Gå til innhold

Aap vs dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i ferd med å måtte slutte i jobben min. Jeg har en litt spesiell jobb, og uten å avsløre meg selv, kan jeg fortelle såpass at jeg ikke kan utføre arbeidsoppgavene mine i denne jobben med den sykdommen jeg nå har fått. Jeg kan fint utføre mange andre typer jobber.

Jeg har vært i kontakt med nav som vil ha meg over på dagpenger når jeg slutter i jobben min. Jeg trodde kanskje jeg skulle over på Aap, men de mente ikke det. Jeg vil jo være 100% arb.ufør i mitt yrke, men nav-saksbehandleren mente jeg bille være nærmest 100% arb.før generelt.

Hva er egentlig forskjellen på dagpenger og Aap, unntatt noen få %? Vil det ene være "bedre" enn det andre? Magefølelsen min sier meg at jeg burde kjempe mer for aap, og ikke godta blindt å bli satt på dagpenger.

Noen som kan komme med tips og råd i denne situasjonen?

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: 3909d...7da

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil gåpå aap hvis du er arbeidsfør for hvilken som helst annen jobb enn den du har. Hva tror du at du vil få på aap som du ikke vil få dagpenger da?

Anonymous poster hash: 0615a...d7e
Skrevet

Du sier selv at du er arbeidsfør i andre yrker enn ditt eget. Da kvalifiserer du ikke til AAP, for der er kravet at du skal være minst 50% arbeidsufør (redusert arbeidsevne men med utsikt til bedring) i et hvilket som helst yrke, og dagpenger er da den ytelsen du har rett til. 

Anonymous poster hash: 8b6e9...ac6
Skrevet

Jeg søkte aap nå nettopp (vært sykemeldt 1 år), men saksbehandleren min mente jeg ikke ville få godkjent søknaden da jeg var arbeidsfør på andre måter, så måtte trekke tilbake søknaden min og søke dagpenger istedet. Og jeg er forøvrig enig med henne. Arbeidsavklaring krever at man skal ut i tiltak slik jeg har forstått det. Men de skjermede bedriftene var ikke "bra nok" eller så ville de ikke bruke det på meg.

Anonymous poster hash: aaed6...cfb

Skrevet

Du har ikke krav på aap når du ikke er arbeidsufør/sykemeldt med minst 50%

Dagpenger og aap er vel begge 66% av lønnen, så økonomisk spiller det ingen rolle

Anonymous poster hash: e3068...168

Skrevet

Du har ikke krav på aap når du ikke er arbeidsufør/sykemeldt med minst 50%

Dagpenger og aap er vel begge 66% av lønnen, så økonomisk spiller det ingen rolle

Anonymous poster hash: e3068...168

Dagpenger er 62,4 % av lønnen

Anonymous poster hash: 0615a...d7e

Annonse

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Du skal jo ikke ha aap fordi du ikke kan jobbe i én enkelt jobb. Aap er for dem som ikke kan jobbe i det hele tatt.

Skrevet

Du må jo ut og finne deg annen jobb.

Anonymous poster hash: 394fc...1f3
Skrevet

Innlegget er moderert grunnet SPAM / reklame!

Mod K. Taylor

Skrevet

Ok, ser at det kanskje kom litt feil ut;

Selvsagt vil jeg jobbe! Jeg kommer til å søke hva som helst, hvor som helst.

Grunnen til at jeg spurte, var fordi jeg ble fortalt av en venninne at så lenge jeg var 100% arb.ufør i jobben jeg sto i nå, var det å søke Aap som var det rette. Men sånn i bunn og grunn spiller det vel ingen rolle om jeg er på Aap eller dagpenger mens jeg venter på en ny jobb?

HI

Skrevet

Du fyller ikke vilkårene for AAP.

NAV-dama

Anonymous poster hash: f4a19...745
Skrevet

Du fyller ikke vilkårene for AAP.  NAV-dama Anonymous poster hash: f4a19...745

Ok, takk for svar.

Da får det bli dagpenger mens jeg søker rundt, da.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...