Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #26 Del Skrevet 23. februar 2017 Trolleinnlegg, du kan umulig være seriøs Hi og hvis du er det, så lurer jeg på om du kanskje fikk kuttet de sosiale antennene dine ved fødselen. Anonymous poster hash: 65bef...4e2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #27 Del Skrevet 23. februar 2017 Slitasje Slitasje i ryggen er en del av den naturlige aldringen. Kronisk lumbago er en velkjent lidelse som kan skyldes at svekkede bruskskiver i ryggraden har begynt å lekke. Dette irriterer nervene rundt skivenes ytterkant og fører til muskelstramninger og smerte. Diagnosen er vanskelig å få bekreftet fordi lekkasjen ikke vises på røntgenbilde. Smertene forsterkes i visse stillinger og ved enkelte bevegelser (stillings- og bevegelsesrelatert smerte). Dersom problemene varer lenge kan det bli aktuelt med operasjon. - Slike operasjoner har vært en omdiskutert metode fordi inngrepet må foretas uten at man har funnet noe galt, opplyser Peer Staff. For å stabilisere ryggen sørger naturen for å bygge på nytt benvev rundt det gamle. Dette kan blant annet før til at spinalkanalen eller kanalen der nerven går ut blir trangere. Noen ganger blir den for trang så nerven kommer i beknip og musklene rundt blir stive og smertefulle. Tilstanden kalles rescess- eller spinal stenose. Smerter i rygg og ben, særlig ved gange, er vanlig. Å sitte med krum rygg gir best avlastning. Spinal stenose er opphavet til gammelmannsholdningen med bøyd rygg. I dag behandles slike trangheter med operasjon som lager bedre plass. Dersom ryggproblemer med samme symptomer går igjen i familien kan det hende at kanalene fra naturens side er for trange. Løsning av ryggbuen som gjør at virvlene glir i forhold til hverandre (spondylolisthese) er en spesiell sykdom. En ganske hyppig tilstand, men den gjør ikke så ofte vondt. Ved smerter kan tilstanden behandles både konservativt eller ved operasjon. Skjevhet i ryggraden (scoliose) er en vekstbetinget tilstand som utvikler seg i oppveksten. Ryggraden kan bli både s-formet og rotert. Kommer den skjeve veksten ut av kontroll blir den gjerne oppdaget av skolelegen og operert i ung alder. Men lettere tilfeller som ikke blir oppdaget før man er utvokst, er det ikke mer å gjøre med. Vedkommende vil alltid ha en ubalanse i muskulaturen som fører til at noen muskler må jobbe mer enn andre og gir smerte på grunn av tretthet. Korsett kan gi avlasting. Det er viktig med trening når man har vondt, men det er frekt å benekte andres smerte ja... Anonymous poster hash: 1f4c0...b57 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #28 Del Skrevet 23. februar 2017 Spondylose er vanligvis ikke forbundet med særlige ryggplager. I de tilfeller der det foreligger kroniske ryggsmerter eller isjias, anses spondylosen som regel å være urelatert. Anonymous poster hash: ca934...854 Google en gang til du. Anonymous poster hash: 1f4c0...b57 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #29 Del Skrevet 23. februar 2017 Venninnen min har det siste året ikke vært i arbeid eller noenting pga ryggsmerter.. hun fikk påvist kun slitasje i ryggen og jeg synes hun overdramatiserer noe helt ....... Så sa jeg til henne her om dagen at hun hadde gått litt mye opp i vekt, hun trente mye før men etter de smertene hun fikk så orker hun ikke så veldig mye. Hun prøver å gå på tur osv men klarer ikke å gå så langt, uten at hun må sette seg og klage over ryggen samt hun har noe psysisk lidelse etter en trauma. Hun er ganske ung, sånn 30 år og jeg synes hun må ta seg sammen.. Vet hun går på kurser for å leve med smerten osv men likevel, det er kun slitasje og hun har gått så mye opp i vekt at jeg synes hun ødelegger livet sitt på den måten.. Hun sa her om dagen at jeg var en frekk venninne?! Synes det e viktig å være ærlig jeg enn å se noen ødelegge livet sitt på den måten.. Anonymous poster hash: ca934...854 Du er fæl! Skam deg! Anonymous poster hash: 97b21...ca0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #30 Del Skrevet 23. februar 2017 Hvorfor det? jeg har faktisk søkt opp slitajse på internett