Gå til innhold

Sosionom VS vernepleier?

Anbefalte innlegg

Jeg skal søke studier, og står mellom disse yrkene. Jeg har skjønt at disse går litt i hverandre, men at vernepleiere har autorisasjon som helsepersonell, noe sosionomene ikke har.

Dere som jobber med dette, kan dere si litt om positive og negative sider med yrket?

Jeg er IKKE interessert i noe form for stell av pasienter, og uansett hvilket yrke jeg ender med ønsker jeg å jobbe innenfor barn/ungdom, gjerne i skole, barnehage PPT, barnevern.. Skal ikke ha ren kontorjobb. Hva bør jeg velge?

Tusen takk for svar.

Anonymkode: 9473b...116

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144315328-sosionom-vs-vernepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sosionom. I denne utdanningen har man særlig fokus på hvordan samfunn og individ samspiller ned tanke på sosiale problemer. Man får god systemkunnskap, samtidig som man lærer mye psykologi, juss og psykiatri. Vernepleiere har også en medisinsk del. Som sosionom har man ungen kompetanse på pleie, sårstell eller medisinering. Men samtalen som verktøy står i fokus, og man lærer en holistisk forklaringsmodell.

Anonymkode: 5fa57...562

Tusen takk for svar :)

Det høres veldig spennende ut. Er det lett å få jobb som sosionom? Blir det mye kontorarbeid?

Jeg vil jobbe med mer med mennesker enn med papirer om du skjønner.

Sårstell og pleie er ikke det jeg er mest interessert i, men ser noen skriver at vernepleiere og sosionomer søker på mange like stillinger, og at vernepleiere blir prioritert fordi de kan medisinere. Lurer på om dette stemmer i praksis.

Anonymkode: 9473b...116

Hvor lett det er å få jobb, kommer nok en del an på hvor du er i landet. Mange må gjerne begynne i nav eller barnevern (hvor det er mye kontor), og velger mer spennende arbeidsplasser etter hvert, mens andre er mer heldige og seiler rett inni drømmejobben. Pleie og sårstell slipper du!

Anonymkode: 5fa57...562

Jeg har en venninne som er sosionom og en som er vernepleier, den som har hatt mest varierte arbeidsoppgaver er sosionomen.

Vernepleieren har jobbet i en spesialbarnehage for psykisk utviklingshemmede og jobber nå på et ressurssenter for ungdom og voksne. 

Sosionomen har jobbet på en internatskole for ungdom som har blitt "kastet ut" av ungdomsskolen sin og blir plassert på et slikt internat av barnevernet for å fullføre grunnsolen, hun har jobbet i barnehage og fikk vel da en dispensasjon så hun fungerte litt som barnehagelærer og jobber nå som miljøterapeut på en skole.

Jeg har forstått det som at vernepleiere jobber mest med utviklingshemmede jeg, mens sosionomen jobber mer med folk som har fått problemer på et eller annet vis og hjelper de med å få livet på rett kjøl.

Anonymkode: 6763e...65d

Hei :)

Jeg er sosionom. Om du ønsker jobbe på Nav eller i Barnevern er sosionomutdannelsen veldig fin. Men, om du ønsker jobbe i rus/psykiatri så bør du velge vernepleiere. 

Sosionomutdannelsen mangler medisinkompetansen! Hadde jeg skulle valgt om  igjen hadde jeg valgt vernepleier eller sykepleier. 

Annonse

3 minutter siden, MMP skrev:

Hei :)

Jeg er sosionom. Om du ønsker jobbe på Nav eller i Barnevern er sosionomutdannelsen veldig fin. Men, om du ønsker jobbe i rus/psykiatri så bør du velge vernepleiere. 

Sosionomutdannelsen mangler medisinkompetansen! Hadde jeg skulle valgt om  igjen hadde jeg valgt vernepleier eller sykepleier. 

Jeg er ingen av delene, men har jobbet i rus og psykiatri. Har hatt mange sosionomer som kolleger, ingen vernepleiere. Har også jobbet på ungdomsinstitusjon i barnevernet, og heller ikke der var det vernepleiere. 

Rundt her tror jeg de aller fleste vernepleiere jobber med psykisk utviklingshemmede, mange i boliger. Vernepleiere er gode på læringsteori. 

Sosionomer strever med å få jobb i Oslo-området, hadde nylig 70 søkere på et vikariat på en stilling i spesialisthelsetjenesten. 

Barnevernpedagog er ikke aktuelt for deg, HI? De jobber jo gjerne med ungdom, både på institusjon, og som miljøarbeidere i f.eks skolen. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om flere sosionomer som jobber innen rus/psykiatri...

Men tenker det samme som ei over her: Hva med barnevernspedagog?

Anonymkode: 4fb00...c83

Ja, har jobbet tidligere innen rus og psykiatri. Men pga nedbemanning i kommunen må vi som jobbet i bo-oppfølging og gjøre hjemmesykepleiernes jobb - dele ut medisiner. Det endte med at vi fikk hele medisinansvaret, derfor måtte det ansettes vernepleiere og sykepleiere. 

Det er jo forskjell fra plass til plass. Ingen fasit :)

Jobber i barnevern nå. Her kommer både lærere, sykepleiere, vernepleiere, barneverspedagoger, bacheor i pedagogikk og "rapper" jobbene fra oss Sosionomer ;) Ikke at vi "eier" jobbene, men hadde ønsket vi var mer enn 2 sosionomer på en arbeidsgruppe på 13 stykker da. 

Jeg er Vernepleier og jobber på psykiatrisk døgnavdeling. På min avd er vi  6 vernepl. Jeg kjenner vernpleiere som jobber innenfor barnevernet, på ungdomsinstitusjoner, barnehjem, rehab og hab tjenesten, innenfor arb markeds bedrifter og pu omsorgen. Så det er en utdanning som gir mange jobb muligheter.  

Anonymkode: 9c2ee...970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...