, eller rakettforskning som en annen nevnte, så er det mye. Du har også mistet verdifull tid, av forståelige årsaker. 

Mitt råtips: Konsentrer deg om opplysningstiden og fremover.

Opplysningstiden: fokus på fornuft og vitenskap. Alt som er verdt å forstå er svar man kan sette to streker under. Protest mot den pompøse barokken, enkelhet er en dyd. 

Romantikk: Æsj, opplysningstiden blir FOR kjedelig! Tilbake til naturen! Naturen er fantastisk, se hvor vakker den er, kjenn på følelsene dine. 

Nasjonalromantikk: I de fleste land i Europa. Behov for å peke på det som er typisk for egen kultur, det som ER f.eks. det norske. Egen identitet, egen kultur, , se hvor fagert landet er! Med nasjonalromantikken kom de som samlet inn folkediktningen. 

Realisme: Nå ja, så vanvittig romantisk er ikke alt, da. Vi forteller heller hvordan livet (i overklassen) er. Ibsen, Bjørnson, Lie og delvis Kielland.

Naturalisme: Æh... Realisme? Ja særlig. Naturalismen viser alt. Alt. Død, prostitusjon, sykdom, fattigdom, alt fet jævlige. Amalie Skram. Bohemene. 

Og vips: 1900-tallet.

Modernismen. Obstfelder.

1910 og fremover: De gamle guder er endelig døde. Nobelpriser i litteratur, heimstaddiktning, så kom krigen, oppbygging, nytt håp. Rikdom. Kvinnekamp, frihet, fri hasj, fri sex, osv... 

2000-tallet: Ari Behn, Knausgård

Hehe, herlig forklart. Det hjelper faktisk. Takk! :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...