og lest at man IKKE har smerter av det.. så jeg synes hun legger litt til og bare fordi hun ikke orker så skylder hun på ryggen, lei av å mase på henne at hun må komme seg ut og ta vare på helsen - altså jeg er en dårlig vennine da? Anonymous poster hash: ca934...854 Haha!!! Ikke smerter av slitasje ?!? Jøss du har ikke fått med deg mye Anonymous poster hash: ca138...2bc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cat.68 Skrevet 23. februar 2017 #31 Del Skrevet 23. februar 2017 Dette klarer jeg ikke å ta særlug seriøst, men om du virkelig mener dette og ikke troller har du nok googlet på feil sider. Jeg har bekhtrev som er en betennelses sykdom og som gir slitasje i ledd og beinstruktur. Selve slitasjen er ikke det som gjør vondt men betennelsene som fører til dem og skadene rundt som også fører til betennelser og nye slitasje skader. Trening er kjempebra for ryggsmerter men under en aktiv betennelse kan det være nærmest umulig å gjennomføre. Du aner rett og slett ikke hvor smertefullt det kan være. Men igjen trur jeg du troller, ingen kan da være så lite opplyst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #32 Del Skrevet 23. februar 2017 Spondylose er vanligvis ikke forbundet med særlige ryggplager. I de tilfeller der det foreligger kroniske ryggsmerter eller isjias, anses spondylosen som regel å være urelatert. Anonymous poster hash: ca934...854 Når du kopierer andres tekst er du pliktig å linke til den som har skrevet det! Jeg legger ved linken for deg: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/ryggslitasje-spondylose-2738.html?page=2 Og så tar jeg med det som står i neste setning på samme side: "Noen plages likevel med ryggsmerter og innskrenket bevegelighet. Ryggsmertene kan være verkende av karakter, lokaliseres langs ryggsøylen, hyppigst i nakken og korsryggen, og de forverres dersom man belaster ryggen med uheldige arbeidsstillinger." Jeg har svært vanskelig for å ta deg på alvor, HI. Enten er du et troll, eller så må du jobbe med måten du uttrykker meningene og holdningene dine. Hvis du uttrykker deg på samme måte i det virkelige liv som du gjør her, da tror jeg du vil få mange som blir fornærmet eller sinte på deg - selv når du ev. bare mener godt. Det er nesten så jeg håper dette er en typisk omvendt tråd, hvor du er venninnen med ryggvondt og har opplevd det du forteller, men dessverre så tviler jeg på det. Lette slitasjeendringer gir sjelden i seg selv smerter eller plager. Men, og det er et men, slitasjendringer ofte fører til muskelspenninger når man gjør uheldige bevegelser. Dette har en tendens til å vakke på seg, stram muskulatur gir mindre og anderledes bevegelse, det komprimerer ryggen og gir økt stress på leddene - og så sitter man gjerne med en rygg som gjør vondt nesten uansett hva man gjør eller ikke gjør. Ikke pga. de lette slitasjeforandringene, men pga. følgene som oppstod. Det som er viktig da, det er at ryggpasienten får riktig og god hjelp. Og det virker det ikke som om din venninnen har fått! En god terapeut vil få din venninne til å forstå hva slitasjen innebærer, få henne til å forstå sammenhengen mellom for stram og for svak muskulatur og derav for dårlig stabilitet i ryggen. Mange pasienter blir redde for smerten, og det er naturlig om man ikke har fått vite hvordan ryggen fungerer, og da ender de ofte opp med å bli redde for å bruke kroppen. Da kommer de inn i en vond sirkel. En god terapeut vil gi pasienten kunnskap om tilstanden, vil forklare sammenhengen med f.eks. spesifikk stram muskulatur og viktigheten av å både tøye og trene stabilitet - og gi pasienten trygghet til å vite at det ikke er farlig å bevege seg, og hvorfor ikke + hvordan bevege seg. Mange terapeuter gjør ikke den jobben. Og da får de ofte pasienter som blir redde for smerten og opphengt i smerten (naturlige reaksjoner). Frykt for bevegelse, trening og tøyninger vil dermed gjøre at pasienten vegrer seg mot det som er nødvendig for å bli kvitt smerten - og ender gjerne med mer og mer smerte. Dette skaper ofte pasienter som ikke tror de kan bli bra. Videre er det terapeuter som ikke gir