Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Noe som i utgangspunktet er fantastisk! Men han fant ikke noe å ha oppi, så han tok på barnet vinterklær og satte det rett oppi pulken, uten noe tepper/skinn/pose oppi. Rett på den harde flaten. Barnet er 2 år og det var 3-4 minus ut (jeg var forresten på jobb). Når jeg sier det til han så går han bare rett i forsvar, sier at jeg skal være glad han tok med barna ut. Noe jeg såklart er, men jeg har da vel lov å si ifra i dette tilfellet? Synes ikke dere? Barnet var forkjølet før dette, og er verre nå i kveld, uten at det trenger ha noen sammenheng såklart. Anonymous poster hash: ba1ca...e13
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Mannen din bør bråvåkne nå med det samme! Barn har dødd i pulk pga. uvettige foreldre som ikke er klar over hvor kaldt det kan bli for barnet! Mannen din har vært svært uansvarlig!!! https://artikkel.ut.no/artikkel/1.7957017/ http://www.kk.no/mamma/barn-i-pulk-63924164 Jeg hadde hatt svært vanskelig med å ikke eksplodere fullstendig om det hadde vært min mann. Han bør legge seg langflat! Hvor lenge var de på tur? Jeg foreslår at hvis det er samme temperatur i morgen, så legger mannen seg helt i ro i noe som tilsvarer en pulk og så ligger han der like lenge som 2-åringen i dag satt i pulk. Selvfølgelig ikke mer isolasjon enn toåringen hadde. Så må han legge på at det å sitte i pulken er enda kaldere fordi det blir kaldt pga. vind i tillegg. Der han som dro pulken i dag sikkert var god og varm, der var toåringen garantert iskald. Et barn som skal sitte i pulk skal dessuten være i god allmenntilstand. Din mann har valgt å la en 2-åring sitte i pulk uten å være i varmepose når han var forkjølet. Nei - jeg hadde eksplodert! Sjekk føtter og fingre og ansikt for å sjekke at toåringen ikke har frostskader. Og stram opp mannen ettertrykkelig - få ham til å lese seg opp på mer om barn og kulde! Han mente nok godt, men det han gjorde i dag kunne gitt svært alvorlige følger for barnet - og det er vel ikke det han ville? Anonymous poster hash: 8cae1...81a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 Mannen din bør bråvåkne nå med det samme! Barn har dødd i pulk pga. uvettige foreldre som ikke er klar over hvor kaldt det kan bli for barnet! Mannen din har vært svært uansvarlig!!! https://artikkel.ut.no/artikkel/1.7957017/ http://www.kk.no/mamma/barn-i-pulk-63924164 Jeg hadde hatt svært vanskelig med å ikke eksplodere fullstendig om det hadde vært min mann. Han bør legge seg langflat! Hvor lenge var de på tur? Jeg foreslår at hvis det er samme temperatur i morgen, så legger mannen seg helt i ro i noe som tilsvarer en pulk og så ligger han der like lenge som 2-åringen i dag satt i pulk. Selvfølgelig ikke mer isolasjon enn toåringen hadde. Så må han legge på at det å sitte i pulken er enda kaldere fordi det blir kaldt pga. vind i tillegg. Der han som dro pulken i dag sikkert var god og varm, der var toåringen garantert iskald. Et barn som skal sitte i pulk skal dessuten være i god allmenntilstand. Din mann har valgt å la en 2-åring sitte i pulk uten å være i varmepose når han var forkjølet. Nei - jeg hadde eksplodert! Sjekk føtter og fingre og ansikt for å sjekke at toåringen ikke har frostskader. Og stram opp mannen ettertrykkelig - få ham til å lese seg opp på mer om barn og kulde! Han mente nok godt, men det han gjorde i dag kunne gitt svært alvorlige følger for barnet - og det er vel ikke det han ville? Anonymous poster hash: 8cae1...81a Forkjølelse er ikke dødelig altså. Hønemorgenerasjonen ass. Her regnes ikke forkjølelse som sykdom. Anonymous poster hash: 753e9...578
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 Forkjølelse er ikke dødelig altså. Hønemorgenerasjonen ass. Her regnes ikke forkjølelse som sykdom. Anonymous poster hash: 753e9...578 Endelig ett fornuftig menneske! Anonymous poster hash: 9a607...feb
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 Forkjølelse er ikke dødelig altså. Hønemorgenerasjonen ass. Her regnes ikke forkjølelse som sykdom. Anonymous poster hash: 753e9...578 Jeg har heller ikke skrevet at forkjølelse er dødelig. Men det å sette et så lite barn i en pulk uten isolasjon og voksipose i så mange kuldegrader ER farlig. Dere som hevder noe annet tar veldig, veldig feil! Når barnet i tillegg var forkjølet så er fars overtramp enda verre, for det kan gjøre at forkjølelse forverrer seg og gir mer alvorlige komplikasjoner. Forhåpentligvis skjer ikke det. Men til deg og andre som uttaler dere - slutt å uttale dere om medisinske ting dere helt tydelig ikke har kunnskap om. Her er det både normalt fjellvett og medisinske kunnskaper som må inn. Alle foreldre som velger å sette barna sine i pulk plikter å sette seg inn i hva de må gjøre for å ikke utsette barnet for fare i pulken. Følgen av å ikke gjøre det kan i verste fall bli at barnet får alvorlige forfrysningsskader eller dør. Å bagatellisere det slik du og den andre gjør, det er svært uansvarlig! Anonymous poster hash: 8cae1...81a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 Forkjølelse er ikke dødelig altså. Hønemorgenerasjonen ass. Her regnes ikke forkjølelse som sykdom. Anonymous poster hash: 753e9...578 Her har alle i familien hatt 39 i feber i en uke hver pga forkjølelse. Jeg vil faktisk kalle det sykdom når en eller annen har ligget rett ut de siste ukene... Når immunforsvaret jobber for å bli kvitt en infeksjon, er man jo mer utsatt for nye infeksjoner. Tenk hvor kaldt barnet kan ha det i vogn når det bare har vinterklær og sitter stille. Sier seg selv at pulk som leder kulda rett i bakenden mens vind og evt. snø"sprut" treffer fjes og kropp gjør ungen kald. Da må det være lov å si "kjempefint at du tok med ungen ut, men du MÅ huske mer klær nestegang". Anonymous poster hash: 6a075...cef
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #7 Skrevet 23. februar 2017 Her har alle i familien hatt 39 i feber i en uke hver pga forkjølelse. Jeg vil faktisk kalle det sykdom når en eller annen har ligget rett ut de siste ukene... Når immunforsvaret jobber for å bli kvitt en infeksjon, er man jo mer utsatt for nye infeksjoner. Tenk hvor kaldt barnet kan ha det i vogn når det bare har vinterklær og sitter stille. Sier seg selv at pulk som leder kulda rett i bakenden mens vind og evt. snø"sprut" treffer fjes og kropp gjør ungen kald. Da må det være lov å si "kjempefint at du tok med ungen ut, men du MÅ huske mer klær nestegang". Anonymous poster hash: 6a075...cef Da er det nok mer enn forkjølelse hvis man blir så slått ut. Anonymous poster hash: 753e9...578
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #8 Skrevet 23. februar 2017 Da er det nok mer enn forkjølelse hvis man blir så slått ut. Anonymous poster hash: 753e9...578 Ikke i følge legen. Er visst sånn som går nå her om kring. Poenget var uansett at forkjølelse gjør deg mer utsatt for andre infeksjoner. Anonymous poster hash: 6a075...cef
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. februar 2017 #9 Skrevet 23. februar 2017 Mannen din bør bråvåkne nå med det samme! Barn har dødd i pulk pga. uvettige foreldre som ikke er klar over hvor kaldt det kan bli for barnet! Mannen din har vært svært uansvarlig!!! https://artikkel.ut.no/artikkel/1.7957017/ http://www.kk.no/mamma/barn-i-pulk-63924164 Jeg hadde hatt svært vanskelig med å ikke eksplodere fullstendig om det hadde vært min mann. Han bør legge seg langflat! Hvor lenge var de på tur? Jeg foreslår at hvis det er samme temperatur i morgen, så legger mannen seg helt i ro i noe som tilsvarer en pulk og så ligger han der like lenge som 2-åringen i dag satt i pulk. Selvfølgelig ikke mer isolasjon enn toåringen hadde. Så må han legge på at det å sitte i pulken er enda kaldere fordi det blir kaldt pga. vind i tillegg. Der han som dro pulken i dag sikkert var god og varm, der var toåringen garantert iskald. Et barn som skal sitte i pulk skal dessuten være i god allmenntilstand. Din mann har valgt å la en 2-åring sitte i pulk uten å være i varmepose når han var forkjølet. Nei - jeg hadde eksplodert! Sjekk føtter og fingre og ansikt for å sjekke at toåringen ikke har frostskader. Og stram opp mannen ettertrykkelig - få ham til å lese seg opp på mer om barn og kulde! Han mente nok godt, men det han gjorde i dag kunne gitt svært alvorlige følger for barnet - og det er vel ikke det han ville? Anonymous poster hash: 8cae1...81a Enig med deg!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #10 Skrevet 24. februar 2017 Dere som syns dette var greit kan umulig skjønne hvor farlig det er! For en del år tilbake var det et par i området her som tok med barnet ut i pulk, og ettersom de ikke syns det var så kaldt så skjønte de ikke at det var mye kaldere for barnet. Dypt tragisk, for barnet var fryst ihjel da de skulle kjøre hjem! Anonymous poster hash: 0eccf...bac
Pobie Skrevet 24. februar 2017 #11 Skrevet 24. februar 2017 (endret) Jeg ville ikke skjent på min mann når han tar med barnet ut. Han er til vanlig en kjempeflink far, og jeg ville ikke "eksplodert" over noe han har gjort feil én gang. Jeg håper jeg kan gjøre feil innimellom uten at jeg blir kjeftet på som om jeg er et barn eller som om jeg gjorde barnet sykt med vilje. Vi vil jo selvfølgelig det beste for barnet begge to, og vi er ikke perfekte. Jeg ville heller vist han hvor teppene osv ligger, slik at han vet det til neste gang. Og forklart at jeg synes det er viktig at han bruker dem for barnet kan lett blir for kald i pulk. Og siden mannen min er normalt oppegående vet jeg at han da ville brukt tepper etter det. Jeg vet også at mannen min ikke ville lagt ut på tur uten å sjekke barnet med jevne mellomrom. De som har barn som har fryst ihjel i pulk kan da umulig ha sjekket barnet? Det er vel vanlig å sjekke at barnet er varmt nok med jevne mellomrom, uansett hva det har på seg? Endret 24. februar 2017 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #12 Skrevet 24. februar 2017 Jeg ville ikke skjent på min mann når han tar med barnet ut. Han er til vanlig en kjempeflink far, og jeg ville ikke "eksplodert" over noe han har gjort feil én gang. Jeg håper jeg kan gjøre feil innimellom uten at jeg blir kjeftet på som om jeg er et barn eller som om jeg gjorde barnet sykt med vilje. Vi vil jo selvfølgelig det beste for barnet begge to, og vi er ikke perfekte. Jeg ville heller vist han hvor teppene osv ligger, slik at han vet det til neste gang. Og forklart at jeg synes det er viktig at han bruker dem for barnet kan lett blir for kald i pulk. Og siden mannen min er normalt oppegående vet jeg at han da ville brukt tepper etter det. Jeg vet også at mannen min ikke ville lagt ut på tur uten å sjekke barnet med jevne mellomrom. De som har barn som har fryst ihjel i pulk kan da umulig ha sjekket barnet? Det er vel vanlig å sjekke at barnet er varmt nok med jevne mellomrom, uansett hva det har på seg? Det var jeg som skrev at jeg ville eksplodert. Normalt har jeg veldig lang lunte. Om jeg var i den situasjonen ville jeg i utgangspunktet ikke eksplodert - før mannen bagatelliserte hendelsen og ble sur og mente at jeg burde være takknemlig for at han tok med barna ut. Takknemlig for at en far utsetter sitt barn for fare? Nei, tror ikke det. Ikke en gang takknemlig for at han tok med barna ut, for det burde være en selvfølge om han har fri og de har muligheten til det. Når det var 3-4 minusgrader var temperaturen i barnets høyde enda kaldere, 1-2-3-4 grader kaldere, så kommer effektive grader i tillegg pga. vind. Der satt barnet på en ikke-isolert kald plate som leder varme bort fra kroppen, og hadde heller ikke noe over seg. Et så lite barn at barnet har dårligere temperaturregulering enn større barn og voksne. Et barn som er så lite at det trolig ikke greier å si fra at det er kaldt, fordi det ikke greier å formidle det eller kanskje ikke en gang forstår at det er kaldt det er. Uansett hvordan man snur og vender på det så burde far ta selvkritikk og egentlig bli ganske forferdet over risikoen han utsatte barnet sitt for. Og ikke minst, en ansvarlig far ville, når han ble gjort oppmerksom på det, satt seg inn i fakta og lært av det og vært takknemlig fordi det (forhåpentligvis) gikk bra denne gangen. Men helt enig i at en oppegående mann ville reagert med å forsikre at han ville sørge for barnets sikkerhet neste gang, og at det å si fra på en ordentlig måte burde være nok. Da hadde jeg heller ikke eksplodert Anonymous poster hash: 8cae1...81a
Pobie Skrevet 24. februar 2017 #13 Skrevet 24. februar 2017 Det var jeg som skrev at jeg ville eksplodert. Normalt har jeg veldig lang lunte. Om jeg var i den situasjonen ville jeg i utgangspunktet ikke eksplodert - før mannen bagatelliserte hendelsen og ble sur og mente at jeg burde være takknemlig for at han tok med barna ut. Takknemlig for at en far utsetter sitt barn for fare? Nei, tror ikke det. Ikke en gang takknemlig for at han tok med barna ut, for det burde være en selvfølge om han har fri og de har muligheten til det. Når det var 3-4 minusgrader var temperaturen i barnets høyde enda kaldere, 1-2-3-4 grader kaldere, så kommer effektive grader i tillegg pga. vind. Der satt barnet på en ikke-isolert kald plate som leder varme bort fra kroppen, og hadde heller ikke noe over seg. Et så lite barn at barnet har dårligere temperaturregulering enn større barn og voksne. Et barn som er så lite at det trolig ikke greier å si fra at det er kaldt, fordi det ikke greier å formidle det eller kanskje ikke en gang forstår at det er kaldt det er. Uansett hvordan man snur og vender på det så burde far ta selvkritikk og egentlig bli ganske forferdet over risikoen han utsatte barnet sitt for. Og ikke minst, en ansvarlig far ville, når han ble gjort oppmerksom på det, satt seg inn i fakta og lært av det og vært takknemlig fordi det (forhåpentligvis) gikk bra denne gangen. Men helt enig i at en oppegående mann ville reagert med å forsikre at han ville sørge for barnets sikkerhet neste gang, og at det å si fra på en ordentlig måte burde være nok. Da hadde jeg heller ikke eksplodert Anonymous poster hash: 8cae1...81a Fikk ikke med meg at mannen ble sur osv. Da blir det noe annet. Da hadde nok jeg også blitt sur ja.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #14 Skrevet 24. februar 2017 Jeg er ingen hønemor og jeg ville blitt sint om mannen var så tankeløs at han tok med barnet i pulk uten å isolere godt. Blir sjokkert over noen her inne som mener at mannen skal få ros for å ta seg av sine egne barn. Og som i tillegg er så konfliktsky at de ikke ville sagt ifra om mannen utsatte barnet for noe han ikke burde. Anonymous poster hash: 7f975...8bc
Gjest Skrevet 24. februar 2017 #15 Skrevet 24. februar 2017 Innlegget har blitt moderert grunnet helseskadelig oppmuntring, personangrep - samt svar til dette. Mod K. Taylor
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #16 Skrevet 24. februar 2017 Flinke mannen som tok ungene med seg ut på tur. *klappe* Drit i evt nedkjøling og frostskader, mannen tok jo tross alt ungene på tur! Du er nødt til å gi ham sex i dag for å belønne ham! *ironisk* Anonymous poster hash: d1143...ff3
hol(L)y COW Skrevet 24. februar 2017 #17 Skrevet 24. februar 2017 Er det ikke isoporunderlag i pulken? Det er de færreste pulker man ligge rett på stålet. I vår pulk er det også såpass skjerming at man ikke får snøkrystaller eller vind på seg. I utgangspunktet hadde jeg blitt sur av bagatelliseringen, men så er det også forskjell på om han gikk 5 mil treningstur for sin egen del eller ruslet avgårde og stoppet ofte for å snakke med barnet. Det ER også forskjell på en baby og en 2-åring. Barn som har omkommet i pulk er små babyer som er ute av stand til å gi beskjed og som ikke har egen temperaturregulering. En 2-åring vil gi beskjed om at de fryser, med å vise ubehag og misnøye. (Om man ikke reagerer da kan de selvsagt forfryse seg og i ytterste tilfelle sovne og fryse ihjel.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå