Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #51 Skrevet 7. mars 2017 Helt enig. Det er faktisk utrolig feigt å måtte få en annen til å hinte og prøve å ordne opp. Hi: Du har to valg. Enten sier du fra, rett ut og tydelig, eller så aksepterer du at du er ute av stand til å sette grenser og kjører henne med et smil om munnen. Ja, jeg burde vel egentlig det Anonymous poster hash: e7a9b...d4a
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #52 Skrevet 7. mars 2017 Dette er kanskje en konfliktløsning for barn men ikke voksne mennesker. Si det som det er, ikke nødvendig å dra inn en person som ikke har noe med situasjonen å gjøre. Vel. Jeg foreslo det fordi HI helt åpenbart ikke er i stand til å ta tak i det selv... Anonymous poster hash: a7ecf...467
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #53 Skrevet 7. mars 2017 Vel. Jeg foreslo det fordi HI helt åpenbart ikke er i stand til å ta tak i det selv... Anonymous poster hash: a7ecf...467 Hehe nei det er jeg ikke 😂 Synes det er vanskelig å be om penger eller si jeg føler meg utnyttet Anonymous poster hash: e7a9b...d4a
sug lut Skrevet 7. mars 2017 #54 Skrevet 7. mars 2017 Der hadde jeg fra tredje dag sagt at det ikke var aktuelt at det ble en permanent løsning. Jeg vil ha fred både før og etter jobb, og har ikke noe problem med å si det. Ikke er jeg Mor Theresa heller.
Jallavalla Skrevet 7. mars 2017 #55 Skrevet 7. mars 2017 Uff, skjønner deg veldig godt. Jeg hadde nok også hatt veldig vanskelig for å ta det opp, og spesielt når det har pågått SÅ lenge!! Tenk på alle pengene hun har spart da!!! Og i tillegg så kjører du ekstra for å få henne helt til døra. Makan til frekkhet, fy flate!! Det er helt uhørt å ikke tilby bensinpenger! Nesten så jeg tenker at hun må være tilbakestående! Nei, dette må du få stoppet altså. Går ikke ann!!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #56 Skrevet 8. mars 2017 Uff, skjønner deg veldig godt. Jeg hadde nok også hatt veldig vanskelig for å ta det opp, og spesielt når det har pågått SÅ lenge!! Tenk på alle pengene hun har spart da!!! Og i tillegg så kjører du ekstra for å få henne helt til døra. Makan til frekkhet, fy flate!! Det er helt uhørt å ikke tilby bensinpenger! Nesten så jeg tenker at hun må være tilbakestående! Nei, dette må du få stoppet altså. Går ikke ann!! Sånn jeg tenker også , at hvordan kan jeg si det når hun ikke er i nærheten av å tenke skulle stille med noe eller en oppmerksomhet en gang Anonymous poster hash: e7a9b...d4a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #57 Skrevet 8. mars 2017 Uff, skjønner deg veldig godt. Jeg hadde nok også hatt veldig vanskelig for å ta det opp, og spesielt når det har pågått SÅ lenge!! Tenk på alle pengene hun har spart da!!! Og i tillegg så kjører du ekstra for å få henne helt til døra. Makan til frekkhet, fy flate!! Det er helt uhørt å ikke tilby bensinpenger! Nesten så jeg tenker at hun må være tilbakestående! Nei, dette må du få stoppet altså. Går ikke ann!! Ja snakker endel tusen i reiseutgifter Anonymous poster hash: e7a9b...d4a
Kathrine. Skrevet 8. mars 2017 #58 Skrevet 8. mars 2017 Gjør det enkelt. Sei at om ho fortsatt vil bli henta og kjørt heim når dokke jobber like vakter så vil du ha 500,- i mnd. Egentlig burde ho betalt for å ha fått gratis skyss i 2 år, men siden det er teit å ta betalt i etterkant, så kjem du Ikkje til å kreve noke for det. Men no er du lei av å bli brukt som sjåfør utan å få så mykje som en blomst til takk. Så om ho fortsatt vil sitte på så må dokke dele på utgiftene.
Morken Skrevet 8. mars 2017 #59 Skrevet 8. mars 2017 jeg ville vært fristet til å spørre: Du? Hva ville du forventet av meg hvis jeg satt på med deg hver dag til og fra jobb? Det er egentlig ikke frekt, men hun må reflektere over egen adferd og det kan jo bli pinlig for henne... 😜
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #60 Skrevet 8. mars 2017 jeg ville vært fristet til å spørre: Du? Hva ville du forventet av meg hvis jeg satt på med deg hver dag til og fra jobb? Det er egentlig ikke frekt, men hun må reflektere over egen adferd og det kan jo bli pinlig for henne... 😜 Ja det er sant Anonymous poster hash: e7a9b...d4a
Mostly Harmless Skrevet 8. mars 2017 #61 Skrevet 8. mars 2017 Den ekstra omveien for deg synes jeg hun skal dekke i sin helhet. Men, tar du uansett bilen til jobb hvorfor skal hun da betale for det? Anonymous poster hash: 8f290...e28 Tja, ville du latt en kollega flytte inn hos deg gratis bare fordi boligen ikke blir noe dyrere enn om du bor alene? Hun kunne kanskje dekket ekstra varmtvann, men resten måtte du jo betalt uansett? Hvorfor ikke? Å ha en gratispassasjerer i bilen er en mindre ulempe enn å ha en ekstra person i boende gratis i leiligheten sin, men det er like fullt en ulempe. Kollegaen sparer penger og tid på å sitte på med HI, og da er det bare rimelig at også HI skal få nytte av ordningen, enten ved gjentjeneste eller økonomisk kompensasjon. Noe annet er bare utnyttelse, og jeg vil i alle fall heller sitte i bilen i fred og ro i stedet for å måtte smalltalke med en snylter til og fra jobb.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #62 Skrevet 8. mars 2017 Tja, ville du latt en kollega flytte inn hos deg gratis bare fordi boligen ikke blir noe dyrere enn om du bor alene? Hun kunne kanskje dekket ekstra varmtvann, men resten måtte du jo betalt uansett? Hvorfor ikke? Å ha en gratispassasjerer i bilen er en mindre ulempe enn å ha en ekstra person i boende gratis i leiligheten sin, men det er like fullt en ulempe. Kollegaen sparer penger og tid på å sitte på med HI, og da er det bare rimelig at også HI skal få nytte av ordningen, enten ved gjentjeneste eller økonomisk kompensasjon. Noe annet er bare utnyttelse, og jeg vil i alle fall heller sitte i bilen i fred og ro i stedet for å måtte smalltalke med en snylter til og fra jobb. Må innrømme jeg nyter de dagene hun ikke er på jobb, bare fordi jeg da kan slappe av alene i bilen Anonymous poster hash: e7a9b...d4a
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #63 Skrevet 8. mars 2017 Oppdater oss når du har tatt praten da! Spent på reaksjonen... ☺ Anonymous poster hash: 9c304...ef2
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2017 #64 Skrevet 8. mars 2017 Hi, bare bestem deg. Neste gang du kjører henne hjem, da tar du det opp når du er kommet frem til henne. Bestem deg for hva du vil ha i kompensasjon for at du bruker tid og penger på henne, og så presenterer du henne for det. Si at du nå har kjørt henne i to år, men at du ikke lenger har mulighet til å fortsette å gjøre det gratis (du trenger ikke gi henne en årsak til det, spør hun gjentar du bare "beklager, men jeg har ikke muligheten til det og det bør du respektere".). Si at dere gjerne kan kjøre sammen fremover, men at da må hun betale kr. x pr. tur, ev. kr. x som fast månedsbeløp. Enten sier hun ja til dette, eller så sier hun nei, eller hun begynner å argumentere. Begynner hun å argumentere sier du bare at dette ikke er noe du orker å argumentere om, at du kommer med et tilbud til henne, og hun står fritt til å ta det eller la være, og så spør du henne om hun tar tilbudet eller ikke. Hvis hun sier nei er det jo ikke noe problem, da smiler du bare og sier at da ses vi på jobb i morgen. Sier hun ja blir dere enige om hvordan og hvor ofte hun skal betale hvis hun skal betale for hver tur. Dette er en fantastisk mulighet for deg til å vokse som person, Hi! Pr. i dag føler du at du blir utnyttet. Dvs. du føler at du ikke blir respektert. Da får du to følelser - den ene er at du begynner å føle et slags sinne overfor henne. Det andre er at du begynner å snakke deg selv ned, fordi du ikke står opp for deg selv, fordi du lar deg utnytte. Dette vil igjen si, at ikke bare taper du tid og penger - men du taper faktisk også selvrespekt på dette gratisarbeidet som du faktisk i tillegg betaler for for å "få lov" til å utføre. Slik vil du ikke ha det, vil du? Jeg var forferdelig konfliktsky tidligere, men fant ut at da blir man fort utnyttet av andre. Dvs. man tillater at andre utnytter deg. Det føltes forferdelig å begynne å sette grenser for meg selv. De første gangene hadde jeg katastrofetanker som at nå var jeg helt urimelig, alle ville se ned på meg, alle ville baksnakke meg, nå var jeg en dårlig person osv. Men... så oppdaget jeg, parallelt med disse katastrofetankene, at det faktisk føltes godt. Og da minnet jeg meg selv på at jeg aldri ville sett ned på at andre satte grenser for seg selv. Så lenge jeg sa fra saklig og på en ordentlig måte var det ikke noe andre burde reagere på, og gjorde de det likevel, da var det egentlig bare greit å luke disse bort fra livet mitt. Så du har en fantastisk mulighet nå til å lære deg selv til å sette grenser for deg selv, slutte å la deg utnytte! Jeg garanterer deg at du vil føle deg bedre på sikt om du gjør dette! Jeg må også le litt av innlegget, hvor forskjellig folk kan bli. Jeg er i en situasjon nå hvor jeg har ekstremt dårlig råd pga. langvarig sykdom. Jeg har mulighet til å sitte med en person til en ukentlig aktivitet. Da må denne personen kjøre en annen vei. Det blir egentlig litt kortere distanse for personen å kjøre enn den veien personen normalt tar, men det vil ta littegrann lenger tid (2-3-4 minutter). Jeg har i øyeblikket ikke råd til å betale for skyss, så jeg sier jeg er for syk til å være med. Personen har sagt at den ikke vil ha noen penger for det, men jeg greier ikke tanken på å sitte på hver gang, at personen skal bruke ekstra tid, kanskje får ekstra kjøring om personen skal noe annet rett før eller etter... og så har jeg ikke en gang råd til å kjøpe en blomster eller en flaske vin som takk. Kanskje jeg burde på en liten promille av din kollegas uhøflighet Men du, SI FRA! Jeg gir deg maks ut neste uke, ta det en dag du kjører henne hjem! Anonymous poster hash: bc064...78c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2017 #65 Skrevet 9. mars 2017 Tja, ville du latt en kollega flytte inn hos deg gratis bare fordi boligen ikke blir noe dyrere enn om du bor alene? Hun kunne kanskje dekket ekstra varmtvann, men resten måtte du jo betalt uansett? Hvorfor ikke? Å ha en gratispassasjerer i bilen er en mindre ulempe enn å ha en ekstra person i boende gratis i leiligheten sin, men det er like fullt en ulempe. Kollegaen sparer penger og tid på å sitte på med HI, og da er det bare rimelig at også HI skal få nytte av ordningen, enten ved gjentjeneste eller økonomisk kompensasjon. Noe annet er bare utnyttelse, og jeg vil i alle fall heller sitte i bilen i fred og ro i stedet for å måtte smalltalke med en snylter til og fra jobb. En vesentlig forskjell på det. Anonymous poster hash: 8f290...e28
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #66 Skrevet 10. mars 2017 Har du sagt i fra, HI? Anonymous poster hash: 98b02...d7b
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #67 Skrevet 10. mars 2017 Jeg gjorde kort prosess med en snyltende kollega som jeg måtte hente langs veien (ble omvei for min del siden jeg kjørte og leverte i barnehagen først, så måtte tilbake til nabolaget for å hente henne). Var snakk om ca 30-40 minutter hver veg til og fra. Jeg sa med en gang ifra at jeg ønsker så å så mye i betaling (var ikke store summen, tror det var rundt 100 kroner i uka). Hun sa "jada, du får på slutten av uka for hele uken". Uka kom og gikk, og ingen penger dukket opp. Så kjørte jeg en uke til uten at hun betalte, og på fredag i uke 2 sa jeg at hvis hun ikke betaler alt på mandag, vil jeg ikke hente henne på tirsdag. Hun betalte ingenting på mandag, og tirsdag kjørte jeg alene til jobb. Hun ringte sjefen og var dritforbanna, jeg hadde visst skyld for at hun ikke kom seg til jobb (sjefen var og kjeftet på meg for det og var enig med henne i begynnelsen, så forklarte jeg ståa og at jeg faktisk advarte henne). Kollegaen snakket ikke mer til meg under resten av perioden jeg jobbet der (sa vel opp et par mnd etterpå). Sånne folk er bare frekke snyltere. Denne dama jeg kjørte ønsket heller ikke å snakke med meg i bilen og pratet for det meste med kjæresten sin i telefonen under hele turen. Så vi er flere som har vært utsatt for sånt Anonymous poster hash: 6e00b...425
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #68 Skrevet 10. mars 2017 Jeg gjorde kort prosess med en snyltende kollega som jeg måtte hente langs veien (ble omvei for min del siden jeg kjørte og leverte i barnehagen først, så måtte tilbake til nabolaget for å hente henne). Var snakk om ca 30-40 minutter hver veg til og fra. Jeg sa med en gang ifra at jeg ønsker så å så mye i betaling (var ikke store summen, tror det var rundt 100 kroner i uka). Hun sa "jada, du får på slutten av uka for hele uken". Uka kom og gikk, og ingen penger dukket opp. Så kjørte jeg en uke til uten at hun betalte, og på fredag i uke 2 sa jeg at hvis hun ikke betaler alt på mandag, vil jeg ikke hente henne på tirsdag. Hun betalte ingenting på mandag, og tirsdag kjørte jeg alene til jobb. Hun ringte sjefen og var dritforbanna, jeg hadde visst skyld for at hun ikke kom seg til jobb (sjefen var og kjeftet på meg for det og var enig med henne i begynnelsen, så forklarte jeg ståa og at jeg faktisk advarte henne). Kollegaen snakket ikke mer til meg under resten av perioden jeg jobbet der (sa vel opp et par mnd etterpå). Sånne folk er bare frekke snyltere. Denne dama jeg kjørte ønsket heller ikke å snakke med meg i bilen og pratet for det meste med kjæresten sin i telefonen under hele turen. Så vi er flere som har vært utsatt for sånt Anonymous poster hash: 6e00b...425 Sjefen trodde han hadde noe med hva du gjorde på fritiden med din egen bil ? Det er langt over streken Anonymous poster hash: 9fae3...24d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #69 Skrevet 10. mars 2017 Foreslå (forlang) at dere bruker en av de flotte samkjøringsappene som finnes, feks carma. Da regnes utgiftene ut automatisk og betaling tas hånd om i appen. Anonymous poster hash: e4789...c76
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #70 Skrevet 10. mars 2017 Veldig frekt!! En kollega av mannen min sitter på til og fra HVER DAG uten å betale noe. Riktig nok kjører mannen min EL-bil og kjører uansett. Likevel, en bil koster alltid noe. Årsavgift, penger til å vaske og vedlikeholde etc. Har sagt jeg synes det er vanvittig frekt, men mannen min er ikke enig. Anonymous poster hash: ecc39...297
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #71 Skrevet 10. mars 2017 Veldig frekt!! En kollega av mannen min sitter på til og fra HVER DAG uten å betale noe. Riktig nok kjører mannen min EL-bil og kjører uansett. Likevel, en bil koster alltid noe. Årsavgift, penger til å vaske og vedlikeholde etc. Har sagt jeg synes det er vanvittig frekt, men mannen min er ikke enig. Anonymous poster hash: ecc39...297 Tja, den er nå ganske billig da. Årsavgift på 455 kroner Anonymous poster hash: cec28...705
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #72 Skrevet 10. mars 2017 Sjefen trodde han hadde noe med hva du gjorde på fritiden med din egen bil ? Det er langt over streken Anonymous poster hash: 9fae3...24d Ja, han kom inn på kontoret mitt ganske sint og spurte hvorfor jeg kjørte fra denne kollegaen slik at hun ikke kom seg tidsnok på jobb Anonymous poster hash: 6e00b...425
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #73 Skrevet 10. mars 2017 Ja, han kom inn på kontoret mitt ganske sint og spurte hvorfor jeg kjørte fra denne kollegaen slik at hun ikke kom seg tidsnok på jobb Anonymous poster hash: 6e00b...425 😂Enkelte sjefer tror de er allmektig Anonymous poster hash: 9fae3...24d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #74 Skrevet 10. mars 2017 Jeg er konfliktsky og hadde nok heller sagt det ikke passet å sitte på framover pga det er mye jeg skal ordne før/etter jobb og at det er så travelt hjemme nå at jeg rett og slett trenger bilturen i fred og ro for meg selv. Anonymous poster hash: d1718...e3a
Morken Skrevet 10. mars 2017 #75 Skrevet 10. mars 2017 Hvordan går det HI? Jeg heier på deg og er spent på om du har tatt grep?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå