Gå til innhold

Når man er sykmeldt 1 fast dag i uka..

Anbefalte innlegg

Skrevet

og den dagen blir en rød dag,hva da? Flytter man sykemeldingsdag til en annen dag?

Anonymkode: 4eb90...d8b

Skrevet

Nei, hvorfor skulle du det?

Anonymkode: 11cee...4ef

Skrevet

Man er vel neppe sykemeldt en fast dag i uke, jeg regner sterkt med at vedkommende er sykemeldt 20% (og har avtalt med arbeidsgiver å løse det med en bestemt dag). Uproblematisk å flytte dagen.

Skrevet

Nei, da har du jo ikke behov for sykemeldingen den dagen, er jo fri likevel.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og den dagen blir en rød dag,hva da? Flytter man sykemeldingsdag til en annen dag?

Anonymkode: 4eb90...d8b

Nei

Anonymkode: cc623...421

Skrevet
1 minutt siden, aanonym skrev:

Man er vel neppe sykemeldt en fast dag i uke, jeg regner sterkt med at vedkommende er sykemeldt 20% (og har avtalt med arbeidsgiver å løse det med en bestemt dag). Uproblematisk å flytte dagen.

Men hvis man er sykemeldt 20 % og det likevel er fri den dagen man har avtalt, blir det jo litt rart å flytte den. 

Har vært sykemeldt på den måten selv, og hadde avtalt å ta det på en bestemt dag, kunne aldri falt meg inn å flytte det...

Legen har jo gitt sykemelding på 20% fordi du kan jobbe den resterende 80%

Skrevet

Nei, akkurat som du heller ikke flytter sykmeldingsdagen hvis en av de dagene du normalt jobber er rød dag.

Anonymkode: b2920...abc

Skrevet

Da er man 20 prosent sykemeldt tenker jeg , og man har da 80 prosent tilstede værelse av de dagene man skal jibbe . Så jo , dagen flyttes 

Anonymkode: 140ec...c4d

Skrevet

Nå kaster jeg sikkert bensin på bålet, men jeg skjønner ikke hensikten med å være sykmeldt 20 % hvis det kun gjøres ved å ha fri en hel dag. Hvis man er frisk nok til å gå 4 fulle dager skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan gå 5?

Hadde skjønt det hvis man gikk 20% redusert for å få 5 kortere dager, eller for at man skulle til behandling en dag i uken. 

Noen som kan forklare meg dette? 

Anonymkode: 173f6...27a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kaster jeg sikkert bensin på bålet, men jeg skjønner ikke hensikten med å være sykmeldt 20 % hvis det kun gjøres ved å ha fri en hel dag. Hvis man er frisk nok til å gå 4 fulle dager skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan gå 5?

Hadde skjønt det hvis man gikk 20% redusert for å få 5 kortere dager, eller for at man skulle til behandling en dag i uken. 

Hvordan kan du ikke skjønne, at det kan gjøre godt å ha en dag fri? Ikke alle jobber det er greit å jobbe kortere dager i heller.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du ikke skjønne, at det kan gjøre godt å ha en dag fri? Ikke alle jobber det er greit å jobbe kortere dager i heller.

Og hvor realistisk er det å få jobbe 5 kortere dager

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er man 20 prosent sykemeldt tenker jeg , og man har da 80 prosent tilstede værelse av de dagene man skal jibbe . Så jo , dagen flyttes 

Nei, nei,nei. Hvis man er 20% så skal man yte 80% i løpet av en uke. Hvis man da velger å ta ut sykemeldingen en dag i uken så må man som konsekvens yte 100% de resterende 80% når man er på jobb. Men man kan velge å være på jobb 100% av tiden man vanligvis er der og yte 80%.

Anonymkode: 283e0...7af

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så enkelt som at den ene dagen kan vedkommende sove lenge og hente seg inn før neste arb dag.... ikke værre en det. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du flytter dagen og er borte en annen dag blir det ikke 20% lenger. Om det er en fridag den uka blir der 25%.  Det vil si at du eventuelt må på jobb ca 2 timer på det som var tenkt å være fridagen. 

I tillegg har vi de tilfellene der det er en rød dag på noe som normalt er din arbeidsdag. Da vil du måtte jobbe ca 2 timer på din vanlige fridag for å få det til å bli 20% den uka.

Det er mye enklere å ha en fast fridag og la det jevne seg ut.

Anonymkode: b2920...abc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så klart skjønner jeg at det gjør godt å ha en dag fri. Men, jeg trodde ikke at man var sykmeldt fordi det gjorde godt. For det hadde gjort godt for meg også å ha en dag fri i uken. Jeg får ikke sykmelding for det...

Skrevet

Jeg var sykemeldt pga svangerskap. Ble så kvalm hvis jeg ble for sliten. Itillegg hadde jeg høyt blodtrykk. Hadde ikke mulighet for kortere dager. Hadde fri hver onsdag. Da kunne jeg stå i jobb. Var en god løsning for megog arbeidsgiver. Det var akkurat nok fri i mitt tilfelle

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så klart skjønner jeg at det gjør godt å ha en dag fri. Men, jeg trodde ikke at man var sykmeldt fordi det gjorde godt. For det hadde gjort godt for meg også å ha en dag fri i uken. Jeg får ikke sykmelding for det...

Nå er du bare vanskelig

Skrevet

Man er jo i utgangspunktet ikke sykemeldt en fast dag, men prosentvis nedsatt arbeidsevne med f.eks 20%. Så er usikker på hva man gjør i så måte. En av mine kollegaer har fri hver fredag og mister jo endel dager i året på røde dager men jobber jo som normalt mandag - torsdag uansett. 

Anonymkode: 47414...4f5

Skrevet

Vel, du svarte ikke på spørsmålet mitt... Så da kan vel jeg kommentere kommentaren du kom med til meg...?

Skrevet

Hva om da vedkommende hadde jobbet reduserte dager, typ 6 timers dager, og det var rød dag midt i uka. Skulle hun ha jobbet fulle dager resten av uken da mener dere? Høres underlig ut.

Skrevet

Selvfølgelig flyttes ikke dagen!

Sykmeldingsgrad angis i prisen. Den sier noe om at du har redusert arbeidsevne - enten generelt redusert, eller redusert i forhold til spesifikke arbeidsoperasjoner.

den reduserte arbeidsevnen kan tas ut ved at du enten har helt fri enkelte dager, har kortere arbeidsdager eller er tilstede hele arbeidsdagen og jobber i redusert tempo. Hvordan dette løses er helt avhengig av HVORFOR du er sykmeldt og hvordan arbeidsgiveren din lan tilrettelegge for deg. Det er ikke gitt at 20% sykmelding er det samme som en fast fridag i uka.

dersom det imidlertid er tilrettelagt slik at du har fri hver tirsdag - enten fordi du går til fysioterapi den dagen, du gjennomfører cellegift den dagen, du har psykologtime, arbeidet den dagen er spesielt krevende eller det er godtgjort at det er akkurat DEN dagen du trenger fri for å hente deg inn igjen for å klare resten av arbeidsuka di, så før du selvfølgelig ikke fri en annen dag dersom 17-mail faller på en tirsdag!! Med mindre du selvfølgelig kan godgjøre at behandlingsdagen din er flyttet til en annen dag akkurat den uka. Arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke kreve at du må hoppe over cellegiftkuren den uka........

Anonymkode: b3dd2...37d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du svarte ikke på spørsmålet mitt... Så da kan vel jeg kommentere kommentaren du kom med til meg...?

Fordi det kan være godt for henne å ha en dag å slappe helt av på, og hente seg inn igjen. Kanskje det er det som gjør at hun ikke går ut i 100% sykmelding.

Skrevet
3 minutter siden, Mordi skrev:

Hva om da vedkommende hadde jobbet reduserte dager, typ 6 timers dager, og det var rød dag midt i uka. Skulle hun ha jobbet fulle dager resten av uken da mener dere? Høres underlig ut.

Hva høres underlig ut?

Skrevet

Hos oss flyttes ikke sykemld dagen selv om det er en rød dag, vi får betalt for røde dager om vi egentlig skal kobbe denne dagen. Rundt røde dager er det hektisk på jobb, så å flytte på den hadde aldri skjedd hos oss. 

Vi har flere som har vært sykemeldt en dag i uka, ulike grunner hos de alle. Hun ene ble dårlig etter medisiner hun tok så hun var sykemeldt dagen etter dette. Avtalte med arbeidsgiver hvem dag som var best. Hun har en fridag i uka så da passet det best hun tok medisinen da, sykedag etter slik at hun var fit for fight igjen. Dagen hun tok den ble hun gradvis dårlige, på kvelden dagen etter kom formen sakte tilbake. 

Anonymkode: ee424...0a7

Skrevet

Tror du må spørre nav om dette hi.

Ser de fleste mener at hi ikke får tilbake sykemeldingsdagen, men det blir jo ikke riktig det heller. Fri fordi det er helligdag er noe annet enn sykmelding.

Jeg er selv 20% sykmeldt, og avtaler fra uke til uke når jeg tar den. Det er forresten flere problemstillinger her, jeg er turnusarbeider og skal jobbe hele påska, unntatt skjærtorsdag. For å unngå krøll for meg og problemer for arbeidsgiver tar jeg ikke sykmelding på en røddag, selv om jeg for alt jeg vet kanskje godt kunne ha gjort det. 

Mener dere at sykmeldingsdagen min den uka utgår pga at jeg har F3-dag på skjærtorsdag? Hadde tenkt å ta tirsdag, har da time hos fysioterapeuten min.

må visst ringe nav selv jeg.

Anonymkode: 33a5f...aa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...