Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Eldste blir snart 4 år og vi har snakket om at vi nå ønsker at han skal få en fast oppgave® og litt ukelønn. Hvilke oppgaver har dine barn? Hva er greiest å begynne med? Han har alltid vært veldig flink til å hjelpe til, så tror ikke det blir vanskelig å motivere han Anonymous poster hash: e74a9...099
tante grusom master of law Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Han må hjelpe til å rydde rommet sitt. Får ingen ukelønn.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Han må hjelpe til å rydde rommet sitt. Får ingen ukelønn. Takk for svar. Han rydder rommet sitt hver dag etter at han er ferdig å leke. I utgangspunktet er det vi ønsker å lære han litt verdien av penger. F.eks «for å få kjøpt den lekebilen til 100kr må du gjøre oppgavene dine i 10 uker». Anonymous poster hash: e74a9...099
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 Selvsagt har han ingen plikter! Han er bare 4 år! en 4 åring skal ikke være din personlige slave! Vil du ha hjelp i huset så får du ansette en hushjelp ikke utnytte barnet ditt! La barn få være barn å få lov å leke istedenfor å gjøre DINE plikter! Anonymous poster hash: 23354...f37
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 En 4-åring sin huslige plikter er å være snill og grei, leke og spise godt. Jobbe og lære penger verdi kommer tidsnok. La barn være barn noen år til. Faste jobber mot ukepenger har vi starter med rundt 10 år. Anonymous poster hash: 8f9e4...3ca
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 Ingen oppgaver m/lønn... Bare slike vanlige ting som å sette skoene i hylla, ta med matboksen på kjøkkenet og ta fatet av bordet etter mat Anonymous poster hash: 64955...ff6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Min er snart tre år og må rydde bort etter måltid, tømme oppvaskmaskin, hjelpe til (..) å lage middag av og til. Absolutt ikke for å avlaste meg, det er som regel mer bryderi for meg at han hjelper til enn ikke, men for å lære han avtale må hjelpe til. Jeg synes dette er en viktig del av oppdragelsen. I tillegg er det hyggelig, fordi han elsker å hjelpe til og det gir ham stor mestringsfølelse. Anonymous poster hash: 5df25...a7e
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Har en på 3 år og 9 mnd, og oppgavene er igrunn å rydde leker, og rydde rommet. Ekstra oppgaver vi aldri har sagt hun skal ha, men som hun påtar seg på eget initiativ er å rydde i bøkene og sette på ny dorull hvis den som var der er tom Anonymous poster hash: 00261...6cd
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 Her har 4 1/2 åringen få oppgaver, men han rer senga si, legger skittentøy i kurven, tar av sengetøy når det skal skiftes og rydder tallerkenen, bestikket og glasset sitt etter hvert måltid. Jobbe for penger er jeg i mot, når de er så små, her er fokuset på tid sammen. Da kan han gjøre mye, men ikke noe fast. F.eks. om jeg gjør rent, kan han støvsuge så vi får tid til å bygge Lego sammen etterpå. Å gjøre hverandre tjenester så vi får det hyggelig sammen er en belønning de forstår bedre når de er så små. De lever her og nå. Samtidig får de inn gode holdninger, synes jeg. 11 åringen og 16 åringen ser ting som skulle vært gjort og gjør det uten at jeg behøver å si noe. Jobb for penger har vi begynt med rundt 13-14 år, da større prosjekter, som å male garasjen. Dette blir lommepenger til kinotur med venner, sminke, sparing til telefon osv. Anonymous poster hash: d7651...3d9
TPK Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 Får ikke ukelønn. Vi jobber med at han skal legge truse og sokker i skittentøyskurven hver kveld (resten ser jeg over), ta med fat, glass og bestikk på kjøkkenet etter middag, rydde rommet med ujevne mellomrom, vaske seg selv i dusjen, "passe" babyen mens jeg er på do o.l. Han er snart 5 forresten. Men det fungerer ganske dårlig, vi er nok ikke konsekvente nok.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 Synes ikke en 4-åring skal ha arbeidsoppgaver og ukelønn. Anonymous poster hash: cbf27...d80
Darwina Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 Han har ingen oppgaver men rydder inn kopp og tallerken etter middag og må legge skittentøy i skittenkurva. Hjelper ofte til med andre ting for han synes det er gøy å hjelpe til💞
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 Barna i barnehagen setter tallerken, kopp og kniv inn i oppvaskmaskinen fra 2 års alder, ellers er de med å rydder, lager middag, de som er litt eldre dekker på bordet, sorterer klær, bretter vaskekluter, vasker stoler og koster sand ute. Barna elsker det. Anonymous poster hash: 4369d...56b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 Jenta vår på 4 år rydder opp etter seg gratis. Men hver lørdag får ho noen små oppgaver.hjelpe til med å vaske opp feks.Ho elsker det! Da får ho ca 30- 40 kr. 20 sparer ho, 20 kjøper ho en slusj eller litt lørdagsgodt. Anonymous poster hash: c1230...72b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 Takk for svar. Han rydder rommet sitt hver dag etter at han er ferdig å leke. I utgangspunktet er det vi ønsker å lære han litt verdien av penger. F.eks «for å få kjøpt den lekebilen til 100kr må du gjøre oppgavene dine i 10 uker». Anonymous poster hash: e74a9...099 10 uker var fryktelig lenge! Spesielt for så små barn 😣 Anonymous poster hash: c1230...72b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 10 uker var fryktelig lenge! Spesielt for så små barn 😣 Anonymous poster hash: c1230...72b Det var kun ment som et eksempel. Enig i at 10 uker er for lenge. Hi Anonymous poster hash: e74a9...099
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 Takk for alle svar. Til deg/dere som tydeligvis lot seg provosere og mente jeg gjorde sønnen til min personlige slave; slapp av! Det er ikke snakk om store og vanskelige plikter. Og jeg gjør det ikke for å få avlastning, tvert i mot. Er det ikke lystbetont for hans del hadde han aldri blitt tvunget. Sønnen min får lov å være barn Hi Anonymous poster hash: e74a9...099
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 Min fireåring har ingen plikter. Vi prøver å være gode forbilder og la han delta i oppgaver han finner lystbetont. Anonymous poster hash: 8492f...484
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #19 Skrevet 6. mars 2017 Jeg ønsker å lære barnet mitt at alle skal bidra i husholdningen etter evne/alder. Derfor har vi bevisst ikke gitt ukelønn enda. Kanskje når de kommer opp i tenårene... Hva med penger i stedet for lørdagsgodt? En 20 kr hver lørdag til å kjøpe noe godt, en leke, blyant, sparing. Da får du introdusert konseptet med penger. Anonymous poster hash: ed395...444
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #20 Skrevet 6. mars 2017 Har ingen faste oppgaver. Men lærer å rydde etter seg etter måltider,sette på plass sko og klær. Hjelper til med å dekke hvis han vil og hjelper til med å lage mat, bake og gutten lillebror leker og smokk. Vil gjerne hjelpe til med å sette på vaskemaskin og ta utav oppvaskmaskin. Anonymous poster hash: e2395...6b0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #21 Skrevet 6. mars 2017 Her har 5,5-åringen selv spurt om han kunne få spare seg ukelønn. Han har vel hørt om det fra andre i barnehagen. Han bærer ned skittentøyet hver dag. For det får han 10kr/uke. Legger dem på en boks og teller opp hvor mye han har. Han kan bruke dem på det han vil, men til nå har han kun villet spare dem. I tillegg til den faste oppgaven, gjør han jo andre mer "selvfølgelige" ting som å rydde, sette bort tallerkenen sin, hjelpe oss med f.eks å trille tomt søppelspann på plass osv. Lillebror på 3 år ville også ha når storebror fikk, så han må støvsuge litt under kjøkkenbordet med håndholdt støvsuger. Det gjøres når vi/han kommer på det, og da får han også 10kr samtidig med storebror. Synes 3-åringen er for liten til å skjønne opplegget, derfor bryr vi oss ikke så mye om i hvor stor grad det blir støvsugd. Oppgaven til 5,5-åringen følger vi litt mer opp og ser til at han gjør det stort sett hver dag. Anonymous poster hash: a4b7a...845
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #22 Skrevet 6. mars 2017 Min 4 åring er under temming.. Så vi øver på å legge seg pent, sove hele natten, sals brukes kun på papir og det samme gjelder tusj og tegnestifter. Vi øver på å beholde de klærne vi hadde på oss en hel dag. Vi øver på å lytte... Og tisse med vilje gjør vi på do. belønning er klistremerker og en liten premie etter 7 dager. Men 4 åringen vår er tydeligvis skrudd feil sammen, garantitiden er utløpt og reservedeler er ikke å oppdrive. Ukelønn utover det tror jeg får bli inntil videre Anonymous poster hash: a97bd...327
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #23 Skrevet 6. mars 2017 Min 4 åring er under temming.. Så vi øver på å legge seg pent, sove hele natten, sals brukes kun på papir og det samme gjelder tusj og tegnestifter. Vi øver på å beholde de klærne vi hadde på oss en hel dag. Vi øver på å lytte... Og tisse med vilje gjør vi på do. belønning er klistremerker og en liten premie etter 7 dager. Men 4 åringen vår er tydeligvis skrudd feil sammen, garantitiden er utløpt og reservedeler er ikke å oppdrive. Ukelønn utover det tror jeg får bli inntil videre Anonymous poster hash: a97bd...327
*Miss Marple* Skrevet 6. mars 2017 #24 Skrevet 6. mars 2017 Haha, ingen plikter og ingen ukelønn her! Det er noe av det dummeste jeg har hørt, faktisk. Hun hjelper til, noen ganger fordi hun vil og andre fordi jeg spør, men det kunne da ikke falt meg inn å gi en fireåring plikter. Å bidra er noe helt annet. Det gjør vi alle i heimen, og det helt uten å få en ekstra krone.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #25 Skrevet 6. mars 2017 Foruten å rydde opp etter seg selv etter middag, kveldsstell og lek, så må hun rydde i gangen og vanne planter. Har ingen fast rutine på det enda, men gjør det når hun får beskjed. Får ikke noen form for betaling, men får styre sine egne penger som hun før av besteforeldre og bursdag som hun vil, men veiledning. Anonymous poster hash: 42be4...b0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå