Gå til innhold

Hvor mye bør det egentlig stå på en bufferkonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo rett som det er skriverier her inne, med økonomisk tema. Alt fra "barnetrygd-tråder" til "får vi lån-tråder."

Jeg teller av og til ned til BT kommer, skal innrømme det. Likevel vil jeg påstå at vi har det helt greit økonomisk. Vi er et ektepar der begge er i full jobb. Vi har over millionen i felles årsinntekt, så vi tjener helt greit, vil jeg si. Vi har tre barn, som begynner å bli store etterhvert. Så er det jo dette med en bufferkonto da. I mitt hode er bufferkonto noe vi må ha, i tilfelle uforutsette utgifter. Men hvor mye bør den egentlig være på?

Jeg mener: av ei vanlig lønn er vi så heldige at vi kan kjøpe en ny vaskemaskin, om den gamle ryker. Da bruker vi ikke bufferkontoen. Har egentlig ikke hatt behov for å røre den på flere år, men hadde fått fullstendig "hetta" om vi ikke hadde hatt den...! Per i dag har vi 50000kr på konto. Det har vi hatt de siste 10 årene. Var liksom det vi greide å skrape sammen på den tida, jeg følte en stor trygghet i de pengene. Var litt sånn "viss noe skjer" penger. I dag er det jo mindre enn hva vi får utbetalt på en måned. Bør vi ha mer? Holder det?

I-landsproblem, jeg vet...!

Anonymous poster hash: 42fbd...9ed

Skrevet

Vanligste rådet er at man bør ha minst 2-3 månedsinntekter. Så hvis du og mannen får inn ca 50-60 000 kr i måneden bør dere ha på rundt 150 000. 

Vi har langt unna dette foreløpig, men vi jobber med saken! Fant ut nylig at vi kan spare masse penger hvis vi gidder å prøve. Og det skal vi. 

Anonymous poster hash: 1313a...bd1
Skrevet

Vanligste rådet er at man bør ha minst 2-3 månedsinntekter. Så hvis du og mannen får inn ca 50-60 000 kr i måneden bør dere ha på rundt 150 000.  Vi har langt unna dette foreløpig, men vi jobber med saken! Fant ut nylig at vi kan spare masse penger hvis vi gidder å prøve. Og det skal vi.  Anonymous poster hash: 1313a...bd1

Var 3x månedslønn vi hadde, da vi sparte opp de 50000kr (var studenter). Så har de egentlig bare blitt stående. Har tatt ut rentene etpar ganger. Har jo egentlig aldri hatt behov for de. Så kom jeg på dette med 3xinntekt igjen, men har jo ikke hatt behov for disse pengene?!

Bør kanskje spare opp litt mer likevel, men usikker på HVA man egentlig skal med mer? Om dere skjønner??

HI

Skrevet

Vi har bare 18.000 😳 Kommer ikke langt med det.

Anonymous poster hash: 8636e...853

Skrevet

Jeg forstår ikke helt poenget med buffer når man tjener så mye jeg... Vi går mange tusen pluss i måneden, det settet vi inn i lånet. Om noe skulle skje (som det ikke har gjort de siste 10 årene) er det vel bare til å be om rentefritak eller øke lånet?

Anonymous poster hash: b6443...068

Skrevet

Var 3x månedslønn vi hadde, da vi sparte opp de 50000kr (var studenter). Så har de egentlig bare blitt stående. Har tatt ut rentene etpar ganger. Har jo egentlig aldri hatt behov for de. Så kom jeg på dette med 3xinntekt igjen, men har jo ikke hatt behov for disse pengene?!

Bør kanskje spare opp litt mer likevel, men usikker på HVA man egentlig skal med mer? Om dere skjønner??

HI

Det er vel for å ta høyde for at alt kan gå galt samtidig! 

Ja, man har kanskje råd til å betale ny oppvaskmaskin en måned, men hvis man samtidig får vannlekkasje på badet og bilen ryker, så har man kanskje litt større problemer med å betale. Det er for å ta høyde for at man ikke vet hva som kan skje av kjipe ting, og da har man pengene med en gang. 

Men det er ingen som tvinger deg til å ha buffer, så man gjør jo som man vil! :D

Skrevet

Om dere har så høye utbetalinger lurer jeg på hvor dere gjør av pengene.

Betaler dere mye inn på boliglån?

Anonymous poster hash: 7a1a5...f70
Skrevet

Om dere har så høye utbetalinger lurer jeg på hvor dere gjør av pengene.

Betaler dere mye inn på boliglån?

