Gå til innhold

Candida i tarmen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at det kan forårsake mange av de symptomene jg har, og finner ikke så mye om det. Finnes det en "kur" som fjerner candida i tarmen og magen osv? 

Anonymous poster hash: db9dd...7cc

Fortsetter under...

Skrevet

Det er en veldig omdiskutert "diagnose", men det finnes strenge dietter man skal kunne følge. Google candida diet, så kommer det opp forslag.

Anonymous poster hash: d06cf...8a4

Skrevet

Det er en veldig omdiskutert "diagnose", men det finnes strenge dietter man skal kunne følge. Google candida diet, så kommer det opp forslag.

Se forøvrig godt svar fra Lommelegen her:

http://www.lommelegen.no/legesvar/candidasyndromet

Skrevet

Se forøvrig godt svar fra Lommelegen her:

http://www.lommelegen.no/legesvar/candidasyndromet

ok :) Ja... tenker siden jeg plutselig har blitt intolerant ovenfor all mat, så og si. Stod at det kunne gjøre at man blir det. Jeg er desperat, skjønner du, får overhodet ingen hjelp fra legen

Skrevet

Unngå sukker. Det er råd nr 1. 

Anonymous poster hash: a776c...fd0
Skrevet

Unngå sukker. Det er råd nr 1. 

Anonymous poster hash: a776c...fd0

Ok! Jeg har så og si godtestopp, passet bra da. Men skal være forsiktig med sukker... Men ikke så lett når man nesten ikke kan spise noe som helst :( Brunost er liksom den ene tingen jeg hadde igjen som jeg syntes smakte godt

Annonse

Skrevet

ok :) Ja... tenker siden jeg plutselig har blitt intolerant ovenfor all mat, så og si. Stod at det kunne gjøre at man blir det. Jeg er desperat, skjønner du, får overhodet ingen hjelp fra legen

Kjedelig. Det er ikke så rart legen ikke kan hjelpe. Dette er et veldig lite vitenskapelig område, og leger skal forholde seg til evidens- og forskningsbasert medisin, men det skader jo ikke å prøve seg frem selv :) Ingen tar skade av å kutte ut sukker og raffinert hvetemel for en periode. Lykke til!

Skrevet

Kjedelig. Det er ikke så rart legen ikke kan hjelpe. Dette er et veldig lite vitenskapelig område, og leger skal forholde seg til evidens- og forskningsbasert medisin, men det skader jo ikke å prøve seg frem selv :) Ingen tar skade av å kutte ut sukker og raffinert hvetemel for en periode. Lykke til!

Nei, hvete har jeg begynt å få allergisk reaksjon på, så det forsøker jeg å kutte det ut.. tester ut.. prøver å spise, og ser. Får vondt i magen (løs mage osv), hevelser i kroppen og kløe i svelget av det. Plutselig. Ut av det blå. 

Slitsomt dette, og ja, veldig kjedelig... Leger sier "Det hender at man plutselig blir allergisk", uten å ta hensyn til at det gjelder tilnærmet alle matvarer. Jeg hadde ikke klaget engang om hvete var det eneste jeg ikke kan spise, men det gjelder så mye. Det er så begrenset hva jeg kan spise at jeg er direkte deprimert. 

Har googlet endel på engelsk, og kom til candida-infeksjon som mulig problem. Så er verdt å prøve å bli kvitt det eventuelle candida-problemet. Vet ikke om det finnes tester man kan ta for å se om man har det? Jeg tenkte kanskje det fantes noe fra apoteket man kan drikke, men finner ikke noe om det så måtte spørre her :) 

En annen ting det kan være er mugg, for det er mugg her vi bor dessverre. Forsøker å flytte.

Jeg synes bare det er uhyre merkelig at jeg "plutselig" skulle bli allergisk mot nøtter, soya, bønner, hvete (gluten?), frukt, agurk, egg, muligens melk nå og, uten at det ligger noe mer bak. Én allergi hadde jeg skjønt. Men virker som kroppen angriper alt jeg får inn i munnen! Og da tenker jeg at det må være noe annet som ligger bak, noe som trigger immunforsvaret..

Leste også om "leaking gut", at det man spiser kommer ut i blodet. Pga man har spist hvete, når man ikke tåler hvete. For 10 år siden fikk jeg påvist hveteallergi, men jeg var barn og ingen gjorde noen tiltak... så har spist det frem til nå, når jeg har fått disse allergiske reaksjonene. Håper ikke det har ødelagt alt for meg.

Skrevet

Candida var en veldig populær diagnose på Balderklinikken for en del år siden.

Det er stor uenighet om dette ER en diagnose.

