Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Hvor krevende er oppussing av hus? Mener totalrenovering. - ny takstein - drenering - helrenovering av 2 (kanskje 3, på sikt) bad - maling - legge gulv - bygge terrasse - skifte alle vinduene i huset - bygge 2 nye inngangspartier Dette er mye jobb. Jeg sliter psykisk, har angst/depresjon (PTSD) og tenker at det antakeligvis ikke er noe jeg bør begi meg ut på? Mannen min er ingen "handyman" som kan alt, han er ikke snekker eller rørlegger, vi har ingen kunnskap om noe som helst hva angår oppussing - annet enn maling og legging av gulv Best å kjøpe noe helt annet, til en dyrere penge? Hvor krevende, mentalt, er oppussing? Erfaringer med det og dårlig psykisk helse? Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Tror jeg har mental helse på gjennomsnittet men har vært mye frustrert og oppgitt gjennom oppussingsperioder. Krangling med mannen, følelsen av rot og kaos i hjemmet og frustrasjon over håndtverkere som ikke holder tidsplanen. Kan ikke noe om dine diagnoser, men om du ikke klarer å stenge ute uorden og rot vil jeg nok ikke anbefale så mye oppussing. Vi gjorde mye selv og tok ting etter lommeboka så det pågikk over flere år. Men om dere har økonomi til å leie inn folk å ta alt samtidig er det nok mer overkommelig for da er det bare for en kort tidsavgrenset periode. Anonymous poster hash: 743de...349
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Har ikke erfaring med det, men mye vil jo avhenge av hvor strukturert dere er selv, og ikke minst om dere skal gjøre mye av det selv. Hvis dere ikke er særlig handy av dere så vil jeg tro at det ikke er så mye annet enn å male og legge gulv som dere kan gjøre selv av det du nevner? Skal dere har folk til å gjøre jobben er det viktig å være strukturert slik at dere har planlagt ting godt nok på forhånd, tar valg om farger, materialer osv. når dere har det rolig. Vær veldig ryddig med papirer, lag perm(er) med alle opplysninger for hvert arbeidsområde, kontaktpersoner, kontrakter, osv. Hvis du og mannen bruker tid på forhånd til planleggingen, innhenting av anbud osv. da tror jeg dere kan få det til uten altfor mye stress. Vurder også om dere skal ta disse tingene i perioder, slik at du kan hente deg litt inn mellom periodene, eller om det er bedre å ta mest mulig på en gang. Men et annet viktig punkt er jo det økonomiske. Har dere penger til denne oppussingen? Hvor mye vil oppussing koste sammenlignet med å kjøpe et nytt med høyere standard? Uansett - lykke til Anonymous poster hash: 38e8d...4a3
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Har ikke erfaring med det, men mye vil jo avhenge av hvor strukturert dere er selv, og ikke minst om dere skal gjøre mye av det selv. Hvis dere ikke er særlig handy av dere så vil jeg tro at det ikke er så mye annet enn å male og legge gulv som dere kan gjøre selv av det du nevner? Skal dere har folk til å gjøre jobben er det viktig å være strukturert slik at dere har planlagt ting godt nok på forhånd, tar valg om farger, materialer osv. når dere har det rolig. Vær veldig ryddig med papirer, lag perm(er) med alle opplysninger for hvert arbeidsområde, kontaktpersoner, kontrakter, osv. Hvis du og mannen bruker tid på forhånd til planleggingen, innhenting av anbud osv. da tror jeg dere kan få det til uten altfor mye stress. Vurder også om dere skal ta disse tingene i perioder, slik at du kan hente deg litt inn mellom periodene, eller om det er bedre å ta mest mulig på en gang. Men et annet viktig punkt er jo det økonomiske. Har dere penger til denne oppussingen? Hvor mye vil oppussing koste sammenlignet med å kjøpe et nytt med høyere standard? Uansett - lykke til Anonymous poster hash: 38e8d...4a3 Ja, viktig spørsmål. Greia er at vi ikke vet takst på huset, enda. Huset har potensiale, og noen ganger tenker jeg at vår eneste mulighet er å kjøpe det billig (for under 1 mill), og så pusse opp litt overfladisk, få ny vurdering fra banken og ev. høyere lån som vi kan bruke på oppussing. Vi kan kjøpe det godt under takst, uansett hva taksten blir, jeg har ikke tatt opp lån før. Vi leier leilighet for tiden, men det er for lite for oss så må få et større sted... Jeg vet ikke hva vi kan få i lån engang, men om vi skal låne 2 mill og bruke 1 mill på oppussing, eller om vi skal kjøpe et OK hus til 2 mill blir det nok ett fett.. hmm.. Og vi vet jo ikke om det kommer overraskelser! Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Ja, viktig spørsmål. Greia er at vi ikke vet takst på huset, enda. Huset har potensiale, og noen ganger tenker jeg at vår eneste mulighet er å kjøpe det billig (for under 1 mill), og så pusse opp litt overfladisk, få ny vurdering fra banken og ev. høyere lån som vi kan bruke på oppussing. Vi kan kjøpe det godt under takst, uansett hva taksten blir, jeg har ikke tatt opp lån før. Vi leier leilighet for tiden, men det er for lite for oss så må få et større sted... Jeg vet ikke hva vi kan få i lån engang, men om vi skal låne 2 mill og bruke 1 mill på oppussing, eller om vi skal kjøpe et OK hus til 2 mill blir det nok ett fett.. hmm.. Og vi vet jo ikke om det kommer overraskelser! Anonymous poster hash: 0ea72...f37 Her ville jeg bedt om utvidet tilstandsrapport før jeg la inn bud! Ta med snekker på visning eventuelt, som kan si noe om sannsynlighet for råte/vannskader, og vurdere huset. Det farligste er om det er setningsskader i grunnmur, og evt råte i bærende konstruksjon. Dette vil være veldig dyrt å utbedre. Drenere, bytte dør/vinduer, bad og kjøkken er også dyrt. Det spørs om det ikke lønner seg å kjøpe et hus med bedre stand....Og ja..det er en mental påpkjenning å pusse opp! Man føler man aldri strekker helt til... men så er det man ikke kan gjøre noen ting med som ville veid tyngst for meg...beliggenhet, beliggenghet, beliggenhet Anonymous poster hash: b756f...7cb
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 Oppussing i den skalaen du beskriver er utrolig krevende, både fysisk og mentalt. Spesielt om man ikke har særlig erfaring/kunnskap og skal gjøre mye selv fra scratch. Det er lett å gå på en smell i et slikt prosjekt for personer helt uten helsemessige utfordringer. Tenk dere i tilfelle godt om og legg gode planer for gjennomføringen før dere setter i gang. Anonymous poster hash: ae56b...86c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #7 Skrevet 20. februar 2017 Her lukter jeg Sinnasnekkern lang vei! Anonymous poster hash: 19675...eed
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #8 Skrevet 20. februar 2017 Her ville jeg bedt om utvidet tilstandsrapport før jeg la inn bud! Ta med snekker på visning eventuelt, som kan si noe om sannsynlighet for råte/vannskader, og vurdere huset. Det farligste er om det er setningsskader i grunnmur, og evt råte i bærende konstruksjon. Dette vil være veldig dyrt å utbedre. Drenere, bytte dør/vinduer, bad og kjøkken er også dyrt. Det spørs om det ikke lønner seg å kjøpe et hus med bedre stand....Og ja..det er en mental påpkjenning å pusse opp! Man føler man aldri strekker helt til... men så er det man ikke kan gjøre noen ting med som ville veid tyngst for meg...beliggenhet, beliggenghet, beliggenhet Anonymous poster hash: b756f...7cb Det er et privatsalg innen familien, så vi trenger ikke å legge inn bud. Men det var smart det med proffe som kan se på boligen. Det er et ganske fuktig hus.. mye som må gjøres. Beliggenheten er god. For småbarnsfamilier. 1 min til skole/bhg. 10 min til tog. Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #9 Skrevet 20. februar 2017 Oppussing i den skalaen du beskriver er utrolig krevende, både fysisk og mentalt. Spesielt om man ikke har særlig erfaring/kunnskap og skal gjøre mye selv fra scratch. Det er lett å gå på en smell i et slikt prosjekt for personer helt uten helsemessige utfordringer. Tenk dere i tilfelle godt om og legg gode planer for gjennomføringen før dere setter i gang. Anonymous poster hash: ae56b...86c Vi kan få litt hjelp, men ikke mye. Annet enn det vi eventuelt betaler for. Men det bli dyrt å sette bort all jobben... Ja, jeg kjenner det frister å kjøpe noe annet, men vet ikke helt. Vært og sett på det, og det er så vanskelig å se for seg et potensiale, det er et dødsbo så er ting overalt... Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #10 Skrevet 20. februar 2017 Her lukter jeg Sinnasnekkern lang vei! Anonymous poster hash: 19675...eed Det kan du ha rett i Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Admin Skrevet 20. februar 2017 #11 Skrevet 20. februar 2017 Det ødela forholdet mitt og gjore meg enda mer deprimert enn jeg allerede var. Følte alltid skyld, greide aldri slappe av som gjorde angsten verre. Dro mye bort fordi det alltid var jævlig hjemme.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #12 Skrevet 20. februar 2017 Det ødela forholdet mitt og gjore meg enda mer deprimert enn jeg allerede var. Følte alltid skyld, greide aldri slappe av som gjorde angsten verre. Dro mye bort fordi det alltid var jævlig hjemme.Huff! Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Anyne Skrevet 20. februar 2017 #13 Skrevet 20. februar 2017 Det krever MYE! Mannen min er handy og kan gjøre det meste selv, han er en racer og står på uten å surmule/klage. Jeg kan også en del men blir drittlei av å leve oppi det og av å alltid ha noe man burde/skulle gjort. Jeg hadde glatt styrt unna! Hver kveld og helg så ser du på det som må gjøres og når du endelig er ferdig med det ene så kan du bare begynne rett på det andre.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #14 Skrevet 20. februar 2017 Det krever MYE! Mannen min er handy og kan gjøre det meste selv, han er en racer og står på uten å surmule/klage. Jeg kan også en del men blir drittlei av å leve oppi det og av å alltid ha noe man burde/skulle gjort. Jeg hadde glatt styrt unna! Hver kveld og helg så ser du på det som må gjøres og når du endelig er ferdig med det ene så kan du bare begynne rett på det andre. Overhodet ikke givende å se at det blir fint? Anonymous poster hash: 0ea72...f37
Gjest Skrevet 20. februar 2017 #15 Skrevet 20. februar 2017 Innlegg er moderert grunnet dobbelpost. Mod K. Taylor
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #16 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har ptsd og en mann som verken er handy eller prøver å ta tak i ting. Og det er frustrerende!! Bare det å skulle male kjellerstua tok seks mnd. Jeg orker periodevis en del, andre perioder så og si ikke noe. Samboeren har gjort svært lite. Så jeg er glad for at vi ikke trenger å begi oss ut på noen store prosjekter (tross et hus fra -79, som stort sett kun er vedlikeholdt). Anonymous poster hash: 29695...43f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå