Gå til innhold

Mat jeg kan lage i store porsjoner og fryse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går en ekstremt travel periode i møte, og trenger masse ferdige matretter i fryseren.

Har foreløpig:

- grove hamburgerbrød

- bolognese

Hva ellers kan jeg lage?

Anonymous poster hash: 56701...c6b

Skrevet

fiskegrateng

lasagne

lapskaus

Anonymous poster hash: fbeb6...afa
Skrevet

Fryser ner det meste av mat jeg.... er vel ikke kun spesiell mat som passer å fryse.

Anonymous poster hash: 3da88...640

Skrevet

Kjøttkaker/kjøttboller

Lapskaus

Rundstykker (også lager du bare eggerøre e.l. til middag den dagen)

Fiskekaker

Alle slags gryteretter

Anonymous poster hash: 9536d...ecd
Skrevet

Fryser ner det meste av mat jeg.... er vel ikke kun spesiell mat som passer å fryse.

Tja..

Jeg lager jo ikke stor porsjon av laksefilet og potet og grønnsaker liksom! Heller ikke wok osv

Og slike middager lager vi mye av vanligvis, derfor trenger jeg nå tips til andre type middager som kan fryses ned.

Har f.eks forsøkt før å lage stor porsjon grønnsakssuppe, men gulrotbrød blir så kornete og rar når den tines opp igjen!

Skrevet

Stek av alle slag kan fryses ned i ferdige skiver. Det samme med saus. Fiskegrateng, frikasseer og vårruller har jeg i fryseren, og de holder seg godt. Ferdig stekt karbonadedeig klappet i flate pakker kan tines kjapt og bli til både taco, pastaretter og kjøttdeiglapskaus. Halvstekte pizzabunner er også kjapp mat. De kan slenges frosne i ovnen, om de er tynne, og tine og steke på en gang. 

Skrevet

Lasagne

Tomatsaus

pizzasnurrer

ostehorn

fiskegrateng

supper

Skrevet

Tja..

Jeg lager jo ikke stor porsjon av laksefilet og potet og grønnsaker liksom! Heller ikke wok osv

Og slike middager lager vi mye av vanligvis, derfor trenger jeg nå tips til andre type middager som kan fryses ned.

Har f.eks forsøkt før å lage stor porsjon grønnsakssuppe, men gulrotbrød blir så kornete og rar når den tines opp igjen!

Hvorfor lager du du ikke stor porsjon av wok liksom?? Det går jo til og med at kjøpe i frysedisken i butikken.

Passer kjempebra dom frysemat. Det gjør det meste. Det var det som var poenget.

Skrevet

Hvorfor lager du du ikke stor porsjon av wok liksom?? Det går jo til og med at kjøpe i frysedisken i butikken.

Passer kjempebra dom frysemat. Det gjør det meste. Det var det som var poenget.

Altså, når man fryser mat som tar like lang tid å tine/tilberede fra frossen tilstand som fersk - da ser ikke jeg npe poeng i å lage klart i god tid, fryse og tine igjen. Da fryser jeg fordi jeg har rester jegikke får spist før det blir dårlig. Mat som tar kortere tid å tine/tilberede som fra fryseren kan jeg lage på forhånd/lage ekstra store porsjoner med hensikt å fryse til senere.

Anonymous poster hash: 4dc76...c58

Skrevet

Gryteretter (kyllinggryte, stroganoff osv)

Ovnsretter (shepherds pie, lasagne, moussaka, fiskegrateng)

Anonymous poster hash: 8b3e9...240

Skrevet

Men mye frysevarer tar fryktelig lang tid å tilberede. Ca 45-60 min på fiskegrateng og lasagne. Ellers er jeg enig i at det neste ksnfryses

Skrevet

Men mye frysevarer tar fryktelig lang tid å tilberede. Ca 45-60 min på fiskegrateng og lasagne. Ellers er jeg enig i at det neste ksnfryses

Nei nei. Man tar ut av fryseren og setter i kjøleskapet som en del av middagsoppryddinga dagen før, tar ut av kjøleskapet når man kommer hjem fra jobb. Så kan man gjre det man bruker ettermiddagene på, her i huset er det bare en dag med aktiviteter, resten er det bare vanlig utelek. En halvtime før middag setter man herligheten i ovnen. Den halvtimen retten varmes trenger man ikke bruke på kjøkkenet. Ei heller må man vaske opp kjeler og utstyr. Eneste man trenger å gjøre er å lage en enkel salat. Her i huset går det i hjertesalat og paprika til hverdags.

Anonymous poster hash: 8b3e9...240

Skrevet

Supper av mange slag

Lasagne

Lapskaus

Grateng

Pizza

Skrevet

Lunsjkaker

Anonymous poster hash: 38079...857

Skrevet

Altså, når man fryser mat som tar like lang tid å tine/tilberede fra frossen tilstand som fersk - da ser ikke jeg npe poeng i å lage klart i god tid, fryse og tine igjen. Da fryser jeg fordi jeg har rester jegikke får spist før det blir dårlig. Mat som tar kortere tid å tine/tilberede som fra fryseren kan jeg lage på forhånd/lage ekstra store porsjoner med hensikt å fryse til senere.

Anonymous poster hash: 4dc76...c58

Du skjønner virkelig ikke....

Du tar frem det fra fryseren når du går på jobb om morningen. Når du kommer hjem setter du maten, woken eller noe annet, 2 min i micron.

Kan det gå raskere ?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...