Vi gjør det ja. Og har ingenting på buffer. Renta på lånet er jo høyere enn hva vi hadde fått igjen på en sparekonto. Vi går mye i pluss så vi har råd til at flere ting ryker samtidig

Skrevet

Om dere har så høye utbetalinger lurer jeg på hvor dere gjør av pengene.Betaler dere mye inn på boliglån? Anonymous poster hash: 7a1a5...f70

Vi hadde boliglånet på 25 år, har vel 20 år igjen.

Det vi sparer mye opp til, er reiser. Det er noe hele familien liker å gjøre. Vi sitter alle fem og kommer med ønsker om det ene og det andre. Vi har vært flere ganger i ulike land i Europa, Sør Amerika og i USA. Vi reiser i hovedsak om sommeren, blir gjerne borte en hel måned. Kan også ta kortere turer/ weekender ellers i året. Klart, om vi hadde brukt disse pengene på lån (eller bufferkonto) hadde vi betalt ned huslånet raskere. Sånn sett er vi uøkonomiske. Jeg tenker likevel at vi bare lever en gang, nå er vi friske og raske. Det er nå vi kan gjøre dette!

Min mor døde av kreft da hun var 45. Da hadde hun vært syk i over 10 år. Dette har helt klart preget min oppvekst og ungdomstid. Hun elsket å reise, men fikk ikke reist så mye. Hennes største ønske var å få oppleve London. Der måtte jeg dra uten henne...

HI

Skrevet

Vi gjør det ja. Og har ingenting på buffer. Renta på lånet er jo høyere enn hva vi hadde fått igjen på en sparekonto. Vi går mye i pluss så vi har råd til at flere ting ryker samtidig

Det var hi jeg spurte.

Skrevet

Hvis det skulle skje noe på arbeidsplassen slik at det blir permitteringer er det fint å ha en buffer - i alle fall om man ikke er organisert. Da tar det litt tid før utbetalinger fra NAV kicker inn, og de utbetalingene er langt fra så store som en vanlig lønn.

Skrevet

Det var hi jeg spurte.

Å, beklager. Trodde det var en åpen diskusjon.

Skrevet

Vi hadde boliglånet på 25 år, har vel 20 år igjen.

Det vi sparer mye opp til, er reiser. Det er noe hele familien liker å gjøre. Vi sitter alle fem og kommer med ønsker om det ene og det andre. Vi har vært flere ganger i ulike land i Europa, Sør Amerika og i USA. Vi reiser i hovedsak om sommeren, blir gjerne borte en hel måned. Kan også ta kortere turer/ weekender ellers i året. Klart, om vi hadde brukt disse pengene på lån (eller bufferkonto) hadde vi betalt ned huslånet raskere. Sånn sett er vi uøkonomiske. Jeg tenker likevel at vi bare lever en gang, nå er vi friske og raske. Det er nå vi kan gjøre dette!

Min mor døde av kreft da hun var 45. Da hadde hun vært syk i over 10 år. Dette har helt klart preget min oppvekst og ungdomstid. Hun elsket å reise, men fikk ikke reist så mye. Hennes største ønske var å få oppleve London. Der måtte jeg dra uten henne...

HI

Så da kan dere bare ta av feriepengene elelr låne opp på huset om flere uforutsette ting skjer.

Jeg personlig ville like vel hatt mer enn 50 000 kr på buffer. Dere trenger jo ikke spare alt på en gang, men sette av 1000 kr der hver mnd. da merker dere sikkert ikke noe til det.

Skrevet

Å, beklager. Trodde det var en åpen diskusjon.Anonymous poster hash: b6443...068

Jeg likte veldig godt svaret ditt, jeg !

HI

Skrevet

Jeg likte veldig godt svaret ditt, jeg !

HI

Så bra :)

Skrevet

Det var en tråd her inne for litt siden om å havne i "luksusfellen" eller å komme i økonomisk knipe pga forbrukslån som man ikke fikk betalt tilbake. HI i den tråden, og noen andre, fortalte om at de ble nødt til å ta opp forbrukslån i perioder der de hadde blitt syke/skadet/mistet jobben og dermed relativt brått bare fikk inn en brøkdel av vanlig inntekt.

HI fortalte at når det allerede var trangt og ting akkurat gikk rundt, gjorde ett år med mindre inntekt at hun, tre år senere, sitter igjen med en gjeld hun ikke får betalt ned. Hun fikk bare til å betale absolutt minimum hver måned, og hun klarte ikke å få gjelden noe mindre. "Moralen" i denne historien var at alle kan være uheldige, og alle kan havne i denne forbrukslånfella. De av oss som var uenige var visst bare folk som ikke skjønte livets harde realiteter og ikke hadde hatt noen motgang i livet.

Men det er slike tilfeller man skal ha bufferkonto til, ikke for å kjøpe vaskemaskin eller kjøleskap, men at OM man mister jobben eller plutselig får redusert inntekt en periode, skal man klare å opprettholde sitt nødvendige forbruk en tid før man går konk. Bufferkontoen skal aller helst aldri røres, men det er en "forsikring" som kan redde dere fra å f.eks. stå mellom valget å selge huset eller ta opp dyre forbrukslån mens dere venter på at den økonomiske situasjonen skal avklare seg. Noen ganger kan NAV bruke en del måneder på å begynne å utbetale ting og da sitter man fort i det om man har et forbruk som er beregnet på to solide inntekter, og plutselig har man bare en, eller ingen.

Anonymous poster hash: 5de0c...e79
Skrevet

Det var en tråd her inne for litt siden om å havne i "luksusfellen" eller å komme i økonomisk knipe pga forbrukslån som man ikke fikk betalt tilbake. HI i den tråden, og noen andre, fortalte om at de ble nødt til å ta opp forbrukslån i perioder der de hadde blitt syke/skadet/mistet jobben og dermed relativt brått bare fikk inn en brøkdel av vanlig inntekt. HI fortalte at når det allerede var trangt og ting akkurat gikk rundt, gjorde ett år med mindre inntekt at hun, tre år senere, sitter igjen med en gjeld hun ikke får betalt ned. Hun fikk bare til å betale absolutt minimum hver måned, og hun klarte ikke å få gjelden noe mindre. "Moralen" i denne historien var at alle kan være uheldige, og alle kan havne i denne forbrukslånfella. De av oss som var uenige var visst bare folk som ikke skjønte livets harde realiteter og ikke hadde hatt noen motgang i livet. Men det er slike tilfeller man skal ha bufferkonto til, ikke for å kjøpe vaskemaskin eller kjøleskap, men at OM man mister jobben eller plutselig får redusert inntekt en periode, skal man klare å opprettholde sitt nødvendige forbruk en tid før man går konk. Bufferkontoen skal aller helst aldri røres, men det er en "forsikring" som kan redde dere fra å f.eks. stå mellom valget å selge huset eller ta opp dyre forbrukslån mens dere venter på at den økonomiske situasjonen skal avklare seg. Noen ganger kan NAV bruke en del måneder på å begynne å utbetale ting og da sitter man fort i det om man har et forbruk som er beregnet på to solide inntekter, og plutselig har man bare en, eller ingen.   Anonymous poster hash: 5de0c...e79

Det er den settingen du skisserer, som er min store frykt. Det som gjør at jeg begynner å tenke etter.

TMen hvor mye trenger en da på buffer? Hvor vanskelig er det å få avdragsfrihet på boliglån noen måneder? Der er det jo mange tusen å redusere per måned. Dersom det verste skulle ha skjedd, MÅTTE vi jo ha kuttet på reisene våre. For at jeg skal miste min jobb, må jeg omtrent gjøre noe kriminelt (statlig ansatt OG organisert). Ved å redusere forbruket vårt kraftig, KAN vi greie oss lenge på ei lønn. Dette uten å bruke buffer.

Det er sykdom jeg ser på som det verste som kan skje. Det er større sjans for å bli syk, enn å miste jobben. Vi har forsikringer, som vil hjelpe oss der. Hvor lang tid vil en forsikringsutbetaling kunne ta?

HI

Skrevet

Jeg forstår ikke helt poenget med buffer når man tjener så mye jeg... Vi går mange tusen pluss i måneden, det settet vi inn i lånet. Om noe skulle skje (som det ikke har gjort de siste 10 årene) er det vel bare til å be om rentefritak eller øke lånet?

Dette er også et lurt alternativ til bufferkontosparing, om man eier hus. Nå som det er så lav rente er det jo også lurt legge opp til at man setter inn ekstra fast, så det ikke blir et sjokk for privatøkonomien om renta skulle stige kraftig igjen.

Å generelt ha en "buffer" på økonomien burde være en selvfølge, dvs å ha litt slingringsmonn. Å ta opp det aller dyreste boliglånet man kan eller kjøpe en bil som man akkurat har råd til (gjerne med lån der også) kan fort koste seg om det skjer uforutsette ting som gjør at de nødvendige utgiftene plutselig øker eller at de faste inntektene reduseres. Greit nok at "man lever bare en gang", men de fleste som bruker denne unnskyldningen for å unne seg ting de nesten ikke har råd til er ofte de samme som da står med skjegget i postkassa og ikke klarer å innrømme at de kanskje kunne gjort noe annerledes, for det var jo ikke min feil at jeg ble syk /mistet jobben!

Skrevet

Det er den settingen du skisserer, som er min store frykt. Det som gjør at jeg begynner å tenke etter.

TMen hvor mye trenger en da på buffer? Hvor vanskelig er det å få avdragsfrihet på boliglån noen måneder? Der er det jo mange tusen å redusere per måned. Dersom det verste skulle ha skjedd, MÅTTE vi jo ha kuttet på reisene våre. For at jeg skal miste min jobb, må jeg omtrent gjøre noe kriminelt (statlig ansatt OG organisert). Ved å redusere forbruket vårt kraftig, KAN vi greie oss lenge på ei lønn. Dette uten å bruke buffer.

Det er sykdom jeg ser på som det verste som kan skje. Det er større sjans for å bli syk, enn å miste jobben. Vi har forsikringer, som vil hjelpe oss der. Hvor lang tid vil en forsikringsutbetaling kunne ta?

HI

Jeg har ikke svarene på alle spørsmålene dine, men det du sier med at dere KAN klare dere på en lønn om det skulle være nødvendig er nesten en buffer i seg selv. Samtidig er det nok greit å ha et lager med cash i bakhånd i tillegg. Akkurat nå tror jeg det er relativt enkelt å få avdragsfritt og/eller ta opp mer lån på huset om dere har betalt ned på boligen en stund, men det kan jo også fort skje ting med den globale økonomien som gjør at bankene blir strengere på det igjen.

En buffer tenker jeg bør dekke nødvendige utgifter i minimum 3 mnd, det er ikke uvanlig at det tar minst så lang tid før NAV/forsikring begynner å betale ut penger. Så det vil si penger til bolig, strøm, mat, billån om man har det og dere ikke eventuelt kan klare dere uten - alt av faste utgifter som ikke kan skjæres ned på uten å måtte foreta dramatiske endringer i livet deres.

Skrevet

Hvorfor sparer dere ikke bare barnetrygden, da? Det har vi gjort i alle år, og det er bufferkontoen vår. Ca 150 000 nå. Noen ganger tar vi litt av den, men jevnt over så har beløpet økt hvert år. Denne kontoen gjør at vi overlever en stund om inntekt faller bort, og den gjør at vi kan dra på ferier litt sånn på sparket, og sparer heller opp etterpå igjen.

Skrevet

Min bufferkonto dekker 2-3 mnd faste utgifter. Mat, bhg, husleie, bil, forsikringer osv. 

Begge gangene jeg har gått gravid (og blitt sykemeldt), så har NAV/arbeidsplassen rotet bort papirer uten å gi beskjed.

Ene gangen gikk det 2 måneder  mellom utbetalingene, den andre gangen ble feil beløp (for lite) utbetalt i 4 mnd , tross purringer og gjentatte innlevering av lønnslipper...

Da var det godt å ha bufferen! 

Nå har vi det litt trangt til å begynne med, men jeg ville hvertfall hatt nok til å dekke faste utgifter i noen måneder. I og med at dere kan få avdragsfrihet på lånet (pleier å være lett), ville jeg tatt med det i beregningen. Og da er kanskje 50 000 nok? :) 

Anonymous poster hash: fbf2b...bb0
Skrevet

Jeg tenker at hva slags boforhold og bil man har også har noe å si. Vi eier leilighet så mange av de uforutsette utgiftene man kan få ved bolig er ikke noe vi må stå for personlig. Bilen min er en 2016 modell så ingen store ting som ikke eventuelt dekkes av garantien vil ryke i nærmeste fremtid heller.

Derfor har jeg valgt å ha 1,5 gang inntekten på bufferkontoen.

Om man leier og/eller ikke har bil er det en del mindre uforutsette utgifter som kan oppstå, enn om man eier hus, hytte og bil uten garanti.

Anonymous poster hash: ecc84...5ca

Skrevet

Tusen takk for gode svar, alle sammen!

Konklusjonen min blir vel at jeg med fordel kan øke bufferen noe, men ikke nødvendigvis alt for mye. Tenker vi utsetter "sparingen" til etter sommerferien. Tenker at 100000kr bør være mer enn nok .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...