Lady lovely locks Skrevet 25. februar 2017 #1 Skrevet 25. februar 2017 Vi bruker i allefall tilstadighet tomatsaus. Dolmio, pizzasaus, pastasaus, fyll til lasagne, salsa, ketshup osv. Nå har min mann grunnet nyrestein fått besjed om å holde seg unna tomat og eple. Eple, ser jeg ikke på som noe problem, men tomatsaus er verre. Er det noen som har oppskrift, eventuelt vet om alternative produkter uten tomat?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #2 Skrevet 25. februar 2017 Creme fraiche med krydder og urter på pizza. Koke opp matfløte og tilsette krydder til pasta. Ostesaus. Søk opp lakselasagne, nydelig. Anonymous poster hash: f1ff2...c1d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #3 Skrevet 25. februar 2017 Om han tåler paprika så kan du lage mange gode og lignende sauser med paprika. Jeg lager "spaghettisaus" med paprikapulver og vann. Steker karbonadedeig og løk og hvitløk og ev. andre grønnsaker som vanlig. Har i salt, pepper, vanlig krydder (f.eks. timian, oregano, laurbærblad) og paprikapulver. Noe vann og godt med olivenolje. Litt chilisaus oppi for å runde smaken, ev. en fløtedæsj om man vil ha det. Du kan også bruke en blanding av paprikapulver, fersk paprika, hermetisert paprika og grillet paprika. Ajvar som noen delikatesse- eller "innvandrer"butikker har er laget av paprika og aubergine, den sausen kan man også bare spe ut med litt vann og bruke som en tomatsaus. Noen kan synes paprika blir litt tøft for magen, men tåler han det så er paprika suveren erstatning. Eksperimenter litt frem og tilbake med smak. Tomat er både litt søtere og litt syrligere enn paprika, så prøv deg litt frem. Innimellom har jeg også oppi en dæsj sitron, alt etter hvordan jeg har truffet med andre krydder. Det finnes også noen oppskrifter på paprikasuppe som er veldig gode. Det kan erstatte tomatsuppe. De kan også kokes inn med mer krydder slik at man istedenfor får saus til spaghetti eller pizza. Tomat putter de nå i omtrent "alt", også ting man ikke tenker det er i, f.eks potetgull med salt og pepper, for å nevne noe. Men det has som smakstilsetter i enormt mye. Men er det ikke en del andre matvarer han også bør unngå? F.eks. for mye spinat, asparges, rabarbra, sjokolade, melk og kjøtt? Anonymous poster hash: a8400...051
Kira Skrevet 25. februar 2017 #4 Skrevet 25. februar 2017 Tråden er moderert. Begrunnelse: * Reklame og annonsering for varer og tjenester, også når disse er gratis. Kira
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå