Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #1 Skrevet 25. februar 2017 Skal til Tannlegen på Torsdag for rotfylling. Jeg har rotfylt en gang før (dette var i 2012). Det var så ekstremt vondt, jeg er ikke redd for sprøyter, men når de stakk den sprøytespissen MIDT i den levende nerven trodde jeg at jeg skulle stryke med. Dette var som sagt i 2012, har noen av dere rotfylt nå nylig? Stikker de fortsatt sprøyten rett i nerven? Fikk mye lokalbedøvelse i tannkjøttet først men det hjalp ikke akkurat 😂 Er KUN den nerve delen jeg gruer meg så innmari til, ekstrem tannlegeskrekk har jeg og... Betent i tilegg 😯 Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #2 Skrevet 25. februar 2017 Har rotfylt, men kan ikke huske at jeg hadde noen smerter. Gi beskjed om din forrige erfaring før de begynner så tar de hensyn. Anonymous poster hash: 27c36...85c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #3 Skrevet 25. februar 2017 Etter min erfaring (ikke rotfylt selv, men jobber med spesialist innen rotfylling) så er det kun om han ikke får bedøvelsen til å sitte at han bedøver i selve tanna. Så såvidt meg bekjent er ikke dette standard prosedyre. Så forhåpentligvis så slipper du det igjen:) Lykke til! Anonymous poster hash: f9b74...d8f
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #4 Skrevet 25. februar 2017 Takk for svar Håper virkelig jeg var uheldig sist. Men, er det sant at lokalbedøvelse ikke virker (like bra) om kroppen er i spenn? Isåfall vil jeg ha noe beroligende (valium eller sobril) tenker jeg Kanskje derfor den ikke fungerte sist?🤔 Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #5 Skrevet 25. februar 2017 Ikke for å skremme men jeg har rotfylt. Først fjernet de rot og lappet sammen med noe midlertidig. Noen dager senere måtte jeg tilbake for å gjøre det permanent. Da sa tannlegen at jeg ikke fikk bedøvelse fordi han skulle nå "armere" tanna. Da må han stikke en tynn "stang" som skal stå midt i tanna, hvor fyllingen skal rundt. Denne stanga må ikke butte mot den delen av tanna som fortsatt lever, for å forsikre seg mot det måtte han da altså dytte den inn til jeg merket at det gjorde vondt. Husker det gjorde vondt men det varte i 1 sekund. Var det dette du opplevde ? Anonymous poster hash: 9cd54...098
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #6 Skrevet 25. februar 2017 To valium og dobbel lokalbedøvelse. Ikke vondt. Anonymous poster hash: 14496...383
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #7 Skrevet 25. februar 2017 Jeg har rotfylt flere tenner nå i år og i fjor. Det var fullstendig smertefritt, jeg kjente ikke noe som helst (var hos to ulike tannleger) jeg har en vanvittig tannlegeskrekk, så det skal ca. ingenting for at jeg får en kjip opplevelse hos tannlegen Anonymous poster hash: ea334...558
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #8 Skrevet 25. februar 2017 Jeg har aldri hatt hull noen gang, så skrekken var stor da beskjeden kom om at jeg måtte rotfylle tre av fire kanaler i den ene tanna. Tannlegen smurte først på bedøvelse på tannkjøttet, så satt han sprøyte. Etter dette kjente jeg ikke stort, og det eneste jeg tenke over var hvor slitsomt det var å gape i ett sett i over en time Første gangen fjernet han alle nervene og satt i antibiotika og midlertidig fylling. Andre gangen (en uke eller to etter, husker ikke helt), fjernet han den midlertidige fyllingen og den lille dotten med antibiotika på som lå inne i tanna. Denne gangen fikk jeg ikke bedøvelse, fordi det ikke var nerver igjen i tanna. Men den nåla de bruker for å måle kanalene kjentes jo likevel, for jeg har jo nerver i tannkjøttet inne i tanna. Det var dog ikke vondt. Det eneste jeg faktisk syns var vondt med rotfyllingen var i timene rett etter gang nr to. Jeg ble advart om at en trykkende følelse kunne forekomme før jeg dro, men var ikke forberedt på hvor vondt det var! Gikk hjem (30 min å gå), og gråt hele veien. Det hjalp veldig raskt med ibux og paracet, da Anonymous poster hash: acfc3...285
Nullstress;) Skrevet 25. februar 2017 #9 Skrevet 25. februar 2017 Jeg holder på med rotfylling nå. Først bordet de opp til nerven, fikk så mange sprøyter at jeg var behøvd fra øyehulen til haka! Så la hun i noe som skulle "drepe" nervene og la i en midlertidig fylling. Tilbake to uker senere for å rotfylle ferdig. Bordet opp den midlertidige fyllingen og startet "prosedyren". Kjente ingenting før hun traff en nerve i den ene "kanalen". Hun satte mer bedøvelse, men det hjalp ikke. Den smerter var bare som ett nålestikk. Vare kun da hun traff, ikke etterpå La i noe som skulle drepe den nerven, nå skal jeg tilbake om tre uker. Jeg er LIVREDD tannlegen, tar 2.5 vival før jeg skal dit!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #10 Skrevet 25. februar 2017 Jeg har rotfylt to tenner. Første gang måtte jeg akuttbehandle tannen pga ekstreme smerter. Hele rotfyllingen var grusom, jeg gråt i tannlegestolen. Det gjorde så vondt og behandlingen tok flere timer. Smertene gikk over da tanna var ferdig rotfylt. Dette var hos offentlig tannlege i 2009. I høst måtte jeg rotfylle igjen og jeg hadde vondt i magen flere uker i forveien. Denne gangen gjorde jeg det hos en privat tannlege med topp moderne utstyr. Jeg var åpen med tannlegen om mine tidligere erfaringer og hun lovet meg at denne gangen ville jeg ikke kjenne noe som helst pga nok bedøvelse og moderne utstyr (en maskin som tar seg av selve rotfyllingen). Hun brukte en type bedøvelse jeg aldri har fått tidligere, men den fungerte skikkelig godt. I tillegg til bedøvelse med sprøyter slik som vanlig i tannkjøttet, så bedøvde hun selve tannen med små nålestikk med bedøvelse klin inntil tannen. Usikker på hvordan det hele egentlig foregikk, men det fungerte! Rotfyllingen tok kjempekort tid og jeg kjente absolutt ingen smerter. Jeg har ingen kvaler med å måtte rotfylle i fremtiden. Anonymous poster hash: 7e1a6...5b0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #11 Skrevet 25. februar 2017 Ikke for å skremme men jeg har rotfylt. Først fjernet de rot og lappet sammen med noe midlertidig. Noen dager senere måtte jeg tilbake for å gjøre det permanent. Da sa tannlegen at jeg ikke fikk bedøvelse fordi han skulle nå "armere" tanna. Da må han stikke en tynn "stang" som skal stå midt i tanna, hvor fyllingen skal rundt. Denne stanga må ikke butte mot den delen av tanna som fortsatt lever, for å forsikre seg mot det måtte han da altså dytte den inn til jeg merket at det gjorde vondt. Husker det gjorde vondt men det varte i 1 sekund. Var det dette du opplevde ? Anonymous poster hash: 9cd54...098 Høres ikke helt kjent ut nei 🤔 Jeg fikk kun imidlertidlig fylling den gangen i 2012. Jeg har den enda for jeg turte aldri å dra tilbake og fullføre, haha! SÅ redd ble jeg for tannleger etter den runden 🤔 Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #12 Skrevet 25. februar 2017 Jeg har rotfylt flere tenner nå i år og i fjor. Det var fullstendig smertefritt, jeg kjente ikke noe som helst (var hos to ulike tannleger) jeg har en vanvittig tannlegeskrekk, så det skal ca. ingenting for at jeg får en kjip opplevelse hos tannlegen Anonymous poster hash: ea334...558 Var nerven levende? Stakk han i nerven? Anonymous poster hash: 35af6...864
Nullstress;) Skrevet 25. februar 2017 #13 Skrevet 25. februar 2017 Det skumleste med hele greia, er regningen 🙈🙈🙈😣😣😣
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #14 Skrevet 25. februar 2017 Jeg har rotfylt to tenner. Første gang måtte jeg akuttbehandle tannen pga ekstreme smerter. Hele rotfyllingen var grusom, jeg gråt i tannlegestolen. Det gjorde så vondt og behandlingen tok flere timer. Smertene gikk over da tanna var ferdig rotfylt. Dette var hos offentlig tannlege i 2009. I høst måtte jeg rotfylle igjen og jeg hadde vondt i magen flere uker i forveien. Denne gangen gjorde jeg det hos en privat tannlege med topp moderne utstyr. Jeg var åpen med tannlegen om mine tidligere erfaringer og hun lovet meg at denne gangen ville jeg ikke kjenne noe som helst pga nok bedøvelse og moderne utstyr (en maskin som tar seg av selve rotfyllingen). Hun brukte en type bedøvelse jeg aldri har fått tidligere, men den fungerte skikkelig godt. I tillegg til bedøvelse med sprøyter slik som vanlig i tannkjøttet, så bedøvde hun selve tannen med små nålestikk med bedøvelse klin inntil tannen. Usikker på hvordan det hele egentlig foregikk, men det fungerte! Rotfyllingen tok kjempekort tid og jeg kjente absolutt ingen smerter. Jeg har ingen kvaler med å måtte rotfylle i fremtiden. Anonymous poster hash: 7e1a6...5b0 Det hørtes jo fantastisk ut, håper jeg får en slik opplevelse var nervene levende, og stakk hun oppi selve tannen? Altså i nerven Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #15 Skrevet 25. februar 2017 Var nerven levende? Stakk han i nerven? Anonymous poster hash: 35af6...864 Nerven var levende ja. Fikk bedøvelse rett i nerven, var egentlig helt uproblematisk. Tannlegen kalte det for et "nakkeskudd" og det var vell sånn ca det det var Gjorde ikke noe vondt heller under rotfyllingen, heller ikke i ettertid, så rett å slett en positiv opplevelse. Anonymous poster hash: ea334...558
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #16 Skrevet 25. februar 2017 Nerven var levende ja. Fikk bedøvelse rett i nerven, var egentlig helt uproblematisk. Tannlegen kalte det for et "nakkeskudd" og det var vell sånn ca det det var Gjorde ikke noe vondt heller under rotfyllingen, heller ikke i ettertid, så rett å slett en positiv opplevelse. Anonymous poster hash: ea334...558 Sist jeg fikk bedøvelse i nerven holdt jeg på å stryke med, den var så intens, smerten ilte helt ned til lilletåa 😂 5 år siden, men DEN følelsen der glemmer jeg ikke 😂 Kan tannlegen min ha gjort noe feil? Det kan da umulig være så vondt 🤔🤔🤔 Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #17 Skrevet 25. februar 2017 Det skumleste med hele greia, er regningen 🙈🙈🙈😣😣😣 Huff ja, det er jammen sant 😯 Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #18 Skrevet 25. februar 2017 Sist jeg fikk bedøvelse i nerven holdt jeg på å stryke med, den var så intens, smerten ilte helt ned til lilletåa 5 år siden, men DEN følelsen der glemmer jeg ikke Kan tannlegen min ha gjort noe feil? Det kan da umulig være så vondt Anonymous poster hash: 35af6...864 Ikke godt å si, jeg unngikk å gå til tannlegen for å gjøre helt nødvendige grep i mange, mange år. Alt strittet i mot, og jeg trodde absolutt alt skulle gjøre jævlig vondt. Nå går jeg til en veldig dyktig tannlege med moderne utstyr, han har både gjort to trekkinger i tillegg til flere rotfyllinger og jeg har ikke hatt vondt en eneste gang. Ikke i ettertid heller, noe jeg alltid hadde etter tannlegebesøk for noen år siden Anonymous poster hash: ea334...558
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #19 Skrevet 25. februar 2017 Ikke godt å si, jeg unngikk å gå til tannlegen for å gjøre helt nødvendige grep i mange, mange år. Alt strittet i mot, og jeg trodde absolutt alt skulle gjøre jævlig vondt. Nå går jeg til en veldig dyktig tannlege med moderne utstyr, han har både gjort to trekkinger i tillegg til flere rotfyllinger og jeg har ikke hatt vondt en eneste gang. Ikke i ettertid heller, noe jeg alltid hadde etter tannlegebesøk for noen år siden Anonymous poster hash: ea334...558 Da får vi satse på teknologien, at den har blitt bedre 🤗 Tannlegen satt av et kvarter ekstra med meg så vi kan prate først. Da skal jeg forklare alt, kanskje vi finner en god løsning Jeg for min del vil helst bare i narkose, men er ikke så enkelt det heller tydeligvis 😂 Anonymous poster hash: 35af6...864
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #20 Skrevet 25. februar 2017 Da får vi satse på teknologien, at den har blitt bedre Tannlegen satt av et kvarter ekstra med meg så vi kan prate først. Da skal jeg forklare alt, kanskje vi finner en god løsning Jeg for min del vil helst bare i narkose, men er ikke så enkelt det heller tydeligvis Anonymous poster hash: 35af6...864 Jeg får dekt tannlege (betaler kun egenandel) pga. tannlegeskrekk. Selv ikke jeg fikk innvilget narkose for å bli ferdig. Prat med tannlegen først å forklar opplevelsen(e) dine, så tas det nok ekstra hensyn. Min tannlege nøler ikke et sekund med å sette mer bedøvelse lenge før det er nødvendig og jeg kjenner noe, og det er nok mye av grunnen til at jeg heller ikke har kjent noe. Det går nok mye bedre denne gang for deg! :-) Anonymous poster hash: ea334...558
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #21 Skrevet 25. februar 2017 Det hørtes jo fantastisk ut, håper jeg får en slik opplevelse var nervene levende, og stakk hun oppi selve tannen? Altså i nerven Anonymous poster hash: 35af6...864 Ja, den var levende. Men bedøvelsen var alfa omega! Jeg hadde bankende smerter i tanna da hun bedøvde den, så jeg kjente når bedøvelsen kicket inn. Var jo som himmelen! Ved rotfylling må man stikke oppi selve tannen, dvs man må stikke og drepe og fylle alle rotkanalene. Det er jo det som er rotfylling:) Men med riktig bedøvelse skal det gå fint! Si ifra med en gang dersom tannlegen begynner, men du enda har smerter! Da gir de mer bedøvelse! Bedøvelsen sliter med å virke på meg, så jeg må alltid be om mer bedøvelse. Alle tannleger jeg har vært borti gir gladelig mer slik at de vet at man ikke får vondt (da får man jo en dårlig opplevelse og kommer sannsynligvis ikke tilbake) Anonymous poster hash: 7e1a6...5b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå