GĂ„ til innhold

Livet bedre etter du ble mamma?đŸ‘¶đŸ»đŸ‘¶đŸ»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde jeg skulle elske Ă„ vĂŠre mamma, men jeg sliter.Synes rett og slett livet mitt fĂžr var sĂ„ mye bedre enn nĂ„.Jeg er jo glad i barna mine, gjĂžr alt for dem, men jeg grĂ„ter hver dag pga noe som skjer.Enten at stĂžrste trasser eller minste knuser noe.Alt gĂ„r i hundre og jeg faller av her...sa til mannen at jeg skulle Ăžnske vi ikke hadde fĂ„tt barn...huff for ei mor😭

Anonymous poster hash: e3a2a...7c5

Skrevet

Samme her. Takler mammalivet ganske dÄrlig. Jo stÞrre de blir jo verre blir det.

Anonymous poster hash: 6417e...b61

Skrevet

Absolutt verre. Gikk fra Ä jobbe fullt og likevel ha mye overskudd til fullstendig havari et Är etter fÞdselen. Er stort sett stressa, anspent, urolig og anspent hele tiden. Virker som om kroppen jobber pÄ hÞygir hele tiden og det tapper meg for all energi. Har hatt det slik i fem Är nÄ.

Anonymous poster hash: c6611...d44

Skrevet

Ikke bedre men anderledes.

Jeg elsker barnet sÄ vanvittig hÞyt. Kan ikke en gang beskrive den fÞlelsen.

Samtidig er jeg sÄ sliten, fÞler jeg gjÞr tusen feil hver dag mtp oppdragelse.

Hun er i den verste trassen nĂ„ og det er tĂžft. Hver morgen er en kamp Ă„ komme ut dĂžra omtrent. 😔 Vil ikke ta av pysj, vil ikke ha pĂ„ klĂŠr, vil ikke spise frokost skal i allefall ikke ha pĂ„ jakke og sko. Skal ikke inn i bilen skal ikke ut av bilen.

Herregud jeg mÄ vÊre en elendig mamma tenker jeg som mÄ lokke, lirke og lure. Hvis jeg bare gjÞr alt med tvang sÄ mister jeg nesten forstanden, det er slitsomt Ä starte hver morgen med Ä bale med en illsint toÄring.

Hvis jeg ser bort fra alt det ubehagelige (som i disse dager er 50% av tiden) sÄ er det jo fantastisk Ä fÄ vÊre mamma. De gode klemmene, den lille hÄnda som stryker meg i hÄret, vÄte kyss pÄ kinnet. Alle de morsomme tingene hun gjÞr og sier.

At det gÄr ann Ä ha sÄ blandede fÞlelser for én og samme ting.

Ikke sÄ mye bedre, men ikke verre (selvom helger nÄ har blitt ett slit, fÞr ladet jeg jo opp i helgene)

Å tenke meg et liv uten barnet klarer jeg ikke.

Anonymous poster hash: cc8cb...e66

Skrevet

Jeg har fÄtt mye etter jeg har blitt mamma, litt uavhengig av det.

Bla.a multiallergier, blodpropper, traumer, fobier pga traumer, vektoppgang osv.

Det hr kommet ETTER jeg fikk barn. SĂ„ livet mitt er mye, mye verre.

Men et er Ikke fordi jeg er mamma :) det p vÊre en mamma er det eneste som holder meg gÄende. Som gjÞr at jeg fÞler en mening med livet :)

Anonymous poster hash: d90fb...eac

Skrevet

Nei. Men sÄ har jeg aldri vÊrt voksen uten Ä ha barn sÄ jeg vet egentlig ikke hvordan livet mitt var/kunne vÊrt...

Anonymous poster hash: 23f59...912

Skrevet

Alt i alt sÄ elsker jeg mammalivet og fÞler at livet var kjedelig fÞr vÄr datter kom til verden. Hun er 2,5 Är og jeg synes det er koselig Ä tilbringe tid med henne. NÄ som hun snakker lange setninger og kan fortelle hva hun har gjort i bhg er det ekstra stas. NÄ er hun begynt Ä si til meg noen ganger "ÄÄÄ mamma du er sÄ sÞt".

Anonymous poster hash: db750...215

Skrevet

Nei, ble ikke bedre. Men ville jo ikke byttet det med noe annet. Du hÞres overveldet ut - ta vare pÄ deg selv sÄ blir det lettere Ä vÊre mamma ogsÄ. Sett deg selv fÞrst innimellom! 

Anonymous poster hash: 7f346...de1
Skrevet

SÄ trist Ä lese at sÄ mange sliter i det som mange, meg selv inkludert, anser for Ä vÊre den fineste tiden.

Har dere sett pÄ grunnen til at dere er sÄ slitne og at alt virker som en kamp? Er det mulig at dere legger lista for hÞyt? Alt trenger ikke vÊre perfekt, godt nok holder i massevis.

Jeg tror det er utrolig viktig Ä fÄ en hverdag som fungerer for Ä gi barna en god barndom og ballast i livet. Ingen skal mÄtte vokse opp med fÞlelsen av Ä vÊre i veien og vÊre et heft.

Anonymous poster hash: acfae...5cf

Skrevet

Livet ble mye, mye bedre etter jeg ble mamma. Men sÄ var det temmelig rÊva fÞr, sÄ det skulle ikke mye til heller :) Fikk en kronisk sykdom da jeg var gravid som gjÞr at livet overhodet ikke kommer til Ä bli som forventet, men jeg er forferdelig glad for at jeg har fÄtt lov Ä bli mor. Datteren min har gitt livet mening og jeg er glad hver eneste dag. Selv de dagene jeg griner fordi jeg er utslitt eller mÞkklei av trassing, mat som blir hivd i gulvet eller hyling for hver minste lille ting tenker jeg at jeg er lykkelig. For meg har barn vÊrt redningen, selv om det har fÞrt med seg en del komplikasjoner.  Har aldri opplevd maken til kjÊrlighet og innser at for meg er dette meningen med livet, rett og slett. Ikke sikkert jeg tenker det samme nÄr hun nÄr tenÄrene :P 

Skrevet

Ja. Jeg har blitt mye mer sympatisk og har myknet ganske mye

Skrevet

Ja. Det som har falt seg naturlig har vÊrt fantastisk Ä fÄ lov Ä oppleve og det jeg har mÄttet lÊre meg har vÊrt ekstremt utviklende og spennende for min egen del. Jeg fikk ogsÄ motivasjon til Ä forbedre parforholdet mitt samt masse pÄfyll av «mening med livet». Og sÄ er jo jenta mi verdens beste.

Anonymous poster hash: 3bd4d...1a0

Skrevet

Meningen med mitt liv var visst Ă„ bli mamma.

Skrevet

Dere som mener dere elsker mammalivet, har dere mye barnevakt og barnefri? For det har ikke vi og fÞler det gÄr pÄ hele psyken og forholdet at vi aldri fÄr vÊrt annet enn mamma og pappa

Anonymous poster hash: 9aa36...bf2

Skrevet

Livet har blitt mye, mye verre. Jeg elsker barna mine mer enn noe, men jeg hater livet som smÄbarnsmor. Og jeg mener det. Alt som er meg er brutt ned, Þdelagt, forsvunnet, det er bare en sliten mamma der som prÞver Ä takle hverdagen med to krevende barn. Jeg er sliten hele tiden, jeg grÄter hver dag, jeg sover altfor lite, jeg gruer meg til hver eneste morgen fordi da er det morgenstell igjen, og sÄ begynner dagens kamp pÄ nytt. FÞdselsdepresjon hele det fÞrste Äret med begge to, Þdelagt kropp, dÄrligere helse - jeg hadde det mye bedre fÞr jeg ble mamma.

Jeg gleder meg noe intenst til de er stÞrre og mer selvgÄende. Og hadde jeg visst da det jeg vet nÄ, er jeg ikke helt sikker pÄ at jeg hadde valgt Ä fÄ barn. Selv om jeg elsker dem sÄ det verker inni meg, men det er ingenting igjen av mitt liv.

Personlig fatter jeg ikke at noen kan synes livet fikk mer mening etter at de ble mamma/pappa. Hva slags liv har man pÄ forhÄnd da?

Jeg savner mitt gamle liv. Jeg ville aldri vÊrt foruten barna mine nÄ som de fÞrst er her, men jeg vet ikke om jeg ville valgt Ä fÄ barn pÄ nytt hvis jeg hadde visst hvordan det var.

Anonymous poster hash: 97fbf...197

Skrevet

Ikke i det store og hele nei. Jeg fikk som barn ganske tidlig, sÄ jeg hadde ikke noe ordentlig voksenliv uten barn. Det ene barnet mitt har autisme og det er fortsatt mye jobb med barna. Jeg er ganske utslitt. Men jeg mÄ ogsÄ si at fÞrst nÄ begynner det Ä hjelpe. NÄ kjenner jeg at det stadig blir bedre og bedre. NÄ er barna 11 og 13 Är gamle. Bhg-Ärene var et rent helvete.

Anonymous poster hash: e02a9...565

Skrevet

Jeg elsker Ä vÊre mamma og nyter mye av det, men det er ingen hemmelighet at det ikke er en dans pÄ roser. Har to jenter med mye temperament og den ene har spesielle behov, det har vÊrt operasjoner og div utfordringer og ting er til tider tÞft.

I tillegg er det alle de vanlige tingene som hÞrer med, oppkast i senger og biler, vÄkenetter og feber, trass og vannkopper. Er sÄ sliten innimellom at jeg ikke tenker klart og da kan jeg i blant se litt mÞrkt pÄ ting. Men i gode perioder og pÄ fine dager sÄ er det helt fantastisk Ä vÊre mamma og selv pÄ en vanskelig dag sÄ er det alltid mange smÄ Þyeblikk av lykke og jeg vil si at jevnt over sÄ er det en lykke Ä vÊre mamma.

Anonymous poster hash: 8e416...e49

Skrevet

Dere som mener dere elsker mammalivet, har dere mye barnevakt og barnefri? For det har ikke vi og fÞler det gÄr pÄ hele psyken og forholdet at vi aldri fÄr vÊrt annet enn mamma og pappa

Barnet mitt er bare 1.5 Är, men vi har null familie og lite nettverk i nÊrheten sÄ vi har aldri hatt barnevakt og "barnefri" har vi nÄr hun sover. Hun er i tillegg er over gjennomsnittet krevende barn, sÄ det har vÊrt ekstremt slitsomt. Fortsatt verdt det og mer til. Det fÞrste Äret var mer som et helvette, men jeg fÞlte meg likevel lykkelig nÄr jeg fikk tid til Ä kjenne etter. Men som sagt sÄ er hun jo ikke veldig gammel enda, sÄ vi har jo bare kjent forsmaken av det som kan komme. Men etter det forferdelige fÞrste Äret fÞler jeg vi er forberedt pÄ alt og kan tÄle alt. Vi har ikke tid til Ä vÊre annet enn mamma og pappa, men vi er ikke veldig sosiale typer noen av oss sÄ vi trives godt hjemme og koser oss mye pÄ kveldstid nÄr vi kan. 

Skrevet

Livet ble helt klart bedre etter jeg ble mamma!

Det har gitt meg bÄde hÞydepunkter og noen skikkelig forferdelige opplevelser. (Som nÄr ene barnet mitt som helt liten lÄ pÄ intensiven. Da var jeg redd!) Men jeg lever mye mer intenst nÄ. Opplever mer. FÞler mer.

Kanskje spiller det inn at jeg ikke hadde alle disse rosenrĂžde drĂžmmene pĂ„ forhĂ„nd om hvordan det skulle bli. Jeg forventet ikke den store babylykke. Jeg forventet at det skulle bli tĂžft. Det ble det. Samtidig som jeg fĂžler at jeg endelig har funnet min rolle. I dag er det enda bedre. De er fantastiske nĂ„r de er smĂ„. Sjarmerende og festlige. NĂ„ er mine skolebarn. Fantastiske mennesker som jeg gjerne bruker tid sammen med. Man begynner Ă„ ane Hva slags mennesker de utvikler seg til. De er selvstendige, har egne meninger og tanker. De utvikler seg konstant. Å vĂŠre mamma er en skikkelig tĂžff og vanskelig jobb. Jeg har vĂŠrt sĂ„ sliten at jeg satt og grĂ„t i et hjĂžrne. Jeg har komt hjem etter 12 timer pĂ„ jobb for Ă„ fortsette hjemme med Ă„ tĂžrke spy, trĂžste og ordne opp igjennom natten for deretter Ă„ gĂ„ pĂ„ jobb igjen dagen etter. Men det er herlig! Det er livet! For meg i alle fall.

Anonymous poster hash: d19e6...34e

Skrevet

Det ble innholdsrikt, i motsetning til livet fÞr barna, da vi bare lÄ pÄ soffaen og festet bort helgene. Jeg lengtet etter barn og familielivet, og er uendelig takknemlig for mine nydelige barn.

Men det er sĂ„ slitsomt og skaper sĂ„ mye bekymring at jeg syns absolutt ikke livet ble BEDRE, nei. Å vĂŠre i full jobb med mye ansvar for sĂ„ Ă„ komme hjem til tre barn krever MYE av et menneske, mer enn jeg forutsĂ„. Jeg har hele tiden bekymringer for mine barn (reelle, men ogsĂ„ for fremtiden) og det sliter ogsĂ„. Jeg er ikke min egen person lenger, kun mor. Og det fĂžles ikke bra. Men verdt det, ja, det hĂ„per jeg.

Skrevet

Jeg har vÊrt mamma i over tyve Är og husker knapt et liv uten barn, men jeg har et veldig godt liv og kjenner meg heldigvis ikke igjen i alt det tunge jeg leser om her.

Jeg elsker Ä vÊre mamma og har aldri syns det har vÊrt utmattende slitsomt. Har unger med temperament og sterk vilje og vi har jammen hatt vÄre kamper, men det mÄ man vel regne med nÄr man har ansvar for Ä lage fungerende mennesker.

Da de eldste var smÄ hadde vi bra med barnepass og avlastning, men nÄ har vi ingen som henter bare for kosen. Vi har kun barnevakt nÄr det er helt nÞdvendig og alenetid er det ikke mye av. Men jeg savner det heller ikke, jeg vil helst ta meg av ungene mine selv. Jeg er alene med ungene i lange perioder og selvsagt kan det vÊre slitsomt, men jeg vil nye heller vÊre den som er hjemme enn den som mÄ reise.

Ungene har brakt oss mye glede og ufattelig sorg, og jeg ville ikke vĂŠrt en dag foruten.

Skrevet

Har litt avlastning i form av besÞk av slekt og de «tar over» mens vi er i lag, samt en formiddag i mÄneden der mormor tar med jenta mi ut pÄ eventyr. Mest avlastning fÄr jeg allikevel av samboer og barnehagen - jeg er bare meg selv pÄ jobb, og samboer drar ofte ut pÄ turer i naturen i helgene.

Anonymous poster hash: 3bd4d...1a0

Skrevet

Nei. Jeg er alene med to barn og jobber en del ettermiddag/kveld/helg. Da har jeg barnevakt fordi det ikke gÄr rundt ellers. Men siden jeg mÄ ha sÄpass mye barnevakt hver uke pga jobb har jeg ikke barnevakt i tillegg for fornÞyelser/avslapping/trening/alenetid. NÄr jeg har fri er jeg med barna mine.

Anonymous poster hash: d19e6...34e

Skrevet

Jeg synes det er fint Ä lese at andre ogsÄ sliter.. det gjÞr faktisk at jeg fÞler meg litt normal og at det blir bedre. Takk for at dere deler <3

Anonymous poster hash: 132bf...5b7

Skrevet

Ja. Jeg har blitt mye mer sympatisk og har myknet ganske mye

Wow, lurer pĂ„ hvordan du var fĂžr! For du er ikke sĂŠrlig sympatisk utifra svarene dine som jeg har lest🙈

Anonymous poster hash: ded15...efb

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...