Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #1 Skrevet 19. februar 2017 Jeg har pådratt meg mange fine orkideer (phalaenopsis og aphrodite) og prøver å gjøre alt rett denne gangen - jeg har myrdet mange i mitt liv... Dermed har jeg noen spørsmål. Etter alle kunstens regler gjør jeg nå vanning hver uke, der jeg "drukner" dem og lar vannet bli stående litt, til barkbitene er godt gjennombløte. Så slår jeg vannet ut og vanner ikke mer før om 7-8 dager. Jeg har også fått tak i orkidénæring og har hatt dette i vannet de to siste gangene. MEN: Der er 6 stk, jeg fikk alle for 3 måneder siden. Kun én av dem har fortsatt litt blomster igjen. Har jeg gjort det feil? Eller går de inn i "hvileperioden" sin etter å ha blomstret en stund? Bør jeg klippe ned de blomsterløse stilkene nå mens jeg venter på nye knopper? Bør jeg fortsette å gi gjødning, eller gi det sjeldnere (på pakken står det at man ikke gir like mye i hvileperioden)? Fra butikken ble noen av dem levert med en oasis under potta (dvs mellom potta og potteskjuleren). Jeg har latt dem ligge der, men begynner å tro at det er dumt - den eneste som mangler oasis er den som fortsatt har blomster! De står i samme lysforhold, i vindu mot samme retning, men to av dem er nærmere en varmekilde enn de andre. Er dette bra eller dårlig? (Den ene som sto varmt beholdt nemlig også blomstene lenge... Tilfeldig?) Alle har gjennomskinnelige potteskjulere i glass og får lys til rota. Alle sammen har også faste, friske grønne blader, så de ser ut til å være i live og ha robustitet. Men jeg vil så gjerne få nye knopper! Takknemlig for hjelp. Bill Mrk "ikke akkurat grønne fingre"... Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #2 Skrevet 19. februar 2017 Du er jo bare sååå søt, da! Skriver langt innlegg av omsorg for orkideene dine kl. 4 på natta Jeg venter ofte litt med å kutte ned stilkene, men tror det sies at man skal klippe blomsterstilkene rett over det andre eller tredje øyet på stilken. Når de ikke blomstrer så trenger de ikke like ofte gjødning. Noen sa til meg en gang i måneden, da, men husker ikke hvem som sa det Jeg har aldri brukt oasis, men orkideer er vel opprinnelig planter som liker luft med høyere luftfuktighet, så kanskje er den med på å gjøre det enda bedre for den planten som fortsatt blomstrer? Jeg vet ikke. Har som sagt ikke hatt oasis under mine. Det er normalt at de tar seg en hvileperiode etter at de har blomstret. Hvor lenge den varer synes jeg varierer, og det kan også variere litt fra gang til gang og fra plante til plante. Nå skal jeg være den første som innrømmer at jeg nok ikke er den som gir orkideene mine best pleie. Men av en eller annen grunn så kommer de igjen og igjen med blomster. De jeg har nå har vært med meg i, tja, de to yngste er et år, de andre er fra 3 til 12-13 år. De kommer alltid med nye blomster. Noen ganger har det skjedd bare etter en måned igjen, andre ganger kan det ta 6-9 måneder. Jeg finner ikke helt logikken i hvordan de fungerer, men jeg stresser ikke med det. Det virker på meg som om de kommer raskere med blomster igjen hvis de får en tørkeperiode innimellom. Jeg har hatt orkideer som har stått i skygge, i solsteik, i trekk, lunt, varmt og kaldt. Jeg har perioder hvor de får vann etter boka (slik du gjør nå) og jeg har perioder hvor de får vann når jeg husker på det (og da kan det ta 1-2 måneder... huff ). Kommer da på det igjen fordi de grønne bladene blir slappe og ev. skrumper litt. Da er det nødhjelp, og så kommer de seg så fint igjen Gjødning gir jeg dem også veldig tilfeldig, nå har de ikke fått noe på over et halvt år. Bare to av mine står i gjennomsiktige potter. Jeg har orkideer som er kjøpt i blomsterbutikk og skal være ekstra god kvalitet på, og jeg har billigvarianter fra plantasjen og lignende steder. Jeg ser ikke noe særlig forskjell på dem. Eneste jeg passer på er at jeg kjøper orkideer med minst to blomsterstilker. Tja, jeg er vel egentlig ikke til så mye hjelp Poenget mitt er egentlig at jeg tror det ikke finnes noen fast fasit. Det eneste jeg har funnet ut helt sikkert med orkideene er at når de blomstrer så må de få vann ofte nok, da holder blomstene mye lenger. Er jeg nøye på det, da varer blomstene 3-6 måneder. Ene orkideen min har to ganger stått i 7-8 måneder med blomster. Og så har jeg vel kommet frem til at stekende sol ikke akkurat er en høydare, da blir bladene brent og de tørker veldig fort ut. Så om sommeren har jeg begynt å sette dem slik at de ikke får direkte sol på seg midt på dagen. Om det er noen trøst så fikk jeg i mange år ikke til orkideer. De blomstret aldri på nytt. Jeg vet virkelig ikke hva jeg har endret, men plutselig så fikk jeg det til. Nei, jeg skal finne senga, du får sikkert tryggere og klarere svar fra andre når morgenen kommer Med den viljen din så tror jeg du får det til, orkideene merker sikkert at du steller dem med kjærlighet Anonymous poster hash: 30630...758
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #3 Skrevet 19. februar 2017 Tipset jeg fikk fra en blomsterdekoratør, som hjalp for meg, er å sette orkideene sammen og ikke spredt utover huset. De liker hverandres oksygen eller noe sånt. Ellers prøver jeg å la de stå i vann nå og da til jeg ser at røttene er mørkegrønne og mettet, før jeg tar av vannet. Bruker ikke orkidegjødning. Anonymous poster hash: 62bc3...4f5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #4 Skrevet 19. februar 2017 Du er jo bare sååå søt, da! Skriver langt innlegg av omsorg for orkideene dine kl. 4 på natta Jeg venter ofte litt med å kutte ned stilkene, men tror det sies at man skal klippe blomsterstilkene rett over det andre eller tredje øyet på stilken. Når de ikke blomstrer så trenger de ikke like ofte gjødning. Noen sa til meg en gang i måneden, da, men husker ikke hvem som sa det Jeg har aldri brukt oasis, men orkideer er vel opprinnelig planter som liker luft med høyere luftfuktighet, så kanskje er den med på å gjøre det enda bedre for den planten som fortsatt blomstrer? Jeg vet ikke. Har som sagt ikke hatt oasis under mine. Det er normalt at de tar seg en hvileperiode etter at de har blomstret. Hvor lenge den varer synes jeg varierer, og det kan også variere litt fra gang til gang og fra plante til plante. Nå skal jeg være den første som innrømmer at jeg nok ikke er den som gir orkideene mine best pleie. Men av en eller annen grunn så kommer de igjen og igjen med blomster. De jeg har nå har vært med meg i, tja, de to yngste er et år, de andre er fra 3 til 12-13 år. De kommer alltid med nye blomster. Noen ganger har det skjedd bare etter en måned igjen, andre ganger kan det ta 6-9 måneder. Jeg finner ikke helt logikken i hvordan de fungerer, men jeg stresser ikke med det. Det virker på meg som om de kommer raskere med blomster igjen hvis de får en tørkeperiode innimellom. Jeg har hatt orkideer som har stått i skygge, i solsteik, i trekk, lunt, varmt og kaldt. Jeg har perioder hvor de får vann etter boka (slik du gjør nå) og jeg har perioder hvor de får vann når jeg husker på det (og da kan det ta 1-2 måneder... huff ). Kommer da på det igjen fordi de grønne bladene blir slappe og ev. skrumper litt. Da er det nødhjelp, og så kommer de seg så fint igjen Gjødning gir jeg dem også veldig tilfeldig, nå har de ikke fått noe på over et halvt år. Bare to av mine står i gjennomsiktige potter. Jeg har orkideer som er kjøpt i blomsterbutikk og skal være ekstra god kvalitet på, og jeg har billigvarianter fra plantasjen og lignende steder. Jeg ser ikke noe særlig forskjell på dem. Eneste jeg passer på er at jeg kjøper orkideer med minst to blomsterstilker. Tja, jeg er vel egentlig ikke til så mye hjelp Poenget mitt er egentlig at jeg tror det ikke finnes noen fast fasit. Det eneste jeg har funnet ut helt sikkert med orkideene er at når de blomstrer så må de få vann ofte nok, da holder blomstene mye lenger. Er jeg nøye på det, da varer blomstene 3-6 måneder. Ene orkideen min har to ganger stått i 7-8 måneder med blomster. Og så har jeg vel kommet frem til at stekende sol ikke akkurat er en høydare, da blir bladene brent og de tørker veldig fort ut. Så om sommeren har jeg begynt å sette dem slik at de ikke får