Gå til innhold

Hva regnes som ett platonisk vennskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et vennskap som er litt mer på "bekjent"-nivå. Man kan fint snakke sammen og tilbringe tid sammen, men sånn egentlig så snakker man aldri om noe viktig eller betror seg til hverandre. Jeg har platoniske vennskap med mange av mine venners venner. De har gode venner som ikke jeg kjenner så godt, men plager meg ikke å tilbringe tid med dem og kan fint holde en vennlig samtale med dem. 

Anonymous poster hash: 0e4db...754

Annonse

Så det blir feil å anse vennskap som platonisk?

Blir det mer rett å si overfladisk vennskap? HI

Anonymous poster hash: aaa79...94e

Ja det blir mer rett eller bare si en bekjent. 

Anonymous poster hash: e2976...a8a

Ja, viss du presiserer at du har eit platonisk vennskap med nokon så vil eg tenke at du har sex med alle dei vennane du har som ikkje er platoniske😉. Ville gått for overflatisk vennskap, eller berre bekjente.

Ja, viss du presiserer at du har eit platonisk vennskap med nokon så vil eg tenke at du har sex med alle dei vennane du har som ikkje er platoniske😉. Ville gått for overflatisk vennskap, eller berre bekjente.

Jepp. Samme tenker jeg

Et vennskap som er litt mer på "bekjent"-nivå. Man kan fint snakke sammen og tilbringe tid sammen, men sånn egentlig så snakker man aldri om noe viktig eller betror seg til hverandre. Jeg har platoniske vennskap med mange av mine venners venner. De har gode venner som ikke jeg kjenner så godt, men plager meg ikke å tilbringe tid med dem og kan fint holde en vennlig samtale med dem.

Anonymous poster hash: 0e4db...754

Der har du misforstått!

Din bestevenn har du et platonisk vennskap med; helt til dere evt blir romantisk eller seksuelt involvert med hverandre.

Anonymous poster hash: 1f718...5a1

Overflatisk er ikke synonymt med platonisk.

Platonisk kan være både veldig intimt, middels nært eller mer overflatisk. Når man bruker ordet platonisk forteller man bare at de to ikke er forelsket eller er knullekompiser, uansett hvor nære og fortrolige de er.

Anonymous poster hash: 1f718...5a1

Det kommer vel av at Platon skilte mellom kropp og "sjel", og at han anså kroppen som mindre høyverdig enn "sjelen", ettersom alt verdslig bare var en dårlig kopi av de egentlige ideene i ideverdenen. Det indre hadde forbindelse med den egentlige ideverdenen. Et platonisk forhold kan dermed være veldig nært, hvor man deler av det indre, men ikke det kroppslige - altså man har ikke sex.

Annonse

Platonisk vennskap betyr vel et "vennskapelig vennskap" så det blir litt overflødig. Som andre sier så kan man beskrive en relasjon som et "platonisk forhold" hvis man vil spesifisere at det kun er vennskapelig, ikke noen romantiske eller seksuelle aspekter ved det. F.eks. om du har en venn av motsatt kjønn og noen hinter til at det er "noe mer" der så kan du si "det er kun platonisk", selv om dette er en veldig nær venn.

Anonymous poster hash: a34d0...2a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...