Gå til innhold

Gir opp lærerdrøm pga mattekrav på 4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Masinga om at alle skal bestå har vært der, ja. Den skyldes en annen, tidligere reform, der elevene blir beregnet pr stykkpris, og der gjennomstrømning gir gevinst.

Det første som skjedde var at vi devaluerte karakterene... Dét syns jeg selv var skremmende, og så ble hele skalaen endret (vi mistet karakteren 0), slik at flere består - men ikke fordi de kan det de bør kunne. Bare fordi de "må" igjennom.

Så fulgte pensumet etter. Nivået på fagene ligner ikke på en flekk det man måtte kunne på 80- og 90-tallet. Ta språkfag som eksempel: jeg tok eksamen i tre fremmedspråk uten en ordbok som hadde norske ord i seg (vi satt f eks med engelsk-engelsk eller tysk-tysk ordbok). Nå har elevene tilgang på både ordbok (med norsk OG målspråket), samt at retteprogrammet i maskinen deres fins på målspråket. Det skal nesten ikke være mulig å gjøre ortografiske eller grammatiske feil. Så egentlig burde vi, når vi retter, stille mye høyere krav, ikke sant, enn når vi retter en prøve fra en kandidat som ikke har tilgang på slike ressurser? Men det gjør vi ikke...

Og etterhvert ser vi nå at samme bølge skyller inn over universitetene og høgskolene: nivået på det studentene synker, og lærestedene må tilby "oppstartkurs" i banale ting. Vi devaluerer hele kunnskapsbanken fordi vi stiller for lave krav hele veien.

En kollega av meg forklarer det slik: "Du må bare slutte å være frustrert over dette, og godta at den videregående skolen ikke lenger er videregående. Den er blitt del av det obligatoriske skoleløpet, og alle skal igjennom. Vi kan jo ikke la folk dumpe i ungdomsskolen, og dette er egentlig det samme."

Anonymous poster hash: 7cd66...e31

Stemmer dette er det en skremmende utvikling!

Anonymous poster hash: 43b23...a62

Fortsetter under...

Skrevet

Syns ikke dette er noe greit å si. Jeg har slitt med matten siden ungdomsskolen. Vi hadde ikke noe god lærer da, mange falt av. På videregående fikk bare de med strykkarakter hjelpen de trengte. Jeg med min 2-er var altså for god.. Jeg har prøvd å ta matten opp flere ganger. Har 5-ere og 6-ere fra videregående, men denne 2-en gjorde at jeg ikke var kvalifisert til lærerutdanninga.

Jeg fullførte høgskolen med bare gode karakterer, så du kan ikke påstå jeg har lav iq akkurat.

Jada, du skriver "de fleste", likevel er det ikke greit å rakke ned på de som ikke får til matten ved å påstå det er noe galt med IQ-en deres.

Anonymous poster hash: 476ef...2e6

Men altså ... Er ikke den læreren du selv hadde nettopp et bevis på at det burde være et minstekrav?

Skrevet

Men altså ... Er ikke den læreren du selv hadde nettopp et bevis på at det burde være et minstekrav?

Sa ingenting om at det ikke skal være et minstekrav. Er bare bra med minstekrav! Men er ikke greit å påstå at de som ikke klarer 4-er i matte har lav iq!

Anonymous poster hash: 476ef...2e6

Skrevet

Stemmer dette er det en skremmende utvikling!

Anonymous poster hash: 43b23...a62

Helt sant. Skremmende.

Men som du ser i verden omkring oss: kunnskap er ikke høyt i kurs for tiden. Bruker man fakta i en debatt eller i problemløsning, så er det nærmest dårlig gjort, da heter det å "outsmarte" folk, og er noe man bør unngå. Janteloven er gammel i Norge, men det er den som forsvarer middelmådigheten over hele kloden. Den får orangefargete skrullinger opp i viktige embeter, fordi det å forberede seg, kunne noe, ha kunnskap - det er blitt uviktig, usexy, plagsomt. Det minner folk om deres egen feilbarlighet. Og den vil de ikke høre om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...