Gå til innhold

Flere som har fått avslag på bostøtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener det blir feil i forhold til at det var tre utbetalinger i januar på aap. Men den som ble utbetalt 3 januar er jo for desember. Mulig jeg er helt på bærtur nå mtp den første utbetalingen i januar...

Anonymous poster hash: b21aa...6e1

Skrevet

De ser på årsinntekten din, ikke hva du får hver fjortende dag.

Anonymous poster hash: 051cc...a98

Skrevet

De går ut i fra månedsinntekt nå...

Skrevet

Yess! Fått avslag! Skal virkelig ringe imorgen for dette er jo en problem stilling som vil komme når det blir akkurat 3 utbetalinger i mnd! Fikk sjokk når jeg så hva som var min mnd inntekt! Tok litt tid før jeg skjønte hvordan de fikk det til!

Men dette er jo noe de faktisl må finne en løsning på!

Så ringer imorgen å skal høre hvordan de løser den problemstillingen, er jo ikke akkurat slik at jeg er ekstra mye cash innimellom!

Skrevet

I og med at de nå beregner ut fra hva du faktisk har fått utbetalt i den måneden søknaden ble behandlet, så vil jo dette skje de to månedene i året du får utbetalt AAP tre ganger. Da har du jo fått utbetalt er penger enn vanlig, og kommer over grensen for bostøtte. Saken din vil automatisk bli behandlet på nytt neste måned, og om du da ligger under, så vil du få bostøtte igjen. Sånn er systemet fra nå av, og det er ikke Husbanken sitt problem at du ikke får bostøtte i en måned der du har tjent mer enn grensen. Du må planlegge deretter. Bostøtten blir mye mer rettferdig nå, og man slipper alle sakene med tilbakekrav fordi man har tjent for mye men ikke meldt fra. Så den problemstillingen er ikke noe husbanken eller nav skal løse. Det er sånn det er fra nå av. Vanligvis er det bare to ganger i året at det blir utbetalt tre meldekort i en måned. 

Anonymous poster hash: 2b577...6fd
Skrevet

I og med at de nå beregner ut fra hva du faktisk har fått utbetalt i den måneden søknaden ble behandlet, så vil jo dette skje de to månedene i året du får utbetalt AAP tre ganger. Da har du jo fått utbetalt er penger enn vanlig, og kommer over grensen for bostøtte. Saken din vil automatisk bli behandlet på nytt neste måned, og om du da ligger under, så vil du få bostøtte igjen. Sånn er systemet fra nå av, og det er ikke Husbanken sitt problem at du ikke får bostøtte i en måned der du har tjent mer enn grensen. Du må planlegge deretter. Bostøtten blir mye mer rettferdig nå, og man slipper alle sakene med tilbakekrav fordi man har tjent for mye men ikke meldt fra. Så den problemstillingen er ikke noe husbanken eller nav skal løse. Det er sånn det er fra nå av. Vanligvis er det bare to ganger i året at det blir utbetalt tre meldekort i en måned.

Jeg ser den, men inni mitt (blonde) hodet ble det ikke riktig å ta med den første utbetalingen (3januar) siden det var dager for desember. Men ser jo nå at det er sånn det blir 😝 Ble bare så frustrert et lite øyeblikk, siden jeg hadde beregnet på bostøttekalkulatoren at jeg skulle få ca 1800 😊

Men nå vet jeg at den blir tatt med, og skal planlegge bedre neste gang jeg ser det skjer 😊 Surt å gå fra 2500 til null og ikke til 1800 bare 😊

Skrevet

Synes og dette er veldig surt, for min årsinntekt er jo like lav, jeg ligger fortsatt godt under grensen for å få bostøtte. Men fordi jeg får utbetaling hver 14. dag, istedenfor hver måned. Så blir det 2 måneder i året, jeg ikke får bostøtte. Og her er det snakk om 3000 kr.

Anonymous poster hash: fae14...565
Skrevet

Skjønner hva du mener, men årsintekten blir jo ikke større fordi det noen mnd blir 3 utbetalinger. Hadde det vært mnd utbetalinger så hadde jo ikke problemet vært der. Jeg går også fra forventet 3000 til null og det er mye for min del akkurat nå! Og jeg får jo ikke mer penger fordi det blir utbetalt hver 14. Dag enn om de hadde betalt 1 gang i mnd.

Anonymous poster hash: 35a1d...de3

Skrevet

Skjønner hva du mener, men årsintekten blir jo ikke større fordi det noen mnd blir 3 utbetalinger. Hadde det vært mnd utbetalinger så hadde jo ikke problemet vært der. Jeg går også fra forventet 3000 til null og det er mye for min del akkurat nå! Og jeg får jo ikke mer penger fordi det blir utbetalt hver 14. Dag enn om de hadde betalt 1 gang i mnd.

Anonymous poster hash: 35a1d...de3

Det er ikke årsinntekten som teller lenger. Det er månedsinntekten.  Folk vil få bostøtte de månedene inntekten er under grensa, men få avslag de månedene den er over. Noen som jobber veldig variabelt vil få variabel bostøtte, mange vi miste den måneden de får feriepenger osv. 

Skrevet

Jeg har også fått avslag på 3600 kr pga jeg fikk 3 utbetalinger i januar OS.

Kan man klage?

Anonymous poster hash: 07cc3...123

Skrevet

Jeg har også fått avslag på 3600 kr pga jeg fikk 3 utbetalinger i januar OS.

Kan man klage?

Anonymous poster hash: 07cc3...123

Hvorfor skal du klage? Reglene er sånn for alle, du har ikke rett på det denne måneden.

Anonymous poster hash: 4dcf6...95e

Skrevet

Det blir mer korrekt å regne på denne måneden.

Anonymous poster hash: 1a0a4...3b2

Skrevet

Det er så rart å lese om alle dere her inne som får så mye penger fra NAV! Jeg kjenner ingen som naver eller er "ung ufør" og aner ikke hva "bostøtte" er engang. Leser hver dag her inne om bostøtte og AAP og stønader og "ung ufør"-tillegg og jeg vet ikke hva? Er det virkelig SÅ mange som ikke kan jobbe? Jeg forstår at det er noen (kreft, psykisk sykdom osv.), men UFØR når man er 25?! Og man skal være det resten av livet, i 70 år til? Tror mange kunne jobbet mye mer! Kanskje søke jobber i stedet for å gnukke på tre utbetalinger fra NAV kontra to osv.? Jeg betaler gjerne skatt for at andre skal komme seg fra kreft o.l., men her inne er det MYE rart, og det gjør at jeg blir sjokkert over hva MINE lønninger *egentlig* går til.

Anonymous poster hash: 9a823...d64

Skrevet

Det er så rart å lese om alle dere her inne som får så mye penger fra NAV! Jeg kjenner ingen som naver eller er "ung ufør" og aner ikke hva "bostøtte" er engang. Leser hver dag her inne om bostøtte og AAP og stønader og "ung ufør"-tillegg og jeg vet ikke hva? Er det virkelig SÅ mange som ikke kan jobbe? Jeg forstår at det er noen (kreft, psykisk sykdom osv.), men UFØR når man er 25?! Og man skal være det resten av livet, i 70 år til? Tror mange kunne jobbet mye mer! Kanskje søke jobber i stedet for å gnukke på tre utbetalinger fra NAV kontra to osv.? Jeg betaler gjerne skatt for at andre skal komme seg fra kreft o.l., men her inne er det MYE rart, og det gjør at jeg blir sjokkert over hva MINE lønninger *egentlig* går til.

Nei, "dine lønninger", antar du mener skattepenger, ble til fotgjengerfelt på Kløfta, så ikke bekymre deg for at noen uføre skal kose seg for pengene "dine."  ;)

Det er vel ikke så vanskelig å se for seg at ikke alle er født med samme utgangspunkt, har samme helsemessige flaks eller vokser opp med samme forutsetninger rundt seg. Om det er sjokkerende for deg at det finnes mennesker som fra ung alder av enten trenger en hjelpende hånd fra det offentlige for å komme i gang i yrkeslivet eller som vil trenge økonomisk støtte resten av livet, så foreslår jeg at du leser litt mer, ser deg om litt mer og tenker litt over hvor heldig du er som er passe frisk, har en jobb og ikke, på nåværende tidspunkt, har behov for hjelp fra NAV.  Jeg har en sønn som er ung ufør. Ikke fordi han er lat, naver eller ikke gidder å søke jobber, men fordi han er psykisk utviklingshemmet, og det er ikke rom for han i det ordinære arbeidslivet.  Jeg kjenner mennesker som har blitt alvorlig syke før de har fått brukt utdannelsen de har tatt, mennesker som har blitt skadet midtveis i karrieren og som har fått hjelp av NAV til omskolering osv. og felles for dem alle er at de ikke har jublet den dagen de måtte kaste inn håndkledet. Det er en unik historie bak alle sakene, og svært få av dem handler om slaraffenliv og latskap.  Istedenfor bekymring for hva pengene "dine" går til etter å ha lest tråder her inne om AAP og bostøtte, så bør du kanskje heller ta med deg at de som lever på satser fra NAV ikke har det enkelt. I tillegg til å streve med helsa, har de også anstrengt økonomi. Det er svært få som får "så mye penger". Ikke rart at det er viktig å få med seg de ekstra kronene man kan. 

Skrevet

Jeg har ikke bostøtte, men det høres merkelig ut at man mister støtte de mnd man får tre utbetalinger. Rett og slett litt håpløst nytt system spør du meg. Basert på kun denne informasjonen, jeg har ikke satt meg noe mer inn i det.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig!!! Det handler utrolig mye om alt man skal FÅ!!!

Anonymous poster hash: a6826...aa9

Skrevet

Det blir mer korrekt å regne på denne måneden.

Nei, det blir det ikke.

Hilsen en som aldri har fått bostøtte.

Anonymous poster hash: e8a9b...953

Skrevet

Siden du mener det er så mange jobber å søke på og arbeidsgivere nærmest tigger og trygler etter arbeidstakere, jeg foreslår at du sender ut et par søknader der du skriver at du ikke har hatt noen jobb før fordi du havnet på ung ufør som 25-åring, etter å ha gått på AAP i en del år før det. Du sliter med å fungere enkelte dager, på grunn av din lidelse, noen dager vil du ikke kunne være på jobb, men det vet du ikke før den/de dagene. Så du lurer på om du kan få jobb der du er på jobb noen dager i uken, de dager du føler deg i form. Lykke til med å få innsikt!

Anonymous poster hash: 01f83...0f4

Skrevet

Nei, det blir det ikke.

Hilsen en som aldri har fått bostøtte.

Anonymous poster hash: e8a9b...953

Jo, da blir det regnet ut ifra hva du trenger i måneden. Får man feks feriepenger en måned så er det ikke riktig at man får støtte fra staten når man har nok til å klare seg den måneden.

Skrevet

Siden du mener det er så mange jobber å søke på og arbeidsgivere nærmest tigger og trygler etter arbeidstakere, jeg foreslår at du sender ut et par søknader der du skriver at du ikke har hatt noen jobb før fordi du havnet på ung ufør som 25-åring, etter å ha gått på AAP i en del år før det. Du sliter med å fungere enkelte dager, på grunn av din lidelse, noen dager vil du ikke kunne være på jobb, men det vet du ikke før den/de dagene. Så du lurer på om du kan få jobb der du er på jobb noen dager i uken, de dager du føler deg i form. Lykke til med å få innsikt!

Anonymous poster hash: 01f83...0f4

Eller du kan sende en vanlig søknad, droppe å nevne klagehistorien, og møte opp på jobb som alle andre. Tror det vil fungere bedre. Hvis du hele tiden forventer så lite av deg selv, ja da havner man på AAP eller "ung ufør" (som for øvrig høres ut som et TVN-program).

• 1 år senere...
Skrevet
På 17.2.2017 den 20.38, Anonym bruker skrev:

Eller du kan sende en vanlig søknad, droppe å nevne klagehistorien, og møte opp på jobb som alle andre. Tror det vil fungere bedre. Hvis du hele tiden forventer så lite av deg selv, ja da havner man på AAP eller "ung ufør" (som for øvrig høres ut som et TVN-program).

Wow...håper du eller en av dine aller aller nærmeste for føle på kroppen hva det vil si å være syk. Fjott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...