Gå til innhold

Angående å kjøre sammen til jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes kollegaen din er utakknemlig, og måten hun svarer på (skjønner ikke problemet med å kjøre omvei for å hente/levere) er frekk.

Det er flere ting enn at hun skal kjøre til jobben likevel, hun låser seg til at hun ikke kan kjøre andre steder etter jobb, ta andre ærend på veien etc. I tillegg blir det en ekstra å informere om noe skjer (sykt barn, endring av vakt osv). For ikke å snakke om fordelen passasjeren får av å bli hentet og levert på døra, slippe å tenke på busstider osv.

Det økonomiske er noe annet. Her er det to ting:

1. HI kjører omvei hver dag som drar på kilometer og tar ekstra tid

2. Hun står for alle kostnader (drivstoff, bom, slitasje etc)

For meg er det selvsagt å bidra med deling av kostnader, spesielt den ekstra turen hver gang. Det at hun uansett skal kjøre samme vei er ikke noe argument. Som noen har nevnt tidligere i tråden, man får passasjertillegg på reiseregning om man har brukt egen bil på tjenestereise.

Skjønner jo godt at denne passasjeren synes det blir for dyrt å ha bil, hun kjører jo gratis med HI.

Dette ligner på en gjentakende diskusjon her inne om kjøring til kamper etc, der noen foreldre "alltid" må kjøre og noen unger "alltid" sitter på. Bortsett fra i dette tilfelle er det kun HI som kjører.

Det kan være vanskelig å sette en pris på en slik tjeneste, vanskelig for sjåføren å foreslå en sum i fare for å fremstå som grådig (fordi om man "krever" det det faktisk koster blir det nok ganske mye) og vanskelig for passasjer å foreslå en pris i fare for å fremstå som frekk som foreslår for lav sum. Sjåføren vil gjerne si noe som "jammen jeg kjører jo uansett denne veien", og så kommer man ingen vei. En gave eller oppmerksomhet er det minste man bør komme med før man får etablert noe mer "formelt" rundt betaling.

Min mor hadde 2-3 kollegaer hun satt på med til og fra jobb, hun pleide alltid å gi en flaske konjakk eller likør til jul og noe mindre til sommeren. Dette dekket nok på ingen måte kostnadene, men var hennes måte å vise at hun satt pris på det de gjorde for henne. Var snakk om en kort tur på 5 minutter, men på grunn av ugunstige arbeidstider satte hun stor pris på skyss.

Anonymous poster hash: 76602...5ec

Godt skrevet :) jeg er bare så lei av at jeg ikke får annet enn sees i morgen da. Om personen har så dårlig råd at en julestjerne velter lasset så be meg på middag hjemme i det minste .

Anonymous poster hash: e7a9b...d4a

Skrevet

Altså, når jeg leser svarene til enkelte her så skjønner jeg at det blir kø på veiene og lufta blir forurensa. I stedet for å tenke på planeten vår generelt og lufta vi puster inn spesielt så vil folk unne seg den luksusen det er å få kjøre ALENE til jobb.

Jeg bor i en pendlerkommune, og i rushtiden står det omtrent bom på vei inn til/fra byen. Og folk, som skal SAMME vei, sitter i HVER SIN BIL og syter over trafikken. Og når det blir dieselforbud fordi lufta i Oslo er så dårlig at barn ikke kan være ute i barnehagen, da blir det reneste galematias.

Tenk om folk kunne sett ting i et litt større perpektiv enn sitt egoistiske behov for å få kjøre alene. Det ville løst mange problemer.

Når det er sagt: Samkjøring forutsetter at man deler på kjøring og kostnad.

Anonymous poster hash: 65e43...d16

Skrevet

Altså, når jeg leser svarene til enkelte her så skjønner jeg at det blir kø på veiene og lufta blir forurensa. I stedet for å tenke på planeten vår generelt og lufta vi puster inn spesielt så vil folk unne seg den luksusen det er å få kjøre ALENE til jobb.

Jeg bor i en pendlerkommune, og i rushtiden står det omtrent bom på vei inn til/fra byen. Og folk, som skal SAMME vei, sitter i HVER SIN BIL og syter over trafikken. Og når det blir dieselforbud fordi lufta i Oslo er så dårlig at barn ikke kan være ute i barnehagen, da blir det reneste galematias.

Tenk om folk kunne sett ting i et litt større perpektiv enn sitt egoistiske behov for å få kjøre alene. Det ville løst mange problemer.

Når det er sagt: Samkjøring forutsetter at man deler på kjøring og kostnad.

Du bommer på problemstillingen. Eller, du nevner den så vidt i din siste setning. Problemet her er jo at hi føler seg utnyttet fordi kollegaen tar det som en selvfølge at hun skal hentes og kjøres til døra, og hun tilbyr seg ikke å betale, og hun gir ikke hi en symbolsk takk som f.eks. en vinflaske til jul med et hyggelig kort. 

Ut fra det hi skriver hadde nok denne kollegaen fint kunne sittet på hvis hun hadde vist den aller minste smule av takknemlighet for tjenesten hi gjør henne. 

Skrevet

Takker hun ikke for turen en gang, HI? Sier hun bare sees i morgen?

Anonymous poster hash: 98b02...d7b

Skrevet

Takker hun ikke for turen en gang, HI? Sier hun bare sees i morgen?

Sier ikke takk hver dag nei . Hade bra sees i morra

Skrevet

Det som overrasker meg mest er svaret hennes! Hun burde lagt seg langflat...

Anonymous poster hash: d19c8...454

Skrevet

Det som overrasker meg mest er svaret hennes! Hun burde lagt seg langflat...

Anonymous poster hash: d19c8...454

Ja enig . Men nå har jeg sagt fra , kanskje hun tenker seg om :)

Skrevet

Sier ikke takk hver dag nei . Hade bra sees i morra

Tenk å ikke takke for turen hver gang heller. Det er jo det minste hun skulle gjort. Hvordan gikk det på jobb i dag, HI?

Skrevet

Tenk å ikke takke for turen hver gang heller. Det er jo det minste hun skulle gjort. Hvordan gikk det på jobb i dag, HI?

Tror hun ser på meg som en vane :/ virka litt furt på meg idag, men var da høflig nok til å være hyggelig mot meg. Jeg gikk ut døra før hun idag så slapp spørsmål om å sitte på. Håper hun nå nærmer seg ferdig med å ta meg for gitt :)

Skrevet

Du bommer på problemstillingen. Eller, du nevner den så vidt i din siste setning. Problemet her er jo at hi føler seg utnyttet fordi kollegaen tar det som en selvfølge at hun skal hentes og kjøres til døra, og hun tilbyr seg ikke å betale, og hun gir ikke hi en symbolsk takk som f.eks. en vinflaske til jul med et hyggelig kort.

Ut fra det hi skriver hadde nok denne kollegaen fint kunne sittet på hvis hun hadde vist den aller minste smule av takknemlighet for tjenesten hi gjør henne.

Jeg bommer vel egentlig ikke på problemstillingen når jeg ikke relaterer svaret mitt direkte til hi men snarere påpeker at jeg reagerer på svarene til "enkelte her inne". Altså de som påberoper seg retten til å kjøre alene fordi det er så behagelig å få kjøre uten å ha selskap. Kall det gjerne en digresjon, men er ikke det regelen snarere enn unntaket her inne?

For miljøets del heier jeg på samkjøring. Og som jeg også understreket i innlegget mitt, fordrer det selvsagt samarbeid og deling av utgifter.

Skrevet

Jeg bommer vel egentlig ikke på problemstillingen når jeg ikke relaterer svaret mitt direkte til hi men snarere påpeker at jeg reagerer på svarene til "enkelte her inne". Altså de som påberoper seg retten til å kjøre alene fordi det er så behagelig å få kjøre uten å ha selskap. Kall det gjerne en digresjon, men er ikke det regelen snarere enn unntaket her inne?

For miljøets del heier jeg på samkjøring. Og som jeg også understreket i innlegget mitt, fordrer det selvsagt samarbeid og deling av utgifter.

Retten til å kjøre alene har man vel i utgangspunktet siden man eier bilen. Mener ikke at samkjøring ikke er bra for miljøet av den grunnen , men ingen kan si man ikke har rett til å kjøre alene

Skrevet

Retten til å kjøre alene har man vel i utgangspunktet siden man eier bilen. Mener ikke at samkjøring ikke er bra for miljøet av den grunnen , men ingen kan si man ikke har rett til å kjøre alene

Enig. Samkjøring er bra det, men man er da ikke forpliktet til det! Jeg gjør ofte ærend på vei hjem fra jobb f.eks. Handler, evt hente unger, kanskje stikke innom noen andre butikker, postkontoret, andre ting det er greit å gjøre når man først er i farta. Hadde følt meg litt låst hvis jeg skulle hatt passasjerer hver gang.

Anonymous poster hash: f6b63...116

Skrevet

Enig. Samkjøring er bra det, men man er da ikke forpliktet til det! Jeg gjør ofte ærend på vei hjem fra jobb f.eks. Handler, evt hente unger, kanskje stikke innom noen andre butikker, postkontoret, andre ting det er greit å gjøre når man først er i farta. Hadde følt meg litt låst hvis jeg skulle hatt passasjerer hver gang.

Ja, følt meg ganske låst de siste to årene . Håper blir litt annerledes nå :) og retten til å kjøre alene , det har man jo, selvom naboen skal på IKEA samme dag som meg betyr ikke det at jeg har rett til å sitte på bare fordi han skal dit . Når det er fotballkamper for barna eller lignende fyller vi som regel opp de bilene som kan kjøre , men det er for å være snill mot de andre foreldrene , ikke fordi vi må.

Skrevet

Ja, følt meg ganske låst de siste to årene . Håper blir litt annerledes nå :) og retten til å kjøre alene , det har man jo, selvom naboen skal på IKEA samme dag som meg betyr ikke det at jeg har rett til å sitte på bare fordi han skal dit . Når det er fotballkamper for barna eller lignende fyller vi som regel opp de bilene som kan kjøre , men det er for å være snill mot de andre foreldrene , ikke fordi vi må.

Skrevet

Nå handla jo ikke mitt innspill om hvorvidt man har en lovmessig rett til å kjøre bilen sin alene eller ikke - enhver skjønner jo at man ikke kan pålegges å ha med seg passasjerer.

Poenget mitt da, var at alle vinner på det hvis vi blir LITT mindre opptatte av å ivareta denne komforten det er å kjøre alene, og heller kjører flere i færre biler. Du vet, for lufta og planeten vår og sånn.

Skrevet

Nå handla jo ikke mitt innspill om hvorvidt man har en lovmessig rett til å kjøre bilen sin alene eller ikke - enhver skjønner jo at man ikke kan pålegges å ha med seg passasjerer.

Poenget mitt da, var at alle vinner på det hvis vi blir LITT mindre opptatte av å ivareta denne komforten det er å kjøre alene, og heller kjører flere i færre biler. Du vet, for lufta og planeten vår og sånn.

Syns du ikke HI er feil person å moralisere overfor, som allerede har spandert skyss i 2 år?

Anonymous poster hash: 6e7c5...076

Skrevet

Syns du ikke HI er feil person å moralisere overfor, som allerede har spandert skyss i 2 år?

Anonymous poster hash: 6e7c5...076

Føler jeg bidratt litt iallefall 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...