Gå til innhold

Datteren min vil prøve seg på korps...Mye dugnad og kjøring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke helt. Men så lenge du spiller med andre. Det er det lille ekstra, samholdet og harmonien med andre instrumenter. Å lære seg hvordan du skal beherske instrumentet åpen harmonisk måte tilpasset de andre som spiller.

Men det er selvsagt kjempesunt å spille solo også.

Anonymous poster hash: c4ef7...128

De kan jo spille sammen med andre utenom korpset også. De kan spille i band, i folkemusikkgrupper, orkester, kammermusikkgruppe osv. Det er mye å velge i utenom akkurat korps, men korpset er nok det minst krevende og det du kan begynne med raskest etter at du har begynt med et instrument.

Anonymous poster hash: 47e00...e79

Skrevet

De kan jo spille sammen med andre utenom korpset også. De kan spille i band, i folkemusikkgrupper, orkester, kammermusikkgruppe osv. Det er mye å velge i utenom akkurat korps, men korpset er nok det minst krevende og det du kan begynne med raskest etter at du har begynt med et instrument.

Sier du det? Det visste jeg ikke 😂😂😂

Skrevet

Sier du det? Det visste jeg ikke 😂😂😂

Hva viste du ikke?

Skrevet

Ikke helt. Men så lenge du spiller med andre. Det er det lille ekstra, samholdet og harmonien med andre instrumenter. Å lære seg hvordan du skal beherske instrumentet åpen harmonisk måte tilpasset de andre som spiller.

Men det er selvsagt kjempesunt å spille solo også.

Spill strykeinstrument da! :D

Det finns masse batneorkestre

Anonymous poster hash: 0515f...333

Skrevet

10-12 tusen pr år?? Ok, da er det ihvertfall het uaktuelt her! Og ang det med smartere barn med korps og man vil jo barnas beste osv...Jeg/vi skal nok få frem potensialet i henne på en eller annen måte, selv uten korps. Jeg tror ikke noe på at korps kan være avgjørende for intelligensen hennes. Ihvertfall ikke når hun i utgangspunktet er et velfungerende og harmonisk barn med andre sunne interesser.

Anonymous poster hash: b4c80...6e0
Skrevet

10-12 tusen pr år?? Ok, da er det ihvertfall het uaktuelt her! Og ang det med smartere barn med korps og man vil jo barnas beste osv...Jeg/vi skal nok få frem potensialet i henne på en eller annen måte, selv uten korps. Jeg tror ikke noe på at korps kan være avgjørende for intelligensen hennes. Ihvertfall ikke når hun i utgangspunktet er et velfungerende og harmonisk barn med andre sunne interesser.

Hvis du summerer det det koster med for eksempel fotball så kommer du fort like høyt når du regner med cuper, utstyr ol, men ja, det er dyrt.

Skrevet

Jeg tror de fleste korps er en rent foreldredrevet aktivitet. Hos oss koster i snitt en korpsplass 12 000 kr i året. Kontingenten kan ikke være så høy, derfor er det veldig viktig at man skaffer inntekter slik at alle har en mulighet for å være med. Korpset MÅ organiseres med et styre, og skal man ha pengeinndrivende aktiviteter må man ha noen til å organisere disse. Man må også ha ganske mange voksne til å passe på barna både når man er ute og marsjerer og på turer. Det er derfor mange verv som skal fylles av foreldre. Dugnaden kommer jo i tillegg til dette.

Om du ikke er i stand til å engasjere deg i barnas aktiviteter får du si det som det er til barnet ditt, du gidder ikke/orker ikke. Om du lar barnet ditt bli med må du ta ditt ansvar for at aktiviteten skal gå rundt. Hos oss forventes det at man tar minst 1 periode med verv i løpet av den tiden barnet spiller i tillegg til dugnad.

Vi har valgt å engasjere oss veldig, men nå har vi 2 barn i korpset så da blir det naturlig. Jeg synes det er kjempeflott å få være masse sammen med barna, med deres venner og med andre korpsvenner i alle aldre. Vi har også fått masse nye venner vi voksne, utrolig mange hyggelige og engasjerte folk! Folk som ikke ønsker å bidra setter vi pris på at holder seg unna.

Anonymous poster hash: 26b5a...7de
Skrevet

Hvis du summerer det det koster med for eksempel fotball så kommer du fort like høyt når du regner med cuper, utstyr ol, men ja, det er dyrt.

Hun har spilt fotball i "alle år" men vi har aldri kommet opp i slike summer altså. Utstyr får vi mer eller mindre sponset, cuper koster ingenting bortsett fra litt bensin og penger til is og vafler. Men vi betaler medlemskontigent på ca 600 kr i året tror jeg?

