Gå til innhold

Angående å kjøre sammen til jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som sitter på med meg ofte til jobb om vi jobber like vakter. Vil tippe på år basis rundt 80-100 like vakter . Personen har aldri tilbudt seg å betale hverken bensin eller dele på bomringen . Månedskort måtte jo vært kjøpt hvis ikke jeg kjørte ( personen jobber kun 60 prosent så jeg kjører veldig mye av vaktene ) er ca 25 min å kjøre hver vei. Er det litt uhøflig av personen å ikke tilby seg å bidra litt?

Anonymous poster hash: e7a9b...d4a

Skrevet

Det er ikke bare uhøflig, men dritfrekt. Har personen sertifikat selv? Mange uten det som ikke forstår at det koster med bil

Anonymous poster hash: cec28...705
Skrevet

Ja det synes jeg er frekt. Hvordan kommer hun seg på jobb dersom dere ikke jobber likt?

Anonymous poster hash: e2b4c...945
Skrevet

Det er svært uhøflig å ikke tilby.

Anonymous poster hash: 8f372...6d9

Skrevet

Jo har sertvikat, men ikke bil fordi det er for dyrt. Kun siste året jeg merker jeg blir frustrert over at jeg ikke får en julestjerne tii jul en gang som takk . Tar bussen de få gangene jeg ikke kjører . Kan skje 1-2 ganger i mnd . Hent sittet på med en annen hjem et par ganger og.

Skrevet

Tror jeg ville sagt at jeg ønsket at dere delte på utgiftene til bom og drivstoff. Alikevel så vil jo hun tjene på å slippe slitasje på bil, reperasjoner som følger med osv. Blir helt sjokka jeg av at folk kan være så snyltende

Skrevet

Jo har sertvikat, men ikke bil fordi det er for dyrt. Kun siste året jeg merker jeg blir frustrert over at jeg ikke får en julestjerne tii jul en gang som takk . Tar bussen de få gangene jeg ikke kjører . Kan skje 1-2 ganger i mnd . Hent sittet på med en annen hjem et par ganger og.

Personen har ikke bil selv fordi det er for dyrt, så kjekt å kjøre gratis med deg da Det er utrolig frekkt. Be om betaling, det skulle bare mangle. Hvis ikke så får det bli bussen

Skrevet

Tror jeg ville sagt at jeg ønsket at dere delte på utgiftene til bom og drivstoff. Alikevel så vil jo hun tjene på å slippe slitasje på bil, reperasjoner som følger med osv. Blir helt sjokka jeg av at folk kan være så snyltende

Jeg tenker at etter to år burde personen tenke såpass at man tilbyr seg, burde vel nesten regnet ut en regning men

Skrevet

Det er veldig frekt. Jeg blir flau på denne personens vegne.

Du kjører vel ikke 5 min ekstra for denne personen hver gang i tillegg?

Tror jeg hadde spurt hvorfor ikke den har bil selv, og dersom den svarte at det var dyrt så sagt at ja det er dyrt og at dere kan dele på utgiftene når du alltid kjører.

Skrevet

Si fra da, neste gang hun/han spør.

"Selvsagt skal du få sitte på, men nå har du kjørt gratis med meg i to år så jeg synes du skal betale litt. Det koster en del for bensin (diesel) og bompenger, vet du."

Skrevet

Det er veldig frekt. Jeg blir flau på denne personens vegne.

Du kjører vel ikke 5 min ekstra for denne personen hver gang i tillegg?

Tror jeg hadde spurt hvorfor ikke den har bil selv, og dersom den svarte at det var dyrt så sagt at ja det er dyrt og at dere kan dele på utgiftene når du alltid kjører.

Huff jo det er det verste... bor 1,7 km unna meg ca , så henter og kjører hjem. Jeg er for dumsnill jeg vet det :/ bare føler at voksne tilbyr seg sånt selv

Skrevet

Si fra da, neste gang hun/han spør.

"Selvsagt skal du få sitte på, men nå har du kjørt gratis med meg i to år så jeg synes du skal betale litt. Det koster en del for bensin (diesel) og bompenger, vet du."

Personen spør ikke lenger heller. Sier bare, sees i morgen kl 07 da

Skrevet

Ja, det er jo klart personen gjør. Du har godtatt det i to år uten å nevne noe om betaling. Du kan bare skylde på deg selv.

Skrevet

En person med svært lav sosial intelligens. Og gjerrig!

Skrevet

Du kan likevel si fra, selv om vedkommende ikke spør. I tillegg til det jeg skrev, kan du også nevne at du faktisk kjører 3,4 km ekstra for vedkommende hver gang. Si at heretter vil du ha xx kr hver gang personen kjører med deg.

Da oppnår du enten at vedkommende begynner å betale deg. Eller du oppnår at hun/han blir fornærmet og ikke vil sitte på med deg lenger. 

Og uansett hvor voksen denne personen er, så må du jo nå ha forstått at hun/han ikke kommer til å tilby seg å betale. Så hvis du ikke sier fra og ber om betaling, så vil du ikke få noe heller. Så enkelt er det.

Skrevet

Du kan likevel si fra, selv om vedkommende ikke spør. I tillegg til det jeg skrev, kan du også nevne at du faktisk kjører 3,4 km ekstra for vedkommende hver gang. Si at heretter vil du ha xx kr hver gang personen kjører med deg.

Da oppnår du enten at vedkommende begynner å betale deg. Eller du oppnår at hun/han blir fornærmet og ikke vil sitte på med deg lenger.

Og uansett hvor voksen denne personen er, så må du jo nå ha forstått at hun/han ikke kommer til å tilby seg å betale. Så hvis du ikke sier fra og ber om betaling, så vil du ikke få noe heller. Så enkelt er det.

Ja, sant . Jeg vet dessverre jeg er dum som ikke ber om det. Jeg trodde virkelig bare at sosiale antenner burde være på plass

Skrevet

Ja, sant . Jeg vet dessverre jeg er dum som ikke ber om det. Jeg trodde virkelig bare at sosiale antenner burde være på plass

Du er ikke nødvendigvis dum. Litt for snill og kanskje en smule konfliktsky. Man går jo selvsagt ut i verden og håper at folk har såpass til antenner at de følger de vanligste sosiale konvensjoner, men dessverre stemmer ikke dette alltid.

Mitt råd er, som du har skjønt: Stå opp for deg selv, sett en grense og sett krav.

Skrevet

Du er ikke nødvendigvis dum. Litt for snill og kanskje en smule konfliktsky. Man går jo selvsagt ut i verden og håper at folk har såpass til antenner at de følger de vanligste sosiale konvensjoner, men dessverre stemmer ikke dette alltid.

Mitt råd er, som du har skjønt: Stå opp for deg selv, sett en grense og sett krav.

Skal prøve :) er redd for konflikter ja og liker å være hyggelig mot andre. Her føler jeg meg bare litt utnyttet :/

Skrevet

Blir vel litt vannskelig å komme nå 2 år etter å be om betaling, men noe må du gjøre.

Kanskje si at siden du nå har stått for transport i 2 år regner du med hun kjører deg de to neste årene :)

Anonymous poster hash: 9fae3...24d
Skrevet

Blir vel litt vannskelig å komme nå 2 år etter å be om betaling, men noe må du gjøre.

Kanskje si at siden du nå har stått for transport i 2 år regner du med hun kjører deg de to neste årene :)

Ja hadde personen hatt bil hadde jeg med glede sagt det

Skrevet

Ja hadde personen hatt bil hadde jeg med glede sagt det

Hun får kjøpe bil eller betale deg for de to årene du har kjørt.

En del mennesker er bare så frekke.

Skrevet

Kan du ikke si at du har lyst å spare litt penger til pensjon, egenkapital osv? Og at du nå derfor ønsker å ta litt betaling for kjøringen siden du tross alt har kjørt henne gratis i to år. Minn henne på at det koster å ha flere personer i bilen og at du faktisk henter og leverer henne hjemme.

Anonymous poster hash: 120b4...b7b

Skrevet

Eller si du har litt dårligre råd nå, så de ekstra km det blir i mnd å hente har du ikke råd til å prioritere, pluss at du pga din økonomi ønsker at dere deler på resten av turen i bensin og bompenger.. Da blir det naturlig å si ifra siden din situaasjon tilsier at du ikke har råd til å betale for andre.. du kan jo samtidig slenge på en : ja du veit jo hvor dyrt det er for bil....

Skrevet

Skal prøve :) er redd for konflikter ja og liker å være hyggelig mot andre. Her føler jeg meg bare litt utnyttet :/

Synes du skal si at du føler deg utnyttet. Si " du Bente når har jeg i 2 år kjøre ekstra km for å hente og levere deg og jeg må si at jeg nå begynner å føle meg utnyttet. Enten kan vi stoppe denne samkjøring ellers må du være med på å dele utgiftene." Så legger du frem en oversikt over hva det koste for deg å kjører frem og tilbake fra jobb. Du kan da altenativt vise henne hvor mye du har sponset i løpet av de siste år og evt regne ut hva hun har spart på ikke å ta bussen. Da kan hun velge om hun for fremtiden vil ta bussen eller betale deg for å sitte på i bil.Vet jeg hadde foretrukket bilen frem for å stå å vente på en buss.

Si det når hun går ut av bilen i morgen eller til helgen. Så kan hun tenke på det og gi deg beskjed i løpet av kveld/helgen om hun ønsker sitte på neste dag/mandag.

Anonymous poster hash: ba8be...f73

Skrevet

Synes du skal si at du føler deg utnyttet. Si " du Bente når har jeg i 2 år kjøre ekstra km for å hente og levere deg og jeg må si at jeg nå begynner å føle meg utnyttet. Enten kan vi stoppe denne samkjøring ellers må du være med på å dele utgiftene." Så legger du frem en oversikt over hva det koste for deg å kjører frem og tilbake fra jobb. Du kan da altenativt vise henne hvor mye du har sponset i løpet av de siste år og evt regne ut hva hun har spart på ikke å ta bussen. Da kan hun velge om hun for fremtiden vil ta bussen eller betale deg for å sitte på i bil.Vet jeg hadde foretrukket bilen frem for å stå å vente på en buss.

Si det når hun går ut av bilen i morgen eller til helgen. Så kan hun tenke på det og gi deg beskjed i løpet av kveld/helgen om hun ønsker sitte på neste dag/mandag.

Anonymous poster hash: ba8be...f73

Dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...