Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 En gutt med ADHD ? Han sliter med konsentrasjonen og trenger å utfolde seg! Han er snart 6 år. Prøvd barneidrett, går greit, men så kom nye trenere og det gikk ikke lenger. Så prøvd fotball og det har han lyst til, men holder ut ca 20 minutter... prøver hver uke! Tenker om vi skal ta turer til plasser der de har forskjellige klatreting, f. eks turområde osv noen dager i uka. Han trenger å trene kordinering, konsentrasjonen og utholdenhet! Jeg orker heller ikke masse dugnader ( etter 2 treninger kom mld om dugnader) for at han skal hjem etter 15-20 minutter hver gang, beklager( jobber kvelder og annenhver helg) han skal seff gå på noe han vil, det er viktigast her , men vil ha forslag til ting han kan prøve ut først uten press med en gang! Faren er ikke så flink til å følge barna på ting, så dette faller på meg ! Tusen takk til alle som vil gi meg noen ideer jeg kan prøve ut 😊 Anonymous poster hash: df3b8...41a
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Jeg vet om noen som har hatt god effekt av type kampsport, judo og taikwondo. Og kjenner også noen som har hatt god nytte av ridning. Anonymous poster hash: 27b22...b8c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Jeg vet om noen som har hatt god effekt av type kampsport, judo og taikwondo. Og kjenner også noen som har hatt god nytte av ridning. Anonymous poster hash: 27b22...b8c Kampspor er fint for mange, men ikke for typiske adhd-urter på 6 år. De føler ingen mestring og ødelegger treningen for alle de andre. Kampsport er veldig krevende når DEt gjelder disiplin og konsentrasjon. Hva med ishockey eller rett og slett bare å være mye aktive sammen i familien i et par år til han modnes litt? Anonymous poster hash: 90af8...f1f
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2017 #4 Skrevet 15. mars 2017 Kampspor er fint for mange, men ikke for typiske adhd-urter på 6 år. De føler ingen mestring og ødelegger treningen for alle de andre. Kampsport er veldig krevende når DEt gjelder disiplin og konsentrasjon. Hva med ishockey eller rett og slett bare å være mye aktive sammen i familien i et par år til han modnes litt? Anonymous poster hash: 90af8...f1f Fordommer much...? "Typiske ADHD-gutter på 6 år" er merkelig nok også individer... Anonymous poster hash: cd87a...b9c
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2017 #5 Skrevet 15. mars 2017 Kampspor er fint for mange, men ikke for typiske adhd-urter på 6 år. De føler ingen mestring og ødelegger treningen for alle de andre. Kampsport er veldig krevende når DEt gjelder disiplin og konsentrasjon. Hva med ishockey eller rett og slett bare å være mye aktive sammen i familien i et par år til han modnes litt? Anonymous poster hash: 90af8...f1f Jaja, men nå vet jeg om flere som har hatt god erfaring med kampsport til barn med denne diagnosen. De har hatt gode trenere som har vært opptatt av å inkludere alle og som har greid å balansere treningene slik at de har blitt varierte nok, utmattende nok, interessante nok også for de med ekstra utfordringer. Det har skapt mestring og ungene har til og med selv sagt når de har holdt på med det noen år og kunne sette mer ord på det, at kombinasjonen disiplin med konsentrasjon og det å bli ordentlig sliten var det som hjalp dem få mer fokus. Men som sagt, det har i disse tilfellene vært veldig gode trenere og veldig inkluderende grupper. Det viktigste er kanskje at Hi får tips til ting hun kan la sønnen prøve. Kan godt hende ishockey er det beste for hennes sønn, men de færreste steder i landet er det muligheter for å trene ishockey, så i så fall må de bo i nærheten av de få stedene slikt tilbud finnes. Anonymous poster hash: 27b22...b8c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 Det er sikkert mange som har nytte av det. Det er flott trening g og godt miljø, men nå er det slik at jeg har sittet i styret i en kampsportklubb i mange år. Vi er utrolig lei av å være dumpingplass for disse adhd-guttene som foreldrene ikke klarer å oppdra. Det er ekstremt ressurskrevende å gi dem et tilbud slik at de ikke ødelegger for mye for de andre. Av en eller annen grunn er det også som oftest foreldrene til disse guttene som aldri stiller på dugnader eller stiller opp på andre måter. La gutten begynne med noe han selv har lyst til. Ikke send ham til en idrettsklubb for at trenerene der skal gjøre den oppdragerjobben dere ikke mestrer selv. Anonymkode: 5c241...589
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 Må si meg litt enig med posten over her, veldig mange blir meldt på idrett og har enten ikke lyst eller motivasjon til å være med. Ofte krever foreldre ekstra oppfølgning av barna som har litt utfordringer. Det foreldrene glemmer er at trenerne ofte er frivillige ( fotball, håndball osv ) og foreldre til ett annet barn på laget. Foreldrene som tar på vervet har ofte ikke kompetansen til særskilte behov , og de står ofte å bruker tid på de som ødelegger for resten av laget. Det er derfor en fordel at de som har barn som trenger litt ekstra hjelp har ett form for verv i klubben , da det trengs ekstra støtte. Anonymkode: e7e49...9fb
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Skrevet 16. mars 2017 På 14.3.2017 den 22.35, Anonym bruker skrev: Kampspor er fint for mange, men ikke for typiske adhd-urter på 6 år. De føler ingen mestring og ødelegger treningen for alle de andre. Kampsport er veldig krevende når DEt gjelder disiplin og konsentrasjon. Hva med ishockey eller rett og slett bare å være mye aktive sammen i familien i et par år til han modnes litt? Anonymous poster hash: 90af8...f1f For et lite kunnskapsrikt svar! Vi fikk tips fra overlege på BUP om å prøve Taekwon—Do eller annen kampsport, nettopp pga den strenge disiplinen og de klare rammene kan dette passe utmerket for mennesker med adhd. Selvfølgelig føler de også mestring, hvor du får det fra at de ikke gjør det må du gjerne dele. Mitt barn med adhd og tilleggsdiagnose opplever iallfall mestring... Anonymkode: 2ab5a...893
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 På 14.3.2017 den 21.30, Anonym bruker skrev: En gutt med ADHD ? Han sliter med konsentrasjonen og trenger å utfolde seg! Han er snart 6 år. Prøvd barneidrett, går greit, men så kom nye trenere og det gikk ikke lenger. Så prøvd fotball og det har han lyst til, men holder ut ca 20 minutter... prøver hver uke! Tenker om vi skal ta turer til plasser der de har forskjellige klatreting, f. eks turområde osv noen dager i uka. Han trenger å trene kordinering, konsentrasjonen og utholdenhet! Jeg orker heller ikke masse dugnader ( etter 2 treninger kom mld om dugnader) for at han skal hjem etter 15-20 minutter hver gang, beklager( jobber kvelder og annenhver helg) han skal seff gå på noe han vil, det er viktigast her , men vil ha forslag til ting han kan prøve ut først uten press med en gang! Faren er ikke så flink til å følge barna på ting, så dette faller på meg ! Tusen takk til alle som vil gi meg noen ideer jeg kan prøve ut 😊 Anonymous poster hash: df3b8...41a Vet ikke hvor dere bor, men her i Trondheim er iallfall taekwondo dugnadsfritt! Stor fordel! Anonymkode: 2ab5a...893
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #10 Skrevet 16. mars 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: For et lite kunnskapsrikt svar! Vi fikk tips fra overlege på BUP om å prøve Taekwon—Do eller annen kampsport, nettopp pga den strenge disiplinen og de klare rammene kan dette passe utmerket for mennesker med adhd. Selvfølgelig føler de også mestring, hvor du får det fra at de ikke gjør det må du gjerne dele. Mitt barn med adhd og tilleggsdiagnose opplever iallfall mestring... Anonymkode: 2ab5a...893 Lett for legen å si. Anonymkode: 5c241...589
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #11 Skrevet 16. mars 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lett for legen å si. Anonymkode: 5c241...589 Legen bare tipset oss, resten av innlegget er min/vår erfaring. Legen kom også med sitt tips ut i fra hva andre foreldre har fortalt. Anonymkode: 2ab5a...893
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #12 Skrevet 16. mars 2017 Svømming er en fin sport om du har mulighet for det der dere bor. Idrett der man er ansvarlig for seg selv kan anbefale. Ikke lagsport da man fort kan bli litt "utstøtt" av de andre om man ikke klarer å følge lagspillsreglene. Anonymkode: 2e664...8e4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #13 Skrevet 16. mars 2017 Jeg vil tipse om friidrett. Det er mange forskjellige grener å velge mellom, alt etter ønsket aktivitetsnivå. I friidrett har du alt mellom mellom/langdistanse, sprint, hopp og kast. Anonymkode: 8c73b...94c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå