Gå til innhold

Noen som har peiling på om flere banker kan ha pant i samme bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bolig lån hos DNB på 1690000. Leiligheten min er taksert til 2,6, altså jeg har sikkerhet på 910 000.

Jeg mistet jobben for 1 år siden, og får dagpenger fra NAV. Jeg har forbruks og kredittgjeld på 195 000, tatt opp for 3 år siden. I tillegg har jeg studielån på ca 80 000 og billån på 196 000 (forsøker å få solgt bilen)

Jeg har vært hos DNB og spurt om refinansiering, men får ikke det pga for lav inntekt samt at jeg er arbeidsledig. De kunne gjøre det hvis min samboer kjøpte seg inn i leiligheten og stod ansvarlig på hele lånet sammen med meg. Dette ville han ikke. Det var ikke mulig å kun stå som medĺåntaker på de 195 000 som skulle tas opp.

Vet dere om det finnes andre banker som kan ta sikkerhet i leiligheten min selv om boliglånet mitt står i dnb, slik at jeg kunne søkt om disse 195 000 i en annen bank med min samboer som medsøker?

Eller kan ikke andre banker ta sikkerhet i leiligheten så lenge DNB har sikkerhet for boliglånet jeg har hos de?

Jeg har så utrolig lyst å ordne opp i økonomien min. Å selge leiligheten for å betale kreditt og forbruksgjelden er ikke særlig økonomisk med tanke på at jeg har avdragsfrihet og kun betaler 3400 kr i mnd. Selger jeg kommer jeg meg ikke inn på boligmarked igjen og må ut med gjerne 3 ganger så mye i mnd i leie.

Anonymous poster hash: ae765...7ab

Fortsetter under...

Skrevet

Tror f.eks bank2 eller lignende kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: d5a25...6a8

Skrevet

Det går an ja.

Anonymous poster hash: 3ec99...984

Skrevet

Det komme j helt an på hvor stor pant banken har i leiligheten din det.

Som regel tinglyses det pant som er større enn lånet. Hva leiligheten din er taksert eller verdivurdering til er i så måte litt underordnet.

Banken din kan f.eks ha tillyst pant på 2,5 mill selv om lånet ditt er 1,7 nå.

Hvis det allerede er tinglyst høy pant i forhold til verdivurderingen så vil du sannsynligvis ikke kunne få lån andre steder. Så sjekk hvilken pant som er tinglyst

Anonymous poster hash: 52826...186

Skrevet

Gå til en annen bank og be om en vurdering , det kan godt hende feks Sparebank1 er villig til å hjelpe deg/dere. Ta kontakt med et par ulike banker å se, det verste som skjer er et nei. Jeg hadde forsøkt en slik løsning først, i stedet for bank2 eller lignende. Det bør være mulig å refinansiere kredittkortgjelden inn i huslån. Om du har samboer så er det jo ikke dumt av han å kjøpe seg inn heller. Men om han ikke vil burde det fortsatt være mulig å få ordnet dette på en grei måte

Skrevet

Send søknad om refinansiering på www.penger.no

Anonymous poster hash: 0467e...07a

Annonse

Skrevet

Pantedokumentet er på 2.150.000 (det var det jeg kjøpte leiligheten for)

Grunnen til at jeg ikke har vært i andre banker for å høre om jeg kunne flyttet boliglånet og refinansiert samtidig, er fordi jeg er arbeidsledig. Får man flyttet lån da? :-/

Tusen takk for tips, det er jo rett det som blir sagt her, det verste man kan få er et nei, så det er jo ikke farlig akkurat å sjekke rundt.

Husbanken og NAV kan vel neppe hjelpe meg siden jeg har en samboer som tjener greit, regner jeg med?

Anonymous poster hash: ae765...7ab

Skrevet

Jeg tror at med så mye gjeld utenom hadde jeg solgt og startet på nytt. Jeg skjønner at det ikke er bare bare altså.

Men du blir jo sittende med en litt ek, samt at du må jo få mange tusen til overs i mnd. når du slipper betale på lån til nesten 500 000 kr.?

Kanskje samboeren vil kjøpe noe med deg da så kommer dere dere nok ut på boligmarkedet sammen.

Jeg forsøkte en gang å få et lite lån når jeg var sykmeldt. Men ble avvist pga. det. Så det er nok ikke så lett når du er arbeidsledig nei.

Lykke til! Bra du vil ordne opp!

Anonymous poster hash: d4ef6...84a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...