Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #1 Skrevet 7. mars 2017 Min datter går på turn og har blitt plukket ut til å trene for å bli en av de beste i landet. Slik "gjør" vi jo ikke i Norge, men er det egentlig ok? Dere som har barn/ungdom som satser på en idrett, når er det "lov" å bli seriøs og trene for noe seriøst? Anonymous poster hash: e5c09...016
Mamalarma Skrevet 7. mars 2017 #2 Skrevet 7. mars 2017 Jeg var 8 da jeg spesialiserte meg i friidrett. En kamerat av guttungen var 7 da han spesialiserte seg i turn. Er vel individuelt fra barn til barn.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #3 Skrevet 7. mars 2017 så bra, føler meg litt teit bare, fordi vi liksom tar dette litt seriøst, selv om hun ikke er så gammel enda... Det er jo fordi ho trives selvsagt. hi Anonymous poster hash: e5c09...016
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #4 Skrevet 7. mars 2017 I turn begynner de tidlig med å plukke ut dem som har en mulighet til å gå langt. Niesen min begynte å trene seriøst da hun var 8. Fra da til hun var 12 trente hun 16-23 timer i uka (mer i ferier når hun ikke hadde skole). Hun ble god, men ikke så god at hun kunne vinne noe og sluttet da hun var 12. De aller fleste av dem som satset fra de var så unge har jo aldri blitt mestere, men så lenge de trives og ikke blir drevet så hardt at det går ut over helse, skole og venner er det jo ok. Anonymous poster hash: 2a8b7...d04
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #5 Skrevet 7. mars 2017 I turn begynner de tidlig med å plukke ut dem som har en mulighet til å gå langt. Niesen min begynte å trene seriøst da hun var 8. Fra da til hun var 12 trente hun 16-23 timer i uka (mer i ferier når hun ikke hadde skole). Hun ble god, men ikke så god at hun kunne vinne noe og sluttet da hun var 12. De aller fleste av dem som satset fra de var så unge har jo aldri blitt mestere, men så lenge de trives og ikke blir drevet så hardt at det går ut over helse, skole og venner er det jo ok. Anonymous poster hash: 2a8b7...d04 litt kjipt å ikke bli "god nok" når du har lagt så mye i det, men selvfølgelig, slik er det jo i alle idretter. hvor er niesen din fra? Her har treneren plukket ut 4 stk, så får se hvordan det blir. De trener 3 ganger i uka. hi Anonymous poster hash: e5c09...016
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #6 Skrevet 8. mars 2017 Sønnen min på 6 får individuell trening med kun trenere 1 gang pr uke,i tillegg til 2 fellestreninger. Dette er innen kampsport. Trenerene ønsker at han går over til 2 individuelle treninger og 1 felles,men det vil ikke vi som foreldre ennå. Ja han er god på sporten,men han stortrives så på fellestreningene og han er kun 6 år. Har han dette talentet Trenerene sier han har,så har han det sikkert om 3-4 år også. Anonymous poster hash: 1ce85...a84
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #7 Skrevet 8. mars 2017 Det er forskjell på individuelle idretter og lagidrett. Er man med i Fotball/håndball så TRENGER man de andre på laget for å få trent godt og konkurrert. Og satse på noen få er sjelden matnyttig såfremt man ikke samler de beste fra et langt større distrikt enn hva ett idrettslag gjør, slik at klubbene kan fokusere på bredde og holde på fleste mulig, lengst mulig, så kan satningsklubbene ha egne lag i årskullene hvor man mikser fra mange lokale klubber hvor de beste og mest seriøse får hevdet seg. På individuelle idretter er det derimot ikke like vanskelig å la enkeltutøver få mer/bedre trening, både innenfor vanlig treningstid eller på egen tidspunkt UTEN at denne utøveren får forringet trening, og de andre på "laget" lider heller ikke av at en utøver deltar i annen klasse på konkurranser! Alt er jo opp til den enkelte! Ser og har erfart at det er MEGET vanskelig dette med å la yngre barn satse på lagidrett fordi foreldre på død og liv VIL la det skje innad i klubben sin! De risikerer å ødelegge gleden til de andre spilleren for at dere egen "verdensmester" MÅ få spille mest og sammen med de andre beste på laget, også får de middels og under middels gode ungene bare vær så god og godta at man er "fyll" på treninger for at de beste skal få gjort de øvelser de bør ha,- og i beste fal fungere som "superreserver" ved skader eller sykdom blant de beste og det er fare for at man må stå over en kamp.... Å kjøre ungene til klubber i området som HAR egne lag hvor de beste får være meg er ikke aktuelt, fordi de da ikke får være sammen med klassekompiser,- og miljøet er da plutselig så viktig,- også er det jo unødvendig å måtte kjøre de 40 min en vei til trening to ganger i uka i tillegg til trening med lokallag.. Vel, satser man på individuelle idretter så er det OFTE man kjører barna både 40 min og 2 timer EN vei, for å få trent med skikkelige trenere, utøvere på samme nivå eller bare for å i det hele tatt få gode nok fasiliteter til å trene inn alle element de må kunne for å progresere. Men dette er jo et valg man gjør som forelder hvis man vil (og barna vil)satse på en aktivitet.. Gjelder jo ikke bare idrett,- men også musikk og sang! For å svare HI,-å la barn satse tidlig, kanskje allerede 6-7 års alder,- er ikke skadelig (men krever MYE av trenere i forhold til at skader ikke skal skje både på kort og lang sikt!),- og for