Jeg forsøkte uansett candidadietten. Og herregud jeg gikk ned i vekt.

Og energinivået mitt var enormt.

Huden ble veldig bra og jeg så så frisk og opplagt ut.

Tror uansett ikke det var fordi jeg ble candidafri. Dietten er jo renska for usunne ting og det sier seg selv at kroppen blir bedre uavhengig om du har en "diagnose" eller ikke.

Det er jo i prinsippet en detoxkur.

Uansett, jeg personlig har ikke tro på diagnosen, men å leve på denne dietten en periode tror jeg alle kan ha godt av.

Anonymous poster hash: 012dc...657

Skrevet

Candida var en veldig populær diagnose på Balderklinikken for en del år siden.

Det er stor uenighet om dette ER en diagnose.

Jeg forsøkte uansett candidadietten. Og herregud jeg gikk ned i vekt.

Og energinivået mitt var enormt.

Huden ble veldig bra og jeg så så frisk og opplagt ut.

Tror uansett ikke det var fordi jeg ble candidafri. Dietten er jo renska for usunne ting og det sier seg selv at kroppen blir bedre uavhengig om du har en "diagnose" eller ikke.

Det er jo i prinsippet en detoxkur.

Uansett, jeg personlig har ikke tro på diagnosen, men å leve på denne dietten en periode tror jeg alle kan ha godt av.

Anonymous poster hash: 012dc...657

Jeg har samme erfaring som deg ang vekt og energinivå. Og er helt enig med de andre tingene du skriver her også :tommelopp:

Skrevet

Skap google candidadietten :) har i hvert fall kjøpt probiotika idag.

Skrevet

Trenger bare å kutte ut sukker så går jeg allerede på candidadietten😂

Skrevet

For å gå på candida diet skal du ikke spise mat som inneholder mer enn 5 g karb per 100 g mat. Dvs at det omtrent er grønnsaker og kjøtt igjen.

Annonse

Skrevet

Det å tro at for mye sopp i kroppen er tull, det er i hvert fall tull!

Det er et velkjent fenomen at f.eks. antibiotika kan gi oppblomstring av sopp i hele systemet. Og derfor har også legene medikamenter som tar knekken på sopp. Men kan f.eks. be legen om å få den medisinen som ev. fjerner sopp i tarmsystemet. Problemet er at man kan ha sopp i hele kroppen, og den medisinen tar kun tarmsystemet. Det finnes også medisin som går på sopp i hud og negler, men den har betydelig mer bivirkninger, og jeg er usikker på om den tar sopp i hele systemet. Min lege mente at den siste ikke bør brukes uten at man er helt sikker og at man har forsøkt annet.

Jeg har hatt mye candida tidligere, og lurte på om det var årsak til at magen begynte å trøble mer og mer igjen. Fikk da en soppkur for tarmsystemet av legen (fordi jeg også tidligere også hadde forsøkt naturlige måter å bli kvitt det). Jeg hadde ingen endring av det. Nå viser det seg at jeg mest trolig har lekk tarm og at det trolig er fordi jeg ikke tåler gluten, men da en ikke-cøliakisk glutenintoleranse, siden jeg ikke har cøliaki.

I tillegg har jeg noen mangler som gjør at man blir mer utsatt for å få matintoleranser, og har også opplevd å få flere og flere intoleranser siste årene, Dessverre finner de ikke årsak til manglene hos meg, så jeg er ikke kommet lenger der. Men jeg har det mye bedre når jeg kutter kornprodukter helt (og melk, jeg tåler heller ikke melkeprotein), da tåler jeg i hvert fall ting bedre enn om jeg spiser korn og melk.

Det er mulig å få candida ned på normalnivå i kroppen uten den aller strengeste dietten, men det vil da ta lenger tid. Noen kan få store bivirkninger om de har mye candidasopp som blir tatt knekken på for raskt, så den ekstreme dietten er ikke for alle.

Jeg ville tatt kontakt med Balderklinikken om jeg var deg, HI. Det finnes også bedre matintoleransetester enn det som brukes i det offentlige helsevesenet, Lab1 har mange gode, men der kan også Balderklinikken hjelpe deg. Via Lab1 kan du også sende inn avføringsprøve og få en vurdering av tarmfloraen, om det er tydelige ubalanser der, eller om det f.eks. er problematiske parasitter der.

Anonymous poster hash: 4b643...0cb
Skrevet

Det å tro at for mye sopp i kroppen er tull, det er i hvert fall tull!

Det er et velkjent fenomen at f.eks. antibiotika kan gi oppblomstring av sopp i hele systemet. Og derfor har også legene medikamenter som tar knekken på sopp. Men kan f.eks. be legen om å få den medisinen som ev. fjerner sopp i tarmsystemet. Problemet er at man kan ha sopp i hele kroppen, og den medisinen tar kun tarmsystemet. Det finnes også medisin som går på sopp i hud og negler, men den har betydelig mer bivirkninger, og jeg er usikker på om den tar sopp i hele systemet. Min lege mente at den siste ikke bør brukes uten at man er helt sikker og at man har forsøkt annet.

Jeg har hatt mye candida tidligere, og lurte på om det var årsak til at magen begynte å trøble mer og mer igjen. Fikk da en soppkur for tarmsystemet av legen (fordi jeg også tidligere også hadde forsøkt naturlige måter å bli kvitt det). Jeg hadde ingen endring av det. Nå viser det seg at jeg mest trolig har lekk tarm og at det trolig er fordi jeg ikke tåler gluten, men da en ikke-cøliakisk glutenintoleranse, siden jeg ikke har cøliaki.

I tillegg har jeg noen mangler som gjør at man blir mer utsatt for å få matintoleranser, og har også opplevd å få flere og flere intoleranser siste årene, Dessverre finner de ikke årsak til manglene hos meg, så jeg er ikke kommet lenger der. Men jeg har det mye bedre når jeg kutter kornprodukter helt (og melk, jeg tåler heller ikke melkeprotein), da tåler jeg i hvert fall ting bedre enn om jeg spiser korn og melk.

Det er mulig å få candida ned på normalnivå i kroppen uten den aller strengeste dietten, men det vil da ta lenger tid. Noen kan få store bivirkninger om de har mye candidasopp som blir tatt knekken på for raskt, så den ekstreme dietten er ikke for alle.

Jeg ville tatt kontakt med Balderklinikken om jeg var deg, HI. Det finnes også bedre matintoleransetester enn det som brukes i det offentlige helsevesenet, Lab1 har mange gode, men der kan også Balderklinikken hjelpe deg. Via Lab1 kan du også sende inn avføringsprøve og få en vurdering av tarmfloraen, om det er tydelige ubalanser der, eller om det f.eks. er problematiske parasitter der.

Kan parasitter gi allergi? Har fått beskjed om å ta med avføringsprøve. Så får vi se.. Vet ikke hva de ser etter. Balderklinikken, Ok.

Skrevet

For å gå på candida diet skal du ikke spise mat som inneholder mer enn 5 g karb per 100 g mat. Dvs at det omtrent er grønnsaker og kjøtt igjen.

Det vil si det samme som ketolyse det da?

Anonymous poster hash: 85f5d...8f6

Skrevet

Du skal vel ikke spise gjær heller?

Anonymous poster hash: 2e0e4...6c8

Skrevet

Kan parasitter gi allergi? Har fått beskjed om å ta med avføringsprøve. Så får vi se.. Vet ikke hva de ser etter. Balderklinikken, Ok.

Indirekte kan de gi ulike intoleranser eller tilsynelatende allergier. Det vil variere med hvilke parasitter det er snakk om og nivåene av dem. Parasitter kan forstyrre tarmbakteriefloraen veldig, noen vil tappe deg for ernæring og indirekte av den grunn gjøre at du får mer intoleranser. Men dessverre så er også dette et felt hvor norske helsevesenet henger etter. Den prøven du tar med til legen vil de sjekke for langt færre ting enn en avføringsprøve du legger rett på sprit (som man gjør ved slike prøver gjennom Lab1) og sendes til utlandet.

Skrevet

Indirekte kan de gi ulike intoleranser eller tilsynelatende allergier. Det vil variere med hvilke parasitter det er snakk om og nivåene av dem. Parasitter kan forstyrre tarmbakteriefloraen veldig, noen vil tappe deg for ernæring og indirekte av den grunn gjøre at du får mer intoleranser. Men dessverre så er også dette et felt hvor norske helsevesenet henger etter. Den prøven du tar med til legen vil de sjekke for langt færre ting enn en avføringsprøve du legger rett på sprit (som man gjør ved slike prøver gjennom Lab1) og sendes til utlandet.

Alle prøvene av vitaminer og mineraler er helt topp. Dvs jeg mangler ingenting.

Skrevet

Det vil si det samme som ketolyse det da?

Anonymous poster hash: 85f5d...8f6

Det har jeg lært meg etterpå men ja.

Jeg fikk beskjed om at de matvarene jeg puttet i meg skulle ikke ha mer enn 5 g karb. Så alt over utgikk. Gjær, alkohol, brus, gluten og frukt måtte jeg holde meg unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...