Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Er på AAP og er på arbeidstrening gjennom NAV i en attføringsbedrift. Jeg rett og slett elsker de timene jeg jobber og har det egentlig litt gøy på jobb. Grunnen til at jeg er på arbeidstrening er fibromyalg og fatique. For en uke siden merket jeg at stemmen min begynte og fuske. Da hadde jeg hatt litt vondt i halsen noen dager. Var på jobb på mandag og ble rett og slett kjempe sliten i stemmen og hostet voldsomt men overlevde fint de 4 timene jeg skulle jobbe. Ut på ettermiddagen kom feberen og i løpet av kvelden hadde jeg nesten ikke stemme igjen. Tirsdag var stemmen helt borte, hosten der fremdeles og feberen der fortsatt. I løpet av onsdag forsvant feberen men stemmen var så og si totalt fraværende og hosten/halsvondten var der ennå. Siden jeg var feberfri gikk jeg på jobb på torsdag. Gikk greit bortsett fra at folk skulle skravle og det var litt vanskelig å få snakket på tlf. Etter dette får jeg kun hvisket i tillegg til at jeg hoster voldsomt. Hosten er bedre i dag men stemmen er like ille fraværende. Venninnen min mener jeg skal holde meg hjemme til stemmen er på plass igjen, men jeg Føler meg ikke syk og vurderer sterkt å gå på jobb i morgen. Men kommer til å forsikre meg om at jeg slipper å ta tlf. eller ringe noen for det får rett og slett ikke. Hva er det riktige å gjøre her egentlig? Anonymous poster hash: ee745...e4a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Gå på jobb, men send melding om at du ikke KAN snakke. Kommuniser via lapper. Du skal ha "stemmehvile" nå, ikke hviske heller. Anonymous poster hash: 2de56...f2e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Selvfølgelig går du på jobb, med mindre du driver med telefonsalg e.l. Jobb uten å snakke. Har jeg gjort mange ganger, jeg får ofte virus på stemmebåndet, og da svikter stemmen, men formen er bra. God bedring! Anonymous poster hash: c353b...1f8
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Selvfølgelig går du på jobb. Jeg må bruke stemmen hver dag på jobb, men de gangene jeg har vært stemmeløs har jeg tilrettelagt det slik at jeg ikke trenger å bruke stemmen. Jeg blir nesten litt overrasket over at noen vurderer å holde seg hjemme fordi de er stemmeløse så lenge formen er fin... Anonymous poster hash: 1bba8...242
TPK Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Hvilken jobb er det da? Er det mye kundekontakt er det kanskje vanskelig å jobbe uten stemme. Men de fleste jobber kan nok gjøres likevel, kanskje med bittelitt tilrettelegging. Send en mail/melding til sjefen og forklar.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 Det er klart du går på jobb, bare gi beskjed om at du ikke kan prate. Hviske er det værste for stemmen. Jeg har mistet stemmen flere ganger, men ikke vært hjemme for det med mindre jeg har vært syk. 1 gang ble jeg sykmeldt en uke for å få helt ro på stemmen, da hadde jeg vært mer eller mindre uten stemme i nesten 3 uker. Jobber i barnehage og trenger virkelig stemmen Anonymous poster hash: 75bb0...bc3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Gå på jobb 😊 Stemmeløs er ikke fraværsgrunn i seg selv er min mening. Akkurat det kan nok tilrettelegges hos de fleste. Tror nok ikke stemmen blir fortere bra av hvile heller, dette må nok bare gå over av seg selv. Anonymous poster hash: fd667...53e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 Gå på jobb Stemmeløs er ikke fraværsgrunn i seg selv er min mening. Akkurat det kan nok tilrettelegges hos de fleste. Tror nok ikke stemmen blir fortere bra av hvile heller, dette må nok bare gå over av seg selv. Anonymous poster hash: fd667...53e Det stemmer ikke helt. Man skal være forsiktig med stemmen og ikke presse den unødvendig, hvis ikke så kan man ødelegge stemmebåndene Anonymous poster hash: 75bb0...bc3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 Det stemmer ikke helt. Man skal være forsiktig med stemmen og ikke presse den unødvendig, hvis ikke så kan man ødelegge stemmebåndene Anonymous poster hash: 75bb0...bc3 Ødelegge dem er vel litt hardt å ta i. Men dersom de er opphovnede av f eks innflammasjon, vil de løpe en risiko for ytterligere irritasjon, og da kan du få såkalte "ødemer" på dem. Og DA er det kun stemmehvile som gjelder! Anonymous poster hash: 2de56...f2e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #10 Skrevet 26. februar 2017 Når jeg skrev at stemmen nok ikke blir bedre av å hvile mente jeg ikke hvile stemmen men hvile hele kroppen. Altså at man kan gjøre en innsats på jobb uten å bruke stemmen. Tror ikke stemmen blir fortere bra selv om man ligger på sofaen hele dagen. Men at stemmen burde hvile tror jeg nok. Men det kan vel tilrettelegges på de fleste arbeidsplasser. Anonymous poster hash: fd667...53e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #11 Skrevet 26. februar 2017 Når jeg skrev at stemmen nok ikke blir bedre av å hvile mente jeg ikke hvile stemmen men hvile hele kroppen. Altså at man kan gjøre en innsats på jobb uten å bruke stemmen. Tror ikke stemmen blir fortere bra selv om man ligger på sofaen hele dagen. Men at stemmen burde hvile tror jeg nok. Men det kan vel tilrettelegges på de fleste arbeidsplasser. Anonymous poster hash: fd667...53e Jeg misforsto deg, da er jeg enig med deg Anonymous poster hash: 75bb0...bc3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #12 Skrevet 26. februar 2017 Skal helt klart på jobb i morgen. Håper bare arb.lederen min finner en løsning på dette med å svare tlf. Jeg er nemlig alene i et mottak. Ta imot evt. kunder skal jeg få til. Det er jo som regel de samme som kommer igjen og igjen. Ikke er det så mye som skjer der heller siden det for det meste er faste oppdrag. Papirarbeid krever ikke småbruk av stemmen så det skal jeg fikse. Anonymous poster hash: ee745...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå