Gå til innhold

3-åring bedt i bursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er absolutt for tidlig. Det mener jeg.

TIDLIGSTE det er sosialt akseptabelt å invitere til bursdag er i førsteklasse på skolen (når de er 5 og 6 år gamle).

Husker min jente ble bedt i bursdag til en 3-åring, da hun var 1 år gammel :sjokkert: Jeg mener at når ungene ikke kan dra selv, er det ingen vits i å invitere. Ingen foreldre jeg vet om har noen som helst interesse av å sitte og slærve og bable med andre foreldre i en bursdag.

Merket det sist bursdag, de fleste ville fort hjem igjen (tross det at bursdagen varte i 2 timer :P )

Anonymous poster hash: cfbfd...f6e

Jeg tror det er lurt å ikke være så bastant på at alle føler det likt som deg. Jeg syns det er skikkelig hyggelig å være med i selskap, da får man snakke med de andre foreldrene og observere ungene i lek med hverandre. Det er en fin måte å tilbringe et par timer på.

Her er det vanlig å invitere til selskap fra 4 år, men til de beste vennene har vi vært i både to- og treårsdag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør det til et problem at barnet er bedt i bursdag. Det er jo bare hyggelig å bli bedt. Men passer det ikke, så takker dere bare høflig nei. Det passer jo ikke alltid.

Anonymous poster hash: ef49a...a71

Skrevet

Det er absolutt for tidlig. Det mener jeg.TIDLIGSTE det er sosialt akseptabelt å invitere til bursdag er i førsteklasse på skolen (når de er 5 og 6 år gamle).  Husker min jente ble bedt i bursdag til en 3-åring, da hun var 1 år gammel  :sjokkert: Jeg mener at når ungene ikke kan dra selv, er det ingen vits i å invitere. Ingen foreldre jeg vet om har noen som helst interesse av å sitte og slærve og bable med andre foreldre i en bursdag.  Merket det sist bursdag, de fleste ville fort hjem igjen (tross det at bursdagen varte i 2 timer :P ) Anonymous poster hash: cfbfd...f6e

Så fint at vi har forskjellige erfaringer :) Mine barn har blitt invitert med i bursdag siden de begynte i barnehagen som ettåringer, og har hatt stor glede av det. Og så stas det var da eldste hadde sitt første bursdagsselskap på 3-årsdagen. Jeg er ikke med barna mine i bursdag for å slærve og bable med de andre foreldrene, jeg er med fordi de synes det er stas og morsomt å feire dagen til vennene sine.

Anonymous poster hash: 69620...6ea

Skrevet

Ikke gjør det til et problem at barnet er bedt i bursdag. Det er jo bare hyggelig å bli bedt. Men passer det ikke, så takker dere bare høflig nei. Det passer jo ikke alltid.

Og her inviterte alle i samme årskull i bhg hverandre til treårsdager. Synes jo det er hyggelig. Skaper samhold blant både barn og foreldre.

Men det er selvsagt helt ok å takke nei,

Skrevet

Jeg tror det er lurt å ikke være så bastant på at alle føler det likt som deg. Jeg syns det er skikkelig hyggelig å være med i selskap, da får man snakke med de andre foreldrene og observere ungene i lek med hverandre. Det er en fin måte å tilbringe et par timer på.

Her er det vanlig å invitere til selskap fra 4 år, men til de beste vennene har vi vært i både to- og treårsdag.

Men du er bastant på at de fleste føler det likt som deg, noe som ikke er tilfelle. Jeg har sett mange eksempler på at de fleste ikke ønsker å bli med barna. Jeg sender gjerne barna i bursdag, men da må de dra alene. Jeg treffer foreldrene hver dag i barnehagen, ved møter, dugnader, det er til og med den egen Facebookgruppe der det stadig kommer innlegg. De maser om å bli med hverandre hjem, hele tiden. Som om det ikke er nok å tilbringe 6 timer sammen hver eneste ukedag. Og så kommer bursdagene i tillegg. Og foreldrene skal selvsagt bruke all fritiden sin på å snakke med de andre foreldrene om kaker, jobb, og diverse overfladiske samtaleemner. Givende. Eller ikke.

Selvsagt er foreldre interesserte i barna sine. Det har ingen sammenheng med hvorvidt de er imot barnebursdager i barnehagen, eller ikke ;) 

Skrevet

Min jente er yngst på sin avdeling (litt over 3) men blir heldigvis alltid inkludert i bursdager til årskullet. Jeg synes det er viktig for den sosiale læringen å legge til rette for å gå i bursdagene, så jeg har blant annet avlyst helgetur til besteforeldre pga bursdag. Har heller ikke lyst til at de andre barna skal snakke om hvor gøy det var i bursdagen og at min skal føle seg utenfor. Hun bruker fortsatt bleie, så jeg blir selvsagt med. Koselig, og ikke noe problem i det hele tatt!

Etter min mening tar du med andre ord galt valg.

Anonymous poster hash: 0fa66...1da

Skrevet

Så fint at vi har forskjellige erfaringer :) Mine barn har blitt invitert med i bursdag siden de begynte i barnehagen som ettåringer, og har hatt stor glede av det. Og så stas det var da eldste hadde sitt første bursdagsselskap på 3-årsdagen. Jeg er ikke med barna mine i bursdag for å slærve og bable med de andre foreldrene, jeg er med fordi de synes det er stas og morsomt å feire dagen til vennene sine.

Anonymous poster hash: 69620...6ea

Nei, de vil bare ha kake. Seriøst, en 1-åring skjønner ingenting av en bursdag. De skjønner ikke at det er en som har bursdag, engang. At du inviterer, det er noe du bare kan gjøre! Vær så god. Men jeg blir ikke med barnet, så her kommer barnet først når barnet er stort nok til å dra alene. Dvs rundt 4 år.. 

Skrevet

TIDLIGSTE det er sosialt akseptabelt å invitere til bursdag er i førsteklasse på skolen (når de er 5 og 6 år gamle).

Husker min jente ble bedt i bursdag til en 3-åring, da hun var 1 år gammel :sjokkert: Jeg mener at når ungene ikke kan dra selv, er det ingen vits i å invitere. Ingen foreldre jeg vet om har noen som helst interesse av å sitte og slærve og bable med andre foreldre i en bursdag.

Merket det sist bursdag, de fleste ville fort hjem igjen (tross det at bursdagen varte i 2 timer :P )

Det at du føler det slik betyr ikke at den samme fasiten gjelder alle. Her er det vanlig å invitere fra fire år, og man inkluderer alle. Får være opp til foreldrene om de vil komme eller ikke, MRN vil påstå det er mindre "sosialt akseptabelt" å utelate noen enn å be noen foreldrene mener er får små til å gå. Å bli indignert over at barn blir invitert i bursdag er bare merkelig.

Anonymous poster hash: 86623...a95

Skrevet

Herregud, hva er problemet her egentlig? Dere kan jo ikke? Takk nei til invitasjonen - problem løst! Sånn er det noen ganger, man kan ikke bli med på alt!

Skrevet

Men du er bastant på at de fleste føler det likt som deg, noe som ikke er tilfelle. Jeg har sett mange eksempler på at de fleste ikke ønsker å bli med barna. Jeg sender gjerne barna i bursdag, men da må de dra alene. Jeg treffer foreldrene hver dag i barnehagen, ved møter, dugnader, det er til og med den egen Facebookgruppe der det stadig kommer innlegg. De maser om å bli med hverandre hjem, hele tiden. Som om det ikke er nok å tilbringe 6 timer sammen hver eneste ukedag. Og så kommer bursdagene i tillegg. Og foreldrene skal selvsagt bruke all fritiden sin på å snakke med de andre foreldrene om kaker, jobb, og diverse overfladiske samtaleemner. Givende. Eller ikke.

Selvsagt er foreldre interesserte i barna sine. Det har ingen sammenheng med hvorvidt de er imot barnebursdager i barnehagen, eller ikke ;)

Jeg tror kanskje at du ikke vet helt hva bastant betyr? Jeg skrev at JEG liker å være med i selskap. Jeg nevnte ikke noen andre, men jeg antydet at ikke alle føler som deg siden du mente at de fleste foreldre ikke syns det er greit å følge de små i selskap og min erfaring er det motsatte.

Jeg mener heller ikke at de fleste takker ja til at barnet skal komme i selskap fordi det er så spennende og utviklende å småprate over en kaffekopp, men vi takker ja fordi det er gøy for barnet og vår oppgave er å tilrettelegge for at de skal bli sosialt oppegående og knytte bånd. At vi syns det er koselig er bare en bonus.

Skrevet

Vi har akkurat invitert til barnebursdag. Sønnen vår blir 4 år og har invitert alle i samme årskull fra barnehagen. Inkludert de som er født sent på året, selvfølgelig.

I invitasjonen har vi skrevet at mamma og pappa selvfølgelig er velkommen.

Høres ut som problemet ditt er at det ikke passer den dagen. Og det er jo greit. Bare si fra til bursdagsbarnets foreldre at det desverre ikke passer. ?

Synes du lager problemer ut av ingenting..

Anonymous poster hash: c95c1...087
Skrevet

Jeg har hatt barn i ganske mange år nå, og har vært med i barnebursdager maaange ganger. Det er veldig vanlig å invitere barnehagevenner fra 3-4årsalder. Barna synes det er veldig stas å bli bedt i bursdag og leke med vennene sine i en annen setting. Klarer fint å småprate med andre mammaer i et par timer for ungenes skyld.

Skrevet

Nei, de vil bare ha kake. Seriøst, en 1-åring skjønner ingenting av en bursdag. De skjønner ikke at det er en som har bursdag, engang. At du inviterer, det er noe du bare kan gjøre! Vær så god. Men jeg blir ikke med barnet, så her kommer barnet først når barnet er stort nok til å dra alene. Dvs rundt 4 år.. 

Jeg synes også det er unødvendig å invitere så tidlig.

Likevel synes jeg det er synd at barn ikke skal få være med på ting før de forstår hva det er.

Barn kan fint ha gode opplevelser og få noe positivt ut av ting selvom de ikke nødvendigvis forstår konseptet.

Anonymous poster hash: c95c1...087

Skrevet

Da kan du jo sove noen timer før nattevakt?

Anonymous poster hash: 4c69f...04e

Skrevet

Er barna deres tilbakestående? Forstår ikke konseptet bursdag?

Har de ikke feiret bursdag før? For seg selv, søsken, venner, foreldre, søskenbarn, besteforeldre?

Klart de forstår bursdag! De forstår også pynt, presang, lek og kaker. Hjelpes! 😱

Anonymous poster hash: 4c69f...04e

Skrevet

Seriøst? Min baby ble bedt i bursdag da hun var 4 mnd (!) til ei venninnes datter som ble 1 år. Jeg kjente ikke alle som kom, men det var sååå koselig! Skikkelig sommerlig hagefest..

Til HI: passer det ikke er det en ærlig sak å takke nei.

Hvis jeg ber alle barna på kullet i barnehagen har jeg dessverre ingen oversikt over hvem som akkurat har bursdag sent/tidlig på året, så tviler på at de som inviterte tenkte tanken engang.. men bare si det ikke passer da vet du 😉❤️

Anonymous poster hash: ded9d...579

Skrevet

Her har det vært vanlig med barnebursdag fra 3-4 års alder og barna synes det er sååååå stas!!!

Skrevet

Her er det ikke uvanlig at man inviterer f.eks. alle jentene/guttene på avdelingen i bursdag, da er de minste tre år. Jeg synes det er en hyggelig gest at barnet ditt er invitert i bursdag, jeg.

Barn er forskjellige, min eldste kunne fint gå i bursdag alene fra 3-årsalderen, mens den yngste måtte ha følge de første gangene.

Uansett er det jo bare å takke nei hvis du ikke kan, men jeg synes ikke du trenger å bli opprørt over at barnet ditt blir invitert? Det er da bare hyggelig?

Anonymous poster hash: 21f25...8b8
Skrevet

Har ikke anledning til å være med, det som er problemet. Så å sende henne alene er ikke aktuelt når jeg ikke aner hvem de er.

HI

Anonymous poster hash: 934fe...f02

Men da er det jo det som er problemet, ikke at de har invitert barnet ditt som er 1 år yngre. Vær glad for at hun blir invitert, og slutt å skyld på andre for at du ikke vil at hun skal gå

Anonymous poster hash: d3bc7...311

Skrevet

Hyggelig at han er invitert. Hvis du føler at han trenger at foreldre er med så sier du det til bursdagS barnets foreldre. Har hatt noen som ble fulgt til de begynte på skolen i bursdager hos oss, barn er forskjellige og selvom mange klarer seg alene i bursdag fra 3 år er det også mange som trenger tryggheten i å ha en forelder med seg litt lenger. Synes det bare har vært kjekt jeg, de foreldrene som er med pleier jo å hjelpe til litt og et ekstra par hender i barnebursdag er alltid velkomment!

Skrevet

Hos oss er det vanlig å starte med barnebursdag når man fyller 4 år.

Min som snart fyller 3 år snakker om bursdagen sin hver dag nå. Hun har definitivt forstått konseptet (i tillegg hjelper det å ha en storesøster som nettopp har blitt 8 år).

Det er også helt vanlig å invitere alle på samme årskull. Altså vil noen være nærmere 3. Hva hadde du sagt HI om din var eneste som IKKE ble invitert? Det hadde vel også blitt feil. De som ikke vil at barnet skal gå i selskap må for all del takke nei, men jeg lar ikke vær å invitere til bursdag for 4-åring fordi noen foreldre mener det er for tidlig.

Anonymous poster hash: cf173...d78

Skrevet

Var i barnebursdag i går. Alle på avd ble bedt.De er fra 3 - 6 år. Alle lekte med hverandre og hadde det gøy.

Anonymous poster hash: bb09f...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...