Gå til innhold

Hvorfor klarer ikke nordlendinger å prate normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må folk nord i dette landet alltid være så vulgære? Hvorfor klarer ikke folk oppe i nord å prate normalt, uten å banne mellom annen hvert ord? Hvorfor er de så ukultiverte der oppe i Nord-Norge? Sukk... Stakkars de barn som vokser opp med slike foreldre!

Anonymkode: 9599d...f2e

Skrevet

Er det synd på meg også? Jeg er halv finnmarking og halvt trønder...

Anonymkode: a3fc5...28a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det synd på meg også? Jeg er halv finnmarking og halvt trønder...

Anonymkode: a3fc5...28a

Ja, hvis du vokste opp med et slikt språk rundt deg så synes jeg det ja.

Skrevet

Du fremstår som en smule enkel møblert med slike påstander HI. Vet du bakgrunnen for dette utbruddet? Den gjengse nordlenning snakker ikke slikt, men dette er du nok klar over. 

Anonymkode: 696bd...969

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår som en smule enkel møblert med slike påstander HI. Vet du bakgrunnen for dette utbruddet? Den gjengse nordlenning snakker ikke slikt, men dette er du nok klar over. 

Samme hva grunnen er, det er jo ikke særlig pent. Og i hvert fall ikke slikt en burde gå ut med offentlig! Jeg synes folk som taler slik virker en smule enkelt møblert. Det finnes sikkert unntak, men jeg synes det virker som om dette er ganske vanlig måte å prate på der oppe i nord?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den gjengse nordlending er kanskje ikke så vulgær som dette, men tendensen går nok mer i retning av å skenge ut profaniteter uten skam enn tilfellet er i resten av landet. Jeg er vestlending og er vant med et mer uformelt språk enn det som er vanlig blant østlendinger, men jeg kan likevel ikke forstå hvorfor så mange nordlendinger ønskerå fremstå evneveike. Folk med et minimum av dannelse tilpasser språk etter kontekst. For eksempel kaller man ikke politibetjenter "hæstkuk" og skryter av det i media, slik som den historien for mange år siden. 

Anonymkode: 407a6...3fc

Skrevet

Næmmen så synd det er i deg da, som ikke klarer å lese slikt vulgært språk med dine pripne fisefine øyne.  

"Buhuu jeg er søring og tåler ingenting, mammaaa"

Anonymkode: f098f...cae

Skrevet

Er fra nord Norge og har sjelden hørt slikt " språk". Hører nok mere til mytene og kuriositene at det er slik. Du virker en smule enkel,  uskolert og uvitende som tror det er slik folk generelt prater. Stakkars barna dine som har deg til forelder, de må jo bli jævla avstumpa i de satans hauan sine.

Anonymkode: 790fa...976

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den gjengse nordlending er kanskje ikke så vulgær som dette, men tendensen går nok mer i retning av å skenge ut profaniteter uten skam enn tilfellet er i resten av landet. Jeg er vestlending og er vant med et mer uformelt språk enn det som er vanlig blant østlendinger, men jeg kan likevel ikke forstå hvorfor så mange nordlendinger ønskerå fremstå evneveike. Folk med et minimum av dannelse tilpasser språk etter kontekst. For eksempel kaller man ikke politibetjenter "hæstkuk" og skryter av det i media, slik som den historien for mange år siden. 

Profaniteter faktisk 😂 Du mener på samme måte som vi mener at dere må kalle det for profaniteter i stede for slang og folkelige ord og uttrykk som vi ofte bruker? Litt mer fisefin enn oss i nord? For det er det vi tenker når vi får sånne spørsmål og slike svar. Vi er kanskje flinkere til å kalle en spade for en spade, ikke et redskap for å kunne løfte vekk sneen.

Jeg banner svært sjeldent og det gjør mine venner også. Men det kan gå en faen i meg når jeg møter fisefine folk at jeg farger opp språket litt mer bare for å erte. Da ser man fort fordommene kommer seilende på ei fjøl...

Skrevet
14 minutter siden, geitemarken skrev:

Profaniteter faktisk 😂 Du mener på samme måte som vi mener at dere må kalle det for profaniteter i stede for slang og folkelige ord og uttrykk som vi ofte bruker? Litt mer fisefin enn oss i nord? For det er det vi tenker når vi får sånne spørsmål og slike svar. Vi er kanskje flinkere til å kalle en spade for en spade, ikke et redskap for å kunne løfte vekk sneen.

Jeg banner svært sjeldent og det gjør mine venner også. Men det kan gå en faen i meg når jeg møter fisefine folk at jeg farger opp språket litt mer bare for å erte. Da ser man fort fordommene kommer seilende på ei fjøl...

Det er akkurat det, mange nordlendinger ser på banning som fargerikt. Det oppfattes ikke akkurat slik, snarere enfoldig.

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det, mange nordlendinger ser på banning som fargerikt. Det oppfattes ikke akkurat slik, snarere enfoldig.

Sikkert på samme måte som mange synes at de som bruker profaniteter er svulstig og full av seg selv mener du?

Nei, fargerikt er ikke banning. Men fargerikt blir ofte tolket til banning av div komikere etc. Jeg synes heller ikke det er pent med banning, og kan fint prate fargerikt uten banning. 

Det blir som om jeg skulle skjære alle vestlendinger over en kan og si at de er trauste og grinete og skeptiske. Disse bildene dyrker jo media så da er det jo slik det er: Alle nordlendinger banner hele tiden, søringer er sosser og tåler ikke så mye og vestlendinger er noen grinebitere.

Jeg kan love deg at om du hadde truffet meg med mitt fargerike språk hadde du langt fra syntes jeg var enfoldig  ☺

Endret av geitemarken
Skrevet

Passe dere så tråden ikke blir slettet pga diskriminering mot nordlendinger?

Skrevet
43 minutter siden, koro51 skrev:

Passe dere så tråden ikke blir slettet pga diskriminering mot nordlendinger?

Er det du som ser rasisme overalt...?

Anonymkode: 96ab3...322

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må folk nord i dette landet alltid være så vulgære? Hvorfor klarer ikke folk oppe i nord å prate normalt, uten å banne mellom annen hvert ord? Hvorfor er de så ukultiverte der oppe i Nord-Norge? Sukk... Stakkars de barn som vokser opp med slike foreldre!

"Stakkars barn", faktisk. 

Det er vel mer synd på dem som får høre hvor stygt alt er og som må passe munnen sin hele tiden for ikke å støte mammas sarte ører.

Du er visst ikke helt riktig informert.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det du som ser rasisme overalt...?

Ja, klarer ikke helt skille mellom russerhore, tyskerhore og vulgære nordlendinger. Hvor går grensen, har du tips? 

Skrevet

D der e humor!!! Jessufader e d muli å bli så tørr! 😂  

E sjøl fra Nord-Norge, og ja vi snakke fra levra, bannes gjør vi å, men d der e ikke d vi bruke som vanlig 'byspråk' altså. D der va kun morsomt! D e for en grunn at nordlendinga blir godt likt i lande. Go helvettes kveld😃 😉

Anonymkode: ece0a...835

Skrevet
Akkurat nå, koro51 skrev:

Ja, klarer ikke helt skille mellom russerhore, tyskerhore og vulgære nordlendinger. Hvor går grensen, har du tips? 

Kanskje ved å kalle mennesker for horer? Da har man i alle fall krysset en grense. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ved å kalle mennesker for horer? Da har man i alle fall krysset en grense. 

Er litt ny på forumet så tippet nok (uten grunn) at "alle skjønte hva jeg siktet til" men tar av meg hatten for at det faktisk ikke var slik. Har nå lært at å knytte opp et innlegg mot et annet ikke er vellykket :nigo:

Skrevet

Jeg er fra og bor i Nord-Norge. Jobber på sykehus og treffer mange mennesker hver dag. Jeg kjenner absolutt ingen som snakker sånn. Hvis du tror at vi prater sånn så tar du veldig feil. Synes det er synd at du har så store fordommer mot nordlendinger, vi er nokså like resten av befolkningen. Håper du klarer å slippe dine bekymringer for våre barn.

Anonymkode: b56a6...862

Skrevet

Må le litt..nei, majoriteten av nordlendinger har ikke det språkbruket. Personlig har jeg ikke vokst opp med bannskap rundt meg, men jeg må si st jeg synes det er "friskt" når nordlendingen lever opp til sitt rykte hos andre deler av befolkningen i Norge:) 

Må stikke nå, har en isbjørn som venter på dagens trim;)

En annen ting til dere nordlendinger som svarer her, føler dere at dere blir diskriminert?:O 

Ta det med et smil, vi vet alle at vi er ganske forskjellig fra nord til sør. Vi har vel kalt en sør/østlending for prippen?;)

have a nice one!

Skrevet

Den overskriften er vel like lite representativ for språket i nord som HI sitt oppstyltede språk er det i sør. 

Anonymkode: 9d7ff...d42

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oppfattes av hvem? Søringer?

Skrevet

Jeg har bodd i Tromsø i 10 år, men opprinnelig fra Nordland. Da jeg var ung var det mye bannskap, men nå er det kun hvis jeg slår meg 😀

Anonymkode: 24baf...47e

Skrevet

Banning, eller profaniteter for å si det på fint, fins i alle fylker. Jeg er selv fra Østlandet, og det bannes mye her også, det betyr ikke at barna her får høre alt eller snakke helt fritt ;)

Med det sagt kan det være lurt å lese seg opp på språkforskning og intelligens, banning har ved flere tilfeller blitt knyttet til høy intelligens, så å skjære alle nordlendinger (og andre som banner) over en kam som "enkelt møblert" blir litt dumt.

Anonymkode: a864a...415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...