Gå til innhold

Å slå sammen bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mamma i min sønns klasse har fått den ide å slå sammen bursdagsfeiring for de 6 barna i klassen som har bursdag i mai.

Min mann synes det er en god ide, men jeg synes det er for mange. Tenker litt på det med å skulle kjøpe 6 gave a 70-80 kr stk. Min mann sier at det skulle man jo likevel.

Hva synes dere er maks antall barn som kan feire bursdag sammen?

Ønsker litt synspunkter for både storfeiring og imot.

Anonymous poster hash: 25573...e07
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker Max 3 stk samtidig. Har blitt bort gjort flere ganger til 6 åringen. Hun insisterte på å feire alene så da kom 15 barn med en del foreldre hit😊 Neste år ville hun feire med venninner som har bursdag bare en uke fra henne.

Anonymous poster hash: 81da6...068

Skrevet

Synes det er litt kjedelig hvis mange gjør det sånn, for da blir det så få bursdager. :P Jeg har en sønn som elsker bursdager, så jeg ser det litt fra hans side.

For meg som forelder spiller det ingen rolle, vi hadde som din mann sier kjøpt de samme gavene uansett, men vi har også rikelig med tid til å levere i flere selskaper.

Anonymous poster hash: 8ae90...efe
Skrevet

Jeg er enig med din mann, rent praktisk sett, men fra bursdagsbarna sin side føles det kanskje ikke så spesielt å dele dagen sin med så mange.

Anonymous poster hash: 0ada1...a9a

Skrevet

Hos oss har 4-5 jenter pleid å slå seg sammen. Ei jente ville ikke være med et år, men ble med igjen året etterpå. De tilbakemeldingene vi foreldre har fått har utelukkende vært positive, og ungene har vært fornøyde.

Skrevet

Vi var 3 gutter som slo seg sammen iår og jeg vet at 4 andre kommer til å feire 2 og 2 hvertfall! Synes det er supert, pga har 3 barn som går i selskap i tillegg til jobb, kveldsmøter, idretter, møter og sosialt med skolen osv osv

Anonymous poster hash: 71dc8...ec2

Skrevet

Hørtes slitsomt ut. Hadde jeg vært et av de barna hadde jeg ikke følt meg noe spesiell i det hele tatt. Virker som foreldrene gjør det for sin egen del 😑

Anonymous poster hash: 314bb...e7d

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, selskapene ville jo ungene gått i uansett om det er 6 stykker sammen eller 6 stykker hver for seg, så utgiften blir den samme.

Vet noen reagerer når de slår sammen både gutter og jenter, de som har dårlig råd prioriterer gjerne å la barna gå i selskapene til samme kjønn og dropper selskapene til motsatt kjønn, men jeg personlig lar barna gå i alle selskaper de blir bedt i.

Anonymous poster hash: b41dd...0a7
Skrevet

Jeg syns det blir alt for mange på en gang.

Hadde nok vært "opptatt" den dagen og sluppet 6 gaver på en gang.

Hadde vært kjipt å betalt så mye på en gang og bare fått ett selskap for ungene.

Anonymous poster hash: c6719...f32
Skrevet

Den bursdagen hadde ikke jeg prioritert.

Er det ingen som ser at dette kun er for foreldrene enkelhets skyld?

Det finnes da ikke det barn i verden som heller vil gå i 1 bursdag framfor 6.

Synes det er litt sleipt jeg. Ja det er greit å slå sammen 2 og 2, til nød 3. Men 6 på en gang er altfor mange.

Det lyser "dette gidder vi ikke, men siden vi må velger vi enkles mulig utvei. Barna får ta til takke med det de får"

Ja det er bursdagsbarna sin dag, så de bør få velge. Men det er ingen bursdagsfeiring uten gjester, så er lov å gjøre det til noe folk ønsker å komme i.

Jeg pleier kjøper gave til 100,-

600,- for et selskap er altfor mye. Hadde da måtte gått ned drastisk i pris og funnet noe dritt til en 30,- stk

Anonymous poster hash: 6b4dd...4df
Skrevet

Det finnes da ikke det barn i verden som heller vil gå i 1 bursdag framfor 6.

Synes det er litt sleipt jeg. Ja det er greit å slå sammen 2 og 2, til nød 3. Men 6 på en gang er altfor mange.

Det lyser "dette gidder vi ikke, men siden vi må velger vi enkles mulig utvei. Barna får ta til takke med det de får"

Ja det er bursdagsbarna sin dag, så de bør få velge. Men det er ingen bursdagsfeiring uten gjester, så er lov å gjøre det til noe folk ønsker å komme i.

Jeg pleier kjøper gave til 100,-

600,- for et selskap er altfor mye. Hadde da måtte gått ned drastisk i pris og funnet noe dritt til en 30,- stk

Enig. Synes det virker litt "grådig" og veldig sånn for lettvinthetens skyld, å slå sammen bursdager over tre stykk.

Anonymous poster hash: 396f1...72e

Skrevet

Juu

What the actual fuck? Har svart uten å vite det😂😂

Juu!!

Skrevet

Jeg synes det er helt greit, selskapene ville jo ungene gått i uansett om det er 6 stykker sammen eller 6 stykker hver for seg, så utgiften blir den samme.

Vet noen reagerer når de slår sammen både gutter og jenter, de som har dårlig råd prioriterer gjerne å la barna gå i selskapene til samme kjønn og dropper selskapene til motsatt kjønn, men jeg personlig lar barna gå i alle selskaper de blir bedt i.

Oki så da synes du det er greit andre tilfeller også hvor utgiftene ender med å bli det samme.

- Dra på en konsert men kjøpe seks billetter. Utgiftene blir jo det samme som om du skulle dratt på seks konserter.

- Bestille seks-retters på restaurant, men kun få en. Utgiften er den samme.

- Reise 6 uker til Kariben, men blir returnert etter en. Utgiften til turen er den samme.

- Abonnere på kanalpakke med seks kanaler, men kun få en.

Osv.

Skrevet

En mamma i min sønns klasse har fått den ide å slå sammen bursdagsfeiring for de 6 barna i klassen som har bursdag i mai.

Min mann synes det er en god ide, men jeg synes det er for mange. Tenker litt på det med å skulle kjøpe 6 gave a 70-80 kr stk. Min mann sier at det skulle man jo likevel.

Hva synes dere er maks antall barn som kan feire bursdag sammen?

Ønsker litt synspunkter for både storfeiring og imot.

Anonymous poster hash: 25573...e07

Du gjør som du selv har lyst. "Bunkebursdag" blir ikke dyrere, men det blir mindre fokus på hvert barn.

Anonymous poster hash: 93b2b...dd0

Skrevet

Det finnes da ikke det barn i verden som heller vil gå i 1 bursdag framfor 6.

Jeg pleier kjøper gave til 100,-

Det kommer kanskje litt an på hva slags klasse barnet går i.

Min datter går i en storklasse med 41 elever, 21 av dem jenter. Det blir mange nok selskaper i løpet av et år selv om det er noen storbursdager i året. Her har det vært i snitt 3 storbursdager i året, da er det mellom 5 og 7 stykker som slår seg sammen og lager skikkelig klassefest. Forrige bursdag leide de ungdomsklubben og en av DJ'ene der. Det ble tidenes discobursdag, ungene snakker om det enda, det var i følge min datter "den beste bursdagen EVER".

Siden vi har barna i storklasse har dette med gavepris blitt tatt opp på foreldremøter. Mange gir penger, men da aldri mer enn en 50-lapp. De som gir gaver trenger ikke gi mye, ungene blir mer en fornøyd med en liten gave med f.eks glitterhårspenner til 30 kr, det trenger ikke være mer. Da datteren min hadde bursdag hadde fire av jentene i klassen spleiset på gave og kjøpt en genser på HM med en kattunge på, hun var superfornøyd med den gaven selv om den bare kostet 179 kroner og var betalt av fire jenter. Prisen er ikke viktig.

Skrevet

Synes det er helt topp! I barnehagen vår har det blitt vane å slå sammen de som har bursdag i samme måned. Så jenta mi feirer med tre av gutta (oooo, tenk på det!) som også er juni-barn. Dette er hun vant til, og ønsker det selv. Vi foreldre synes også det er deilig å slippe bursdag hver eneste helg...

Vi klarer helt fint å gjøre dagen spesiell for hvert enkelt bursdagsbarn. Og hvis man skulle mene at det er fryktelig synd på de små prinsene og prinsessene som må dele på oppmerksomheten stakkars: vi har som de fleste andre også familiebursdag der hun får all oppmerksomheten selv. (Dessverre for henne får både lillebror, fettere og kusiner en del oppmerksomhet også, men det later til å gå fint...).

Anonymous poster hash: 08ff1...5f5

Skrevet

Oki så da synes du det er greit andre tilfeller også hvor utgiftene ender med å bli det samme.

- Dra på en konsert men kjøpe seks billetter. Utgiftene blir jo det samme som om du skulle dratt på seks konserter.

- Bestille seks-retters på restaurant, men kun få en. Utgiften er den samme.

- Reise 6 uker til Kariben, men blir returnert etter en. Utgiften til turen er den samme.

- Abonnere på kanalpakke med seks kanaler, men kun få en.

Osv.

Regner ikke med du pleier gå på 6 konserter samme måned? Her er det snakk om 6 barn som har bursdag samme måned, så du kunne uansett ikke spredd utgiften utover fire månedslønner.

Jeg personlig som har fire barn og ikke verdens beste råd må tenkte økonomisk når det kommer til gaver, det er en betydelig utgift for oss. Jeg handler alltid inn rimelige ting på salg når jeg kommer over det, hårspenner, neglelakk, lego, brettspill, tegnesaker osv på salg og har da et eget gaveskap som ungene velger gaver fra når de skal i bursdag.

Fylte skapet sist når det var 50% på alle gavepakker på Boots apotek etter jul, var mange av gavepakkene som ikke hadde julemotiv. Pakker med badeskum, leppepomader, søte små sminkepunger/toalettmapper osv som passer til små jenter, førpris fra 49 til 79 og halv pris av det. Flotte gaver sammen med f.eks noen klistremerker kjøpt for 5 kr stk når det var ryddesalg på Nille, en glitterpenn kjøpt på Ark når det var halv pris på tegnesaker e.l.

Er man litt forutseende trenger man ikke bli blakk av barneselskaper. Nå hadde de barnebøker på tilbud på Obs!, veldig fine gaver.

Skrevet

Kjøper for 50 kr eller gir 50 kr her på skolen, så det er levelig! Vi var 3 jenter som gikk i sammen og inviterte de andre jentene i klassen til kino selskap med en Peppes pizzatur etterpå! Kunne ikke gjort det alene og dette var et selskap de koste seg i og fikk endel igjen for.

Anonymous poster hash: 71dc8...ec2

Skrevet

6 bursdager på en mnd er jo helt håpløst! Og som det ikke er nok, så er det mai! Da kommer det jo til å gå utover 2-3 stk der man ikke har tid eller ikke orker å komme. Og det kommer mest sannsynlig til å bli de samme det går utover. Hadde sagt ja-takk til det, absolutt! Må jo være mye bedre at alle kommer i en bursdag enn at halvparten kommer i 3-4 bursdager. Vi hadde absolutt ikke hatt muligheten til å dra i 6 bursdager itillegg til familie-bursdager, 17.mai, fotballkamper, cup og treninger i mai.

Skrevet

Når mange har bursdag tett, er det jo fint for alle parter om noen slår seg sammen. Men det er jo viktig for alle de seks bursdagsbarna at hver og en av dem føler at det er deres bursdag som feires. Og da er kanskje seks stykker litt mye. I sønnens klasse er det hele 7 gutter som har bursdag i løpet av drøyt to uker. I fjor slo tre og tre seg sammen, mens en feiret alene. Blir noen fellesbursdager i år også. Blir altfor mye for alle om alle de sju skal invitere til hver som feiring.

Anonymous poster hash: 35cb2...9bd

Skrevet

Jeg har seks barn, og synes grensen på pris på bursdag ikke bør overstige 200 kr. Her er det vanlig å gi 50 kr per barn, så 4 barn er det jeg kjenner en min grense for hvor mange jeg synes er ok slår seg sammen. Når det er sagt er det nok andre som har enda mindre med penger enn oss, og har full forståelse for at noen synes 200 kr er for mye å skulle ut med på en gang. 

Synes ikke man kan sammenlikne med at utgiftene uansett blir de samme om barna skal i 4 selskap, for i såfall vil jo også barna få 4 ulike bursdager å dra i, spise seg mette og kose seg i.

Anonymous poster hash: b4ecc...e53
Skrevet

Det finnes da ikke det barn i verden som heller vil gå i 1 bursdag framfor 6.

Jeg pleier kjøper gave til 100,-

I mai er det mye som skjer hos oss. I tillegg mange helligdager, fotballkamper og mot slutten avslutning på enkelte aktiviteter. Det er nesten umulig å finne dager som passer, så jeg har stor forståelse for at man gjør dette. Vi har opplevd å få invitasjon hjem fra to andre på samme dag som vi selv hadde planlagt bursdag.

Anonymous poster hash: 02c9f...70b

Skrevet

Hørtes slitsomt ut. Hadde jeg vært et av de barna hadde jeg ikke følt meg noe spesiell i det hele tatt. Virker som foreldrene gjør det for sin egen del Anonymous poster hash: 314bb...e7d

Nå er det jo ikke alle som har like stort behov som deg om å være midtpunkt da. Vi foreldre ser absolutt fordelen av å slå det sammen, men det er barna som har ønsket å gjøre det slik. Et av dem ønsket ikke å delta et år, men gjorde det igjen året etter. Ikke fordi hun ble tvunget, men fordi hun ønsket.

Om dere kjøper gaver til seks barn på en fest, eller om dere kjøper gaver til seks barn i løpet av en mnd tid, hvor mye større konsekvens har det for økonomien deres? Stort sett så har vel barna som feirer bursdag sammen bursdag på samme tid?

Mitt inntrykk er at dere som er imot har et veldig snevert syn på det, dere evner ikke å se at andre foretrekker andre ting enn dere.

Skrevet

Nå er det jo ikke alle som har like stort behov som deg om å være midtpunkt da. Vi foreldre ser absolutt fordelen av å slå det sammen, men det er barna som har ønsket å gjøre det slik. Et av dem ønsket ikke å delta et år, men gjorde det igjen året etter. Ikke fordi hun ble tvunget, men fordi hun ønsket.

Om dere kjøper gaver til seks barn på en fest, eller om dere kjøper gaver til seks barn i løpet av en mnd tid, hvor mye større konsekvens har det for økonomien deres? Stort sett så har vel barna som feirer bursdag sammen bursdag på samme tid?

Mitt inntrykk er at dere som er imot har et veldig snevert syn på det, dere evner ikke å se at andre foretrekker andre ting enn dere.

Er du en av foreldrene hi snakker om eller er du hi 😃?

Evner du å se saken fra andres side? Høres ikke slik ut.

F.eks er det ikke sikkert alle som velger å gå i alle de 6 bursdagene av div grunner.

Eller har råd til 6 gaver på en mnd i tilegg til hus og mat.

Anonymous poster hash: c6719...f32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...