Gå til innhold

Når begynte barnet deres med dyne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sovet med dyne fra starten av. Sparket den av, men med tynn ullpjamas og sokker om vinteren har de aldri vært kalde. 

Prøvde sovepose, men det ble alt for varmt og klamt. Selv på et kjølig soverom. 

Nå er vi alle i familien svært varme av oss da, og går i sommerklær fra temperaturen bikker 16 grader..

Anonymkode: 1e3ec...380

Min har nylig begynt med dyne. To år. Hun har HATET dyne siden hun var liten. Hun var i starten helt klam når vi brukte dyne (hadde bare vanlig pysj under og rommet var 18 grader) hun er bare en varm unge. Når hun var i stand til å protestere så sa hun nei til dyna.  Brukte bare teppe. Fleece på sommeren og tynt ullteppe på vinteren. Aldri vært kald. 

Kjøpte uansett dyne da hun var ferdig med sprinkelseng. Som regel ligger hun oppå den. Da legger jeg bare et teppe over henne. 

Anonymkode: 6891d...bbc

Annonse

Min er ikke særlig varm, så sovepose er perfekt. Men det er mer praktisk med dyne, føler jeg. Går opp en størrelse eventuelt da. Men kjenner jeg er litt hønemor i forhold til å få dyna over hodet :P Men det er egentlig kjempeteit, siden det eldre barnet mitt brukte dyne mye tidligere før yngste.

HI

Anonymkode: 712ed...98c

Vi har hatt dyne siden hun var nyfødt. Hun er snart 4, og jeg har ennå tilgode å se at hun har sovet med den en hel natt 😊

Har bare tilpasset klær til årstidene, det er liten mulighet for at de kommer til å fryse uansett.

Anonymkode: 23328...78d

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt dyne siden hun var nyfødt. Hun er snart 4, og jeg har ennå tilgode å se at hun har sovet med den en hel natt 😊

Har bare tilpasset klær til årstidene, det er liten mulighet for at de kommer til å fryse uansett.

Anonymkode: 23328...78d

Sikker? Ligger jeg uten dyne, fryser jeg voldsomt. Som nå, sovnet i sofaen med bukse, sokker og genser. Fryser som bare rakker'n :P 

2 minutter siden, Julia1984 skrev:

Ikke farlig at de fryser....da bare våkner de av ubehag.  Myye verre hvis babyene blir for varme...

Men hun er ikke en baby da, hun er 16 mnd. Og våkner 1-5 ganger pr natt, vil helst ikke ha flere oppvåkninger hehe. Men da kan jeg jo begynne når som helst egentlig, når jeg føler for det. Venter kanskje til posen er for liten.

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

..og er 80x100 stort nok? Når bør de ha pute?

Nei, det er vel en vogndyne, altså til dypvogna?

Om hun blir kald og våkner er vel ikke det noen krise heller, hun er da mer enn stor nok til å skjønne hvordan man drar på seg dyna igjen....

Mine begynte med pute når de flyttet fra sprinkelseng til juniorseng, det gjorde de når de ble 2 år.

Anonymkode: f2e64...22e

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er vel en vogndyne, altså til dypvogna?

Om hun blir kald og våkner er vel ikke det noen krise heller, hun er da mer enn stor nok til å skjønne hvordan man drar på seg dyna igjen....

Mine begynte med pute når de flyttet fra sprinkelseng til juniorseng, det gjorde de når de ble 2 år.

Anonymkode: f2e64...22e

65x80 er vogndyne. 80x100 er størrelsen større. Hun har aldri hatt dyne, så jeg vet ikke om hun vet hvordan hun får den på seg.

Har 100x140 cm dyne til mi på 16 mnd. Brukt dyne siden hun var 10 mnd, men ligger ofte oppå den. Hun er sjelden kald, har pysj og sokker på. Brukt pute siden før jul siden hun var omtrent konstant potte tett i nesa og det ikke hjalp å bygge opp seng/madrass. Nå ligger hun som regel å holder rundt den om natta :)

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

65x80 er vogndyne. 80x100 er størrelsen større. Hun har aldri hatt dyne, så jeg vet ikke om hun vet hvordan hun får den på seg.

Det skjønner hun fort. Hun merker jo fort at hun blir varmere når hun får den på. Nå om hun er i alderen hvor de står mye i senga og klatrer, ville jeg ikke brukt pose hun ikke kommer ut av. 

Kan ikke huske å ha funnet mine tre sovende med hodet under dyna. Hun er jo også stor nok til å ta den av om hun føler seg varm. 

Mine begynte først med pute da de var mellom 4-7 år gamle. Prøvde å innføre den minste puta i 2-årsalderen da de fikk stor seng, men det ville de ikke ha. 

Anonymkode: 229bb...231

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min er ikke særlig varm, så sovepose er perfekt. Men det er mer praktisk med dyne, føler jeg. Går opp en størrelse eventuelt da. Men kjenner jeg er litt hønemor i forhold til å få dyna over hodet :P Men det er egentlig kjempeteit, siden det eldre barnet mitt brukte dyne mye tidligere før yngste.

HI

Vi dytter dyneenden under fotenden på madrassen. Slet en stund med at babyen dro dyna over hodet før vi gjorde dette. Det begrenser hvor høyt dyna kommer opp på barnet

Anonymkode: 133f9...3c4

Absolutt ingen dyner eller puter før 12 mnd, til de som sier de har brukt disse fra nyfødt.

Etter de er 12 mnd er det opptil foreldrene, men siden det fremdeles er risiko for kvelning frem til de er to år, går det helt fint å fortsette med sovepose en stund til.

Jeg har kjøpt sovepose som er fra 6 til 18 mnd, og babyen er 8 mnd, så han har dem en stund til. Vil vurdere om han skal få seg et teppe eller fortsette med sovepose når han er 18 mnd. Det kommer da han på hvor urolig han sover og om jeg synes han kan redde seg selv hvis han skulle sette seg fast i det. Sannsynligvis fortsetter vi med soveposer til han er to. De er jo så greie og så slipper vi å bekymre oss.

Fra første dag. Kvelningsrisiko? Seriøst? Man kan ikke gå å være redd for alt hele tiden. Hvor stor er sjansen for krybbedød på grunn av dyne liksom? Spesielt når TS skriver ungen er 16 mnd gammel. 

Jeg syns sovepose er slemt, ingen mulighet til å kvitte seg med den hvis den blir for varm. Stakkars baby. 

Anonymkode: 4c324...e45

2 timer siden, Pobie skrev:

Absolutt ingen dyner eller puter før 12 mnd, til de som sier de har brukt disse fra nyfødt.

Etter de er 12 mnd er det opptil foreldrene, men siden det fremdeles er risiko for kvelning frem til de er to år, går det helt fint å fortsette med sovepose en stund til.

Jeg har kjøpt sovepose som er fra 6 til 18 mnd, og babyen er 8 mnd, så han har dem en stund til. Vil vurdere om han skal få seg et teppe eller fortsette med sovepose når han er 18 mnd. Det kommer da han på hvor urolig han sover og om jeg synes han kan redde seg selv hvis han skulle sette seg fast i det. Sannsynligvis fortsetter vi med soveposer til han er to. De er jo så greie og så slipper vi å bekymre oss.

Rart jeg alltid har fått dyne til baby/småbarn på nyfødtintensiven og barneavdelingen da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...