gode nok råd eller er kompetent til å sjekke f.eks. om en ryggpasient har f.eks. låsninger i bekken eller korsrygg som må justeres av en kiropraktor eller naprapat for å lette rehabiliteringen. Overraskende mange påstår til omverdenen at de har ryggsmerter når de egentlig har en psykisk diagnose. Fordi omverdenen har større fordommer mot psykiske problemer enn ryggproblemer. Og om du er i virkeligheten som det du gir inntrykk av her, Hi, da tror jeg at jeg kunne brukt rygg som unnskyldning for å slippe å fortelle deg sannheten. Fordi du virker som en person som er veldig full av fordommer og som en besserwisser. Om du ikke ønsker å gi det inntrykket, da tror jeg du må tenke på hvordan du sier ting til andre i fremtiden. Overvekt er en enorm ekstrabelastning på en rygg, og bør - som du på en så ufølsomt påpeker - unngås. Men helt ærlig, Hi, tror du at din måte å si dette til din venninne er måten å få resultater på? Du har en venninne som tydeligvis ikke har fått riktig råd, forståelse, behandling og trening for ryggen sin. Når hun har gått såpass mye opp i vekt er hun trolig deprimert pga. tilstanden sin, og det fører dessverre ofte til trøstespising. Det å miste funksjon kan føre til depresjon. Og da å få kastet på seg på en ufølsom og (beklager, men det er sant) kunnskapsløs måte, det vil trolig bare gjøre vondt verre! Hvis du ønsker å være en god venninne (noe som dessverre er litt vanskelig å forstå ut fra måten du uttrykker deg på i tråden), da går du tilbake til din venninne og beklager at det du sa trolig kom ut på en veldig feil måte. Så spør du henne hvilken behandling hun har gått til siden hun fikk vondt i ryggen. Spør henne om det har hjulpet, hvilken oppfølging hun får, hvilken trening hun er blitt anbefalt, om hun har fått tøyninger hun må gjør. Så spør du hvordan det er å gjøre dette. Unngår hun å gjøre det pga. smerter, da må hun tilbake til behandler eller bytte behandler for å bli tryggere på øvelsene/treningen/tøyningene slik at hun vet at det hun gjør er riktig. Noen ganger vil en rehabilitering føre til at man får smerter. Av og til er dette noe man bare må gjennom - men da må man også være trygg på hva som er hva av smerte. Har man lært hva som gir og ikke gir problemer for ryggen, da blir man også trygg på at man ikke har gjort noe galt, og da er det lettere å takle den forbigående smerten som ellers ville ført til større frykt. Større frykt fører som regel bare til enda strammere muskulatur, som fører til mindre bevegelighet, som igjen gir mindre sirkulasjon og som dermed gir større smerte. Du kan også ta opp vekt, men da må du gjøre det på en ordentlig måte. Hun føler garantert mye mer på det enn du gjør... Vekt er 80 % kosthold og 20 % trening. Når hun har lagt på seg såpass mye så raskt, da har hun endret kostholdet sitt. Kanskje trøstespiser hun. Javel, men da er spørsmålet hvorfor hun trøstespiser? Er det fordi hun er deprimert, er det fordi hun ikke tror hun kan bli bra igjen, er det fordi hun er frustrert fordi alt hun har fått beskjed om å gjøre gjør vondt, er hun redd smerten eller at hun kan gjøre noe galt? Om du ønsker å være en god venninne så må du endre din egen holdning. Det er ikke det at det du sier er feil faktamessig. Men måten du sier ting på fører til motsatt resultat enn det du forhåpentligvis ønsker å oppnå. Når du har funnet ut hva som holder din venninne igjen, kanskje du da kan tilby deg å være med til fysio/kiropraktor/naprapat, så kan dere trene hennes øvelser sammen, du kan hjelpe å se at hun gjør øvelsene riktig osv. Men å bare påpeke vekten hennes er omtrent like konstruktivt som å slå henne i ryggen med en slegge. Vil du være en god venninne - gå i deg selv og rydd opp! Så kan du beklage for din venninne. Deretter setter du deg ned og lytter ordentlig til henne. Så kan du tilby deg å trene/gå/tøye sammen med henne. Anonymous poster hash: 59ed6...2b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #33 Del Skrevet 23. februar 2017 Så de som blir innlagt pga sterke smerter og får påvist "bare" slitasjefirandringer er pysete? Sorry, du vet ikke hva du snakker om! Anonymous poster hash: 883a9...5e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #34 Del Skrevet 23. februar 2017 du er bare dum du....det er deg det er synd på.... Anonymous poster hash: bb096...9f0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #35 Del Skrevet 23. februar 2017 Hvorfor spør du? Du har jo allerede bestemt at du ikke er frekk men heller tvertimot. Du må jo være noe av det dummeste som er ute å går på to ben! Anonymous poster hash: 58a0d...821 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #36 Del Skrevet 23. februar 2017 Synes det er bra jeg. Altfor mange blir sydd puter under armene på i dette landet. Ser på jobben min at man nesten presser hverandre til å gå hjem pga hodepine (ingen som faktisk gjør det) fordi man skal være så forståelsesfull. Mange trenger å bli pushet litt, høre sannheten og ikke bare bli proppet fulle av forståelse, smertestillende og sykemeldinger når man har litt vondt. Det samme gjelder mange her inne. Anonymous poster hash: 4f6ed...93b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #37 Del Skrevet 23. februar 2017 Man skal vel kunne være ærlig med venninner. Hadde sikkert også reagert på samme måte. Men den reaksjonen tyder jo også på at du har tråkket på et ømt punkt. Vet ikke hvordan du har sagt det til henne, men det er jo klart at en venninne skal kunne komme med konstruktiv kritikk, du vil jo bare hennes beste. Hva med å spørre henne om hun trenger hjelp til å komme seg ut, trene sammen ol.? Anonymous poster hash: 84e63...a66 Det er jo ikke konstruktivt å google seg frem til at andre ikke har smerter Anonymous poster hash: 290a4...413 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2017 #38 Del Skrevet 23. februar 2017 Frekk ja! Faktisk hakket verre enn frekk. Du tråkker på noen som ligger nede. Det finnes bedre måter å støtte sine venner på enn å slenge sånne kommentarer midt i trynet deres! Den som burde ta seg sammen er du! Anonymous poster hash: 85dd3...71b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cat.68 Skrevet 23. februar 2017 #39 Del Skrevet 23. februar 2017 Synes det er bra jeg. Altfor mange blir sydd puter under armene på i dette landet. Ser på jobben min at man nesten presser hverandre til å gå hjem pga hodepine (ingen som faktisk gjør det) fordi man skal være så forståelsesfull. Mange trenger å bli pushet litt, høre sannheten og ikke bare bli proppet fulle av forståelse, smertestillende og sykemeldinger når man har litt vondt. Det samme gjelder mange her inne. Anonymous poster hash: 4f6ed...93b Nå var det vel ikke akkurat hodepine det var snakk om heller da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #40 Del Skrevet 24. februar 2017 Du er frekk. Du er også slem. Prikken over i'en er likevel at du tror du veg noe om smertene hennes fordi du har googlet. Du er jo bare latterlig. Anonymous poster hash: c7b2c...430 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Førstemann Skrevet 24. februar 2017 #41 Del Skrevet 24. februar 2017 Du har åpenbart aldri selv hatt vondt i ryggen, HI. Ja, du er frekk og slem som dømmer henne nord og ned når hun trenger hjelp. Det er UTROLIG hardt å trene når man har smerter. Og smerten hennes har du absolutt INGEN forutsetninger for å si noe som helst om. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2017 #42 Del Skrevet 24. februar 2017 Hvorfor det? jeg har faktisk søkt opp slitajse på internett og lest at man IKKE har smerter av det.. så jeg synes hun legger litt til og bare fordi hun ikke orker så skylder hun på ryggen, lei av å mase på henne at hun må komme seg ut og ta vare på helsen - altså jeg er en dårlig vennine da? Anonymous poster hash: ca934...854 Er ikke slitasje vondt? Da lurer jeg på hva som feiler kneet mitt.. Er flere leger som sier det er slitasje, men det er jo vondt som fy. Men siden du vet mer enn disse legene er det nok noe annet. Ja, og kirurgen som såg på det og. Anonymous poster hash: 7248a...5c1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144312362-er-jeg-en-frekk-venninne/page/2/#findComment-148337812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå