Gå til innhold

Har tannpleieren bommet litt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da datteren min fikk sin andre tann etter tannfelling var det et tykt belegg på 2/3 deler av tannen. Selv om jeg pusset forsvant det ikke. Trodde det var en skade etter et stygt fall hun hadde da hun var liten.

Fikk beskjed fra tannpleier at det var tannstein, men hun trengte ikke fjerne det siden det ikke "hang" på tannkjøttet.

Året etter påpekte jeg igjen tannsteinen, og hun sa hun kunne fjerne det om jeg ville. Spurte da om hva som gjorde at hun hadde endel. Vi er nøye med kostholdet og jeg pusser over tennene hver morgen og kveld. Fikk beskjed om at enkelte bare slet med dette. Hadde med spyttet å gjøre. De som hadde tannstein fikk også mindre hull... 

I dag var hun til tannlegen for første gang. (11 år) Han fjernet alt av tannstein og han forklarte at dette var viktig å få fjernet. Er jo liksom det jeg har tenkt, men er jo umulig å fjerne med tannkost. Smørte også på litt fluor på framtennene. Heldigvis så alt flott ut ellers. 

Anonymous poster hash: 9708c...44c

Fortsetter under...

Skrevet

Høres ut som hun snakker om barnebelegg. I såfall har hun jo rett, det trenger ikke fjernes for tannhelsen sin del. Sønnen min på 5 har det og får fjernet det hos tannpleier en gang i halvåret siden han fikk kommentarer i barnehagen om at han hadde skitne tenner.

Men jeg vet ikke om man kan få barnebelegg på voksentenner, og om tannlegen mente det måtte fjernes så høres det jo ut som hun tok feil.

Anonymous poster hash: e0081...891
Skrevet

Høres ut som hun snakker om barnebelegg. I såfall har hun jo rett, det trenger ikke fjernes for tannhelsen sin del. Sønnen min på 5 har det og får fjernet det hos tannpleier en gang i halvåret siden han fikk kommentarer i barnehagen om at han hadde skitne tenner.

Men jeg vet ikke om man kan få barnebelegg på voksentenner, og om tannlegen mente det måtte fjernes så høres det jo ut som hun tok feil.

Anonymous poster hash: e0081...891

Er nok ikke barnebelegg nei.. Heretter blir det full runde med tanntråd hver dag for å hindre at det kommer tilbake. 

Skrevet

Jeg hadde aldri stolt på en som har det å torturere andre som utdanning. Du må nesten være sadist for å finne glede i å bore og høre folk skrike av smerte. Jeg prater med venninder av meg som kan slikt heller enn å prate med tannlegen. Er bare der fordi vi må, ikke for å spørre om noe. Jeg stoler ikke på tannleger.

Anonymous poster hash: 492bc...169
Skrevet

Jeg hadde aldri stolt på en som har det å torturere andre som utdanning. Du må nesten være sadist for å finne glede i å bore og høre folk skrike av smerte. Jeg prater med venninder av meg som kan slikt heller enn å prate med tannlegen. Er bare der fordi vi må, ikke for å spørre om noe. Jeg stoler ikke på tannleger.

Nå soler jeg på tannlegen, var tannpleieren jeg heller var litt usikker på. HI

Skrevet

Du må jobbe med tannlege skrekken din før du vidrefører den til barna.

Vært hos tannlegen jevnt og trutt uten å noen gang oppleve stor smerte.

Kompetente tannleger klarer da og fikse hull uten å påføre folk smerter.

Den typen historie du forteller er jo noe man hører om fra gamle dager, med dårlig utstyr og lite bedøvelse.

Anonymous poster hash: 68dc0...03b

Annonse

Skrevet

Spurte da om hva som gjorde at hun hadde endel. Vi er nøye med kostholdet og jeg pusser over tennene hver morgen og kveld. Fikk beskjed om at enkelte bare slet med dette. Hadde med spyttet å gjøre. De som hadde tannstein fikk også mindre hull...   Anonymous poster hash: 9708c...44c

At det har noe med spyttet å gjøre har min tannlege og tannpleier sagt i hvertfall. Jeg plages med mye tannstein tross tanntråd, tannpuss og fluorskyll daglig. Men at vi får mindre hull stemmer ikke hos meg i hvertfall. Jeg har hatt mange hull opp gjennom årene selv om jeg alltid har vært nøye på tannhygiene og ikke har vært noen brus/juicedrikker.

Skrevet

Du får ikke mindre tannstein av tannpuss. Det har med spyttet ditt å gjøre. Mineralene i spyttet. Noen får mye andre lite. Det er greit å fjerne, men det er heller ikke farlig.

Har også hørt at tannstein beskytter litt.

Anonymous poster hash: f1a30...e02

Skrevet

Hvorfor i all verden tror du at dine venninner kan mer om tenner enn tannlege/tannpleier? Og vi som er utdannet innen feltet, ser faktisk på det som at vi forebygger og hjelper pasientene.

At du har hatt en dårlig opplevelse, betyr ikke at vi er sadister. Det betyr kun at din subjektive opplevelse har vært dårlig og at du ikke evner å se forbi dette.

Støtter virkelig anonym over som mener du bør holde disse holdningene skjult for barna dine.

Anonymous poster hash: e1c42...d21

Skrevet

Du får ikke mindre tannstein av tannpuss. Det har med spyttet ditt å gjøre. Mineralene i spyttet. Noen får mye andre lite. Det er greit å fjerne, men det er heller ikke farlig.

Har også hørt at tannstein beskytter litt.

Men, om man rengjør godt mellom tennene hver dag med tanntråd, så vil vel man få mindre tannstein? Tannstein som blir liggende er vel ikke bra? 

Skrevet

Har du glemt foliehatten din?

Anonymous poster hash: 18a86...d27

Skrevet

Nei tannstein kan bare tannpleier/tannlege fjerne. Det er ofte mest bak fortennene nede for kjertlene ligger rett under tunga.

Men tanntråd morgen og kveld er bra for å få bort matrester, som jo kan gi karies hvis det blir liggende.

Men mengden tannstein får du ikke gjort noe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...