Gå til innhold

Ta opp fag uten å følge undervisning?

Anbefalte innlegg

Jeg må ta eksamen i norsk muntlig, matte 1p og 2p, og naturfag. Jeg har ikke råd til å følge undervisning på nett, så jeg lurte på om noen vet om noen nettsider det går an å bruke? jeg vet det finnes en side som en fin å bruke i naturdag, men husker ikke navnet. Finnes det noe tilsvarende for norsk og matte og? 

Anonymkode: 371be...728

Fortsetter under...

Jeg regner med du ikke skal ta eksamen om 2 mnd? Det er ganske mye stoff å lære seg, så jeg ville ikke meldt meg opp før til neste vår om jeg var deg. Du bør kjøpe både 1p/2p-bøkene og gjøre alle oppgavene i disse, samtidig som det finnes tidligere gitte eksamener du kan øve på. De finner du på udir.no og i år er passordet: Eksamen.

I norsken kan du jo få spørsmål og å utdype alt fra a til å, så du bør egentlig ha alle de 3 bøkene der også. Jeg har 3 ekstra bøker i en serie som heter: Å lykkes med: feks litteraturhistorie. I den nevnte står det vel om alt du kan få som tema. 

I naturfag har jeg ikke peiling 😁

Vet jeg ikke svarte på det du spurte om, men skal du lykkes i disse fagene, holder det ikke å lese om det på nett :) 

Anonymkode: 83f2d...c4c

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med du ikke skal ta eksamen om 2 mnd? Det er ganske mye stoff å lære seg, så jeg ville ikke meldt meg opp før til neste vår om jeg var deg. Du bør kjøpe både 1p/2p-bøkene og gjøre alle oppgavene i disse, samtidig som det finnes tidligere gitte eksamener du kan øve på. De finner du på udir.no og i år er passordet: Eksamen.

I norsken kan du jo få spørsmål og å utdype alt fra a til å, så du bør egentlig ha alle de 3 bøkene der også. Jeg har 3 ekstra bøker i en serie som heter: Å lykkes med: feks litteraturhistorie. I den nevnte står det vel om alt du kan få som tema. 

I naturfag har jeg ikke peiling 😁

Vet jeg ikke svarte på det du spurte om, men skal du lykkes i disse fagene, holder det ikke å lese om det på nett :) 

Anonymkode: 83f2d...c4c

Takk for svar :) Jeg har alle bøker, og hadde ikke tenkt å ta norsk før tidligst til høsten nei. Har allerede eksamen i skriftlig og nynorsk, så bare muntlig som gjenstår der :) Tenkte å lese på naturfag og 1p, og gå opp i eksamen i det til jul, også norsk muntlig til våren igjen :)  

Lurer på om det er noen her som har tatt opp fag som privatist uten å følge nettstudier/undervisning? Kun ved hjelp av bøker og evt. sider på internett :) 

HI

Ndla.no er en fin side å bruke til ihvertfall matematikk og naturfag. Usikker på om du har tilgang på alt uten bruker fra fylkeskommunen, men det er det bare å prøve på. 

Gjør mest mulig oppgaver i faga. Naturfag er vel muntlig eksamen, så det er lurt å snakke høyt for deg selv på svarene. Det er mer nyttig enn å skrive side opp og side ned. 

Anonymkode: a34a0...c10

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ndla.no er en fin side å bruke til ihvertfall matematikk og naturfag. Usikker på om du har tilgang på alt uten bruker fra fylkeskommunen, men det er det bare å prøve på. 

Gjør mest mulig oppgaver i faga. Naturfag er vel muntlig eksamen, så det er lurt å snakke høyt for deg selv på svarene. Det er mer nyttig enn å skrive side opp og side ned. 

Anonymkode: a34a0...c10

Takk, det var den siden jeg var ute etter :) 

HI 

Jeg tok alle disse fagene på 3 måneder selv. Kjøpte bøkene, lagde leseplan, brukte nett der det var nødvendig. Gikk helt fint. Fikk 6 i norsk muntlig, 6 i naturfag, 6 i 1p og 5 i 2p.

Det du må gjøre er å være veldig strukturert med lesingen. Er du flink til å lage studieplaner? Les kvalitativt og ikke kvantitativt er mitt beste råd. 

Annonse

Jeg har tatt matte og naturfag. Ikke norsk. 

Jeg brukte lærebøkene og oppgavene i dem, og sjekket hele tiden hvordan jeg lå an opp mot læringsmålene. Læringsmålene var styrende, dvs var læreboken dårlig på et læringsmål så brukte jeg flere kilder til jeg følte jeg kunne svare godt for meg. Sjekket også at jeg kunne dra sammenhenger mellom de ulike læringsmålene, altså at svarene jeg ville ha gitt på et spørsmål dekket flere. 

For matte regnet jeg masse oppgaver. Og for begge fag løste jeg masse gamle eksamensoppgaver :) Hvis du begynner nå og har litt bakgrunn allerede ville jeg satset på å ta alle fagene til høsten. Verken naturfag eller matte er veldig vanskelig, og norsk er jo "bare" et stort fag. Hvis du har skriftlig fra før kan du jo antageligvis en del allerede.

Anonymkode: 97325...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...