mange barn er det kanskje akkurat det som skal til for at det skal forbli aktivt og finne idrett gøy,- men gjelder det lag idrett kan ikke dette vanligvis skje i en breddeklubb, det er så sjelden at disse har NOK spillere på hvert årstrinn at det går an å finne nok interesserte OG gode nok barn til at det fungerer,- da må man kanskje "velge" en klubb i distriktet som får "æren" av å samle de beste!!! Og foreldre må belage seg på at det både koster mer, blir mer kjøring, flere dugnader og at barna til tider må oppmuntres og presses litt mer enn om man holder det på et "gøy med kompiser nivå" hvor alle skal med og ALLE skal ha de gøy,- OG bli bedre,- uansett nivå! Tror ikke en del foreldre skjønner hvordan det er å ha middels/under middels gode barn i en lagidrett,- at de kan ha det gøy og trives til tross for dette,- men at det kreves lokking, luring ,pressing og gråt (noen gang) for at barna skal delta på hver trening og kamp. Mange" foreldre til verdensmestere i ball" som har opplevd barn "møte veggen" når de møter litt motstand og plutselig er blant de dårligste på et lag når de har fått viljen sin og fått til et "topplag" til barnet sitt. Og de er rett og slett ikke i stand til å håndtere barn som føler seg mislykket og dårligere enn alle andre og som derfor ikke har lyst til trening,- noe som jeg tror er vanlig hos de fleste foreldre med normalt gode barn i hvilken som helst idrett/aktivitet! Hos noen er det ofte man må "dra barna ivei";- hos andre er det bare nå og da,- men hos disse verdensmestrene har det kanskje hele tiden vært mer jobb med å holde de tilbake fordi de f.eks må gjøre lekser eller det skjer annet....Og selvtilliten til disse barna er gjerne under middels, da den stort sett er bygd på å være "best i ball" (såfremt de ikke er multitalent og gjerne er "best i alt"),- og er de ikke det har de ikke mye og hevde seg i og det kan være tøft! Anonymous poster hash: 901bb...ab8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #8 Skrevet 8. mars 2017 Har en datter på 9 år som også går på turn og trener mye. Trener nå 18 timer i uken. Hun stortrives og har det veldig gøy på trening. Samtidig har de gode trenere som vet hva de holder på med, som også samarbeider godt med oss foreldre. Var litt skeptisk da trenerne er utenlandske og snakkker mye engelsk, men ungene vennner seg fort til dette. Selv om trenerne nok har ambisjoner for jentene i gruppen datteren min går i, må vi vite at det skal svært mye til for å nå langt i turn, selv i Norge. I de siste årene er det mange klubber som har begynt å trene mye fra barna er veldig små. Det viktigste er om hun trives og liker å turne, la hennne få begynne Anonymous poster hash: 270ad...94f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #9 Skrevet 8. mars 2017 Har en datter på 9 år som også går på turn og trener mye. Trener nå 18 timer i uken. Hun stortrives og har det veldig gøy på trening. Samtidig har de gode trenere som vet hva de holder på med, som også samarbeider godt med oss foreldre. Var litt skeptisk da trenerne er utenlandske og snakkker mye engelsk, men ungene vennner seg fort til dette. Selv om trenerne nok har ambisjoner for jentene i gruppen datteren min går i, må vi vite at det skal svært mye til for å nå langt i turn, selv i Norge. I de siste årene er det mange klubber som har begynt å trene mye fra barna er veldig små. Det viktigste er om hun trives og liker å turne, la hennne få begynne Anonymous poster hash: 270ad...94f vi har ikke spesielt kontakt med treneren enda, men ser hun "bounder" veldig med barna. Mi jente har nettopp begynt da. Hun er også utenlandsk (rumensk) og hører hun er veldig nøye med at barna ikke skal bli skadet. De turner ikke enda, slik jeg oppfatter det. Er kun styrke og bevegelighet, er overrasket over at min datter syntes det er gøy Hvor tidlig er det de begynner her i Norge da? Her er disse minste jentene 7 og 8 år gamle.. hi Anonymous poster hash: e5c09...016
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #10 Skrevet 8. mars 2017 I turn begynner de nok tidlig, fordi de når toppen når de er unge. Men med turn er det jo en fordel å være liten, og man kan øve masse og ha talent men allikevel ikke nå toppen pga størrelse... Jeg synes det er greit å trene mye, så lenge det er det barnet ønsker selv og det ikke går utover skolen og barnet har tid til sosial kontakt Anonymous poster hash: 74f27...f04
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #11 Skrevet 8. mars 2017 vi har ikke spesielt kontakt med treneren enda, men ser hun "bounder" veldig med barna. Mi jente har nettopp begynt da. Hun er også utenlandsk (rumensk) og hører hun er veldig nøye med at barna ikke skal bli skadet. De turner ikke enda, slik jeg oppfatter det. Er kun styrke og bevegelighet, er overrasket over at min datter syntes det er gøy Hvor tidlig er det de begynner her i Norge da? Her er disse minste jentene 7 og 8 år gamle.. hi Anonymous poster hash: e5c09...016 Hun begynte når hun var 7 1/2 år. Er vel nesten først nå i det siste de har begynt å turne. Vært mest styrke og bevegelighetstrening frem til nå, så trener de en del ballett. Startet med å trene 9 timer i uken, og har økt jevnt siden de begynte. Anonymous poster hash: 270ad...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå