Gå til innhold

Barn med Tourettes syndrom, medisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med barn som har tourettes og som får medisin for det?

Mitt barn har fryktelig mye uro og jeg har hørt andre har fått medisin (ritalin?) for å roe ned.

Det er ikke adhd i bildet, men hyperaktivitet tenker jeg. Mye agressivitet også.

Anonymous poster hash: b1b31...634
Skrevet

Ritalin er for ADHD, Risperdal brukes for Tourettes syndrom. Mitt barn medisineres ikke med Risperdal og overlegen på BUP har sagt at det kun (bør) medisineres ved smertefulle/obskøne ticks.

Anonymous poster hash: e7161...779

Skrevet

Lamictal

Anonymous poster hash: d7d76...761

Skrevet

Risperdal høres jo grusom ut når jeg leser bivirkninger :o

Skrevet

Hyperaktivitet er da ikke et symptom på tourettes.

Anonymous poster hash: 13ae9...32e

Skrevet

Mye uro, indre og ytre er et symtom ja. Men jeg tviler nå litt på avvist adhd pga han har mye symtomer på det. Han hadde imidlertid god konsentrasjon da han satt og gjorde disse testene...Jeg skal forhøre meg med legen og bup.

Skrevet

Mye uro, indre og ytre er et symtom ja. Men jeg tviler nå litt på avvist adhd pga han har mye symtomer på det. Han hadde imidlertid god konsentrasjon da han satt og gjorde disse testene...Jeg skal forhøre meg med legen og bup.

Uro ja, men ikke hyperaktivitet.

Anonymous poster hash: 13ae9...32e

Skrevet

Ok, mye uro....blir høylytt, herjer rundt, vil ikke høre etter, blir rasende for alt og ingenting...osv...

Skrevet

Ok, mye uro....blir høylytt, herjer rundt, vil ikke høre etter, blir rasende for alt og ingenting...osv...

Nå går det an ha disse "symptomene" uten at det er en diagnose på det. Må alt medisineres?

Anonymous poster hash: 642ef...47f

Skrevet

Nå går det an ha disse "symptomene" uten at det er en diagnose på det. Må alt medisineres?

Syndrom, som tourettes syndrom, er en samling symptomer som opptrer samtidig. Alle må ikke medisineres. Medisiner skal hjelpe til, ikke noe tvang. Men mange får god hjelp av medisiner

Skrevet

Har ikke erfaring men vi skal prøve ut medisin på vårt barn. Kjenner veldig igjen den uroen i kroppen, vanskelig å sitte stille, prater høyt og er veldig voldsom.

Forsto det sånn at medisin hjelper kun på tics og ikke andre vansker knyttet til diagnosen som feks sosiale vansker ol. Men lov å håpe at det vil bidra positivt likevel. For vår del velger vi å teste ut da han har en tics som gjør at han må sutte på ting, alt fra lillesøster til dusjslangen. Og av hensyn til lillesøster må vi teste ut om dette kan hjelpe.

Anonymous poster hash: c0efb...a12

Skrevet

Syndrom, som tourettes syndrom, er en samling symptomer som opptrer samtidig. Alle må ikke medisineres. Medisiner skal hjelpe til, ikke noe tvang. Men mange får god hjelp av medisiner

Jeg har kunnskap om både tourettes og andre syndromer. Selv om gutten har tourettes, er han også et barn som kan ha både uro og noe sinne i seg- akkurat som andre barn. En må ikke være så snar med å medisinere alt.

Skrevet (endret)

Jeg har kunnskap om både tourettes og andre syndromer. Selv om gutten har tourettes, er han også et barn som kan ha både uro og noe sinne i seg- akkurat som andre barn. En må ikke være så snar med å medisinere alt.

Det har du rett i. Vårt barn har tourettes, men han er fortsatt ett 6 år gammelt barn med de utfordringene som følger med å være 6 år.

Vi har likevel tatt ett valg om å forsøke medisin av hensyn til lillesøster.

Endret av mamma til blå 2010 og rosa 2016
Skrevet

Det har du rett i. Vårt barn har tourettes, men han er fortsatt ett 6 år gammelt barn med de utfordringene som følger med å være 6 år.

Vi har likevel tatt ett valg om å forsøke medisin av hensyn til lillesøster.

Det er absolutt ikke bare bare å være søsken til et barn med syndrom eller diagnoser, så all respekt for den avgjørelsen.

Skrevet

Det er absolutt ikke bare bare å være søsken til et barn med syndrom eller diagnoser, så all respekt for den avgjørelsen.

Ennå vanskeligere når lillesøster itillegg har blitt storebror sutte leke. Vi passer på og forsøker å skjerme ho så godt vi kan, men er dessverre umulig å slille de hele døgnet. 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...