Gå til innhold

Aldersgrenser på film

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er bare meg som følger aldersgrensene?

Jeg har en 10-åring som vil se Harry Potter, den er merket med 12 årsgrense, noen av dem har vel 11 år og. Men i hodet mitt er hun for ung. Jeg mener at noen kloke hoder har satt disse aldersgrensene for en grunn og da er det lurt å følge dem...

Det skal sies at jeg var et ekstremt lettskremt barn, hun er nok ikke såå ille som meg, men til tider veldig lett å vippe av pinnen.

Nå har "alle" andre sett filmene. Det er nok ikke alle men i hennes øyne er hun vel den eneste, som hun sier: Alle som er interessert i Harry Potter i klassen har sett den.

hun har lest alle ørten ganger, hører de på lydbok og kler seg ut som hovedpersonene på karneval og da skjønner jeg jo at det hadde vært fint å se filmene og.

Er jeg bare treig og dum mamma og den eneste som følger aldersgrensene?

Anonymous poster hash: 2c6e8...91f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er supertreig! ❤Ho har lest bøkene og alt. La ho se den hvis ho vil😊vet om 6 åringer som har sett den

Anonymous poster hash: 16555...db9

Skrevet

Frost filmen har aldersgrense 7 år 😆

Tusenvis av 4 åringer aom har sett den

Skrevet

Har hun lest bøkene? Da er det virkelig innafor å se filmene og, hvertfall opp til de tre første.

Vanligvis er jeg også veldig striks på aldersgrenser, men akkurat de filmene har jeg sett selv og vet hvordan innholdet er. Dersom hun har lest bøkene så takler hun nok filmene også. Hun er i den perfekte alder vil jeg si.

Anonymous poster hash: 4434f...ecd

Skrevet

Jeg har en 10-åring som vil se Harry Potter, den er merket med 12 årsgrense, noen av dem har vel 11 år og. Men i hodet mitt er hun for ung. Jeg mener at noen kloke hoder har satt disse aldersgrensene for en grunn og da er det lurt å følge dem...

Det skal sies at jeg var et ekstremt lettskremt barn, hun er nok ikke såå ille som meg, men til tider veldig lett å vippe av pinnen.

Nå har "alle" andre sett filmene. Det er nok ikke alle men i hennes øyne er hun vel den eneste, som hun sier: Alle som er interessert i Harry Potter i klassen har sett den.

hun har lest alle ørten ganger, hører de på lydbok og kler seg ut som hovedpersonene på karneval og da skjønner jeg jo at det hadde vært fint å se filmene og.

Ja, du er nok supertreig og dum mamma dessverre. Når hun er så interessert og har lest alle filmene og er 10 år, også har hun ikke fått sett filmene??? Altså, ja det er skikkelig dårlig gjort. 

Når hun så blir 12 er hun kanskje ikke så interessert lener heller? 

Aldersgrenser må følges på kino, men hjemme synes jeg mamma og pappa skal bruke sunn fornuft. Lettskremte unger må ikke få se filmer som er for skumle for dem, men man vet jo ikke hva som er for skummelt heller. 

Lot du henne ikke se animerte filmer heller før hun var 6? 

Anonymous poster hash: 13cb5...36e

Skrevet

Men sånn generelt da?

er ikke aldersgrensene på film noe en bør overholde? hvordan forklare henne når hun er 15 at hun ikke får se 18 års filmer???

Da må man jo nesten se filmene først selv da for å vurdere om de skal overholdes???

Ja jeg er et sta esel og liker å sette grenser tydelig med en gang....

Skrevet

Men sånn generelt da?

er ikke aldersgrensene på film noe en bør overholde? hvordan forklare henne når hun er 15 at hun ikke får se 18 års filmer???

Da må man jo nesten se filmene først selv da for å vurdere om de skal overholdes???

Haha jeg må nesten bare le. Man venter ikke til man er 18 år med å se på 18 års filmer ???? 😂😂😂

Skrevet

Ja, man skal overholde aldersgrensene, men en 10åring har faktisk lov å se en 12års film sammen med en voksen. Også på kino.

Anonymous poster hash: 14555...0f7

Skrevet

"For aldersgrensene 9, 12 og 15 kan du ta med barn som er inntil tre år yngre. Alle barn kan gå på film med 6-årsgrense i følge med foresatte. 18-årsgrensen er absolutt."

Så lenge du mener hun tåler det (og det kan man jo teste), så har hun lov til å se filmene sammen med deg. Min nå 11-åring har vært med meg på kino på 12-årsgrens siden hun ble gammel nok til det (hun er veldig tøff på sånt, skjønner godt hva som er filmtriks ol.). Lillesøster er mye mer lettskremt, så der kommer jeg til å passe mer på.

Skrevet

ØH... jo... jeg var og er en regelrytter og så ingen 18 års  filmer før 18

Ok, da er jeg sær... jaja må tygge på den...

