Gå til innhold

Hvem får kortisonsprøyte?

Anbefalte innlegg

Hva brukes den til? Hva forebygger den? Jeg har en alvorlig allergisk, vedvarende, reaksjon og har fått det i pilleform. Så tenkte.. hvorfor ikke sprøyte? Hvem får sprøyter?

Jeg er svært allergisk mot pollen. I år er jeg mer allergisk enn jeg noensinne har vært i hele livet mitt, og ifølge prøvene har jeg den sterkeste reaksjonen man kan få på timotei. Eller, over det. Jeg er altså ekstremt allergisk mot det, noe som stemmer godt overens med hva jeg opplever. Men er redd for at reaksjonen blir enda sterkere i år siden jeg har en kropp som ikke fungerer og har begynt å reagere på alt. Men jeg fikk altså disse pillene jeg skal ta en uke. Så skal alt være bedre. Vet ikke om de mener at jeg skal ta en sånn kur hver gang jeg får hevelser, eller hva de tenker, men.. noen som har litt kunnskap om det? Skal selvsagt ta allergivaksine til høsten. Men virker vaksinen kun på allergien (gress) eller kryssallergier og? 

Anonymkode: 919e5...e61

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144315245-hvem-f%C3%A5r-kortisonspr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare hørt om kortisonsprøyter i lokal behandling av betennelses og smertetilstander i f.eks skulder, albue o.l. 

Jeg fikk tilbud om det da jeg hadde veldig vondt i lang tid under foten (hælspore).

Har aldri hørt om kortisonsprøyte mot allergi.....

Anonymkode: d8aec...a6c

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bare hørt om kortisonsprøyter i lokal behandling av betennelses og smertetilstander i f.eks skulder, albue o.l. 

Jeg fikk tilbud om det da jeg hadde veldig vondt i lang tid under foten (hælspore).

Har aldri hørt om kortisonsprøyte mot allergi.....

Anonymkode: d8aec...a6c

Nei, nei.. men det blir brukt.

Håper noen har svar :)

Det er bedre å ta kortisonsprøyte mot allergi, enn tabletter. Tablettene er mye sterkere, og det er begrenset hvor lenge og ofte du kan ta de.

Jeg er selv ekstremt allergisk, og mot utrolig mye. Dessverre så virker ikke sprøyten på meg. Men tablettene virker, da blir jeg mye bedre. Men ikke helt bra. Men jeg får bare lov til å ta de en uke, 3 ganger i året.

Men går du til spesialist? Og da dyktig spesialist? Jeg går på Ullevål sykehus, og har nå endelig fått hjelp av deres spesialist gruppe igjen, som bare de dårligste får komme til. Men er helt i starten da. Men da jeg var der for noen år siden, så fikk jeg beskjed om at jeg kunne ikke få allergi vaksine. Da det ville være farlig for meg, da jeg har så kraftig allergi. Men jeg skal høre igjen. Ellers går jeg nå på 4 aerius og en singulair om dagen. Singulair hjalp veldig mye på allergien min. Det er egentlig mot astma, men kan og hjelpe bra mot allergi. Og nå på våren bruker jeg solbriller, og skal jeg i skogen med barna, så bruker jeg allergi maske.

Anonymkode: 7ea3d...cbc

Jeg har sikkert tatt 30 stk, revmatisme. Sprøytene behandler lokalt, mens tablettform sprer seg mer i kroppen. Har kun erfaring med sprøyter jeg da.

Har hørt at det brukes mot allergi ja. Det er ganske vanlig slik jeg har forstått det.

Anonymkode: 5818c...40a

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bedre å ta kortisonsprøyte mot allergi, enn tabletter. Tablettene er mye sterkere, og det er begrenset hvor lenge og ofte du kan ta de.

Jeg er selv ekstremt allergisk, og mot utrolig mye. Dessverre så virker ikke sprøyten på meg. Men tablettene virker, da blir jeg mye bedre. Men ikke helt bra. Men jeg får bare lov til å ta de en uke, 3 ganger i året.

Men går du til spesialist? Og da dyktig spesialist? Jeg går på Ullevål sykehus, og har nå endelig fått hjelp av deres spesialist gruppe igjen, som bare de dårligste får komme til. Men er helt i starten da. Men da jeg var der for noen år siden, så fikk jeg beskjed om at jeg kunne ikke få allergi vaksine. Da det ville være farlig for meg, da jeg har så kraftig allergi. Men jeg skal høre igjen. Ellers går jeg nå på 4 aerius og en singulair om dagen. Singulair hjalp veldig mye på allergien min. Det er egentlig mot astma, men kan og hjelpe bra mot allergi. Og nå på våren bruker jeg solbriller, og skal jeg i skogen med barna, så bruker jeg allergi maske.

Anonymkode: 7ea3d...cbc

Ok. Går ikke til spesialist.. har fått henvisning, men må gjennom systemet først. Allergimaske? Verste for meg er matallergier. Har ikke merket pollen i år så ser det an.. men hr mye pollenallergi

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sikkert tatt 30 stk, revmatisme. Sprøytene behandler lokalt, mens tablettform sprer seg mer i kroppen. Har kun erfaring med sprøyter jeg da.

Har hørt at det brukes mot allergi ja. Det er ganske vanlig slik jeg har forstått det.

Anonymkode: 5818c...40a

Ok, høres kanskje ikke ut som det er noe for meg da plagene mine ikke er lokale. Men I hele kroppen. Innvendig hevelse

Har bekterev. Får kortisonsprøyte i leddene som er betente. Har annen medisin, men noen ganger får jeg veldig vonde betennelser, da setter de en sprøyte rett i leddet. 

Trodde det var mer for å behandle slike lokale ting. Men om du har hørt at det brukes mot allergi kan du snakke med legen. Kanskje det er bedre? 

Hvilke tabletter tar du nå?

Anonymkode: beeff...ac8

Tar du sprøyte går du på kortison hele tiden, men med pillene kan du regulere det selv alt etter pollenslipp.

Sprøytene fungerer ikke på meg så jeg har tableter i tilegg til nesespray med kortison + allergitabletter, spray og øyedråper.

Jeg går til spesialist i immunologi på St.Olavs

Jeg har også kryssallergi.

Her er det nå kraftig spredning av or og jeg sliter veldig. Ingen medisiner hjelper nok og jeg kan ikke ta hyposensibilisering siden jeg har kronisk autoimmun sykdom som kan forverres av det og det er mye farligere enn allergien :(

Anonymkode: c5c04...069

Kortisonsprøyter for allergi settes i setemuskelen og varer ca 4-6 uker, men tar opp til 1 uke før virkningen er optimal. Hvordan den fungerer for deg må du nesten bare teste ut, noen reagerer veldig bra på den, mens andre ikke har så god effekt.

Både jeg og mannen tar den, men kun i de verste periodene. Jeg har mer kryssallergier enn mannen, men begge har god effekt :) 

Ville nok ikke tatt sprøyte før du har vært til spesialist siden den kan gi feil testresultat. Og sprøyta er ikke en mirakelmedisin, du vil fremdeles måtte ta hensyn.

Anonymkode: a3984...14a

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bekterev. Får kortisonsprøyte i leddene som er betente. Har annen medisin, men noen ganger får jeg veldig vonde betennelser, da setter de en sprøyte rett i leddet. 

Trodde det var mer for å behandle slike lokale ting. Men om du har hørt at det brukes mot allergi kan du snakke med legen. Kanskje det er bedre? 

Hvilke tabletter tar du nå?

Prednisolon alternova. 20 mg.

Legen satte meg på en kur. Men problemet er jo at dette er matrelatert og noe jeg vil oppleve ofte fordi ingen vet hva jeg ikke tåler og jeg får nye allergier hver måned. 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar du sprøyte går du på kortison hele tiden, men med pillene kan du regulere det selv alt etter pollenslipp.

Sprøytene fungerer ikke på meg så jeg har tableter i tilegg til nesespray med kortison + allergitabletter, spray og øyedråper.

Jeg går til spesialist i immunologi på St.Olavs

Jeg har også kryssallergi.

Her er det nå kraftig spredning av or og jeg sliter veldig. Ingen medisiner hjelper nok og jeg kan ikke ta hyposensibilisering siden jeg har kronisk autoimmun sykdom som kan forverres av det og det er mye farligere enn allergien :(

Anonymkode: c5c04...069

Mistenker autoimmun jeg og, er i familien. Men det blir synsing. Og bare tanker. 

I tillegg til mat er det pollen, støv, dyr og kryss. Og matos. Så det er mye som jeg blir utsatt for som ødelegger for meg. Hver dag.  

Hva skjer om du tar vaksine? Jeg tenkte på å ta den, men vet ikke om jeg bør før jeg har hørt med spesialist nei...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kortisonsprøyter for allergi settes i setemuskelen og varer ca 4-6 uker, men tar opp til 1 uke før virkningen er optimal. Hvordan den fungerer for deg må du nesten bare teste ut, noen reagerer veldig bra på den, mens andre ikke har så god effekt.

Både jeg og mannen tar den, men kun i de verste periodene. Jeg har mer kryssallergier enn mannen, men begge har god effekt :) 

Ville nok ikke tatt sprøyte før du har vært til spesialist siden den kan gi feil testresultat. Og sprøyta er ikke en mirakelmedisin, du vil fremdeles måtte ta hensyn.

Anonymkode: a3984...14a

Ok. Men påvirker det matallergier, som er kryssallergier? Eller kun pollen? 

Hadde lett tatt sprøyte hver måned om det ville gjort at jeg ikke fikk disse hevelsene. Men som du sier.. veit ikke om det funker..20 mg kortison fjerner i hvert fall ikke alle symptomene. Er tett i halsen pga matos her. Har tatt 2 cetirizin og kortison.

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prednisolon alternova. 20 mg.

Legen satte meg på en kur. Men problemet er jo at dette er matrelatert og noe jeg vil oppleve ofte fordi ingen vet hva jeg ikke tåler og jeg får nye allergier hver måned. 

Var redd det var prednisolon ja. Ville heller tatt sprøyter daglig enn prednisolon! Det er den verste medisinen jeg har tatt. Helt ville bivirkninger:/ 

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var redd det var prednisolon ja. Ville heller tatt sprøyter daglig enn prednisolon! Det er den verste medisinen jeg har tatt. Helt ville bivirkninger:/ 

Hva slags bivirkninger? 

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags bivirkninger? 

Var mange, men den verste var at hodet ikke hang med. Det gikk rundt for meg hele tiden jeg gikk på de, og klarte ikke helt å tenke følte jeg. Var ikke meg selv. Og så spiste jeg mye hele tiden. Var alltid sulten. Gikk opp en del. Det gikk ut over søvn også. 

Er noen år siden nå. Har sagt klart fra til legen at den medisinen tar jeg ikke igjen. 

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var mange, men den verste var at hodet ikke hang med. Det gikk rundt for meg hele tiden jeg gikk på de, og klarte ikke helt å tenke følte jeg. Var ikke meg selv. Og så spiste jeg mye hele tiden. Var alltid sulten. Gikk opp en del. Det gikk ut over søvn også. 

Er noen år siden nå. Har sagt klart fra til legen at den medisinen tar jeg ikke igjen. 

Ok..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...