Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Jeg har ikke råd til depositum, da utleieren krever 4 måneder depositum. Noen som har erfaring med depositums garanti? Anonymkode: db269...7e3
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Kan du ikke låne penger da? Anonymkode: db269...7e3
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Man må nesten stille med depositum , hvis ikke må nav stille garanti, men da stiller man svakere i markedet Anonymkode: 31e0b...967
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke råd til depositum, da utleieren krever 4 måneder depositum. Noen som har erfaring med depositums garanti? Anonymkode: db269...7e3 Er du sikker på at han vil ha deg som leieboer hvis du kommer med navgaranti? Mange som ikke vil det Anonymkode: e5d58...838
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Jeg godtar ikke Navgaranti. Anbefaler deg å låne av noen i så fall. Når det er sagt, synes jeg 4 mnd var mye. Standard ligger på 3 mener jeg, så du kan kanskje høre med utleier om 3 er ok? Anonymkode: 5ddfe...57c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 Jeg syns utleier er lur som i det minste tar 4 mnd i depositum(enda lurere med 6 mnd). Da får man luket ut de som ikke kan betale for seg. Anonymkode: 81649...623
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg syns utleier er lur som i det minste tar 4 mnd i depositum(enda lurere med 6 mnd). Da får man luket ut de som ikke kan betale for seg. Anonymkode: 81649...623 Men der det ikke er voldsom boligmangel skal man nok få slite dersom man har et halvt års leie i depositum. Har folk så mye penger på bok skulle det jo ikke være noe problem å spare opp egenkapital å få kjøpt seg noe. 3 mnd er vanlig. Anonymkode: 50687...d02
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns utleier er lur som i det minste tar 4 mnd i depositum(enda lurere med 6 mnd). Da får man luket ut de som ikke kan betale for seg. Anonymkode: 81649...623 Kjempelur! Utleier kan kreve depositum opptil 3 husleier. Anonymkode: 05274...d64
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjempelur! Utleier kan kreve depositum opptil 3 husleier. Anonymkode: 05274...d64 Hentet fra husleieloven § 3-5. Depositum Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien. Anonymkode: 81649...623
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #10 Skrevet 16. mars 2017 Jeg har erfaring med dette. Aller først må du spørre banken om muligheten for å ta opp et depositumslån. Dersom dette ikke lar seg gjøre ber du om at banken skriver en bekreftelse på dette. Bekreftelsen fra banken trenger du som dokumentasjon for å kunne søke nav om kommunal garanti eller depositumslån. Så altså først banken, og går ikke det kontakter du nav. Anonymkode: e2cf3...eb5
me_87 Skrevet 16. mars 2017 #11 Skrevet 16. mars 2017 Da finner du deg en annen leilighet selvsagt! Jeg har kun betalt en måneds depositum her vi bor, så det er nok mange leiligheter som du ikke må betale så mye i depositum.på
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #12 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, me_87 skrev: Da finner du deg en annen leilighet selvsagt! Jeg har kun betalt en måneds depositum her vi bor, så det er nok mange leiligheter som du ikke må betale så mye i depositum.på Og jeg har ikke depositum i det hele tatt, hadde ikke det på den forrige heller. Så er enig i at hi evt må finne seg en annen leilighet, med mindre utleier godtar navgaranti Anonymkode: e5d58...838
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #13 Skrevet 16. mars 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men der det ikke er voldsom boligmangel skal man nok få slite dersom man har et halvt års leie i depositum. Har folk så mye penger på bok skulle det jo ikke være noe problem å spare opp egenkapital å få kjøpt seg noe. 3 mnd er vanlig. Anonymkode: 50687...d02 Vi leier leilighet til 9000 i mnd. Skal vi kjøpe noe her vi bor starter det på 1,5 m for de billigste, og det er vel 15% egenkapital man må ha? Det er litt forskjell på 54 000 og 225 000. Dessuten får vi ikke lån pga inntekt uansett. De beregner etter SIFOs budsjett, mens vårt egentlige forbruk er mye lavere. Her vi bor er det veldig utleiers marked, så det hadde ikke vært noe problem å kreve 6 mnd depositum. Og for oss som har mulighet til å stille opp med det hadde det jo vært en drøm å slippe å ha så mange å konkurrere med da vi skulle flytte. Anonymkode: ed47d...d1f
Mamma til 2 søte Skrevet 16. mars 2017 #14 Skrevet 16. mars 2017 (endret) 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi leier leilighet til 9000 i mnd. Skal vi kjøpe noe her vi bor starter det på 1,5 m for de billigste, og det er vel 15% egenkapital man må ha? Det er litt forskjell på 54 000 og 225 000. Dessuten får vi ikke lån pga inntekt uansett. De beregner etter SIFOs budsjett, mens vårt egentlige forbruk er mye lavere. Her vi bor er det veldig utleiers marked, så det hadde ikke vært noe problem å kreve 6 mnd depositum. Og for oss som har mulighet til å stille opp med det hadde det jo vært en drøm å slippe å ha så mange å konkurrere med da vi skulle flytte. Anonymkode: ed47d...d1f Les innlegget en gang til 😉 Det går an å få eget depositumslån i banken. Sjekk ut det. Endret 16. mars 2017 av Mamma til 2 søte
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #15 Skrevet 16. mars 2017 2 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev: Les innlegget en gang til 😉 Det går an å få eget depositumslån i banken. Sjekk ut det. Jeg har lest innlegget, jeg kommenterte bare påstanden om at dersom man har råd til 6 mnd depositum så har man automatisk mulighet til å kjøpe. Anonymkode: ed47d...d1f
