Gå til innhold

Jeg har planer om og starte en kafe men vil høre med dere småbarnsmødre om dette er ett bra konsept??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir en kafe som er veldig barnevenlig,med lekerom, vognstall med glass dører.

Møblert med små og store grupper sofaer og bord. en lett blanding.

Skal være veldig hjemmekoselig.

Salg av barnemat,nan,bleier og slike ting.

Og hjemmelaget bakst. boller,vaffler,rundstykker,baguetter, salater og barnemeny. Har ikke tenkt att de skal være dyrt og gå der.

skal ha kaffibar.

Ideen til dette fikk jeg da jeg var i permisjon med først. Ingen kaffer var barnevenlige,vognen måtte stå ute, ingen barnemat, trangt, når barnet ble nesten året og krøp så var det ingen plasser og krype fordi der var folk som gjikk overalt.

Dette blir en kafe der barna kan leke og foreldrene kose seg og skravle. Og Har oversikt over barnet som sover i vognstallen.

Tenkte og ha treff for nyfødt og til 6 mnder en dag i uka. og fra 6 mnder til 1 år en gang i uka.

har flere pklaner men ville høre med dere om dette hørest bra ut og om det er en plass dere ville velge og gå på i permosjonstiden med baby og større søsken. ble litt rotete og uten stor bukstav etter punktum med skriver fra telefonen. kan og nevne at dette bli i en by

Anonymous poster hash: 61ae4...c8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ideelt ut, men problemet er at det er dyrt for deg med et så stort lokale. Hadde benyttet hvis det var.

Anonymous poster hash: 45a10...83d

Skrevet

Men hvor lønnsomt vil dette være hvis du bare sikter deg inn mot mødre med små barn

Anonymous poster hash: f75bf...789
Skrevet

De skal være en kafe for alle men den skal være barnevenlig😊 etterkvart skal jeg også ha catering på bakverk ,mat og kaker. Jeg elsker og bake😃😃

Skrevet

Det krever et stort lokale. Om du skal få det til å gå rundt tror jeg det må bli et ganske usentralt sted. Da er det spørs om du får så mange trillemødre dit.

Men om du får økonomien til å stemme er det da en god ide.

Anonymous poster hash: de963...689

Skrevet

Har du regnet på om det kan lønne seg?

Du må ha et stort lokale og må regne med at gjestene dine blir sittende lenge mens de drikker en kaffe.

I vår kommune bor det 60.000 mennesker. Det fødes omtrent 750 barn i året. Det blir ikke store kundegrunnlaget. Det høres jo koselig ut, men jeg forstår ikke hvordan du skal få det økonomisk.

Anonymous poster hash: 0d174...cab

Skrevet

De skal være en kafe for alle men den skal være barnevenlig etterkvart skal jeg også ha catering på bakverk ,mat og kaker. Jeg elsker og bake

Den høres kjempefin ut. Men den vil sannsynligvis ikke være så atraktiv for andre enn småbarnsmødre. De som ikke har småbarn vil nok heller velge et annet sted

Skrevet

Det høres jo koselig ut.

Men det er dyrt å ha et så stort lokale. Det krever trolig mye ift ombygging dersom du skal ha en vognstall med glassdører. Det gir også et stort varmetap.

Soffagrupper er koselig, men krever mye mer renhold. Det er lite koselig å sitte et sted hvor det er sølt melk, barnemat, gulp etc.

Skal du ha et sted ungene skal kunne krabbe rundt, må det være RENT. Skal folk ta av seg på bena når se kommer?

Ikke for å drepe gleden din, men salg av barnemat, nan, bleier osv vil du nok ikke tjene noe på. Det er ji,litere for folk p kjøpe det på butikken.

Skal du servere hjemmebakst må du også ha et lokale hvor du kan bake. Det krever utstyr og maskiner. Kan du IK-mat? Det er mye å holde orden på i forhold til regler og dokumentasjon.

Skal du ha ansatte? Du bør kanskje starte med å ta et etablererkurs laget lederkurs. Det er mye regler i arbeidsmiljøloven og folketrygdloven du må forholde deg til. Kan du regnskap? Eller må du ha en regnskapsfører og en kanskje en revisor?

Jeg synes i utgangspunktet ideen din er god. Jeg ville sannsynligvis gått på et slikt sted dersom det fantes da jeg var i permisjon. Men fra ide til realitet er det ofte en lang, kronglete og ikke minst dyr vei!

Anonymous poster hash: 87497...7a9

Skrevet

Det var en lignende kafé i Trondheim for 1-2 år siden. De rettet seg veldig mot mødre i permisjon. Den ble nedlagt, synes det var et veldig bra konsept men de hadde nok en elendig plassering.

Husker jeg var veldig fornøyd med at de hadde tripp trapp stoler med newborn sete😊👍 kjekt å kunne sette babyen der når de var for små til å sitte i vanlig høystol 😊

Anonymous poster hash: 21292...b20

Skrevet

høres bra ut,men dyrt

Skrevet

Er enig med de andre om at det sannsynligvis ikke kommer til å gå rundt økonomisk.

Jeg ville iallfall ikke dratt så langt hjemmefra når barna mine var små. Noen ganger bare slo de seg helt vrang pg skulle ikke sove før jeg la meg ved siden av de og ammet i søvn. Vet ikke hvordan andre har det, men hvis dette er vanlig må du jo være på en veldig sentral plass i byen, og det er dyrt!

Anonymous poster hash: f4b1d...b0f

Skrevet

I stede for salg av barnemat(glass, grøt, nan) og bleier, ville jeg lagt tilrette for oppvarming av medbrakt mat, tilby moste grønnsaker av råvarer du allerede har tilgjengelig, til en kurant pris, og gode stellemuligheter. Det vil nok heller ikke utgjøre det store om du har en pakke bleier liggende i en mellomstørrelse, som du kan gi vekk om en mor skulle glemt å fylle stellebagen, men ikke satset på salg. Det høres ut som at sikter deg inn mot en gruppe som fort kan bli snever og ulønnsom. Ville heller annonsert med dager for barseltreff, men ellers siktet litt bredere.

Skrevet

Enig med det en del av de andre sier, men konseptet er ikke dumt i utgangspunktet :) Jeg ville nok ha satset bredere, prøvd å være mer sentralt, kan man ha en lekekrok samt stellerom for barna er det egentlig helt supert! :) Brukergruppa burde dog være større, og ville ha satset på et litt annet konsept hvor dette for småbarnsforeldre er en mindre del av det.

Salg av "hjemmelaget" mat og kaffe i flere varianter er alltid topp! :D Det er mye å sette seg inn i, men det klarer du dersom du bruker tida og undersøker grundig (antar du har noe startkapital).

Lykke til, jeg håper du får det til!

Anonymous poster hash: e4d8a...660
Skrevet

Jeg hadde elsket det! Men det høres mer ut som en drøm enn en realistisk forretningsplan.

Anonymous poster hash: 37c05...e7b

Skrevet

Sier som de andre her, konseptet høres kjekt ut - for mødre i barselspermisjon eller som er hjemmeværende av andre grunner, men det er nok vanskelig å få et sånt konsept til å bli økonomisk forsvarlig. Mødre med små barn opptar gjerne stor plass, sitter lenge og bruker lite penger. Og det blir det dårlig økonomi av for de som driver plassen. Veldig barnevennlig, og åpen for alle kan også være en vanskelig kombinasjon. Da bør i alle fall den barnevennlige delen være tildels eller helt skjermet for andre gjester. For det spørs om andre gjester går på kafe for å være omgitt av unger, jeg vil tenke heller tvert i mot, for de fleste.

Skrevet

En liten inngjerdet lekekrok er nok bedre enn at småttisene skal krype rundt blant skitne sko og varm kaffe. Så kan mødrene sitte på bordene nermest, og andre gjester i resten av lokalet. Tror du får få kunder (kun mødre) hvis det blir nesten som en barnehage.

Anonymous poster hash: f4607...28e

Skrevet

Vært to slike kaféer i tr.heim under mine barselpermisjoner. De varte ikke lenge.

Barselmødrene sitter leeenge og handler nødvendigvis ikke så mye, det er ikke spesielt lønnsomt.

Anonymous poster hash: 69ad8...371

Skrevet

Småbarnsmødre er ikke en økonomisk lønnsom kundegruppe.

I tillegg vil de jage bort alle andre gjester fordi de bringer med seg så mye bråk og støy.

Hvorfor tror du det er så mange kaféer som ikke tilrettelegger for småbarnsmødre? 😉

Anonymous poster hash: efb1d...c65

Skrevet

Hva er din kompetanse, og på hvilket nivå?

Har du drevet bedrift før?

Har du peiling på økonomi, skatt osv?

Vet du forskjellen på enkeltmannsforetak, AS og ANS?

Har du utdanning innenfor matfag, servitør el lign?

Har du peiling på hygieneregler og matvaresikkerhet?

Dessverre får jeg skikkelig dårlige vibber av måten du skriver på.

Anonymous poster hash: b9e01...46c

Skrevet

Den høres kjempefin ut. Men den vil sannsynligvis ikke være så atraktiv for andre enn småbarnsmødre. De som ikke har småbarn vil nok heller velge et annet sted

Kanskje noen eldre syns det er koselig å komme og ta en kaffe og se noen barn ? 🤔

Anonymous poster hash: 8978f...d2f

Skrevet

Akkurat ferdig med permisjon. Skulle gjerne hatt en slik kafé det siste året. Men, jeg hadde nok ALDRI besøkt den kafeen der igjen nei. Når man er ferdig med permisjon, så er man ofte FERDIG!

Dette kommer ikke til å gå rundt. Som en annen sier her, det er en grunn til at slike kafeer ikke finnes. Og grunnen er ikke at ingen andre har tenkt på konseptet før deg 🙊

Anonymous poster hash: 8da79...146

Skrevet

Hva er din kompetanse, og på hvilket nivå?

Har du drevet bedrift før?

Har du peiling på økonomi, skatt osv?

Vet du forskjellen på enkeltmannsforetak, AS og ANS?

Har du utdanning innenfor matfag, servitør el lign?

Har du peiling på hygieneregler og matvaresikkerhet?

Dessverre får jeg skikkelig dårlige vibber av måten du skriver på.

Anonymous poster hash: b9e01...46c

Dette er jo ting man kan finne ut av etterhvert. Nå har hun en ide og vil høre om det er noen andre som synes den er god. Intet mer.

Anonymous poster hash: dc7f5...49d

Skrevet

Vil aldri funke for ditt vedkommende.

Stort lokale (vognplasser, lekerom og mange sitteplasser)

Billig mat med lite fortjeneste

Kunder som vil sitte lenge fordi det er koselig og tilrettelagt for det = få kunder i løpet av en dag

Fint konsept som er umulig å tjene på

Anonymous poster hash: 594d1...5fe

Skrevet

Du bør vel heller finne ut om du kan få støtte til åpen barnehage og servere lunsj. Jeg kjenner ikke kriteriene til åpen barnehage, men der jeg går er lunsjen gratis, og det trekker en del folk.

Anonymous poster hash: c0c5b...fd2

Skrevet

Ååå for et bra konsept! Jeg hadde gledelig gått dit flere ganger i uka!

Anonymous poster hash: 206c9...03b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...