Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #1 Skrevet 8. mars 2017 Noen av fiskene mine hadde vi hatt i 3 år. Ingen fisker har dødd på veldig lenge og da av svulst som har vokst. Ingen sykdommer i akvariet. I helgen kjølte vi tre nye tetrafisker og de begynte å dø en etter en. Nå er det én igjen som ikke ser god ut. Bør vel få noe erstatning fra butikken? Må jo ha fått en sykdom derfra?? Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 4682c...89b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #2 Skrevet 8. mars 2017 Ring og hør med butikken. Kan være sykdom. Anonymous poster hash: 8ff11...b76
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #3 Skrevet 8. mars 2017 Jeg bor med en fiskeekspert..men han er på jobb nå..ellers hadde jeg spurt han om råd for deg men fiskene du hadde fra før var også neon tetra eller Cardinal tetra? Mest sansynligvis så kan fiskene ha vært syke tenker jeg. Du så ingen hvite små fløyelsflekker på de? Anonymous poster hash: e4d17...289
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #4 Skrevet 8. mars 2017 Men jeg hadde uansett kontaktet butikken og fått ertstattet de, da en tetra koster som regel 40,- 50,- i de fleste vanlige zoo butikkene..så du har jo tapt ganske mye da på grunn av sykdom fra deres butikk. Så jeg hadde forhandla meg til en enighet der. . Anonymous poster hash: e4d17...289
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #5 Skrevet 8. mars 2017 Kondolerer Anonymous poster hash: 1cda1...9e3
amandine Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 https://www.youtube.com/watch?v=7iSki63ZDg0 Anonymous poster hash: b73e6...8be Det var den gang rema hadde humor.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Det var den gang rema hadde humor. Den reklamen har aldri vært morsom. Anonymous poster hash: 075de...486
amandine Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 Den reklamen har aldri vært morsom. Anonymous poster hash: 075de...486 Det synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 Jeg bor med en fiskeekspert..men han er på jobb nå..ellers hadde jeg spurt han om råd for deg men fiskene du hadde fra før var også neon tetra eller Cardinal tetra? Mest sansynligvis så kan fiskene ha vært syke tenker jeg. Du så ingen hvite små fløyelsflekker på de? Anonymous poster hash: e4d17...289 Kjøpte flere av samme type ja. Noen av dem hdde prikker 😞 Syns bare det er så rart at alle døde samtidig 😞 Få dager etter jeg fikk nye Anonymous poster hash: 4682c...89b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #11 Skrevet 8. mars 2017 Men jeg hadde uansett kontaktet butikken og fått ertstattet de, da en tetra koster som regel 40,- 50,- i de fleste vanlige zoo butikkene..så du har jo tapt ganske mye da på grunn av sykdom fra deres butikk. Så jeg hadde forhandla meg til en enighet der. . Anonymous poster hash: e4d17...289 Var det jeg også tenkte Anonymous poster hash: 4682c...89b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #12 Skrevet 8. mars 2017 https://www.youtube.com/watch?v=7iSki63ZDg0 Anonymous poster hash: b73e6...8be Fisker kjenner smerte så er ganske trist å se på at en og en ligger og vrir seg og vente på at de skal dø Anonymous poster hash: 4682c...89b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #13 Skrevet 8. mars 2017 Fisker kjenner smerte så er ganske trist å se på at en og en ligger og vrir seg og vente på at de skal dø Anonymous poster hash: 4682c...89b Selvfølgelig kjenner de smerte. Hvorfor skulle de ikke det? Gjør ikke du? Anonymous poster hash: a1369...5a5
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #14 Skrevet 8. mars 2017 Selvfølgelig kjenner de smerte. Hvorfor skulle de ikke det? Gjør ikke du? Anonymous poster hash: a1369...5a5 Har du for vane å sparke inn åpne dører? Anonymous poster hash: 03d7a...01d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #15 Skrevet 8. mars 2017 Selvfølgelig kjenner de smerte. Hvorfor skulle de ikke det? Gjør ikke du? Anonymous poster hash: a1369...5a5 Jeg blir glad når jeg leser svar som dette, for det er dessverre ikke en selvfølge for alle at fisk føler smerte. De har de samme nervecellene som oss, men den delen av hjernen som tolker smertesignalene er ikke helt likt oppbygd som vår. Noen mennesker bruker fortsatt det som argument mot at fisk ikke oppfatter smerte, noe jeg personlig mener er ignorant. Smerte har tross alt en svært viktig funksjon; at vi styrer unna det som skader kroppen vår. Når det gjelder fiskene dine virker det som de har en infeksjonssykdom siden de dør så raskt, og trolig har de nyinnkjøpte vært infisert. Jeg har dessverre lite erfaring med sykdommer hos akvariefisk, og det er umulig å stille en diagnose over nett. Men har du flere fisker igjen? viser de noe form for kliniske tegn? (Dersom de virker syke bør du avlive de). Du kan se på størrelsen på buken, frekvensen på gjellebevegelse og atferd. Videre kan du kanskje prøve å skifte ut vannet og vaske akvariet for å skille vekk parasitter, sopp, bakterier, virus eller hva det måtte være for å redde eventuelle friske individer (og som sagt, kvitt deg med de syke før de smitter resten). Bruk en human avlivningsmetode. Anonymous poster hash: 431b2...454
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #16 Skrevet 8. mars 2017 Kjøpte flere av samme type ja. Noen av dem hdde prikker Syns bare det er så rart at alle døde samtidig Få dager etter jeg fikk nye Anonymous poster hash: 4682c...89b Hvis de hadde prikker, så hadde de prikkesyken, eller fløyelssyken som det også heter.. hvis prikkene var hvite og rett og slett så ut som fløyel? Ellers så kan det jo hende at ph verdien i vannet plutselig ble endret? Anonymous poster hash: e4d17...289
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #17 Skrevet 8. mars 2017 Det er også veldig viktig at du ikke tømmer hele karet og renser bort alt av bakterier og heller oppi helt rent vann. Da dør fiskene dine. Akvariefisk skal ha en viss mengde med bakterier i vannet sitt. om fisken din er syk så er det mye som kan gjøres noe med. Det finnes noe greier du kan kjøpe på zoo som er for visse sykdommer. For eksempel så finnes det "medisin" mot fløyelssyken. Det er noe grønne dråpe greier som dryppes i karet og bekjemper sykdommen. Når du bytter vann i ett kar skal du kun tømme ut en tredjedel av vannet og bytte det. Og rense bunnen med bunn slammer. Trenger du skikkelig hjelp så spør du i en zoo forretning. Eller inne på akvarium forum. Finnes en bra en som heter akvaforum.no Der er det skikkelig eksperter. Og et lite tips.. kjøp fiskene fra private folk der inne.. mye mye mye billigere Anonymous poster hash: e4d17...289
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #18 Skrevet 8. mars 2017 Jeg blir glad når jeg leser svar som dette, for det er dessverre ikke en selvfølge for alle at fisk føler smerte. De har de samme nervecellene som oss, men den delen av hjernen som tolker smertesignalene er ikke helt likt oppbygd som vår. Noen mennesker bruker fortsatt det som argument mot at fisk ikke oppfatter smerte, noe jeg personlig mener er ignorant. Smerte har tross alt en svært viktig funksjon; at vi styrer unna det som skader kroppen vår. Når det gjelder fiskene dine virker det som de har en infeksjonssykdom siden de dør så raskt, og trolig har de nyinnkjøpte vært infisert. Jeg har dessverre lite erfaring med sykdommer hos akvariefisk, og det er umulig å stille en diagnose over nett. Men har du flere fisker igjen? viser de noe form for kliniske tegn? (Dersom de virker syke bør du avlive de). Du kan se på størrelsen på buken, frekvensen på gjellebevegelse og atferd. Videre kan du kanskje prøve å skifte ut vannet og vaske akvariet for å skille vekk parasitter, sopp, bakterier, virus eller hva det måtte være for å redde eventuelle friske individer (og som sagt, kvitt deg med de syke før de smitter resten). Bruk en human avlivningsmetode. Anonymous poster hash: 431b2...454 Takk for svaret ditt💕 Je har hatt mollyfisker med hvitprikk før men da var det en eller to små prikker på hver og de fikk medisin over noen dager og ble bedre. Nå er det snakk om få dager og det var mer som fløyel over hele kroppen på de ja. Grusomt. alle fiskene i akvariet døde. Jeg prøvde å redde to som var igjen, de hadde faktisk ikke prikker men da jeg tok de ut (i annen beholder) for å renske akvariet skikkelig, så je de ikke var gode. De sank til bunn liksom, klarte nesten ikke svømme. Så det ble avliving😢 Har rensket og skurt akvariet. Kastet planter, kokt steiner så nå er det klar for nye fisker. Men venter litt. Det er svært trist spesielt siden vi hadde hatt fiskene så lenge og de så ut til å trives. Fikk babyer som vokste opp så vi har jo fulgt med på de og sett de har hatt det bra. Tar en telefon til dyrebutikken i morgen. Vurderte gå innom i dag men syns det er så vanskelig å "konforntere" noen ansikt til ansikt, redd de skal tro de har gjort noe galt.. så håper jeg klarer få til en avtale med de på telefon Anonymous poster hash: 4682c...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå