Fashionista Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Jeg jobber som lærer på en skole som for tiden er under renovering. Det er satt opp midlertidig brakkerigg som skal fungere som klasserom de neste 18+månedene. Jeg sliter med astma, allergi og eksem og jeg har over en tid lagt merke til at jeg blir vesentlig verre på jobb enn ellers i hverdagen. Jeg er unormalt sliten, tørr i luftveiene, får lett hoste, er mye forkjølet og verst av alt - jeg har utviklet et svært hissig eksem. I ferier og i en periode da jeg var kort sykemeldt ble jeg nesten helt bra igjen av eksemet, men allerede etter 3. (!!!!!) skoletime første skoledag tilbake på jobb i brakkeriggen klødde jeg meg til blods. Andre kollegaer klager også på unormal tretthet og uopplagthet, hodepine og økt luftveisplager, men ikke på eksem. Jeg bruker nå klasse 4 steroider for å kontrollere eksemet, men det hjelper ikke. UV-lysbehandling er muligens neste skritt. S
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 ville nok tatt det videre for å få inn fagfolk til å vurdere og teste i forhold til hms. spesielt mtp elevene også.. Anonymous poster hash: 5a51b...fdf
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Du kan melde fra til din leder at du opplever luftveisproblematikk i brakkeriggen. Leder kan så innhente bistand fra BHT for å få målt inneklima. Det er en relativt kurant sak og noe BHT gjør ofte. Det er krav om ventilasjon også i brakkerigg, og inneklima skal tilfredsstille visse standarder. Eksem har sjelden noe med manglende ventilasjon å gjøre. Manglende ventilasjon fører som regel til for hos konsentrasjon av CO2, for høy temperatur og/eller for høy luftfuktighet. Anonymous poster hash: d36d3...eaf
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Da jeg gikk på videregående for mange år siden hadde vi brakkeundervisning. De som måtte være i brakkene var påfallende mer syk, ikke bare av luftveisproblematikk, men også andre ting. Det kom frem der da brakkene ble fjernet at det var noen stoffer i dem som ikke burde være der, noe i materialene som var brukt. Mange år siden, så jeg husker ikke detaljene. Men krev at inneklimaet blir sjekket så fort som mulig! Anonymous poster hash: 6c89c...9d1
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #5 Skrevet 10. mars 2017 Ta kontakt med verneombudet Anonymous poster hash: b0f99...bf7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #6 Skrevet 10. mars 2017 Verneombud, rektor, kommunelege... Anonymous poster hash: 5832d...fcf
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #7 Skrevet 11. mars 2017 Verneombud! Anonymous poster hash: 3ee50...aa2
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #8 Skrevet 11. mars 2017 Først av alt må du gå til legen og få sykemelding! Er du kommunalt eller fylkeskommunalt ansatt? Du må i alle fall omplasseres til en annen skole. Sykevikariat, ekstraressurs etc. Arbeidsgiver kommer ikke til å avskaffe brakken, men kanskje ny skole kan bli ferdig før, er nok det beste elevene kan håpe på. Anonymous poster hash: 2cea0...dd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå