Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Det er alltid så voldsomme navn. Man kan bestemme seg for at hunden heter Fix, men på stamtavlen står det gjerne La La Fix Omega Von Grapefrukt. Ser flere som har kjøpt hund, hvor hundenavnene er helt vanlige, men i papirene står det navn som er helt oppblåst. Hvorfor? Og hvem setter disse overdådige navnene? Anonymous poster hash: 9c010...9c7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Det vanlige er at navnet på kennelen står først, også navnet på hunden. For de som driver oppdrett er det viktig å huske de forskjellige kullene fra hverandre, og lager et system på det, f.eks at alle i det kullet skal ha navn som begynner på A, fra det kullet på B osv. Men det er oppdrettere som lager veldig lange og avanserte navn på valpene sine ja, også finner kjøperen et "hverdagsnavn" Anonymous poster hash: ef2a8...85f
HvittHus Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 I hovedsak er det oppdretteren som navngir valpene. Jeg har opplevd en gang å få sette stamtavlenavn, men da måtte jeg putte på en ekstra bokstav som identifiserte kullet. Mange oppdrettere kjører bokstavkull, andre har temanavn. Noen raser har mer overdådige navn enn andre. Norske raser er gjerne korte og konsise. Britiske raser mer høytravende.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 Det er oppdretter som bestemmer stamtavlenavnene. Om jeg har valpekjøpere allerede før navnene settes får valpekjøper bestemme stamtavlenavnet (jeg har da gjerne satt et tema på forhånd) da kommer kennelnavnet mitt + stamtavlenavnet der. Hva de kaller hunden for i det daglige legger jeg meg ikke oppi. Anonymous poster hash: 36f87...78b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 De hundene jeg har vokst opp med har hett kennel + navn kullets bokstav + mors (og fars?) navn. Så egentlig viser det hvor man kommer fra og hvem man er i familie med i tillegg til fornavn. Litt som når vi oppgir fullt navn og adressez😉 Anonymous poster hash: b1f39...108
Admin Skrevet 28. februar 2017 #6 Skrevet 28. februar 2017 Noen lar kjøperne velge selv om de har en bokstav på riktig navn. Min er et T-kull og jeg valgte et navn på T, så han har det i stamtavla. Han andre valgte oppdretter og han heter noe helt annet i hverdagen, ikke fordi det er langt og rart, men fordi det ligner for mye på kallenavnet mitt.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2017 #7 Skrevet 28. februar 2017 De vil gjerne ha overdådige navn, for at ingen hunder skal hete det samme Anonymous poster hash: 57c5a...a84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå