Gå til innhold

Hva er et must i nytt kjøkken og hva bør je styre unna?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi holder på å bygge hus, og kjøkkenet er nok det rommet vi har investert mest tid (og penger!) i. Det blir flere tiår til vi skal pusse opp, og det er viktig at løsninger vi velger fungerer både nå og i fremtiden. Jeg er veldig glad i å lage mat, og å bake, og kommer til å bruke mye tid på kjøkkenet.

Vi har for eksempelt valgt to "le mans karuseller", én hvor vi skal ha kasseroller og stekepanner, og én hvor jeg skal ha alt av kakeformer, brødformer og bakeboller. Da slipper jeg å ligge på alle fire og lete etter ting bakerst i skapet.

Jeg har også valgt å ha et sjalusiskap i enden av den ene benken, og der skal jeg ha kjøkkenmaskin/mikser og stavmikser ståande. Da blir det bare å dra opp sjalusidøren og dra kjøkkenmaskinen en halvmeter, så står den klar på benken. :)

Vi har valgt en type vask (kumme) som mannen min er vant med fram hjemlandet sitt (England), en såkalt "Belfast sink". Da har vi god plass til oppvask. I tillegg har vi valgt å IKKE ha søppelsorteringen under vasken, men i skapet rett ved siden av. Ofte har man jo behov for å kaste ting i søpla/plast/glass mens man holder på med noe i vasken. Da slipper man å flytte seg bort fra vasken for å åpne døra til søpla.

Ellers så har vi tegnet alt slik at det skal bli mest mulig praktisk. Skuffene til middagstallerkener og skåler er for eksempel rett ved oppvaskmaskinen, så det blir lett å tømme den.

Anonymous poster hash: 1b1d5...1bb

Vi holder på å bygge hus, og kjøkkenet er nok det rommet vi har investert mest tid (og penger!) i. Det blir flere tiår til vi skal pusse opp, og det er viktig at løsninger vi velger fungerer både nå og i fremtiden. Jeg er veldig glad i å lage mat, og å bake, og kommer til å bruke mye tid på kjøkkenet.

Vi har for eksempelt valgt to "le mans karuseller", én hvor vi skal ha kasseroller og stekepanner, og én hvor jeg skal ha alt av kakeformer, brødformer og bakeboller. Da slipper jeg å ligge på alle fire og lete etter ting bakerst i skapet.

Jeg har også valgt å ha et sjalusiskap i enden av den ene benken, og der skal jeg ha kjøkkenmaskin/mikser og stavmikser ståande. Da blir det bare å dra opp sjalusidøren og dra kjøkkenmaskinen en halvmeter, så står den klar på benken. :)

Vi har valgt en type vask (kumme) som mannen min er vant med fram hjemlandet sitt (England), en såkalt "Belfast sink". Da har vi god plass til oppvask. I tillegg har vi valgt å IKKE ha søppelsorteringen under vasken, men i skapet rett ved siden av. Ofte har man jo behov for å kaste ting i søpla/plast/glass mens man holder på med noe i vasken. Da slipper man å flytte seg bort fra vasken for å åpne døra til søpla.

Ellers så har vi tegnet alt slik at det skal bli mest mulig praktisk. Skuffene til middagstallerkener og skåler er for eksempel rett ved oppvaskmaskinen, så det blir lett å tømme den.

Hva har dere under vasken når det ikke er søppelskap?

Anonymous poster hash: 5cecd...b47

Annonse

Vi skal bygge om kjøkken og begynner å bli enige om hvordan det skal bli. Det vi er mest enige om er ett stort skyvedørsskap med flyttbare hyller i. Slik at skapet enkelt enkelt kan tilpasses nye løsninger. Fryktelig kjedelig nå som vi må enevende halve kjøkkenet for å få plass til en ny kjøkkenmaskin osv.

Vi har sett på ulike løsninger på dette, men er ikke helt enige om hvem og hva. Vi har ikke dårlig tid, så stresser ikke for mye å finne hvem vi vil ha enda. Det viktigste er at vi kan få mange ulike løsninger i skapet, enkelt å forsandre og at det fungerer til hva som skal være i det.

Begge dørene blir nok med tavle og magnet siden kjøleskapet skal være innebygd. Vi trenger god plass til p henge opp lapper, skrive opp ting og tang. På denne måten kan vi få vekk endel av rotet som er rundt omkring på kjøkkenet nå samtidig som ungene og barnebarnet kan tegne og kose seg mens vi lager mat.

Også skal jeg ha stor oppvaskkum. Den skal ha plass til en stekeplate, fryktelig irriterende med de det ikke går ann å vaske slikt i.

Skap skal være fra topp til bunn. Noen steder kun under, men jeg vil ikke ha skap der det samler seg støv og fett på. Jeg syns kanskje det ser finest ut når det ikke er til topp, men jeg vet at jeg er utrolig dårlig til å vaske der ofte. Og med begynnende sviktende ledd så vil jeg slippe ting å vaske og skrubbe.

Skap til å dra ut og skuffer vil jeg ha flest mulige steder utenom skyvedørene. Det blir fort bare rot og glemmer ting som står innerst i skap, så jeg vil ha skap jeg kan dra ut slik at jeg lett kommer til alt og plassen blir bedre utnyttet.

Skuffer i ulike str syns jeg er bedre under benken enn skap.

Anonymous poster hash: 3be79...fe6

Stekeovn høyt oppe. Oppvaskmaskin kan også med fordel plasseres oppå benketopp om mulig.

Stor vask! Standardvasker er latterlig små og upraktiske.

Ikke ha overskap over kjøkkenbenk der du kan unngå det. Det blir klaustrofobisk og får rommet til å virke mye mindre.

Dersom du bruker mye kokende vann (til te, pasta, osv) er det lurt å investere i ekstra kran som gir kokende vann. Ganske standard i England ihvertfall.

Avtrekksvifte som stikker ut over komfyr er avleggs. Mange nok som har skallet i den. Finn alternative løsninger som ikke bygger ned/ut.

Mange dype skuffer, minimalt med skap.

Tenk utradisjonelt. Mange nordmenn er så fastkjørte i tradisjonelle kjøkkenoppsett at de er blinde for hva som faktisk går an. Bygg et kjøkken som fyller dine behov!

Anonymous poster hash: 9428f...a75

Nok plass til å få alt av retur/søppel inni skuffer eller skap. Altså restavfall, papp/papir, plast, flasker, glass/metall, spesialavfall, mat osv.

Og skulle jeg pusset opp på nytt ville jeg ikke valgt innebygd kjøleskap. Det er mindre enn frittstående og er bare prakk syns jeg.

Anonymous poster hash: 6b3d5...450

Har en del å fundere på ser jeg. Kjøkkenet vi har i dag er eldgammelt uten oppvaskmaskin og med vasken for seg selv i et hjørne og konfyren frittstående for seg selv. Blir nok veldig dyrt med alt elektrisk og rørlegging.Bare jeg får oppvaskmaskin er jeg evig fornøyd. Usikker på om vi skal ha integrert eller frittstående komfyr og kjøleskap. Skal ikke ha ovn og koketopp hver for seg.

Anonymous poster hash: 394f2...850

Hva har dere under vasken når det ikke er søppelskap? Anonymous poster hash: 5cecd...b47

To små hyller der vi skal ha kluter og håndklær.

Den store vasken gjør det umulig å ha avfallet under, og siden det var viktig for mannen å ha en slik Belfast sink, så blir det slik. :)

Bygde nytt kjøkken i sommer og er helt vanvittig fornøyd med trekk-ut krana og 80 cm platetopp! Deiiilig.

Har også noen kurver pã veggen med frukt, brød, krydderurter, grytekluter osv. som jeg liker. Fra Ikea.

Annonse

Stekeovn høyt oppe. Oppvaskmaskin kan også med fordel plasseres oppå benketopp om mulig.

Stor vask! Standardvasker er latterlig små og upraktiske.

Ikke ha overskap over kjøkkenbenk der du kan unngå det. Det blir klaustrofobisk og får rommet til å virke mye mindre.

Dersom du bruker mye kokende vann (til te, pasta, osv) er det lurt å investere i ekstra kran som gir kokende vann. Ganske standard i England ihvertfall.

Avtrekksvifte som stikker ut over komfyr er avleggs. Mange nok som har skallet i den. Finn alternative løsninger som ikke bygger ned/ut.

Mange dype skuffer, minimalt med skap.

Tenk utradisjonelt. Mange nordmenn er så fastkjørte i tradisjonelle kjøkkenoppsett at de er blinde for hva som faktisk går an. Bygg et kjøkken som fyller dine behov!

Anonymous poster hash: 9428f...a75

Kokekran er helt supert. Trenger ikke ekstra kran, men integrert i den vanlige :)

Anonymous poster hash: 2381d...d7a

kjøkkenmaskinskap, sånn som du bare vipper opp. Litt enklere enn å flytte den opp fra ei skuff, eller ha den stående på benken.

avtrekksvifte over ovn som du trekker ut.

Vi har valg å ha kjøkkenøy siden vi hadde plass til det. Veldig praktisk.

Hylle til kokebøker

Karusell i hjørneskap til kasseroller

Takhøye skap.

Anonymous poster hash: 2e2d5...6a7

Kokekran er helt supert. Trenger ikke ekstra kran, men integrert i den vanlige :)

Hvordan funker det i forhold til barn, barnesikring? Ser for meg at sånn kran er skummelt i forhold til barn

Skuff til søppel, ikke skap. Mye mer oversiktlig.

Mest mulig skuffer egentlig!

Trekk ut-kran er kjekt.

Sittebenk av skap.

Godt med stikkontakter. Jeg ville hatt en slik stav man kan trekke opp med flere stikk i.

Anonymous poster hash: 6ff9e...635

Hvordan funker det i forhold til barn, barnesikring? Ser for meg at sånn kran er skummelt i forhold til barn

Det er barnesikkring :)

Den jeg har må du ta delen for kokeren to ganger ned mens du vrir den til høyre på gang to.

Vi byttet kjøkken i fjor sommer og disse valgene er vi veldig fornøyde med:

Kun skuffer i underskapene . Unntaket er hjerneskapene, der er der karuseller.

Flere høye skuffer med plass til store matbeholdere, gryter osv.

God plass til all resirkulering(vi er late og gidder ikke å gå ut i papirkurven osv stadig vekk)

Stor skuff under vasken der vi har rest- og bioavfall og skittentøyskurv.

Uttrekkbar kran på vasken (som mannen mente vi aldri kom til å bruke)

Masse benkeplate!

Festet overskapene så langt oppi taket som vi fikk dem om listet igjen mellomrommet.

Vi utvidet også kjøkkenet og fikk mindre stue, så nå har vi stort spisebord på kjøkkenet og ingen spisestue.

Ting jeg skulle ønske vi hadde gjort:

Sjalusiskap til kjøkkenmaskiner, som en nevnte over her.

Bygd inn microbølgerovnen(hadde planlagt det, men ble glemt da kjøkkenet ble satt opp)

Flere stikkontakter siden vi har så mye benkeplass.

Anonymous poster hash: 094ba...d2b

Men hvis søpla er ved siden av må man jo uansett flytte seg for å få kastet det dit?

Anonymous poster hash: 10f52...d23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...