Gå til innhold

Omgangssyke hos voksne, 24- eller 48 timer?

Anbefalte innlegg

Jeg kastet opp en gang i natt. Våknet av at jeg var sykt kvalm, sto opp og spydde. Etterpå gikk jeg og la meg igjen. Var i fin form da jeg sto opp, ikke kvalm eller noe. Ingen andre i familien er kvalm, eller har andre symptomer.

Kan jeg gå på jobb i morgen? Er lærer, jobber ikke på barneskole så er ikke så fysisk oppi elevene. De nærmer seg viktige avgangsprøver, så VET at de blir stresset om de får vikar...!

Anonymous poster hash: 4b06b...1af

Fortsetter under...

Jeg kastet opp en gang i natt. Våknet av at jeg var sykt kvalm, sto opp og spydde. Etterpå gikk jeg og la meg igjen. Var i fin form da jeg sto opp, ikke kvalm eller noe. Ingen andre i familien er kvalm, eller har andre symptomer.

Kan jeg gå på jobb i morgen? Er lærer, jobber ikke på barneskole så er ikke så fysisk oppi elevene. De nærmer seg viktige avgangsprøver, så VET at de blir stresset om de får vikar...!

48 timer! Ville ikke hatt deg på jobb med meg om du hadde spydd for 24 timer siden...

Anonymous poster hash: 57b8f...17d

Med mindre du har fått tydelig beskjed, fra ledelsen, om at du skal holde deg borte et vist antall timer skal du gå på jobb når du er symptomer. Det samme gjelder skoleelever.

Barnehagebarn er mye tettere på hverandre enn eldre barn og voksne.

Anonymous poster hash: 79618...22f

Med mindre du har fått tydelig beskjed, fra ledelsen, om at du skal holde deg borte et vist antall timer skal du gå på jobb når du er symptomer. Det samme gjelder skoleelever.

Barnehagebarn er mye tettere på hverandre enn eldre barn og voksne.

Er det jeg vil ha til at jeg og har hørt, at det er barnehagebarn som skal holdes hjemme. Når jeg kommer på jobb i morgen har det gått over 30 timer, så er uansett over 24!

HI

Annonse

Hos oss sier de 24 timer for voksne friske mennesker. Holder en god hygiene så skal det være nok.

Anonymous poster hash: 19b50...00c

Nei! Ikke rart at det går i omganger og mange blir smitta!

48 timer siden siste symptom.

Anonymous poster hash: 7ebe8...de5

På min arbeidsplass pleier ingen å holde seg hjemme mer enn 24 timer etter siste symptom, likevel har det aldri skjedd at vi har smittet hverandre. 24 timer er normalt nok for voksne mennesker som ikke jobber i helsevesenet eller barnehage hvor man et unormalt tett på andre.

Anonymous poster hash: 81c7d...a19

Det skal vel finnes retningslinjer for dette på en arbeidsplass, evt kan du sjekke med din leder. Jeg personlig synes det har litt å si hvor man jobber, hvor tett oppi andre man er. Hos oss sitter vi på hvert vårt kontor og jeg kunne fint gått på jobb etter 24 timer. Men andre steder ville det vært uaktuelt (sykepleier, barnehageansatte ol hvor man er tett på andre og særlig syke mennesker).

Anonymous poster hash: f288e...eaa

Annonse

Det skal vel finnes retningslinjer for dette på en arbeidsplass, evt kan du sjekke med din leder. Jeg personlig synes det har litt å si hvor man jobber, hvor tett oppi andre man er. Hos oss sitter vi på hvert vårt kontor og jeg kunne fint gått på jobb etter 24 timer. Men andre steder ville det vært uaktuelt (sykepleier, barnehageansatte ol hvor man er tett på andre og særlig syke mennesker).

Anonymous poster hash: f288e...eaa

"Hos oss sitter vi på hvert vårt kontor og jeg kunne fint gått på jobb etter 24 timer. Men andre steder ville det vært uaktuelt (sykepleier, barnehageansatte ol hvor man er tett på andre og særlig syke mennesker)."

Du kan jo ikke si at det er uaktuelt å gå på jobb etter 24 timer, på de her plassene når du ikke vet

Anonymous poster hash: c0de2...af6

Dr Lange fra FHI, sier dette:

"Vi anbefaler at barnehagebarn og mennesker som jobber med mat bør være hjemme i 48 timer etter opphør av oppkast og diaré. Andre kan gå tilbake til jobb og skole når man er symptomfri og føler seg frisk, forteller Lange."

Det er regelen vi forholder oss til på jobb. Eller vi sier at barn og voksne skal være hjemme "en ekstra dag" - så da blir det 24 timer i alle fall. Men når det gjelder barn med spesielle behov som vi er i tett fysisk kontakt med, ber vi foreldrene om å holde dem hjemme enda en dag. Vi voksne holder oss også hjemme en ekstra dag om vi jobber med barn med redusert immunforsvar. I sånne tilfeller kan også de andre barna i klassen bli oppfordret til å være hjemme en ekstra dag. 

Dr Lange fra FHI, sier dette:

"Vi anbefaler at barnehagebarn og mennesker som jobber med mat bør være hjemme i 48 timer etter opphør av oppkast og diaré. Andre kan gå tilbake til jobb og skole når man er symptomfri og føler seg frisk, forteller Lange."

Det er regelen vi forholder oss til på jobb. Eller vi sier at barn og voksne skal være hjemme "en ekstra dag" - så da blir det 24 timer i alle fall. Men når det gjelder barn med spesielle behov som vi er i tett fysisk kontakt med, ber vi foreldrene om å holde dem hjemme enda en dag. Vi voksne holder oss også hjemme en ekstra dag om vi jobber med barn med redusert immunforsvar. I sånne tilfeller kan også de andre barna i klassen bli oppfordret til å være hjemme en ekstra dag. 

Det der er fryktelig vannskelig. 

Jeg jobber med mat ( kokk) og arbeidsgiver har sagt 48 timer etter omgangssyke ( det er det som står i mappen vår), men når det kommer til stykket vil hun at jeg skal komme tilbake med en gang jeg er frisk.

Anonymous poster hash: 287ba...4dd

Jeg jobber med mat ( kokk) og arbeidsgiver har sagt 48 timer etter omgangssyke ( det er det som står i mappen vår), men når det kommer til stykket vil hun at jeg skal komme tilbake med en gang jeg er frisk.

Det er uansvarlig av arbeidsgiver. Når man jobber med mat kan man jo smitte mange, veldig fort om man er uheldig. Da ville jeg utvilsomt ha stått på mitt og blitt hjemme i 48 timer.

Hvertfall 24 timer. Jeg smittet de fleste på jobb sist jeg hadde det. Kastet opp flere ganger på ettermiddagen og kveld,men sjefen trengte meg på jobb dagen etter,så fikk beskjed om å komme "hvis jeg klarte".

Jeg var også forkjølet og nøs og hostet en del,fikk spredt basillene ekstra godt. I løpet av 2 dager var nesten alle syke,så sjefer som ikke tar hensyn til smitte gjør ikke god butikk.

Anonymous poster hash: c3a03...951

Ikke noe problem du kommer tilbake 48t etter siste symptom da er du frisk.

Ikke noe problem du kommer tilbake 48t etter siste symptom da er du frisk.

Ja jeg gjør det for jeg vil ikke risikere å smitte mange, men like fullt vannskelig når man får sure miner.

Nå begynner heldigvis ungene mine å bli større så da har vi mindre sykdommer i heimen.

De blir vel enda mere stresset om de selv blir syke, tenk om du lager epedimi rett før avgangsprøvene?

Anonymous poster hash: 0ebb1...a52

De blir vel enda mere stresset om de selv blir syke, tenk om du lager epedimi rett før avgangsprøvene?

Anonymous poster hash: 0ebb1...a52

Så lenge skolen ikke har gitt spesielle regler om dette skal hi på jobb når hun føler seg frisk. Noe annet er skulk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...