Men så er jeg som sagt ekstremt lettskremt selv da... og liker ikke Harry Potter  universet i bokform... så da må jeg kanskje sitte de med puta å se den da...

Hva med den lettskremte 8 åringen da?

Skrevet

og der forsvant anonymknappen, jaja jeg kan fronte de lettskremte regelrytterne jeg!

Skrevet

Men sånn generelt da?

Aldersgrense på filmer hjemme er veiledende mener jeg. Har hatt med mine barn på kino på tillatt for alle film og måttet gå fordi den var så skummel at de ble pissredde. Mens jeg på film med 6/7 års grense ikke skjønte i det hele tatt hvorfor grensa var satt over tillatt for alle.

Det samme med 15 og 18 års grense. Du mener vel ikke at en 15-17 åring overhodet ikke kan se en film med 18 års grense? Ofte er den satt pga en naken pupp eller litt mye banning. Og det er da ikke så farlig. Sånt ser de da andre steder likevel. Men 10 åringen trenger ikke se 18 års filmene da. Skjønn og sunn fornuft.

Og ja, i mange tilfeller kan det jo være greit å ha sett filmen eller se med dem, om de er redde av seg.

Skrevet

Men så er jeg som sagt ekstremt lettskremt selv da... og liker ikke Harry Potter  universet i bokform... så da må jeg kanskje sitte de med puta å se den da...

Men hvis du er regelrytter så anbefaler jeg deg å lære deg reglene, blir enklere da. Hun har lov til å se filmer med 12 års grense fra hun er 9 i følge med voksne. 3 år under satt aldersgrense i følge med voksne. 

Når det gjelder 8 åringe er det jo bare å prøve seg fram. Du ser vel om h'n blir redd, og da stopper dere evt?

Skrevet

18-årsgrensa er jo absolutt i motsetning til de andre, så det er ikke noe problem å argumentere for den om du mener det er rett, selv om 10åringen får se Harry Potter nå. Jeg tenker at det er lov å vise litt skjønn der også, mine vil nok f.eks. få se GOT en gang mellom 16 og 18 om de har interesse av det og de er modne nok, men ikke før. Jeg mener at 18 år kanskje brukes litt for ofte og bør spares til helt ekstremme horrorfilmer ol. der f.eks. vold vises for voldens skyld (typ SAW-filmene, motorsagmassakren ol.).

Akkurat HP filmene ville jeg nok latt henne sett alene (i hvert fall de tre første, som noen nevnte), er det ikke noen andre som ev. kan se dem med henne? Suicide Squad fikk også 11-årsgrense, det syntes jeg kanskje var litt drøyt, men min fikk likevel se den til slutt da den kom på streaming. Hun var helt opphengt i Harley Quinn og så masse snutter på YouTube. Hun har sett en del superheltfilmer med meg tidligere, ellers hadde jeg nok kanskje sagt nei en stund til. 

Skrevet

Aldersgrense på filmer hjemme er veiledende mener jeg. Har hatt med mine barn på kino på tillatt for alle film og måttet gå fordi den var så skummel at de ble pissredde. Mens jeg på film med 6/7 års grense ikke skjønte i det hele tatt hvorfor grensa var satt over tillatt for alle.

Det samme med 15 og 18 års grense. Du mener vel ikke at en 15-17 åring overhodet ikke kan se en film med 18 års grense? Ofte er den satt pga en naken pupp eller litt mye banning. Og det er da ikke så farlig. Sånt ser de da andre steder likevel. Men 10 åringen trenger ikke se 18 års filmene da. Skjønn og sunn fornuft.

Og ja, i mange tilfeller kan det jo være greit å ha sett filmen eller se med dem, om de er redde av seg.

men da kan vi legge ned alle aldersgrenser da?? alkohol, seksuell lavalder, bilkjøring og?  jeg mener at når aldergrenser er satt så bør man prøve å holde dem. og at det er grunner for det. 

Hva da med andre regler i samfunnet???

Men hvis du er regelrytter så anbefaler jeg deg å lære deg reglene, blir enklere da. Hun har lov til å se filmer med 12 års grense fra hun er 9 i følge med voksne. 3 år under satt aldersgrense i følge med voksne. 

Når det gjelder 8 åringe er det jo bare å prøve seg fram. Du ser vel om h'n blir redd, og da stopper dere evt?

8 åringen er egentlig enda mer lettskremt enn meg så det vil nok begrenses  både av meg og han.... vi har fremdeles  til gode å se en vanlig "åpen for alle" på kino i sin helhet.... så det tenker jeg er lenge til!

og ja for meg er det aktuelt fordi jeg ser at hun her frøkna har "en gang=alltid" som motto og det blir bare krangel når man må skjerpe regler....

Skrevet

men da kan vi legge ned alle aldersgrenser da?? alkohol, seksuell lavalder, bilkjøring og?  jeg mener at når aldergrenser er satt så bør man prøve å holde dem. og at det er grunner for det. 

Hva da med andre regler i samfunnet???

8 åringen er egentlig enda mer lettskremt enn meg så det vil nok begrenses  både av meg og han.... vi har fremdeles  til gode å se en vanlig "åpen for alle" på kino i sin helhet.... så det tenker jeg er lenge til!

og ja for meg er det aktuelt fordi jeg ser at hun her frøkna har "en gang=alltid" som motto og det blir bare krangel når man må skjerpe regler....

Her er det virkelig du som må gå i deg selv og få litt realitetsans på plass. Du sammenlikner aldersgrense på filmer, som du forresten ikke kan og har nektet din datter urettmessig å se filmer, med andre regler?

Og igjen, her er du på viddene. Tror du folk flest overholder 18/21 års grense for alkohol og aldersgrense for seksuell lavalder?

Kjøre bil kan man ikke før man har førerkort og det får man ikke før man er 18, blir liksom noe helt annet.

Sliter du litt generelt med sosiale koder og slikt?

Skrevet

Nå satte jeg det litt på spissen, men jeg skal jo fronte noe for ungene mine når det gjelder regler tenker jeg da... Når man aktivt viser at aldergrenser på film bare er et tall på coveret som man overser så viser det jo at man er villig til å bryte regler.

Da vil det bli lettere for tenåringen å si at det ikke er så nøye med de andre grensene heller.

Bil kan man såvidt meg bekjent sette seg inn i og kjøre uten ha fått førerkort.

vil ikke si at jeg sliter med sosiale koder, men jeg er nok litt sær og liker å ha klare regler som ikke kan skli ut, dvs at har jeg en regel nå for en grense som er satt for 12 år og  ikke holder den,  så kan det videreføres til grenser for 13, 15, 18 år osv.

men jeg endrer mening om jeg får gode argumenter.... og har "alle" i klassen sett den (jeg er den sære mammaen som spør ut og sjekker slik utalelser med foreldrene) så blir det nok film her og....

har  gitt meg på andre grenser jeg har satt før jeg... nå var jeg bare nysgjerrig på hva andre tenkte om filmgrenser...

Skrevet

Nå satte jeg det litt på spissen, men jeg skal jo fronte noe for ungene mine når det gjelder regler tenker jeg da... Når man aktivt viser at aldergrenser på film bare er et tall på coveret som man overser så viser det jo at man er villig til å bryte regler.

Da vil det bli lettere for tenåringen å si at det ikke er så nøye med de andre grensene heller.

Bil kan man såvidt meg bekjent sette seg inn i og kjøre uten ha fått førerkort.

vil ikke si at jeg sliter med sosiale koder, men jeg er nok litt sær og liker å ha klare regler som ikke kan skli ut, dvs at har jeg en regel nå for en grense som er satt for 12 år og  ikke holder den,  så kan det videreføres til grenser for 13, 15, 18 år osv.

men jeg endrer mening om jeg får gode argumenter.... og har "alle" i klassen sett den (jeg er den sære mammaen som spør ut og sjekker slik utalelser med foreldrene) så blir det nok film her og....

har  gitt meg på andre grenser jeg har satt før jeg... nå var jeg bare nysgjerrig på hva andre tenkte om filmgrenser...

Men du har fortsatt ikke tatt til deg at hun har LOV til å se filmen nå? Sammen med voksen?

Du er mer enn bare sær. For dine barns skyld bør du gå litt i deg selv altså.

Skrevet

Film nr 1 og 2 er absolutt ikke skumle filmer 😊 Jeg vet om 6-7 åringer som ser de filmene.

Her er du treig. Ta en ettermiddag med den første filmen, dere to. Spis noe popcorn og kos dere. Virkelig gode filmer!

Anonymous poster hash: 9f2e1...c18

Skrevet

joda, tar argumentene til meg.  og det var jo litt derfor jeg slengte det ut her da... er jo instant gapestokk/tilbakemelding stort sett her...

må omvende den  nesten like sære faren...

og så må jeg manne meg opp og finne puten. (jeg likte ikke bok nr 1, har ikke resten).

og en ledig dag hvor lillebror sendes på dør.

så det blir ikke i kveld....

men sær og sta er og blir jeg.... og spontan bare jeg får tenkt meg om....

Skrevet

Vår på 8-åring (fyller 9 i år) har sett 1-6... Så sammen med ham, på dagtid, snakket litt sammen underveis i filmene osv. Fikk helt fint. Skal snart se siste også.

Anonymous poster hash: 81866...0b9

Skrevet

Du er bare veldig sær! Du har i tillegg ikke peiling på aldersgrensene.

Skrevet

sønnen min er 4, og ser gjerne harry potter 1 sammens med meg,den er ikke skummel, ser også disney filmer med 7 og 10 års grense ,kommer jo an på hva barnet tåler også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...