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #16 Skrevet 16. mars 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lest innlegget, jeg kommenterte bare påstanden om at dersom man har råd til 6 mnd depositum så har man automatisk mulighet til å kjøpe. Anonymkode: ed47d...d1f Man har hvert fall muligheten til å spare seg opp egenkapital. Jeg sa ikke at man automatisk har egenkapital, men at man kan spare seg opp til det. Seks husleier er MYE å punge ut på en gang. Anonymkode: 50687...d02
Mamma til 2 søte Skrevet 16. mars 2017 #17 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lest innlegget, jeg kommenterte bare påstanden om at dersom man har råd til 6 mnd depositum så har man automatisk mulighet til å kjøpe. Anonymkode: ed47d...d1f Nei altså det har du ikke. Vedkommende sier at man mest sannsynlig klarer å SPARE om man allerede har 6 mnd depositum (60 000-80 000 er ikke unormalt) på konto.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #18 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man har hvert fall muligheten til å spare seg opp egenkapital. Jeg sa ikke at man automatisk har egenkapital, men at man kan spare seg opp til det. Seks husleier er MYE å punge ut på en gang. Anonymkode: 50687...d02 Sant, men som sagt så får man heller ikke automatisk lån selv om man har nok egenkapital. Vi har for lav inntekt til å få det. Og å spare opp fra 6 mnd husleie til nok egenkapital ville tatt oss minst 3-4 år, og i mellomtiden ville jo utleier hatt leietakere, selv om vi skulle fått lån. Noe vi altså ikke får. Men å betale 6 mnd depositum ville vært null problem. Anonymkode: ed47d...d1f
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #19 Skrevet 16. mars 2017 4 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev: Nei altså det har du ikke. Vedkommende sier at man mest sannsynlig klarer å SPARE om man allerede har 6 mnd depositum (60 000-80 000 er ikke unormalt) på konto. Og derfor kommenterer jeg at man ikke automatisk får lån selv om man klarer å spare opp nok egenkapital... Anonymkode: ed47d...d1f
Mamma til 2 søte Skrevet 16. mars 2017 #20 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og derfor kommenterer jeg at man ikke automatisk får lån selv om man klarer å spare opp nok egenkapital... Anonymkode: ed47d...d1f Da er vi enig 😂 Ja, ek sier ingenting om betalingsevne.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #21 Skrevet 16. mars 2017 14 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev: Da er vi enig 😂 Ja, ek sier ingenting om betalingsevne. Men i en realistisk verden da så er gjerne husleien dyrere enn de avdragene og rentene man må betale for et lån, hvert fall idag. Så betalingsevnen bør jo være på plass både ved leie og eie? Anonymkode: 50687...d02
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #22 Skrevet 16. mars 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi leier leilighet til 9000 i mnd. Skal vi kjøpe noe her vi bor starter det på 1,5 m for de billigste, og det er vel 15% egenkapital man må ha? Det er litt forskjell på 54 000 og 225 000. Dessuten får vi ikke lån pga inntekt uansett. De beregner etter SIFOs budsjett, mens vårt egentlige forbruk er mye lavere. Her vi bor er det veldig utleiers marked, så det hadde ikke vært noe problem å kreve 6 mnd depositum. Og for oss som har mulighet til å stille opp med det hadde det jo vært en drøm å slippe å ha så mange å konkurrere med da vi skulle flytte. Anonymkode: ed47d...d1f 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men i en realistisk verden da så er gjerne husleien dyrere enn de avdragene og rentene man må betale for et lån, hvert fall idag. Så betalingsevnen bør jo være på plass både ved leie og eie? Anonymkode: 50687...d02 Dette forklarte jeg i mitt første innlegg, sitert over. Vi har betalingsevne, men bankene (og de som behandler søknader om startlån fra kommunen) mener vi ikke har det. Vi skal etter deres beregninger kun ha råd til 4-5000 i boutgifter per måned. Men vi betaler 9000 i husleie og har penger til overs hver måned. Anonymkode: ed47d...d1f
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #23 Skrevet 16. mars 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette forklarte jeg i mitt første innlegg, sitert over. Vi har betalingsevne, men bankene (og de som behandler søknader om startlån fra kommunen) mener vi ikke har det. Vi skal etter deres beregninger kun ha råd til 4-5000 i boutgifter per måned. Men vi betaler 9000 i husleie og har penger til overs hver måned. Anonymkode: ed47d...d1f Ah. Ja, jeg er forsåvidt enig. Jeg fikk lån til tross for det du skriver fordi leieprisene her er så høyt at fornuften i det hele forsvinner litt. Men når jeg tenker meg om vet jeg jo at jeg var veldig heldig med banken og at den har strammet kraftig inn de siste årene. Rente er jo heller ikke lav for alltid. Anonymkode: 50687...d02
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #24 Skrevet 16. mars 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette forklarte jeg i mitt første innlegg, sitert over. Vi har betalingsevne, men bankene (og de som behandler søknader om startlån fra kommunen) mener vi ikke har det. Vi skal etter deres beregninger kun ha råd til 4-5000 i boutgifter per måned. Men vi betaler 9000 i husleie og har penger til overs hver måned. Anonymkode: ed47d...d1f Det sifo budsjettet de går ut i fra, er egentlig ganske ubrukelig. Har aldri vært i nærheten av å bruke sånne summer. Får heller ikke lån Anonymkode: e5d58...838
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #25 Skrevet 16. mars 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det sifo budsjettet de går ut i fra, er egentlig ganske ubrukelig. Har aldri vært i nærheten av å bruke sånne summer. Får heller ikke lån Anonymkode: e5d58...838 Ja ikke sant, man bruker jo ikke de summene hvis man faktisk ikke har råd til det. I alle fall bør man ikke det. Anonymkode: ed47d...d1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå