Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Jeg går på barn og ungdomsarbeider linjen på videregående å i dag hadde vi en gruppeoppgave der vi skulle lede en lek,mens de andre elevene skulle være barna. Vi har om språk å skulle derfor velge en lek der språket er i fokus. Kort fortalt så hadde vi ett ord også skulle "barna" si ett ord som rimer på det. Den ene gangen var ordet "fisker" og en av de mente at ordet "stikker" rimte på det. For alle oss andre var det jo veldig tydlig at disse to ordene ikke rimer. Hva hadde dere som jobber i barnehagen svart om dere havnet i denne situasjonen? Er du for pirkete på at alle ordene rimer perfekt så mister jo gjerne barnet motet å vil ikke prøve mer,så denne situasjonen synes vi var vanskelig å vite hva vi burde sagt om dette var en ekte situasjon når du jobber i en barnehage. Skal du rette på barnet eller ikke? Anonymous poster hash: 4696a...af1
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Jeg går på barn og ungdomsarbeider linjen på videregående å i dag hadde vi en gruppeoppgave der vi skulle lede en lek,mens de andre elevene skulle være barna. Vi har om språk å skulle derfor velge en lek der språket er i fokus. Kort fortalt så hadde vi ett ord også skulle "barna" si ett ord som rimer på det. Den ene gangen var ordet "fisker" og en av de mente at ordet "stikker" rimte på det. For alle oss andre var det jo veldig tydlig at disse to ordene ikke rimer. Hva hadde dere som jobber i barnehagen svart om dere havnet i denne situasjonen? Er du for pirkete på at alle ordene rimer perfekt så mister jo gjerne barnet motet å vil ikke prøve mer,så denne situasjonen synes vi var vanskelig å vite hva vi burde sagt om dette var en ekte situasjon når du jobber i en barnehage. Skal du rette på barnet eller ikke? Anonymous poster hash: 4696a...af1 Hadde sagt: ja, det syns jeg også rimte litt. Retter ikke på barna. Anonymous poster hash: 48b92...076
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Jobber ikke i bhg, men ville sagt noe sånt som, "Bra forslag, ordmelodien er lik i de to ordene. Men de rimer ikke skikkelig." Anonymous poster hash: 88faf...4e7
LivetErEnLek Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Jeg ville overhodet ikke hatt en slik aktivitet i barnehagen. Å kalle det en lek, kan du i alle fall ikke. Lek skal være indremotivert og det å leke, skal være målet i seg selv, og ikke å lære noe, det blir heller et biprodukt. Å ha aktiviteter hvor det er rett og galt og den voksne som sitter med fasiten, er hverken språkstimulerende eller oppfordrer til refleksjon og undring.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Jeg ville overhodet ikke hatt en slik aktivitet i barnehagen. Å kalle det en lek, kan du i alle fall ikke. Lek skal være indremotivert og det å leke, skal være målet i seg selv, og ikke å lære noe, det blir heller et biprodukt. Å ha aktiviteter hvor det er rett og galt og den voksne som sitter med fasiten, er hverken språkstimulerende eller oppfordrer til refleksjon og undring. Du har tydeligvis ikke tatt pedagogisk utdanning du. ALT i barnhagen skal ha en pedagogisk baktanke. F.eks. en navnelek skal ikke bare lære barna navnene på de forskjellige barna (og lederne), den skal også ha en pedagogisk tanke i form av at barna skal lære seg å prate høyt, prate i forsamling, etc. Pedagogisk utdanning er noe herk. :-/ PS. Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser! Anonymous poster hash: e74a1...719
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 Jeg ville overhodet ikke hatt en slik aktivitet i barnehagen. Å kalle det en lek, kan du i alle fall ikke. Lek skal være indremotivert og det å leke, skal være målet i seg selv, og ikke å lære noe, det blir heller et biprodukt. Å ha aktiviteter hvor det er rett og galt og den voksne som sitter med fasiten, er hverken språkstimulerende eller oppfordrer til refleksjon og undring. Vi fikk en tjukk perm med forslag til masse aktiviteter som passer for barn i barnehagen å dette var en av aktivitetene som var forslått så vi valgte den. Å rime er å leke med ord så det absolutt innenfor en aktivitet som fremmer språk. Det var læreren våres som kaller det lek så da forholder jeg meg til det. Anonymous poster hash: 4696a...af1