direkte sol på seg midt på dagen. Om det er noen trøst så fikk jeg i mange år ikke til orkideer. De blomstret aldri på nytt. Jeg vet virkelig ikke hva jeg har endret, men plutselig så fikk jeg det til. Nei, jeg skal finne senga, du får sikkert tryggere og klarere svar fra andre når morgenen kommer Med den viljen din så tror jeg du får det til, orkideene merker sikkert at du steller dem med kjærlighet Anonymous poster hash: 30630...758 Argggh! Så egentlig sier du at hva som helst kan funke...?! Jeg som skulle være så flink denne gangen 😏 Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #5 Skrevet 19. februar 2017 Jeg kan ingenting om orkideer, så det er sagt. Men mamma er crazy orkidé lady, og hun har dem i vinduet, men med "plater" av noe slag nederst i vinduet slik at kun øverste del av planta får lys. Mener hun har sagt at røttene ikke tåler lys eller noe. Anonymous poster hash: 159b1...213
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #6 Skrevet 19. februar 2017 Jeg kan ingenting om orkideer, så det er sagt. Men mamma er crazy orkidé lady, og hun har dem i vinduet, men med "plater" av noe slag nederst i vinduet slik at kun øverste del av planta får lys. Mener hun har sagt at røttene ikke tåler lys eller noe. Anonymous poster hash: 159b1...213 Lys skal de ha, men ikke direkte sol, vel? Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #7 Skrevet 19. februar 2017 Du er jo bare sååå søt, da! Skriver langt innlegg av omsorg for orkideene dine kl. 4 på natta Jeg venter ofte litt med å kutte ned stilkene, men tror det sies at man skal klippe blomsterstilkene rett over det andre eller tredje øyet på stilken. Når de ikke blomstrer så trenger de ikke like ofte gjødning. Noen sa til meg en gang i måneden, da, men husker ikke hvem som sa det Jeg har aldri brukt oasis, men orkideer er vel opprinnelig planter som liker luft med høyere luftfuktighet, så kanskje er den med på å gjøre det enda bedre for den planten som fortsatt blomstrer? Jeg vet ikke. Har som sagt ikke hatt oasis under mine. Det er normalt at de tar seg en hvileperiode etter at de har blomstret. Hvor lenge den varer synes jeg varierer, og det kan også variere litt fra gang til gang og fra plante til plante. Nå skal jeg være den første som innrømmer at jeg nok ikke er den som gir orkideene mine best pleie. Men av en eller annen grunn så kommer de igjen og igjen med blomster. De jeg har nå har vært med meg i, tja, de to yngste er et år, de andre er fra 3 til 12-13 år. De kommer alltid med nye blomster. Noen ganger har det skjedd bare etter en måned igjen, andre ganger kan det ta 6-9 måneder. Jeg finner ikke helt logikken i hvordan de fungerer, men jeg stresser ikke med det. Det virker på meg som om de kommer raskere med blomster igjen hvis de får en tørkeperiode innimellom. Jeg har hatt orkideer som har stått i skygge, i solsteik, i trekk, lunt, varmt og kaldt. Jeg har perioder hvor de får vann etter boka (slik du gjør nå) og jeg har perioder hvor de får vann når jeg husker på det (og da kan det ta 1-2 måneder... huff ). Kommer da på det igjen fordi de grønne bladene blir slappe og ev. skrumper litt. Da er det nødhjelp, og så kommer de seg så fint igjen Gjødning gir jeg dem også veldig tilfeldig, nå har de ikke fått noe på over et halvt år. Bare to av mine står i gjennomsiktige potter. Jeg har orkideer som er kjøpt i blomsterbutikk og skal være ekstra god kvalitet på, og jeg har billigvarianter fra plantasjen og lignende steder. Jeg ser ikke noe særlig forskjell på dem. Eneste jeg passer på er at jeg kjøper orkideer med minst to blomsterstilker. Tja, jeg er vel egentlig ikke til så mye hjelp Poenget mitt er egentlig at jeg tror det ikke finnes noen fast fasit. Det eneste jeg har funnet ut helt sikkert med orkideene er at når de blomstrer så må de få vann ofte nok, da holder blomstene mye lenger. Er jeg nøye på det, da varer blomstene 3-6 måneder. Ene orkideen min har to ganger stått i 7-8 måneder med blomster. Og så har jeg vel kommet frem til at stekende sol ikke akkurat er en høydare, da blir bladene brent og de tørker veldig fort ut. Så om sommeren har jeg begynt å sette dem slik at de ikke får direkte sol på seg midt på dagen. Om det er noen trøst så fikk jeg i mange år ikke til orkideer. De blomstret aldri på nytt. Jeg vet virkelig ikke hva jeg har endret, men plutselig så fikk jeg det til. Nei, jeg skal finne senga, du får sikkert tryggere og klarere svar fra andre når morgenen kommer Med den viljen din så tror jeg du får det til, orkideene merker sikkert at du steller dem med kjærlighet Anonymous poster hash: 30630...758 Men hva gjør du med de mens de ikke har noen blomster, står de i vinduskarmen uansett? Eller kan man sette de bort, hva er best? Jeg synes det ser litt stusselig når de står der med bare pinner. Anonymous poster hash: 65bd3...793
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #8 Skrevet 19. februar 2017 Men hva gjør du med de mens de ikke har noen blomster, står de i vinduskarmen uansett? Eller kan man sette de bort, hva er best? Jeg synes det ser litt stusselig når de står der med bare pinner. Anonymous poster hash: 65bd3...793 Jeg kjøper slike pinner med kunstige orkideblomster på plantasjen som jeg setter oppi orkideene mine til de begynner å blomstre igjen😅 Fungerer utmerket! Anonymous poster hash: d5e06...902
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #9 Skrevet 19. februar 2017 Jeg kjøper slike pinner med kunstige orkideblomster på plantasjen som jeg setter oppi orkideene mine til de begynner å blomstre igjen😅 Fungerer utmerket! Anonymous poster hash: d5e06...902 Å din juksemaker pipelort! Kanskje det var en idé for meg og alle de ribbete pottene mine... Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #10 Skrevet 19. februar 2017 Jeg kjøper slike pinner med kunstige orkideblomster på plantasjen som jeg setter oppi orkideene mine til de begynner å blomstre igjen Fungerer utmerket! Anonymous poster hash: d5e06...902 Haha, det har jeg ikke sett Kanskje det er det jeg må skaffe meg Anonymous poster hash: 65bd3...793
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #11 Skrevet 19. februar 2017 Argggh! Så egentlig sier du at hva som helst kan funke...?! Jeg som skulle være så flink denne gangen Anonymous poster hash: 3d495...fc0 Hm, ja, det er vel egentlig det jeg sier Sorry Jeg har som sagt troen på det å gi dem en tørkeperiode etter en stund, det virker som om det setter igang en prosess når de så får vann igjen. Om det er innbildning eller ikke, det vet jeg dessverre ikke Virker som om de da kommer med ny blomsterstilk raskere. Og da lønner det seg å vanne dem regelmessig slik du gjør nå. Men hva gjør du med de mens de ikke har noen blomster, står de i vinduskarmen uansett? Eller kan man sette de bort, hva er best? Jeg synes det ser litt stusselig når de står der med bare pinner. Anonymous poster hash: 65bd3...793 Ikke jeg som kjøper slike fake blomster som en over nevner Jeg tar bort pinnene når de ikke har blomster lenger og jeg har klippet ned stilkene. Da ser det ikke fullt så tomt ut. Mulig det er noe i det en over her skriver også, at de liker å være litt samlet. Hvis du setter andre planter i nærheter av dem så ser de ikke så stusselige ut uten blomster. Anonymous poster hash: 30630...758
Himmel og hav Skrevet 19. februar 2017 #12 Skrevet 19. februar 2017 Ikke klipp ned stilkene med mindre de er tørre og døde. Nye grener og knopper vokser ofte ut fra de gamle stilkene. Mine orkideer trives best i vestvendte vinduer. Da får de mye lys men lite sol. Når de er avblomstret setter jeg dem på vaskerommet. De står fortsatt i vinduet, men har det kjøligere og får vann bare annenhver uke. Orkideer tåler ganske mye, men ikke for varmt og tørt.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #13 Skrevet 19. februar 2017 Jeg fyller opp potta full med vann og fyller opp igjen når den nærmer seg tom -dvs mine orkideer står alltid i vann. De blomstrer og trives som bare det! Kjempedeilig å bare vanne de en gang hver 3-4 uke, i tillegg til å bare fjerne døde blader og klippe litt på stilken ved behov. Tipset om å la de stå i vann var det en kollega av mamma som hadde fått av blomster-Finn -funker som bare det 😃 Anonymous poster hash: a4d48...7ca
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2017 #14 Skrevet 19. februar 2017 Ikke klipp ned stilkene med mindre de er tørre og døde. Nye grener og knopper vokser ofte ut fra de gamle stilkene. Mine orkideer trives best i vestvendte vinduer. Da får de mye lys men lite sol. Når de er avblomstret setter jeg dem på vaskerommet. De står fortsatt i vinduet, men har det kjøligere og får vann bare annenhver uke. Orkideer tåler ganske mye, men ikke for varmt og tørt. Når tar du dem frem fra vaskerommet da? Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Himmel og hav Skrevet 20. februar 2017 #15 Skrevet 20. februar 2017 Når tar du dem frem fra vaskerommet da? Anonymous poster hash: 3d495...fc0 Når de viser tegn til å få nye kvister/ knopper.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #16 Skrevet 20. februar 2017 Når de viser tegn til å få nye kvister/ knopper. Takk! Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #17 Skrevet 20. februar 2017 Moren min har drøssevis og alle står sammen og i samme vindu(karnapp) og det er nordøstvendt. Blomstrer som bare det. Selv dreper jeg de ofte.. har de i sørvindu, det er direkte sol på dagtid og ikke bra! Hold deg unna sørvendt vindu og du skal klare det så godt så! Moren min lar de stå i vann i en mnd, så tørr en mnd. Før tok hun et eggeglass vann i uka.. De blomstret og trivdes uansett! Så det skal mye til for å drepe de egentlig😂 Anonymous poster hash: c0e5e...c71
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2017 #18 Skrevet 20. februar 2017 Moren min har drøssevis og alle står sammen og i samme vindu(karnapp) og det er nordøstvendt. Blomstrer som bare det. Selv dreper jeg de ofte.. har de i sørvindu, det er direkte sol på dagtid og ikke bra! Hold deg unna sørvendt vindu og du skal klare det så godt så! Moren min lar de stå i vann i en mnd, så tørr en mnd. Før tok hun et eggeglass vann i uka.. De blomstret og trivdes uansett! Så det skal mye til for å drepe de egentlig😂 Anonymous poster hash: c0e5e...c71 Ja, jeg har altså klart det mange ganger... Men denne gangen skal det bli andre boller sa baker'n da han dreit i deigen! Anonymous poster hash: 3d495...fc0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2017 #19 Skrevet 18. april 2017 Hurra! Og takk! Jeg fulgte noen av rådene her, og da berget jeg blomstene på den som enda ikke var blitt vissen, har fått masse nye blomster på én, knopper på to andre, og alle er grønne og spretne i bladene, og setter nye blader midt inne i "kålen". Nå står de i vinduet på baksida for ikke å bli stekt, alle står samla, de får vann som ikke slåes ut igjen, gjødning hver 14.dag, og alle står i gjennomsiktige potter. Dette funker! Anonymkode: 8ffb2...bee
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #20 Skrevet 19. april 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Hurra! Og takk! Jeg fulgte noen av rådene her, og da berget jeg blomstene på den som enda ikke var blitt vissen, har fått masse nye blomster på én, knopper på to andre, og alle er grønne og spretne i bladene, og setter nye blader midt inne i "kålen". Nå står de i vinduet på baksida for ikke å bli stekt, alle står samla, de får vann som ikke slåes ut igjen, gjødning hver 14.dag, og alle står i gjennomsiktige potter. Dette funker! Anonymkode: 8ffb2...bee Wow Hvilken råd fulgte du? Anonymkode: cb5a2...b93
Cersei Lannister Skrevet 19. april 2017 #21 Skrevet 19. april 2017 Jeg gir aldri gjødning, vanner når jeg ser at de er tørr (Lar det stå litt vann igjen på fatet og). De kommer hvert år i sommerperioden med blomster og har gjort det de siste årene. Kutter ned stilken med blomster når den er avblomstret over 2 "ledd"
Anonym bruker Skrevet 19. april 2017 #22 Skrevet 19. april 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow Hvilken råd fulgte du? Anonymkode: cb5a2...b93 Flyttet dem bort fra sørveggen, gir masse vann som de får bli stående i til de har drukket det opp, og gjødning hver gang. Anonymkode: 8ffb2...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå