Gå til innhold

Kan man skrive overtid når man ikke får pause?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem. Her jobber vi alltid 8t vakter både dag og kveld. På kveld får vi ikke pause og på dagtid er det sjeldent. Jeg vet at arbeidsmiljølven sier ar vi har rett på minst 30 minutter betalt pause hvis jeg jobber 8t eller mer i løpet av en vakt/dag. Jeg er også klar over at det ikke nødvendigvis betyr at vi får 30 minutter sammenhengende, men dette er heller ikke mulig på min arbeidsplass. Har jeg rett til å skrive overtid på 30 min? Hva har jeg krav på ettersom arbeidsplassen ikke klarer å tilrettelegge for pauser? Jobber i 100%.

Fortsetter under...

Sitat
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Jeg ville ha sjekket nøye ut om dere faktisk blir trukket for pausen, og om dere gjør det ville jeg tatt kontakt med forbundet mitt for å gjøre noe med dette. I noen tilfeller kan man gjøre noen endringer på rutinene for å tilrettelegge for pause, om det ikke lar seg gjøre bør dere ikke trekkes for det heller. Men snakk med tillitsvalgte du😊

Endret av den perfekte mor
43 minutter siden, Wawli skrev:

Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem. Her jobber vi alltid 8t vakter både dag og kveld. På kveld får vi ikke pause og på dagtid er det sjeldent. Jeg vet at arbeidsmiljølven sier ar vi har rett på minst 30 minutter betalt pause hvis jeg jobber 8t eller mer i løpet av en vakt/dag. Jeg er også klar over at det ikke nødvendigvis betyr at vi får 30 minutter sammenhengende, men dette er heller ikke mulig på min arbeidsplass. Har jeg rett til å skrive overtid på 30 min? Hva har jeg krav på ettersom arbeidsplassen ikke klarer å tilrettelegge for pauser? Jobber i 100%.

Ikke hvis du har betalt pause nei

Anonymkode: 29974...17a

Det er uansett ikke overtid. For at det skal være overtid må du ha flere enn 9 timer per 24t  og 36t per 7 dager. 

Har du betalt pause har du uansett ikke rett på noe ekstra, da betalt pause sier noe om at du skal være tilgjengelig for arbeidsgiver også i pausen. Hadde du ikke hatt betalt pause kunne du i ytterste konsekvens tatt med deg nisten og spist den borte fra arbeidsplassen for å gjøre deg utilgjengelig, iom at du uansett ikke har lønn for de 30min. 

Anonymkode: 5c0b7...e41

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Visvas. Man har krav på pause selv om den er lønnet. Men neppe krav på overtidsbetalt når man ikke får den. Dette er uansett en sak for verneombud/tillitsvalgt.

Anonymkode: 47d70...b21

Hva er visvas?? Det er jo ingen som har sagt at man ikke har krav på pause, men det er heller ikke det hi spør om

Anonymkode: 29974...17a

Mener du at du ikke rekker å ta ut pausen? For det er noe annet. Du må selv sørge for å ta pause. Det finnes så og si alltid en mulighet for å organisere seg slik at man får tatt ut pause. Vet mange mener de ikke har tid, jeg mener at det er tøys i de fleste tilfeller. 

På kveldsvakt har du betalt pause. Da skal du sette deg og spise, men du skal være tilgjengelig og må bryte opp pausen din hvis en pasient trenger deg. Slik er det for oss alle. 

Du får ikke overtidsbetaling når du ikke går i pausen din. Ikke avspasering heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...