Gå til innhold

Hva har man gjort hvis man har hvitvasket penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har hvitvasket penger har man begått en forbrytelse, og man dater faktisk ikke skurker, banditter og røvere.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner mange som jobber i utlandet som skatter dobbelt. Det der er innvikla regler altså. Kjenner en nå som flytter til utlandet for å jobbe, hun har meldt flytting fra landet og sagt fra seg ting som folketrygd osv. Hun slipper skatt til Norge så vidt jeg har forstått, men du slipper ikke skatt til Norge selvom du jobber og driver et utenlandsk firma.

Anonymkode: 9f40b...fab

Nei, men det er det han hele veien trodde. Så det er kjipt å bli dømt for noe du mener du gjorde i god tro. Men han har innrømmet skatteundragelse men hadde ikke noe greie på det med regler i forhold til firma osv. Han er også uenig i hvitvasking da han trodde det kun gjalt penger skaffet fra kriminell virksomhet. Han driver ikke med kriminell virksomhet men de har absolutt holdt unna penger. 

Har lest hvitvaskingsparagrafen opp og ned, slik jeg leser den så er hvitvasking penger som blir skaffet igjennom kriminelle handlinger. Så det var derfor jeg spurte her fordi jeg synes det høres rart ut. Han liker liker jo heller ikke å ha hvitvasking på rullebladet, nettopp for at det da vil se ut som han har drevet med narkotika eller lignende. Det er jo det man tenker ?

Anonymkode: c0af8...350

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får finne dommen på lovdata og lese den der.

Pass deg vel for at han ikke også "hvitvasker" (hjernevasker/lurer) deg.

Anonymkode: 6b51f...5f4

Jeg må bare tilføye en ting...

Hi, du spør i overskriften din: "Hva har man gjort hvis man har hvitvasket penger?".

Når du får svar så benekter du alle muligheter, du har plutselig alle svar selv, og du understreker at firmaet er lovlig. Gang på gang bruker du samme ordene, og det virker som om du gjentar det han har fortalt deg, at du har gjentatt det så mange ganger at det er det du vil tro - uansett hva andre måtte fortelle deg.

Igjen - ikke les en utskrift han ev. gir deg av dommen, få data for dommen og finn den selv på lovdata.no og les den der. Uten at han er rundt deg når du gjør det.

Jeg lurer også på hvorfor du egentlig starter tråden? Du spør, men vil ikke ha noen svar. Du blir rådet til å holde deg unna ham, du forsvarer ham med nebb og klør og forklarer at han er en flott og snill mann som har et lovlig firma. Det er helt klart at du ikke ønsker å høre annet enn at du selvfølgelig må tro på ham og at du uten tvil kan fortsette forholdet. Du ønsker ikke råd, du vil bare ha en bekreftelse på at du kan fortsette forholdet til ham uten å være redd for at det ligger noe mer bak.

Hvordan fikk du greie på dette? Fortalte han deg dette selv? I så fall så er det et pluss. Hvis han ikke fortalte det selv, da bør du spørre deg hvorfor han ikke gjorde det. Husk også på at selv om et firma er lovlig, så kan et lovlig firma gjøre mye ulovlig. Husk også på at det er han som er dømt for hvitvasking.

Hvis det er slik at det er en hel masse uheldige omstendigheter og dumme valg som har ført til dette, finn ut hva han har lært av det, hva han har gjort for å sørge for at noe lignende ikke skal skje igjen. Og om dere skulle fortsette forholdet, sørg for å sikre deg selv økonomisk, f.eks. ikke gift deg slik at du ev. blir delansvarlig for gjeld han tar opp osv.

Men hvorfor startet du tråden når du ikke ville høre noen av svarene du får?

Les dommen på lovdata, og forviss deg om at du forstår det som står der!

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her kan du se litt av hva Økokrim skriver om hvitvasking:

http://www.okokrim.no/hvitvasking

Takk, men har lest det og det var derfor jeg ikke fikk det til å passe. Men han har sendt meg dommen nå så da må jeg vel bare lese den da :) 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, men har lest det og det var derfor jeg ikke fikk det til å passe. Men han har sendt meg dommen nå så da må jeg vel bare lese den da :) 

Som sagt - finn dommen på lovdata selv og les den der. Ikke tro automatisk at du har fått hele dommen av ham, vær sikker på at du finner kildene selv og derfor leser alt!

Skrevet
59 minutter siden, sug lut skrev:

Han har vært villig til å snyte og bedra og stjele. Det er opp til deg om du gidder å leve med det, men det er ikke nok at han er en kjekk kar ellers - det var Himmler også.

Rææævvvva sammenligning!!

Anonymkode: 1becc...993

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare tilføye en ting...

Hi, du spør i overskriften din: "Hva har man gjort hvis man har hvitvasket penger?".

Når du får svar så benekter du alle muligheter, du har plutselig alle svar selv, og du understreker at firmaet er lovlig. Gang på gang bruker du samme ordene, og det virker som om du gjentar det han har fortalt deg, at du har gjentatt det så mange ganger at det er det du vil tro - uansett hva andre måtte fortelle deg.

Igjen - ikke les en utskrift han ev. gir deg av dommen, få data for dommen og finn den selv på lovdata.no og les den der. Uten at han er rundt deg når du gjør det.

Jeg lurer også på hvorfor du egentlig starter tråden? Du spør, men vil ikke ha noen svar. Du blir rådet til å holde deg unna ham, du forsvarer ham med nebb og klør og forklarer at han er en flott og snill mann som har et lovlig firma. Det er helt klart at du ikke ønsker å høre annet enn at du selvfølgelig må tro på ham og at du uten tvil kan fortsette forholdet. Du ønsker ikke råd, du vil bare ha en bekreftelse på at du kan fortsette forholdet til ham uten å være redd for at det ligger noe mer bak.

Hvordan fikk du greie på dette? Fortalte han deg dette selv? I så fall så er det et pluss. Hvis han ikke fortalte det selv, da bør du spørre deg hvorfor han ikke gjorde det. Husk også på at selv om et firma er lovlig, så kan et lovlig firma gjøre mye ulovlig. Husk også på at det er han som er dømt for hvitvasking.

Hvis det er slik at det er en hel masse uheldige omstendigheter og dumme valg som har ført til dette, finn ut hva han har lært av det, hva han har gjort for å sørge for at noe lignende ikke skal skje igjen. Og om dere skulle fortsette forholdet, sørg for å sikre deg selv økonomisk, f.eks. ikke gift deg slik at du ev. blir delansvarlig for gjeld han tar opp osv.

Men hvorfor startet du tråden når du ikke ville høre noen av svarene du får?

Les dommen på lovdata, og forviss deg om at du forstår det som står der!

Ja, skal gjøre det :) Har fått dommen på et dokument og der står all infoen jeg trenger til lovdata. Firmaet er anerkjent i bransjen han driver og jeg vet det ikke driver med snusk utover at de VAR sløve med regnskap og drift. De er kreative personer som rett og slett ikke er spesielt flinke til tall og byråkrati. Men de har klart å bygge opp et godt firma med god inntjening. 

Han har sagt det selv. Han fortalte ALT, men det jeg stusset på var hvitvasking :) For jeg nektet for at han kunne være dømt for det om pengene var tjent på en lovlig måte. Da sa han at aktor hadde utnyttet den veldig brede definisjonen av hvitvaskingsparagrafen. Men jeg nektet fortsatt for at systemet kunne være så tåpelig.

Han er dømt for skatteunndragelse for pengene han hadde utenlands, men han er også dømt for hvitvasking for pengene han betalte skatt av og derfor gjorde det riktige med?? Det for meg virker helt tåpelig og urettferdig. Derfor nektet jeg for det og han sa han skulle sende alle dokumentene og at jeg kunne sjekke alt jeg ville.

Han har ingen gjeld, han har flere mill på bok.  Han har nå fått en annen styring i firmaet og det tjener godt med penger. 

Skrevet

At penger har blitt hvitvasket vil si at der er penger i regnskapet som ikke har en opprinnelse. I hvert fall ikke en opprinnelse innehaveren av pengene er villig til å innrømme.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han sier at det ikke er penger fra kriminell handling. At han eide et firma i utenlandet sammen med noen andre og at han bare fakturerte jobben han hadde gjort i firmaet. Firmaet er i en helt lovlig bransje og det er i Norge nå.

Hvor har du det fra at det er noen høyere oppe i hierarkiet? Han er en veldig snill og grei fyr, så får det ikke til å passe. 

Mange kriminelle som er snille og greie, men de er like fullt kriminelle for det

Anonymkode: a2254...58c

Skrevet
1 minutt siden, skjotta skrev:

At penger har blitt hvitvasket vil si at der er penger i regnskapet som ikke har en opprinnelse. I hvert fall ikke en opprinnelse innehaveren av pengene er villig til å innrømme.

Pengene har en opprinnelse, de kommer fra hans eget firma som ikke ligger i Norge. Han eier dette med noen andre. Han har også firma i Norge, det er dette firmaet han fakturerte med timene han jobbet med konsolentvirksomhet, support og salg. Siden de andre i firmaet på tidspunktet nesten ikke jobbet så var han den som fikk lønn (iallefall mest). Så begge firmaene drev med lovlig virksomhet. De har fortsastt på samme måte etter firmaet i utenlandet kom til Norge, altså han fakturerer enda firmaet på samme måte da han jobber mye mer enn de andre i firmaet og har flere oppgaver. 

Leser dommen nå, den er 15 sider lang. Så til nå har jeg ikke funnet noe overaskende. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange kriminelle som er snille og greie, men de er like fullt kriminelle for det

La oss ikke skjære alle over en kam........! Er det ikke greit å gi folk en til sjanse liksom? Lurer på hva du legger i ordet kriminell? 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rææævvvva sammenligning!!

Anonymkode: 1becc...993

Neida. For at han er en hyggelig fyr gjør ham ikke mindre kriminell.

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Neida. For at han er en hyggelig fyr gjør ham ikke mindre kriminell.

Altså vet du forskjell på HAR gjort og noe man gjør NÅ? For dette er noe som han ikke driver med nå.....

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La oss ikke skjære alle over en kam........! Er det ikke greit å gi folk en til sjanse liksom? Lurer på hva du legger i ordet kriminell? 

Hva tror du?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva tror du?

Det er jo derfor jeg spør deg.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo derfor jeg spør deg.

Du klarer tydeligvis ikke å svare på det. Men ifølge politiet så er man ikke kriminell av en forseelse, å være kriminell er mer en livstil der du utøver flere forbrytelser. Som kriminell så blir du kanskje tatt så må du sone og når du da kommer ut igjen så fortsetter du som før, altså det er en livsstil.

Ser du på Halvar Flatland og Odd Nerdrum som kriminelle? Eller hva med Messi, Willie Nelson og Nicolas Cage? Alle de er dømt for skatteunndragelse.....

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer tydeligvis ikke å svare på det. Men ifølge politiet så er man ikke kriminell av en forseelse, å være kriminell er mer en livstil der du utøver flere forbrytelser. Som kriminell så blir du kanskje tatt så må du sone og når du da kommer ut igjen så fortsetter du som før, altså det er en livsstil.

Ser du på Halvar Flatland og Odd Nerdrum som kriminelle? Eller hva med Messi, Willie Nelson og Nicolas Cage? Alle de er dømt for skatteunndragelse.....

Hvor i alle dager har du denoen definisjonen fra? En kriminell er en person som har utført en kriminell handling. Det kan være en livsstil å være kriminell, men trenger så absolutt ikke være det. Kriminell er noe man er, har vært eller kommer til å være. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor i alle dager har du denoen definisjonen fra? En kriminell er en person som har utført en kriminell handling. Det kan være en livsstil å være kriminell, men trenger så absolutt ikke være det. Kriminell er noe man er, har vært eller kommer til å være. 

Har den fra politiet, tror de vet best :)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har den fra politiet, tror de vet best :)

Da tror jeg du må henvise til noen kilder altså...

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å være kriminell er en livsstil faktisk....... Har du kilder til politidefinisjonen din?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg du må henvise til noen kilder altså...

http://jusleksikon.no/wiki/Kriminalitet

Jeg ringte faktisk en i familien som jobber i politiet og spurte. Han sa at om dette var hvitsnippforbrytelse, og at det å være kriminell var mer en livsstil som du ikke bryter ut av. Han sa at det var ingen klar definisjon på det å være kriminell men at politiet ikke anser deg som noe kriminell om du har unndratt på skatten. MEN om dette hadde vært en ting som skjedde igjen med forelegg så stilte ting seg annerledes. Men dette var en hvitsnippsforbrytelse. 

Man er liksom ikke kriminell om man kjører for fort eller snyter på skatten. 

Du kan ringe politiet selv å spørre så vil de si det samme. 

Gjest Muji81
Skrevet

Hæhæhæ!! Du er..jammen noe annet. En hvitsnippforbryter er jo egentlig bare en liten tullekopp.

Man er liksom ikke kriminell når nan snyter på skatten? Hehe, takk for latteren 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ringte faktisk en i familien som jobber i politiet og spurte. Han sa at om dette var hvitsnippforbrytelse, og at det å være kriminell var mer en livsstil som du ikke bryter ut av. Han sa at det var ingen klar definisjon på det å være kriminell men at politiet ikke anser deg som noe kriminell om du har unndratt på skatten. MEN om dette hadde vært en ting som skjedde igjen med forelegg så stilte ting seg annerledes. Men dette var en hvitsnippsforbrytelse. 

Dette er jo bare tull og tøys fra ende til annen. Kriminell har en helt klar definisjon. 

Kriminell: person som har utført en eller flere kriminelle handlinger

Kriminelle handlinger/kriminalitet: lovbrudd 

Har man brutt loven er man kriminell.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får fortsette på din rosa sky, og håpe at du ikke detter av en dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...