Gå til innhold

Protein c.. er protein c?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har påvist lavt protein c, for endel år siden i forbindelse med sykehusinnleggelse. Uten oppfølging. Dvs, jeg vet ikke hvordan det er pr idag, men nå har jeg fått en sykdom/tilstand i kroppen der jeg leser at det kan være utløst av mangel på protein c. Men er protein c det samme, alltid? Jeg kan ingenting om det. 

Anonymkode: 6dc8c...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er protein c da? Hvilke matvarer inneholder protein c (har aldri hørt om det en gang) :) 

Anonymkode: 28cc2...a62

Skrevet

Jeg har protein c mangel.

Det er en tilstand hvor blodet størknet fortere enn hos andre. Har større sjanse for blodpropp f.eks. jeg må bruke blodfortynnende i svangerskap og kan ikke bruke p- piller. For å nevne noe 

Anonymkode: 3568e...800

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er en tilstand hvor blodet størknet fortere enn hos andre. Har større sjanse for blodpropp f.eks. jeg må bruke blodfortynnende i svangerskap og kan ikke bruke p- piller. For å nevne noe 

Leidenmutaajon 

Skrevet

Jeg måtte jo søke det opp på nett. Det ser potensielt veldig alvorlig ut.. :( Har du den arvelige varianten? Synes det er merkelig at de ikke fulgte deg bedre opp når de fant ut at du hadde lave protein C -nivåer for en tid tilbake siden. Ser jo ut til at enkelte kan få opp nivåene med tilskudd av vitamin K... 

Hvis du kan lite om tilstanden ville jeg ha kontaktet legen min/ googlet litt om tilstanden din. Når jeg søkte på nett kom det opp en del informasjon på området, men man jo selvsagt være ganske kildekritisk.

Lag en litste med spm rundt sykdommen din som du tar med til din lege/spesialist :) 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte jo søke det opp på nett. Det ser potensielt veldig alvorlig ut.. :( Har du den arvelige varianten? Synes det er merkelig at de ikke fulgte deg bedre opp når de fant ut at du hadde lave protein C -nivåer for en tid tilbake siden. Ser jo ut til at enkelte kan få opp nivåene med tilskudd av vitamin K... 

Hvis du kan lite om tilstanden ville jeg ha kontaktet legen min/ googlet litt om tilstanden din. Når jeg søkte på nett kom det opp en del informasjon på området, men man jo selvsagt være ganske kildekritisk.

Lag en litste med spm rundt sykdommen din som du tar med til din lege/spesialist :) 

Det spørs om hi har heterozygot eller homozygot. 

Jeg har heterozygot. Og det er den minst farlige. Det går så veldig fint å leve med dette. Det er ikke en sykdom,men en tilstand. Er bare til å ta forholdsregler. Holde seg slank er så absolutt et pluss.

Og bli fulgt opp i svangerskap. Jeg må gå på blodfortynnende.

Være påpasselig på lange flyturer og styre unna noen prevensjonsmidler 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er protein c da? Hvilke matvarer inneholder protein c (har aldri hørt om det en gang) :) 

Nei.. man kan ikke spise seg til godt protein c nivå. Det er noe i kroppen. Har man mangel må der tilføres med medisin. 

Skrevet

Da er der tydeligvis forskjellige protein c

Skrevet

Vært mye hos lege. Fått henvisning. Det med proteinet har de ikke tenkt på engang, for de leser jo ikke journalen og sykehistorien.. tydeligvis. 

Skrevet

Ang. Leiden så har jeg det og full kontroll. Gikk på blodfortynnende i 3 år. Må ta i sv. Skap. Men er ikke gravid og planlegger ikke å bli det pga sykdom... som må utredes.

Men er det lett å be om protein c prøve, tro? De tok det på sykehuset sist.Mener er vel bare en blodprøve.. kanskje 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...