Skrevet

Jeg tror de fleste korps er en rent foreldredrevet aktivitet. Hos oss koster i snitt en korpsplass 12 000 kr i året. Kontingenten kan ikke være så høy, derfor er det veldig viktig at man skaffer inntekter slik at alle har en mulighet for å være med. Korpset MÅ organiseres med et styre, og skal man ha pengeinndrivende aktiviteter må man ha noen til å organisere disse. Man må også ha ganske mange voksne til å passe på barna både når man er ute og marsjerer og på turer. Det er derfor mange verv som skal fylles av foreldre. Dugnaden kommer jo i tillegg til dette.

Om du ikke er i stand til å engasjere deg i barnas aktiviteter får du si det som det er til barnet ditt, du gidder ikke/orker ikke. Om du lar barnet ditt bli med må du ta ditt ansvar for at aktiviteten skal gå rundt. Hos oss forventes det at man tar minst 1 periode med verv i løpet av den tiden barnet spiller i tillegg til dugnad.

Vi har valgt å engasjere oss veldig, men nå har vi 2 barn i korpset så da blir det naturlig. Jeg synes det er kjempeflott å få være masse sammen med barna, med deres venner og med andre korpsvenner i alle aldre. Vi har også fått masse nye venner vi voksne, utrolig mange hyggelige og engasjerte folk! Folk som ikke ønsker å bidra setter vi pris på at holder seg unna.

Nei men så sur da! Jeg er, til et visst nivå, istand til å engasjere meg i barnas aktiviteter. Problemet er at det blir litt i overkant mye når det ikke kun er en aktivitet eller kun ett barn. Jeg er bare en person og mannen min er også kun en person og tiden strekker ikke til. Når korps i tillegg er noe jeg på ingen måte interesserer meg for så blir valget lett når man må velge en av to aktiviteter. 

Hadde korps vært noe hun virkelig brant for og noe hun virkelig ønsket å drive med så hadde jeg selvsagt satt meg mer inn i det og jeg hadde gjort det jeg måtte gjøre for å stille opp og engasjere meg. Nå er det ikke sånn her, det er noe hun har nevnt en gang og jeg er ikke sikker på om hun helt vet hva det innebærer. Så "dere" skal få slippe folk som oss..

Skrevet

Hun har spilt fotball i "alle år" men vi har aldri kommet opp i slike summer altså. Utstyr får vi mer eller mindre sponset, cuper koster ingenting bortsett fra litt bensin og penger til is og vafler. Men vi betaler medlemskontigent på ca 600 kr i året tror jeg?

Det var veldig lite. Fotballen her koster 2500 pr barn pr år.

Anonymous poster hash: b1d71...f85

Skrevet

Det var veldig lite. Fotballen her koster 2500 pr barn pr år.

Anonymous poster hash: b1d71...f85

Ja, klubben jobber med å holde kostnadene for enkeltpersonene lave slik at alle kan ha mulighet til å være med. Det gjør vi selvsagt gjennom dugnad..Kiosksalg, varetelling, rydding osv.

Skrevet

Jeg kommer fra et land hvor vi ikke har konseptet korps på samme måte som her så da min sønn ønsket å spille i korps hørte jeg også mye negativt om blant annet at det var mye dugnad og at det var dyrt. Han fikk dog lov å prøve.

Vi er et ganske lite korps 15 stk så derfor har vi en del mer dugnad enn om vi hadde vært dobbelt så mange. Vi bruker i snitt 8 timer i halvåret på dugnad. Om vi deltar på dugnadene koster det oss 1500,- i halvåret (dette er både for kulturskolen og selve korpset)- om vi ikke gidder delta på dugnad (er kun et foreldrepar som ikke gidder) så koster det 2500,- i halvåret.

Synes det er rart ingen vil at barna sine skal gå i korps, men alle vil ha skolekorps til 17 mai..... Det er hvertfall holdingen på vår skole og jeg tror at om 3-4 år så finnes det ikke skolekorps på vår skole pga foreldrenes holdning. Blir gøy til 17 mai med et "stille" 17 mai tog.

Anonymous poster hash: 534c5...9cd
Skrevet

Jeg har et barn som nettopp har begynt i korps og jeg synes det er litt vanskelig å engasjerende. Det er helt tydelig en indre klikk som "alltid" har brydd seg om korps og jeg synes ikke de er det minste mottakende. Det føles litt som å flytte til en bygd der generasjonene har bodd i mange,mange årtier. Jeg kan også tenke meg at denne klokken blir irriterte på oss nybegynnere, uten at de ser sin egen ekskluderende rolle i det hele. Jeg håper det vil bedre seg.

Plassen her koster for øvrig ca 2000 kr, da er det både for skolemusikken og korps. Barnet er aspirant.

Anonymous poster hash: f0883...d90

Skrevet

Her koster det 1500kr x 2. Det inkludere instrument, uniform og enetimer. Ang dugnader er det 2 loppemarked helger i året. Thats it av dugnader:)

Anonymous poster hash: fb0ee...a4c

Skrevet

Dette innlegget ditt provoserte meg så mye at jeg må svare igjen. Mener du at de foreldrene som er i en vanskelig livssituasjon ikke er velkomne hos dere? At dere ikke ønsker at de barna skal gå spille i deres korps? Jeg selv er alene med korpsbarnet og et barn med autisme og angst som ikke er særlig selvstendig. Jeg kan ikke bare bli med på en overnatting eller en tur. Jeg kan ikke ta på meg noe verv. Jeg skulle betalt meg ut av dugnader. Men jeg håper og tror at barnet mitt tilfører korpset noe positivt og jeg håper virkelig at hun blir tatt godt imot, og er ønsket, tross at jeg ikke kan legge min sjel i korpset.

Skrevet

Jeg har et barn som nettopp har begynt i korps og jeg synes det er litt vanskelig å engasjerende. Det er helt tydelig en indre klikk som "alltid" har brydd seg om korps og jeg synes ikke de er det minste mottakende. Det føles litt som å flytte til en bygd der generasjonene har bodd i mange,mange årtier. Jeg kan også tenke meg at denne klokken blir irriterte på oss nybegynnere, uten at de ser sin egen ekskluderende rolle i det hele. Jeg håper det vil bedre seg.

Plassen her koster for øvrig ca 2000 kr, da er det både for skolemusikken og korps. Barnet er aspirant.

Det er jo veldig synd at det er sånn. Jeg var også helt blank på korps da min startet, men opplevde at jo mer jeg deltok jo mer fikk jeg ut av det for egen del. For meg tok det også tid før jeg forstod at det var så mye som skulle gjøres og organiseres. Og det er ikke nybegynnere som er irriterende, selvsagt må folk få tid på seg til å prøve det ut og barna må få tid til å finne ut om de liker det før man går "all inn" Men hvis man går inn i det med en holdning om at man ikke skal bidra, så er det utrolig irriterende for oss som gjør så godt vi kan for at barna skal ha en givende aktivitet.  Det er utrolig mange som sier det rett ut, at de ikke VIL bidra.

Skrevet

Dette innlegget ditt provoserte meg så mye at jeg må svare igjen. Mener du at de foreldrene som er i en vanskelig livssituasjon ikke er velkomne hos dere? At dere ikke ønsker at de barna skal gå spille i deres korps? Jeg selv er alene med korpsbarnet og et barn med autisme og angst som ikke er særlig selvstendig. Jeg kan ikke bare bli med på en overnatting eller en tur. Jeg kan ikke ta på meg noe verv. Jeg skulle betalt meg ut av dugnader. Men jeg håper og tror at barnet mitt tilfører korpset noe positivt og jeg håper virkelig at hun blir tatt godt imot, og er ønsket, tross at jeg ikke kan legge min sjel i korpset.

Absolutt ikke!! Og vi har da mange av de i vårt korps også!  Vi har også ordninger som tilrettelegger for de som har det vanskelig, både økonomisk og praktisk.

Men jeg opplevde at HI hadde en særdeles negativ holdning til dugnad generelt, og det provoserer meg. Vi har også vår andel av fullt fungerende foreldre som er 2 som sier rett ut at de ikke gidder, og det er bare en provoserende ekstrabelastning for de som bidrar. Det er selvsagt ikke alt vi vet om alle, men i mange tilfeller kjenner vi hverandre etter hvert så godt at vi vet. Jeg syns det er trist at barn som har lyst til å spille ikke får lov fordi foreldrene ikke gidder.

Skrevet

Absolutt ikke!! Og vi har da mange av de i vårt korps også!  Vi har også ordninger som tilrettelegger for de som har det vanskelig, både økonomisk og praktisk.

Men jeg opplevde at HI hadde en særdeles negativ holdning til dugnad generelt, og det provoserer meg. Vi har også vår andel av fullt fungerende foreldre som er 2 som sier rett ut at de ikke gidder, og det er bare en provoserende ekstrabelastning for de som bidrar. Det er selvsagt ikke alt vi vet om alle, men i mange tilfeller kjenner vi hverandre etter hvert så godt at vi vet. Jeg syns det er trist at barn som har lyst til å spille ikke får lov fordi foreldrene ikke gidder.

For noe tull! Da må du lese hva jeg har skrevet en gang til. Jeg skriver at om det er mye dugnad og kjøring da er det ikke noe for  fordi barnet i har en annen aktivitet som krever mye i forhold til kjøring og dugnad. Vi har ikke tid eller mulighet til å stille opp mer enn hva vi gjør nå.  Så jeg har ikke en særdeles dårlig holdning til dugnad, jeg har bare ikke tid til mer dugnad enn hva vi har nå.

Barnet mitt kan få velge selv om hun ønsker å gå i korps, men da må hun velge bort noe annet for vi har ikke tid til begge deler.

Skrevet

Noe korps er nok mye billigere enn andre.

I tillegg til dugnadene som er ca 50 timer i året koster det 1800 i halvåret for korpset + 1700 pr halvår til kulturskolen for eneundervisningen. Det er 3 "obligatoriske" seminarer i året. De koster 800 pr gang. Så er det korpsturen om sommeren som koster ca 2500. I tillegg ønsker de at alle skal være med på en sommerskole en uke. Det har ikke mine vært med på men mener det koster ca 3000. Til sammen blir det da 15.000 i året.

Det finnes ordninger der man kan søke om støtte hvis man ikke har råd, men de aller fleste må betale det selv.

Skrevet

Noe korps er nok mye billigere enn andre.

I tillegg til dugnadene som er ca 50 timer i året koster det 1800 i halvåret for korpset + 1700 pr halvår til kulturskolen for eneundervisningen. Det er 3 "obligatoriske" seminarer i året. De koster 800 pr gang. Så er det korpsturen om sommeren som koster ca 2500. I tillegg ønsker de at alle skal være med på en sommerskole en uke. Det har ikke mine vært med på men mener det koster ca 3000. Til sammen blir det da 15.000 i året.

Det finnes ordninger der man kan søke om støtte hvis man ikke har råd, men de aller fleste må betale det selv.

Det er tydeligvis stor forskjell. Vi betaler 1500kr i halvåret som dekker instrument, uniform og enetimer via kulturskolen. I tillegg til 2 korpsturer som er helt frivillig som koster ca 1000 i egenandel.

Anonymous poster hash: fb0ee...a4c

Skrevet

Det å lære noter og kunne spille med andre er veldig utviklende for barns hjerne. Det blir litt som å lære sjakk, lære et ekstra språk eller kunne lese kart. Samspill utvikler evner til å lytte, musisere og det å "dra i samme retning"

Det å bli god til å spille krever dedikasjon over tid, noe som er undervurdert i vår tid hvor alt skal gå så innmari fort og vi slutter med en gang noe ikke fenger.

Og det sosiale er også veldig positivt, de eldre tar seg av de yngre, de yngste ser opp til de eldste som er flinke

Husker jeg var på korpstur som 11 åring og hadde kastet opp utover soveposen min. En av de eldre jentene i korpset kom og gav meg sin sovepose i stedet.

Tror og at siden korps er en ren foreldredrevet aktivitet, så er barna der ofte "heldige" med foreldrene sine og miljøet blir gjerne veldig positivt og med mulighet for å få gode venner.

Skrevet

Kjempemasse arbeid på foreldre, kjøringer, kakebakinger, triste jenter som ikke får gå i pen kjole sammen med klassen på 17 mai, kirpsstevnet med overnattinger og strengt tatt....det er ingen av de kule som går i korps her. Synd å si det, men det er hvist synd å lyge også sier dem.....

Anonymous poster hash: ca70c...66e

Skrevet

Kjempemasse arbeid på foreldre, kjøringer, kakebakinger, triste jenter som ikke får gå i pen kjole sammen med klassen på 17 mai, kirpsstevnet med overnattinger og strengt tatt....det er ingen av de kule som går i korps her. Synd å si det, men det er hvist synd å lyge også sier dem.....

Anonymous poster hash: ca70c...66e

Dette innlegget sier nok mest om deg, synd å si det..

Skrevet

Dette innlegget sier nok mest om deg, synd å si det..

Det hun sier er jo sant, det er bare ikke alt som er å si om korps. Det er jo mye positivt også.

Skrevet

Korps er flott 👍 Ikke mer dugnad enn med hva som helst annet. Jeg synes hva vi foreldre mener bør være underordnet! La barna bli med på det de liker og støtt opp om deres valg. Ellers er det en snodig tid å bytte aktivitet på? Vi har familieregel på å bytte etter sesonger eller etter jul/etter sommerferie. Nå er man midt mellom jul og sommer... Hos oss får man ikke kulturskoletimer nå (om ikke noen har altfor lite å gjøre), da de har søknad i juni og inntak i august. Kukturskoletimene er her nødvendig i tillegg til korpset

Anonymous poster hash: f4d2e...052

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...