Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en gutt som skal begynne på ungdomsskolen til høsten, og blant mange valg som skal tas, er det også å velge valgfag - og da er det fremmedspråk som er aktuelt for han. Valget står mellom tysk, spansk og fransk. Han sier selv han vil ha spansk. Jeg hadde tysk og pappaen fransk på ungsomsskolen og vgs, så ingen av oss kan noe spansk. Han er en flink elev, men det faget han sliter mest med er engelsk. Lurer da på om kanskje spansk kan bli vanskelig for han? Tysk er jo det språket som er mest likt vårt eget, og sånn sett mest "logisk". Han er veldig flink i matte, så han tenker kanskje på en annen måte enn de som er flink i språk...? (Er det ikke ofte sånn...?) Tysk er jo mye gramatikk og regler da, men mulig det kunne passet han bedre av den grunn? Samtidig er jo motivasjonen kanskje størst hvis han får velge helt selv, selv om jeg nok tror han vil høre på oss hvis vi prøver å veilede han.

Hva tenker dere, og andre som har ungdomsskoleelever som enten har hatt spansk eller som også står overfor samme valg, som har noen tanker de vil dele?

Endret av MTF
Skrivefeil...

Fortsetter under...

5 minutter siden, sug lut skrev:

La ham ta valget fritt, da er motivasjonen størst.

Ja, du har sikkert rett i det. Jeg håper bare han vet hva han går til. Fikk info om de ulike fagene fra skolen, der det spesifikt stod at spansk var et fag som krevde stor motivasjon og var det valgemnet som flest byttet fra, så da tenkte jeg om det kunne være lurt å velge noe enklere eventuelt.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La ham velge selv.  

Når det er sagt,  så er ikke spansk så vanskelig heller, og om du kan fransk kan du hjelpe en del på veien, mye liknende ord og regler. 

Anonymkode: 93ee4...ff3

Ok, godt å høre. Jeg har ikke harr fransk, men min mann hadde det - så da får han kanskje ta seg av den biten ;)

Jeg har en tiendeklassing og de lærer ikke å snakke språket flytende på ungdomsskolen, det er først på videregående de virkelig må jobbe med faget. Ungdomsskolepensumet i fremmedspråk nr to er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 6f798...51a

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en tiendeklassing og de lærer ikke å snakke språket flytende på ungdomsskolen, det er først på videregående de virkelig må jobbe med faget. Ungdomsskolepensumet i fremmedspråk nr to er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 6f798...51a

Det stemmer forsåvidt. Samtidig er det utrolig viktig at de får med seg det grunnleggende fra ungdomsskolen. Så hvis man kan få dem til å jobbe jevnt og trutt med faget gjennom ungdomsskolen har de et mye bedre utgangspunkt når de begynner på videregående skole.

Til HI, når det gjelder fremmedspråk er motivasjonen helt avgjørende. Det er viktig at de velger det språket de er nysgjerrige på og har lyst til å lære. Språkopplæringen skal foregå på skolen og ikke hjemme, så det er ikke så viktig å ta hensyn til hvilket fremmedspråk foreldrene hadde.

Anonymkode: c1df4...6b5

"Problemet" til spansk er at mange elever tror det er så mye lettere enn tysk og fransk. Det at endel velger faget fordi de tror det er lett, fører nok til at mange bytter. Jeg tror det er viktig å forstå at språkopplæring krever innsats og pugging uavhengig av hvilket språk de velger.

Dersom man har ferievaner som gjør at elevene får mulighet for å praktisere/høre språket er dette også noe som kan telle inn på hvilket språk man bør velge. Vi ferierer mye i frankrike og vårt barn valgte derfor fransk.

Anonymkode: c1df4...6b5

Min jente ønsket spansk da hun begynte på ungdomsskolen. Skolen formidlet at motivasjon var viktig, men også at elever som strever litt med fag, kanskje burde velge det språket de kan få hjelp med hjemme. Hun valgte spansk, alle fire foreldre har hatt tysk. Hun har strevd en del, og syntes det ikke var morsomt i begynnelsen. Hennes eneste firer da hun gikk ut av tiende var i spansk, ellers bare femmere og seksere. Hun er russ i år, det går bedre nå, men fortsatt er nok spansk hennes svakeste fag. 

Spansk er "lett";- men som andre sier,- det MÅ pugges skal man lære det! Grammatikken er enkel, men samtidig er det er par-tre ting som kan være vrient å lære fordi den type grammatikk ikke finnes hverken i norsk eller engelsk.

Her har også mange valgt spansk pga at det er enkelt,- men så velger en god del flere å slutte med spansk enn de andre språkene. Årsaken til det er at det har manglet GODE spansklærere. Det er tidligere lærere som har lært seg spansk og vil bli lærer i det faget men har IKKE kompetanse som språklærer,- og det er folk uten pedagogikk i det hele tatt som bare "snakker spansk flytende" som har vært lærere i det faget. Lærebøkene har vært litt "prøv og feil"nivå, men er blitt litt mer stabilt. Jeg var første klasse i landet som startet med spansk på ungdomskolen,- og vi var første som hadde det som fordypning B-språk på videregående. VI hadde knapt ei bok disse årene,- alt gikk på ulike "stensiler" som lærerne tok litt fra her og der. Bytte av lærere hadde vi nesten hvert år,- og gudene vet hvor mange filmer vi så,- spanske filmer UTEN tekst.... Allerede første året så vi "Mujeres al borde de un ataque nervioso";- på spansk...Litt spesielt. Prøvene var sånn vi kunne få maks 1200 poeng (!!!!!), den beste i klassen fikk 87 poeng og hun fikk S også ble vi "gradert" nedover etter det......Akkurat dette ble litt bedre, men de to første år var det sånn..

Så la gutten velge,- gitt at det er GODE lærere og at de har skikkelige lærebøker! Lærere som er utdannet innen språklæring er alfa og omega! Om de andre elevene slutter pga dette (særlig lærere og rotete opplegg generelt), så vil jeg anbefale og "Lokke" ham over på annet...

Anonymkode: 052a7...e64

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spansk er "lett";- men som andre sier,- det MÅ pugges skal man lære det! Grammatikken er enkel, men samtidig er det er par-tre ting som kan være vrient å lære fordi den type grammatikk ikke finnes hverken i norsk eller engelsk.

Her har også mange valgt spansk pga at det er enkelt,- men så velger en god del flere å slutte med spansk enn de andre språkene. Årsaken til det er at det har manglet GODE spansklærere. Det er tidligere lærere som har lært seg spansk og vil bli lærer i det faget men har IKKE kompetanse som språklærer,- og det er folk uten pedagogikk i det hele tatt som bare "snakker spansk flytende" som har vært lærere i det faget. Lærebøkene har vært litt "prøv og feil"nivå, men er blitt litt mer stabilt. Jeg var første klasse i landet som startet med spansk på ungdomskolen,- og vi var første som hadde det som fordypning B-språk på videregående. VI hadde knapt ei bok disse årene,- alt gikk på ulike "stensiler" som lærerne tok litt fra her og der. Bytte av lærere hadde vi nesten hvert år,- og gudene vet hvor mange filmer vi så,- spanske filmer UTEN tekst.... Allerede første året så vi "Mujeres al borde de un ataque nervioso";- på spansk...Litt spesielt. Prøvene var sånn vi kunne få maks 1200 poeng (!!!!!), den beste i klassen fikk 87 poeng og hun fikk S også ble vi "gradert" nedover etter det......Akkurat dette ble litt bedre, men de to første år var det sånn..

Så la gutten velge,- gitt at det er GODE lærere og at de har skikkelige lærebøker! Lærere som er utdannet innen språklæring er alfa og omega! Om de andre elevene slutter pga dette (særlig lærere og rotete opplegg generelt), så vil jeg anbefale og "Lokke" ham over på annet...

Takk for svar :) Jeg får høre litt med foreldre til andre jeg vet har hatt spans på us, kanskje de kan si noe om lærere og bøker ol, for det vet jeg ikke så mye om.

Spansk regnes som et enklere språk enn fransk og tysk. 

Hvis han har sterke meninger om dette, må han neste få velge selv. Men gi tydelig beskjed til gutten om at hvis han velger tysk eller fransk, kan han få noe hjelp hjemme. Det kan han ikke om han velger spansk som ingen av dere kan.

Anonymkode: 3c4c5...1f0

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spansk grammatikk er IKKE enkelt. Forklar de ulike preteritumsvariantene for en tenåring? Forklar bruken av konjunktiv i nektelser? 

At "problemene" ligger i verbene heller enn i kasusene gjør det ikke noe lettere enn tysk. Utfordringene kommer bare på et annet sted ov tidspunkt enn i tysk. 

HI, spansk har vært spennende og eksotisk som valgfag lenge nå. Og hvis han hadde vært god i engelsk, ville han ha fått en del ordforråd "gratis", fordi engelsk har stort innslag av latinske lånord. Når han ikke heller er god der, tror jeg spansk vil koste mer enn det smaker.

Jeg underviser selv i både tysk, spansk og engelsk, og ser dessverre at dersom en skal gjøre det bra i spansk, må man ha en litt mer lingvistisk interesse. Det nytter ikke å bare være glad i sydenturer.

Anonymkode: ebc25...b9c

Annonse

Jeg er sånn middels i språk, og hadde tysk på skolen. Jeg skulle ønske jeg hadde valgt spansk. De fleste stedene man reiser hvor tysk er aktuelt snakker de også engelsk, og da tyr man gjerne til det. Det er langt fra slik at der de snakker spansk så snakker de engelsk.. Jeg var på ferie i Sør-Amerika, og da skulle jeg ønske jeg kunne bare litt spansk. Ikke mye engelsk og tysk der... Og i USA, i Miami, snakket folk automatisk til meg på spansk først :P 

Så min helt subjektive mening (og erfaring?) er at å kunne turist-spansk kanskje er mer nyttig enn turist-tysk, og jeg ville derfor valgt spansk.

Endret av Direkte
skrivefeil
2 timer siden, Direkte skrev:

Jeg er sånn middels i språk, og hadde tysk på skolen. Jeg skulle ønske jeg hadde valgt spansk. De fleste stedene man reiser hvor tysk er aktuelt snakker de også engelsk, og da tyr man gjerne til det. Det er langt fra slik at der de snakker spansk så snakker de engelsk.. Jeg var på ferie i Sør-Amerika, og da skulle jeg ønske jeg kunne bare litt spansk. Ikke mye engelsk og tysk der... Og i USA, i Miami, snakket folk automatisk til meg på spansk først :P 

Så min helt subjektive mening (og erfaring?) er at å kunne turist-spansk kanskje er mer nyttig enn turist-tysk, og jeg ville derfor valgt spansk.

Og det er kanskje grunnen til at mange velger spansk... De har vært i / ferierer i Spania, lærer at spansk er et veldig utbredt språk, det er lurt å ta spansk for det er kjekt å kunne, og kanskje kan de noen spanske ord og tror at dette blir piece of cake. Og så blir det ikke det. Jeg er for at ungene skal få velge det de ønsker og at de dermed er mest motiverte, men det er ikke alltid så enkelt. Men heldigvis går det an å bytte, - og det krever også ekstra innsats for da skal de ta igjen det de andre har lært.

8 timer siden, Direkte skrev:

Har du vært mye i Tyskland? 

Anonymkode: ebc25...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...