Gå til innhold

Gluten fritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får allergiske reaksjoner av hvete. Mister følelsen I deler av kroppen og får diaré. Dvs en ganske sterk reaksjon. Klarte å finne en sammenheng. Og idag spiste jeg hvete til frokost, en liten stund etterpå så får jeg akkuat det samme. Tenkte å slutte å spise hvete. Selv om det er vanskelig. Har endel allergier dessverre så har hatt slike symptomer før bare etter inntak av andre ting :( men jeg er ganske sikker på at det er hvetemel som er problemet siden det kommer hvis jeg spiser det.

Men et litt merkelig spørsmål.. kan man lage pizza med gluten fritt mel, som vanlig? Eller boller... og hvordan søker jeg tilskudd?holder det med blodprøve som viser allergi mot hvetemel? Har fått påvist det for 10 år siden, men ga blaffen i det da jeg ikke ble plaget av det. Nå er jeg plaget, veldig.. hr tatt blodprøver hos lege som jeg venter på svar på.

Håper på hyggelige svar

Anonymous poster hash: 78947...3df

Fortsetter under...

Skrevet

Om det bare er hvete får du nok ikke støtte. Forskjell på glutenfritt og hvetefritt. Du kan jo spise rug, havre osv da.

Jeg har cøliaki og får støtte, samme med datteren min.

Anonymous poster hash: 2a617...556

Skrevet

Om det bare er hvete får du nok ikke støtte. Forskjell på glutenfritt og hvetefritt. Du kan jo spise rug, havre osv da.

Jeg har cøliaki og får støtte, samme med datteren min.

Ok. Jeg vet ikke hva det er, men tok en cøliakitest hos legen

Skrevet

For å få tilskudd må du gå til en ernæringsspesialist vistnok, da kan de kartlegge at du vil få det bedre med hvetefritt kosthold og dermed vil du få støtte, men hvor lett det er å få det vet jeg ikke, jeg har ikke giddi da jeg ikke har for sterke reaksjoner, og jeg kan stikke til Sverige fra tid til annen for å kjøpe glutenfritt mel.

Og nei, det er ikke bare å erstatte mel med glutenfritt mel, det finnes noen du kan det med, og noen du ikke kan det med, kommer ann på hvilken type mel det er. Anbefaller deg å melde deg inn i gruppen for norsk cøliaki forening på facebook, der har de masse tips for ting man kan lage og man kan spørre om råd.

Skrevet

For å få tilskudd må du gå til en ernæringsspesialist vistnok, da kan de kartlegge at du vil få det bedre med hvetefritt kosthold og dermed vil du få støtte, men hvor lett det er å få det vet jeg ikke, jeg har ikke giddi da jeg ikke har for sterke reaksjoner, og jeg kan stikke til Sverige fra tid til annen for å kjøpe glutenfritt mel.

Og nei, det er ikke bare å erstatte mel med glutenfritt mel, det finnes noen du kan det med, og noen du ikke kan det med, kommer ann på hvilken type mel det er. Anbefaller deg å melde deg inn i gruppen for norsk cøliaki forening på facebook, der har de masse tips for ting man kan lage og man kan spørre om råd.

ok :) Vet ikke helt hvor jeg skal gå herfra. Men må få svar på prøven først. Ellers får jeg bare legge ut selv.

Men er det hvete i glutenfritt? Finnes det glutenfritt havremel, for å være på den sikre siden? Kan jo ingenting om dette

Skrevet

Du må fortsette å spise det du ikke tåler. Gå til fastlegen og få en henvisning på å ta en biopsi av tarmen for å få statlig støtte for allergi. Slutter du nå leger tarmen og du får ingen støtte.

Man lærer seg ganske fort hvordan man baker med glutenfritt mel.

Lager verdens beste rundstykker og pizzabunn selv.

Google er din nye bestevenn.

Annonse

Skrevet

ok :) Vet ikke helt hvor jeg skal gå herfra. Men må få svar på prøven først. Ellers får jeg bare legge ut selv.

Men er det hvete i glutenfritt? Finnes det glutenfritt havremel, for å være på den sikre siden? Kan jo ingenting om dette

Det finnes hvetestivelse i glutenfrie alternativer ja, så du må bare bli vant til å lese innholdsfortegnelser når du handler, men etterhvert lærer man seg hva man kan spise og ikke. Om det er allergi du har er det mulig den kan begrenses med allergipiller, det kan heldigvis jeg. Men er det intolleranse eller cøliaki er ikke det en mulighet da det fungerer på andre måter enn allergi.

Du må fortsette å spise det du ikke tåler. Gå til fastlegen og få en henvisning på å ta en biopsi av tarmen for å få statlig støtte for allergi. Slutter du nå leger tarmen og du får ingen støtte.

Man lærer seg ganske fort hvordan man baker med glutenfritt mel.

Lager verdens beste rundstykker og pizzabunn selv.

Google er din nye bestevenn.

Men biopsi hjelper jo ikke allergien, det er cøliakien det evt er for. Allergi er man jo så heldig at det slår ut på blodprøve bare. Og intoleranse finnes det vel ikke noen måte å finne ut på.

Skrevet

Det hjelper ikke med piller nei. Har prøvd. Hmm.. må nesten høre med legen... men tør ikke å spise hvete da jeg blir lammet av det og blir redd

Skrevet

Har spist rugsprø med havre nå, og fikk ingen reaksjon på det :) Så kan være hvetemelallergi i så fall da? Men at jeg tåler gluten?   Blir veldig forvirret egentlig

Skrevet

Hvordan skal vi vite det? Du må vente til du får svar på prøvene dine. Og du får ikke støtte når du kan spise rugsprø osv.

Skrevet

Om du har hveteaallergi som slår ut på blodprøve kan du få grunnstønad, men er ikke sikker på om du får like høy sats som de med cøliaki.

Verre med sånne som har diagnosen irritabel tarm og hveteintoleranse, vi får ingen støtte.

Mye å lære her:

http://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/coliaki-og-hveteallergi/

Helsedirektoratet har beregnet ekstrautgifter ved et glutenfritt kosthold. Ved diagnostisert cøliaki, innvilges grunnstønad derfor, uten individuell prøving, med sats 2 for barn mellom 1 og 3 år og med sats 4 fra 4 år og oppover. Diagnosen må være stadfestet av spesialist.

Ved hveteallergi vil tilsvarende sats på grunnstønad kunne innvilges dersom diagnosen er stillet på bakgrunn av både blodprøver/prikktest og provokasjonsforsøk, og av lege med allergologisk kompetanse. Ettersom hveteallergi ikke er livsvarig, må behovet for grunnstønad revideres relativt ofte.

Anonymous poster hash: bd693...7aa

Skrevet

Hvordan skal vi vite det? Du må vente til du får svar på prøvene dine. Og du får ikke støtte når du kan spise rugsprø osv.

Jo det kan hun. Har du hveteaallergi som slår ut på blodprøve får du grunnstønad.

Skrevet

Om du har hveteaallergi som slår ut på blodprøve kan du få grunnstønad, men er ikke sikker på om du får like høy sats som de med cøliaki.

Jo det kan hun. Har du hveteaallergi som slår ut på blodprøve får du grunnstønad.

Når begynte de med det? Jeg har hveteallergi som slår ut på blodprøve, er sånn vi fant det ut, men noen grunnstønad får jeg ikke. Fått avslag to ganger tilogmed.

Annonse

Skrevet

For det er ikke stønad for allergier. Cøliaki er en autoimmun sykdom som gir stønad fra nav.

Skrevet

Når begynte de med det? Jeg har hveteallergi som slår ut på blodprøve, er sånn vi fant det ut, men noen grunnstønad får jeg ikke. Fått avslag to ganger tilogmed.

Les hva de skriver på astma og allergiforbundet sine sider:

Ved hveteallergi vil tilsvarende sats på grunnstønad kunne innvilges dersom diagnosen er stillet på bakgrunn av både blodprøver/prikktest og provokasjonsforsøk, og av lege med allergologisk kompetanse

Jeg har en venninne med hveteallergi som har grunnstønad, men du får det ikke om du bare har fastlegen i ryggen når du søker. Du må ha legeattest fra spesialist. Min venninne var hos en sånn lege som er spesialist på tarm, hun ble der sjekket for cøliaki med biopsi og det det har hun ikke. Deretter var det provokasjonstest, og hun reagerte helt klart når hun spiste hvetemel så han skrev en attest til nav og hun fikk grunnstønad.

Skrevet

For det er ikke stønad for allergier. Cøliaki er en autoimmun sykdom som gir stønad fra nav.

Jo, du kan få stønad om du har allergier som gir et vesentlig fordyret kosthold. Men det er en mer komplisert prosess, du må ha legeattester fra spesialister og nav kan kreve at du tar vare på kvitteringer for å vise at ditt kosthold er dyrere enn andres. 

Kontakt asta og allergiforbundet for hjelp om du ikke tror meg, det er mulig å få støtte også ved allergier.

Skrevet

Les hva de skriver på astma og allergiforbundet sine sider: Ved hveteallergi vil tilsvarende sats på grunnstønad kunne innvilges dersom diagnosen er stillet på bakgrunn av både blodprøver/prikktest og provokasjonsforsøk, og av lege med allergologisk kompetanse Jeg har en venninne med hveteallergi som har grunnstønad, men du får det ikke om du bare har fastlegen i ryggen når du søker. Du må ha legeattest fra spesialist. Min venninne var hos en sånn lege som er spesialist på tarm, hun ble der sjekket for cøliaki med biopsi og det det har hun ikke. Deretter var det provokasjonstest, og hun reagerte helt klart når hun spiste hvetemel så han skrev en attest til nav og hun fikk grunnstønad. Anonymous poster hash: bd693...7aa

Aha, så ikke den biten og det sto ikke hos NAV. Har selv ventet på lege med allergologisk bakgrunn i 4 mnd, så de er nesten like lett å få tak i som fysioterapaut.

Skrevet

Kjøpte jyttemel istad. Tenkte å prøve det.

Men jeg spiste havregryn (vanlige!) istad. Fikk ingen merkbar/stor reaksjon. Det betyr vel at det er selve hveten jeg ikke tåler da? Det tyder jo på det. Kom på at jeg har reagert på kavringer en dag, og loff. Klarte ikke å sette det i sammenheng før jeg mistenkte hvete.

Nå er ikke stønaden det viktigste for meg, men hvor er det eksperter da? Riksen?

Har ikk fått prøvesvar enda. Men kan man få lammelser og feber av intoleranse eller peker det mot allergi?

Trodde intoleranse "bare" ga magebesvær alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...