Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Ja, det er spørsmålet mitt Jeg har funnet ut av at min nye flamme er dømt for dette og jeg lurer på hva det er han da kan ha gjort? Det kan vel være skatteundragelse også? For det behøver vel ikke være så veldig ille? Noen som vet? Anonymkode: c0af8...350
Gjest Muji81 Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Eh hallo...selvsagt er hvitvasking ille. Er også som regel høyere oppe i kriminell.-hiarkiet en en simpel forbryter. Eller bare dum og blitt utnyttet? Jeg ville holdt meg unna.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Når du har hvitvasket penger har du gjort noe ganske alvorlig ja, da har du tatt penger tjent på ulovlig vis og vasket de gjennom firmaer så de kan registreres som dine. Det kan være penger tjent på svart arbeid, eller penger tjent på mye mer alvorlige ting som salg av tyvgods, narkotika e.l. Anonymkode: 05200...178
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 Akkurat nå, Muji81 skrev: Eh hallo...selvsagt er hvitvasking ille. Er også som regel høyere oppe i kriminell.-hiarkiet en en simpel forbryter. Eller bare dum og blitt utnyttet? Jeg ville holdt meg unna. Han sier at det ikke er penger fra kriminell handling. At han eide et firma i utenlandet sammen med noen andre og at han bare fakturerte jobben han hadde gjort i firmaet. Firmaet er i en helt lovlig bransje og det er i Norge nå. Hvor har du det fra at det er noen høyere oppe i hierarkiet? Han er en veldig snill og grei fyr, så får det ikke til å passe. Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når du har hvitvasket penger har du gjort noe ganske alvorlig ja, da har du tatt penger tjent på ulovlig vis og vasket de gjennom firmaer så de kan registreres som dine. Det kan være penger tjent på svart arbeid, eller penger tjent på mye mer alvorlige ting som salg av tyvgods, narkotika e.l. Anonymkode: 05200...178 De driver i en helt lovlig bransje, så ikke noe narkotika eller tyvgods. Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Han har trolig fått tak i penger på ulovlig vis, så hvitvasket de ved f. Eks opprettet en bedrift og latet som han har tjent penger på den, og tatt ut "fortjenesten" fra den på liksom lovlig vis. Jeg ville nok holdt meg unna en sånn svindler og hykler... Anonymkode: 44335...a95
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han sier at det ikke er penger fra kriminell handling. At han eide et firma i utenlandet sammen med noen andre og at han bare fakturerte jobben han hadde gjort i firmaet. Firmaet er i en helt lovlig bransje og det er i Norge nå. Hvor har du det fra at det er noen høyere oppe i hierarkiet? Han er en veldig snill og grei fyr, så får det ikke til å passe. Anonymkode: c0af8...350 Han lyver jo. Han hadde jo aldri blitt dømt dersom denne faktureringen og betalingen ble gjort på lovlig vis. Skatteundragelse er noe annet en hvitvasking av penger. Hvitvasking foregår når pengene er skaffet på ulovlig vis og derfor ikke har noen verdi. For at pengene skal få tilbake verdi på de igjennom en vask. Mange benytter seg av utenlandske kontoer for å få vasket norske penger. Flytter penger mellom kontoer slik at det ser ut som en legitim betaling som til slutt da ender opp på riktig konto. Litt knotete forklart. Men er han avslørt og dømt vet han utmerket godt hva han har gjort. Hvitvasking av penger ikke noe som skjer ved et uhell. Anonymkode: 9f40b...fab
sug lut Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Styr unna. Han er kriminell. Og ikke bare en "snubla-uti-noe-snusk"-kriminell heller.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han sier at det ikke er penger fra kriminell handling. At han eide et firma i utenlandet sammen med noen andre og at han bare fakturerte jobben han hadde gjort i firmaet. Firmaet er i en helt lovlig bransje og det er i Norge nå. Hvor har du det fra at det er noen høyere oppe i hierarkiet? Han er en veldig snill og grei fyr, så får det ikke til å passe. Anonymkode: c0af8...350 Selv den mest hardbarka kriminelle kan være snill og grei mot familie, kjæreste, venner osv som han er glad i altså, det betyr ikke at han er mindre kriminell. Anonymkode: 05200...178
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Han har trolig fått tak i penger på ulovlig vis, så hvitvasket de ved f. Eks opprettet en bedrift og latet som han har tjent penger på den, og tatt ut "fortjenesten" fra den på liksom lovlig vis. Jeg ville nok holdt meg unna en sånn svindler og hykler... Anonymkode: 44335...a95 De har en internett virksomhet og bransjen er ikke ulovlig. De har solgt forskjellig programvare og konsolentvirksomhet. Faktureringen var for jobb han hadde gjort. Han er skyldig i skatteundragelse og det innrømmer han, han har bodd lenge utenlands og hadde egentlig ikke tenkt å bo i Norge. Men han er dømt også for hvitvasking for påtalemyndighetene mente at siden pengene som var utenlands var svarte penger så var det den ulovlige handlingen. Så pengene er skafet på lovlig vis, og han har jobbet for dem og alt det. Men siden han var medeier i firmaet så mente dem at det var hvitvasking. Men grunnen til at han fakturerte var at han jobbet mye mer enn hans partnere og derfor skulle ha mer lønn. Anonymkode: c0af8...350
sug lut Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De har en internett virksomhet og bransjen er ikke ulovlig. De har solgt forskjellig programvare og konsolentvirksomhet. Faktureringen var for jobb han hadde gjort. Han er skyldig i skatteundragelse og det innrømmer han, han har bodd lenge utenlands og hadde egentlig ikke tenkt å bo i Norge. Men han er dømt også for hvitvasking for påtalemyndighetene mente at siden pengene som var utenlands var svarte penger så var det den ulovlige handlingen. Så pengene er skafet på lovlig vis, og han har jobbet for dem og alt det. Men siden han var medeier i firmaet så mente dem at det var hvitvasking. Men grunnen til at han fakturerte var at han jobbet mye mer enn hans partnere og derfor skulle ha mer lønn. Anonymkode: c0af8...350 Så du kjøper hans forklaring, men det gjør altså ikke jurister. Da får du jo ta et valg, inn i framtida med skylapper og en forbryter i ektesenga eller ei.
Gjest Muji81 Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 Til å være en flamme vet du jo tydeligvis alt om dette og har tenkt å satse. Lykke til, han høres ut som en kjernekar.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 Hvorfor spør du her inne når du uansett skal bagatelisere det han har gjort og fortelle hvor fin kjernekar han er?? Anonymkode: 360d6...059
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #14 Skrevet 17. mars 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har en internett virksomhet og bransjen er ikke ulovlig. De har solgt forskjellig programvare og konsolentvirksomhet. Faktureringen var for jobb han hadde gjort. Han er skyldig i skatteundragelse og det innrømmer han, han har bodd lenge utenlands og hadde egentlig ikke tenkt å bo i Norge. Men han er dømt også for hvitvasking for påtalemyndighetene mente at siden pengene som var utenlands var svarte penger så var det den ulovlige handlingen. Så pengene er skafet på lovlig vis, og han har jobbet for dem og alt det. Men siden han var medeier i firmaet så mente dem at det var hvitvasking. Men grunnen til at han fakturerte var at han jobbet mye mer enn hans partnere og derfor skulle ha mer lønn. Anonymkode: c0af8...350 Altså... hvis du er overbevist om at han er uskyldig og det hele bunner ut i en gigantisk misforståelse så skjønner jeg ikke hvorfor du spør. Å bli dømt for hvitvasking av penger ikke bare fjas. Det er faktisk ganske alvorlig. Det er som flere her nevner at det dreier seg ofte om narkotikapenger eller lignende. Jeg sier ikke at det er det han med viten og vilje har holdt på med, men nå har han nå en gang fått en dom da... Anonymkode: 9f40b...fab
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #15 Skrevet 17. mars 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han lyver jo. Han hadde jo aldri blitt dømt dersom denne faktureringen og betalingen ble gjort på lovlig vis. Skatteundragelse er noe annet en hvitvasking av penger. Hvitvasking foregår når pengene er skaffet på ulovlig vis og derfor ikke har noen verdi. For at pengene skal få tilbake verdi på de igjennom en vask. Mange benytter seg av utenlandske kontoer for å få vasket norske penger. Flytter penger mellom kontoer slik at det ser ut som en legitim betaling som til slutt da ender opp på riktig konto. Litt knotete forklart. Men er han avslørt og dømt vet han utmerket godt hva han har gjort. Hvitvasking av penger ikke noe som skjer ved et uhell. Anonymkode: 9f40b...fab Det er jeg jo enig i. Men han er altså dømt for å hvitvaske penger fra en lovlig virksomhet FORDI pengene var svarte. Han sier selv at han ikke er enig i at han har hvitvasket, og han er enig i at han er skyldig i skatteundragelse. Selv så trodde jeg hvitvasking var noe alle All Capone og Pablo Escobar kunne gjort. Ikke noe som kom fra en lovlig virksomhet. Det er også derfor jeg stusser på det med hvitvasking. Han har sagt at jeg kan få lese hele dommen og alle dokumentene om jeg vil. Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #16 Skrevet 17. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor spør du her inne når du uansett skal bagatelisere det han har gjort og fortelle hvor fin kjernekar han er?? Anonymkode: 360d6...059 Fordi jeg har aldri hørt om noen som er dømt for hvitvasking fra en virksomhet som tjente lovlige penger. Derfor spurte jeg her fordi jeg synes det høres rart ut å bli dømt for det når man har unndratt penger fra beskatning. Jeg bagateliserer ingenting, jeg bare synes hvitvasking høres ut som noe mafia/narko greier. Men i dette tilfellet så er det jo ikke det. Anonymkode: c0af8...350
sug lut Skrevet 17. mars 2017 #17 Skrevet 17. mars 2017 Han har vært villig til å snyte og bedra og stjele. Det er opp til deg om du gidder å leve med det, men det er ikke nok at han er en kjekk kar ellers - det var Himmler også.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #18 Skrevet 17. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg har aldri hørt om noen som er dømt for hvitvasking fra en virksomhet som tjente lovlige penger. Derfor spurte jeg her fordi jeg synes det høres rart ut å bli dømt for det når man har unndratt penger fra beskatning. Jeg bagateliserer ingenting, jeg bare synes hvitvasking høres ut som noe mafia/narko greier. Men i dette tilfellet så er det jo ikke det. Anonymkode: c0af8...350 Har bedriften hans vært et ledd i å hvitvaske penger? Anonymkode: 9f40b...fab
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #19 Skrevet 17. mars 2017 6 minutter siden, sug lut skrev: Så du kjøper hans forklaring, men det gjør altså ikke jurister. Da får du jo ta et valg, inn i framtida med skylapper og en forbryter i ektesenga eller ei. Takk du, men det har aldri vært noe tvil om hans forklaring. Det var bare en uenighet i retten om hvitvaskingsparagrafen. For han er dømt for hvitvasking selv om virksomheten de bedrev var lovlig. For det er den og den er i Norge nå, så det hadde den jo ikke vært om den var ulovlig. Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #20 Skrevet 17. mars 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Han har vært villig til å snyte og bedra og stjele. Det er opp til deg om du gidder å leve med det, men det er ikke nok at han er en kjekk kar ellers - det var Himmler også. Jeg ser det ikke som stjeling. Han har bodd utenlands i hele denne perioden det er snakk om. Han er faktisk en kjekk kar selv om han har gjort noe dumt. Så å være utro til sin partner er helt greit? Men økonomisk utroskap til staten da har man virkelig gått over streken hos deg Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #21 Skrevet 17. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser det ikke som stjeling. Han har bodd utenlands i hele denne perioden det er snakk om. Han er faktisk en kjekk kar selv om han har gjort noe dumt. Så å være utro til sin partner er helt greit? Men økonomisk utroskap til staten da har man virkelig gått over streken hos deg Anonymkode: c0af8...350 Jeg forstår ikke hvorfor du tror at i og med at han bodde utenlands så er ikke det han har gjort ulovlig? Den må du forklare litt inngående... Og hvem i all verden nevner noe om utroskap? Anonymkode: 9f40b...fab
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #22 Skrevet 17. mars 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv den mest hardbarka kriminelle kan være snill og grei mot familie, kjæreste, venner osv som han er glad i altså, det betyr ikke at han er mindre kriminell. Anonymkode: 05200...178 Han er så langt ifra en hardbarska kriminell som du kan få. Han har ikke vært helt flink med regnskap og tall men flink å tjene penger. Så det gikk litt over styr og de gjorde ikke regnskap noen år. Så han raporterte ikke pengene han hadde i utlandet inn til myndighetene fordi regnskapet ikke var ført. Så ballet det på seg, litt omvendt luksusfellen. Så ble det mange milioner som ballet på seg. Han tenkte jo at han skulle fikse regnskapet men det ble altså ikke prioritert da den ene av partnerene ble veldig syk. Han fikk mye ekstra jobb, derfor fakturerte han for det. Partneren som var syk var helt enig i dette. Det er denne faktureringen som nå er hvitvaskingen. Partneren som var syk var han som jobbet med regnskap, så dette ble derfor ikke gjort. De har ikke drevet med noe kriminelt, dette er et helt lovlig firma og påtalemyndighetene har aldri sagt noe på firmadriften utenom at de ikke raporterte inn pengene. Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #23 Skrevet 17. mars 2017 Du får finne dommen på lovdata og lese den der. Pass deg vel for at han ikke også "hvitvasker" (hjernevasker/lurer) deg. Anonymkode: 6b51f...5f4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #24 Skrevet 17. mars 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor du tror at i og med at han bodde utenlands så er ikke det han har gjort ulovlig? Den må du forklare litt inngående... Og hvem i all verden nevner noe om utroskap? Anonymkode: 9f40b...fab Fordi han ikke skulle betale skatt til Norge når han bodde utenlands. Har selv bodd utenlands og da skattet jeg til landet jeg bodde i og ikke til Norge. Virksomheten var og er ikke ulovlig. Utroskapen..... Sug Lut som alltid snakker om hvor greit det er... Anonymkode: c0af8...350
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #25 Skrevet 17. mars 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi han ikke skulle betale skatt til Norge når han bodde utenlands. Har selv bodd utenlands og da skattet jeg til landet jeg bodde i og ikke til Norge. Virksomheten var og er ikke ulovlig. Utroskapen..... Sug Lut som alltid snakker om hvor greit det er... Anonymkode: c0af8...350 Kjenner mange som jobber i utlandet som skatter dobbelt. Det der er innvikla regler altså. Kjenner en nå som flytter til utlandet for å jobbe, hun har meldt flytting fra landet og sagt fra seg ting som folketrygd osv. Hun slipper skatt til Norge så vidt jeg har forstått, men du slipper ikke skatt til Norge selvom du jobber og driver et utenlandsk firma. Anonymkode: 9f40b...fab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå