Gå til innhold

Oppblåst av brød. Hva et det i brødet jeg reagerer på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt så lenge jeg kan huske med magen. Skikkelig oppblåst, mye luft, treg og hard mage osv. Alltid sliten og slapp.

Har i noen dager levd på bare knekkebrød bare for å sjekke og magen har vært flat og fin. I dag var jeg på besøk og fikk servert Dr oetker Rustuca pizza og magen este seg opp. Hva er det jeg reagerer på? Hva burde jeg holde meg unna?

Anonymous poster hash: bccdb...e11

Fortsetter under...

Skrevet

Gjær? Og hva slags knekkebrød var det? Om det var uten hvete kan det være det du reagerer på.

Anonymous poster hash: bdca3...5c2

Skrevet

Gjær? Og hva slags knekkebrød var det? Om det var uten hvete kan det være det du reagerer på.

Wasa husmann

Skrevet

Min mor reagerer akkurat slik du beskriver av gjær. Kan være andre ting også, men var det første som slo meg.

Anonymous poster hash: 62a50...819

Skrevet

Wasa husmann

OK, det knekkebrødet inneholder gjær, men ikke hvete, kun rug. Rug har også gluten, så da ville du ikke merket bedring ved cøliaki. Så kanskje du bør prøve å holde deg unna hvete en stund og se om det blir bedre?

Skrevet

Wasa husmann

Wasa husman har MYE fiber.

Kneipp og annet kjøpebrød har ekstremt lite, og pizza har null.

Spis grovere mat. Det gir tarmen litt å jobbe med. Du "reagerer" ikke på brød, du reagerer på manglende kli i kosten.

Anonymous poster hash: cc280...0ed

Annonse

Skrevet

Jeg reagerer sånn på hvetemel

Anonymous poster hash: 2e388...59c

Skrevet

Jeg reagerer sånn mot hvetemel. Altså hvitt mel. Ikke annet type mel tror jeg...

Anonymous poster hash: 34027...1a7

Skrevet

Sliter med det samme, får alltid problemer med magen igjen når jeg spiser fin hvete/ hvetemel. Holder meg til grov spelt og glutenfritt brød, da går det bra.

Anonymous poster hash: ffc59...086

Skrevet

Spis grovere mat. Det gir tarmen litt å jobbe med. Du "reagerer" ikke på brød, du reagerer på manglende kli i kosten.Anonymous poster hash: cc280...0ed

For noe tull.

Anonymous poster hash: 5ac7b...da1

Skrevet

Spis grovere mat. Det gir tarmen litt å jobbe med. Du "reagerer" ikke på brød, du reagerer på manglende kli i kosten.

Jøss, det var litt av en generalisering! Den kan kanskje gjelde for noen, men det er på ingen måte noe du bare kan påstå så skråsikkert som det du gjør her!

Hi - det kan være du reagerer på gjær, melk eller gluten eller kornsorter.

Jeg blir slik av både gluten og melk. Jeg har melkeallergi og ikke-cøliakisk glutenintoleranse.

Anonymous poster hash: 14607...b3c

Skrevet

Her står det nesten bare tull.

Anonymous poster hash: 3f89d...95f

Skrevet

De jeg kjenner som reagerer som HI har det til feller at de har dårlige magemuskler og beveger seg alt for lite.

Anonymous poster hash: 3f89d...95f

Annonse

Skrevet

Sliter med det samme, får alltid problemer med magen igjen når jeg spiser fin hvete/ hvetemel. Holder meg til grov spelt og glutenfritt brød, da går det bra.

Anonymous poster hash: ffc59...086

Spelt er ikke glutenfritt... 😂 spelt er hvete, bare en gammel type.

Men det høres selvsagt mer paleo-aktig ut med "spelt og glutenfritt" da. Selv om det er vrøvl.

Skrevet

Jøss, det var litt av en generalisering! Den kan kanskje gjelde for noen, men det er på ingen måte noe du bare kan påstå så skråsikkert som det du gjør her!

Hi - det kan være du reagerer på gjær, melk eller gluten eller kornsorter.

Jeg blir slik av både gluten og melk. Jeg har melkeallergi og ikke-cøliakisk glutenintoleranse.

Anonymous poster hash: 14607...b3c

Ja, det er jo mer status i å smykke seg med en diagnose enn i bare å spise litt for usunt. Så jeg skjønner at du vil hjelpe HI der, men glutenintoleranse er ikke så utbredt som mange skal ha det til.

Skrevet

Min pappa har hele livet holdt seg unna nystekt brød,- fordi han reagerer med å bli "Luftig" og vondt i magen av det. Han har vært sånn hele livet, fra han var liten gutt,- nystekt brød er jo kjempegodt, men kan huske at bestemor fortalte at hun aldri fikk ham til å spise annet enn dagsgammelt brød,- heller ikke som gutt,- enda fersk brød var skikkelig luksus den gang.

Mulig det er noe det samme? Har du testet det ut? Nystekt pizza vil vel muligens være det samme, vet ikke???

Anonymous poster hash: 44cc3...927

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...