LivetErEnLek Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 Du har tydeligvis ikke tatt pedagogisk utdanning du. ALT i barnhagen skal ha en pedagogisk baktanke. F.eks. en navnelek skal ikke bare lære barna navnene på de forskjellige barna (og lederne), den skal også ha en pedagogisk tanke i form av at barna skal lære seg å prate høyt, prate i forsamling, etc. Pedagogisk utdanning er noe herk. :-/ PS. Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser! Anonymous poster hash: e74a1...719 [/quote Kanskje på tide å lese seg litt opp på lek? Anbefaller Terje Melaas.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 Du har tydeligvis ikke tatt pedagogisk utdanning du. ALT i barnhagen skal ha en pedagogisk baktanke. F.eks. en navnelek skal ikke bare lære barna navnene på de forskjellige barna (og lederne), den skal også ha en pedagogisk tanke i form av at barna skal lære seg å prate høyt, prate i forsamling, etc. Pedagogisk utdanning er noe herk. :-/ PS. Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser! Anonymous poster hash: e74a1...719 [/quote Kanskje på tide å lese seg litt opp på lek? Anbefaller Terje Melaas. Personlig foretrekker jeg Jon-Roar Bjørkvold, men ellers takk. Anonymous poster hash: e74a1...719
Hjertefru Skrevet 17. februar 2017 #9 Skrevet 17. februar 2017 Du har tydeligvis ikke tatt pedagogisk utdanning du. ALT i barnhagen skal ha en pedagogisk baktanke. F.eks. en navnelek skal ikke bare lære barna navnene på de forskjellige barna (og lederne), den skal også ha en pedagogisk tanke i form av at barna skal lære seg å prate høyt, prate i forsamling, etc. Pedagogisk utdanning er noe herk. :-/ PS. Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser! Anonymous poster hash: e74a1...719 [/quote Kanskje på tide å lese seg litt opp på lek? Anbefaller Terje Melaas. Jeg er ikke pedagog, men tror du har et poeng. Har som mor reagert på det noe krampaktige fokuset på læring i barnehagen som har økt noe voldsomt på de tyve årene jeg har hatt barnehagebarn. Leste nylig i Dagbladet at Lena OLin skal lage en film om dette temaet....
LivetErEnLek Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 Personlig foretrekker jeg Jon-Roar Bjørkvold, men ellers takk. Anonymous poster hash: e74a1...719 For det første, Bjørkvolds felt er ikke lek, men musikk. For det andre, han har ikke kommet med noe nytt på barnehagefronten på sikkert 10 år. Som sagt, kanskje på tide å lese seg opp.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 Jeg ville overhodet ikke hatt en slik aktivitet i barnehagen. Å kalle det en lek, kan du i alle fall ikke. Lek skal være indremotivert og det å leke, skal være målet i seg selv, og ikke å lære noe, det blir heller et biprodukt. Å ha aktiviteter hvor det er rett og galt og den voksne som sitter med fasiten, er hverken språkstimulerende eller oppfordrer til refleksjon og undring. Lek med ord, noe dette er, er språkstimulerende. Men at en voksen skal sitte og si hva som er rett og galt er helt feil i mine øyne. Det er flere typer lek. Frilek skal være i indremotivert, da blir den språkstimulerende og lærerik på flere område samtidig. Frilek er helt fantastisk, og det burde vært mye mer av det i barnehagen. Om pedagogene legger til rette for det kan barna leke seg frem til veldig mye læring. Anonymous poster hash: 48b92...076
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Skrevet 17. februar 2017 Du har tydeligvis ikke tatt pedagogisk utdanning du. ALT i barnhagen skal ha en pedagogisk baktanke. F.eks. en navnelek skal ikke bare lære barna navnene på de forskjellige barna (og lederne), den skal også ha en pedagogisk tanke i form av at barna skal lære seg å prate høyt, prate i forsamling, etc. Pedagogisk utdanning er noe herk. :-/ PS. Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser! Anonymous poster hash: e74a1...719 Jeg er pedagogisk leder og synes heller ikke dette høres ut som en veldig bra lek, det er ingen lek jeg ville valgt Anonymous poster hash: cf185...3a8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 Jeg er Okey men denne leken ble hvertfall godkjent av læreren vår. Uansett så lurte jeg ikke på om det var en okey lek eller ikke,lurte mer på hva en svarer når barna ikke svarer helt korrekt. Anonymous poster hash: 4696a...af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå